Turnen en paardrijden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna04

Turnen en paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:33

Hoi,

(Ik weet niet of het hier goed staat sorry anders)
Ik turn nu zo'n zeven jaar dus ook al even voor het paardrijden. Ik heb sinds 4/5 maanden non-stop rugpijn. Met name in mijn onderrug. Ik merk ook dat ik niet meer lenig ben. (Ik kon altijd in een split en spagaat maar dat lukt nu echt niet meer. Nou is het mij wel opgevallen dat ik nu ik wat langer rijd, ik geen last meer heb van een steek in mijn bovenbeen als ik zonder zadel rijd en mijn benen dus laat hangen. Ik weet wel dat ik mijn bekken voor het paardrijden achterover moet kantelen, en voor het turnen voorover. Dit lukt mij bijna niet meer naar voren. Heeft iemand hier ervaring mee? En is mijn rugpijn te verhelpen? (Want elke dag als een pinguïn rondlopen is nou ook niet zo'n feest). Ik ben nog maar 12 trouwens.

Laurievc

Re: Turnen en paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:35

Bokt is helaas geen ziekenhuis, ik zou je aanraden om eens naar een arts of fysio te gaan en te kijken van waar de klachten kunnen komen. Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben. Sterkte!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:42

Helaas gaan turnen en paardrijden niet samen, met turnen verleng je je spieren met paardrijden verkort je ze en je gebruikt andere spieren.

Tot een bepaald niveau gaat het nog wel, maar uiteindelijk gaat het niet meer samen en zal je moeten kiezen.
Althans dat was bij wel het geval

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:45

Silly1972 schreef:
Helaas gaan turnen en paardrijden niet samen, met turnen verleng je je spieren met paardrijden verkort je ze en je gebruikt andere spieren.

Tot een bepaald niveau gaat het nog wel, maar uiteindelijk gaat het niet meer samen en zal je moeten kiezen.

Zou je kunnen uitleggen waarom lange spieren niet kunnen met paardrijden. Of is het alleen dat korte spieren niet kunnen met turnen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:48

Is inderdaad alleen de korte spieren gaat niet samen met turnen.
Ik weet inderdaad niet of het andersom ook zo werkt en dat je daardoor zo'n last hebt.
Vraag eens aan een fysiotherapeut die weten alles van spieren en houding

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:54

Laurievc schreef:
Bokt is helaas geen ziekenhuis, ik zou je aanraden om eens naar een arts of fysio te gaan en te kijken van waar de klachten kunnen komen. Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben. Sterkte!

Dankjewel. :) wat misschien ook een rede zou kunnen zijn, zijn de stoelen op mijn middelbare school. Ze zijn allemaal hetzelfde: bij je billen meer ruimte maar daardoor duwd hij je rug dus automatisch meer naar voren.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:54

Silly1972 schreef:
Is inderdaad alleen de korte spieren gaat niet samen met turnen.
Ik weet inderdaad niet of het andersom ook zo werkt en dat je daardoor zo'n last hebt.
Vraag eens aan een fysiotherapeut die weten alles van spieren en houding

Oké dankjewel :) .

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:55

Omdat je vraag gaat over lichamelijke klachten verplaats ik het topic naar [MWS] Mensenwelzijn en sport.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:51

Silly1972 schreef:

Helaas is turnen niet altijd goed voor je rug en je hebt als ruiter een goed functionerende rug nodig.

DE manier om dit op te bouwen is om aan een goede fysiotherapeut/ cesar/ mensendieck, die verstand hebben van paardrijden informatie in te winnen.
Er zijn goede oefeningen 'ruiterfitness' in omloop.
Wellicht dat het topturners in de weg kan zitten, sterke buikspieren - maar in principe is het voor iedereen gezond.

Verder bestaat gymnastiek uit 2 ""onderdelen"": kracht en lenigheid.
Kracht heeft te maken met spier x kort laten worden, zodat je tegen bijvoorbeeld de zwaartekracht in je been omhoog zwaait (buik- en dijbeen spieren kort, hamstrings lang)
lenigheid heeft van doen met het vermogen van de hamstrings om 'het te laten gebeuren'.
Dus die twee onderdelen zijn niet zo gescheiden als het lijkt.

Enne: als meis van 12 "hoor" je geen rugpijn te hebben, wat zullen we nu dan toch krijgen...?! ;)
(Accoord, toen oma een paar jaar reed kreeg ze ook als puber rugpijn, maar dat is gewoon netjes opgelost!)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:57

Ik ben na mijn intensief turnen ook gaan paardrijden en ben ineens een stijve hark geworden.
Mijn beenspieren zijn ineens heel kort geworden en mijn rugpijn is (toen ik op mijn fjord reed) bijna verdwenen. Nu rijd ik een warmbloed en dat is veel intensiever voor mijn rug maar ik heb dan ook een scoliose (waarom ik gestopt ben met turnen..). Dus dat is wat complexer.
Maar ook ik kan je vertellen dat het niet samen gaat op ''hetzelfde'' niveau .. je gebruikt je spieren op een heel andere manier.

Als je een paar uur per week turnt en een uur per week paardrijdt zie ik geen probleem. Maar doe je het 50/50 dan denk ik niet dat je het optimale uit jezelf kan halen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:29

LillyMedley schreef:
Ik heb sinds 4/5 maanden non-stop rugpijn. Met name in mijn onderrug. Ik merk ook dat ik niet meer lenig ben. (Ik kon altijd in een split en spagaat maar dat lukt nu echt niet meer.

Als je als mens pijn hebt, spannen allerlei spieren 'rond de pijnplek' aan.
Dit doe je niet zelf, "het gebeurt je", je lichaam doet dit reflexmatig. De functie is om extra schade te voorkomen. Ik hoop dus dat je het turnen op een laag pitje hebt gezet ("lenigheid is er momenteel toch niet") tot de pijn (via fysiotherapie, correct bewegen etc) weg is.

Fijn, dat bij rijden met loshangende benen de pijn verdwijnt!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:06

Op welk niveau turn je en hoeveel dagen/uur in de week?

Het lijkt mij verstandig om langs een sportarts te gaan om naar je rug te laten kijken. Wat zegt je trainer/trainster hier over? Bij mij op de turnvereniging was je al lang naar een sportarts gestuurd.

Over de combi paardrijden en turnen is al genoeg gezegd :)

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 10:45

Phen schreef:
Op welk niveau turn je en hoeveel dagen/uur in de week?

Het lijkt mij verstandig om langs een sportarts te gaan om naar je rug te laten kijken. Wat zegt je trainer/trainster hier over? Bij mij op de turnvereniging was je al lang naar een sportarts gestuurd.

Over de combi paardrijden en turnen is al genoeg gezegd :)

Ik turn niveau 10/9 niet erg hoog dus. (In die 7 jaar dat ik turn bak ik er nog niks van :') ) ik heb donderdag turnen, twee uur. Ik turn twee keer per week en rij 2 tot 4 uur in de week.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:49

LillyMedley schreef:
Ik turn niveau 10/9 niet erg hoog dus. (In die 7 jaar dat ik turn bak ik er nog niks van :') ) ik heb donderdag turnen, twee uur. Ik turn twee keer per week en rij 2 tot 4 uur in de week.

Die combinatie zou een lichaam makkelijk aan moeten kunnen en hier hoor je echt geen last van te hebben.
Ik heb 'vroegah' ook altijd turnen en paardrijden gecombineerd. prima te doen, zeker als je niet in de topsport mee draait, maar het voor de lol doet.

Je bent 12 nu, je bent in de groei, wellicht verandert er wat in je lichaam. Laat er naar kijken, het is belangrijk dat je gezond en fit blijft.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 10:50

Enne: als meis van 12 "hoor" je geen rugpijn te hebben, wat zullen we nu dan toch krijgen...?! ;)
(Accoord, toen oma een paar jaar reed kreeg ze ook als puber rugpijn, maar dat is gewoon netjes opgelost!)[/quote]

Ja dat leek mij ook. En zeker nu het al 3 maanden aanhoud. Misschien ook handig om te weten, ik fiets elke dag 12 km heen en 12 km terug van school. Ik lig soms voorover over mijn stuur al weet ik dat dat slecht is, maar als ik dat niet doe is fietsen met mijn rug gewoon niet vol te houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:51

En je hebt het in de afgelopen 3 maanden al besproken met je ouders neem ik aan?

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 11:12

Goof schreef:
En je hebt het in de afgelopen 3 maanden al besproken met je ouders neem ik aan?

Natuurlijk. Alleen hebben zij er weinig ervaring mee. We gaan deze week naar de huisarts.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:34

ben als 8 jarige begonnen met ponyrijden, deed toen ook aan gymnastiek, eenmaal gevraagd om in de keurploeg mee te trainen na een aantal jaren moest ik van hun wel een keuze maken tussen paardrijden en turnen i.v.m. dat de combi van sporten niet goed is voor je spieren.
keuze was voor mij snel gemaakt hahahaha

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:52

LillyMedley schreef:
Citaat:
(Accoord, toen oma een paar jaar reed kreeg ze ook als puber rugpijn, maar dat is gewoon netjes opgelost!)

Ja dat leek mij ook. En zeker nu het al 3 maanden aanhoud. Misschien ook handig om te weten, ik fiets elke dag 12 km heen en 12 km terug van school. Ik lig soms voorover over mijn stuur al weet ik dat dat slecht is, maar als ik dat niet doe is fietsen met mijn rug gewoon niet vol te houden.

...ik zou niet weten waarom dit slecht is!
Ja, ooit stond bij mij een wervel scheef en dan is het geen pretje, die actieve spier die gehinderd wordt door een wervel op een foute plek.
En idealiter zit je idd rechtop op de fiets.
Maar dat is met chronische pijn niet aan de orde.

Als gezegd, in reactie op pijn spant je lichaam spieren aan - en daardoor wordt je rug hol. (....omdat de spieren die je rug hol maken zo dik zijn als je pols en de spieren die je rug bol maken zo dik als je pink. Beiden spannen aan, en het resultaat is dus een holle rug.)

En een holle rug aan de ringen is mooi ("de zwaartekracht werkt dan anders in op je lichaam") - maar 'op aarde', te paard en op de fiets: "niet doen"!
Accoord: je lichaam doet het zelf, dat hol maken, maar bol maken is echt niet verkeerd! (Echt bol kan niet op de fiets en dat geeft ook niet.)

Maar voorover zitten en de pijn zo verminderen: veel en vaak doen!!

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 16:43

Maar voorover zitten en de pijn zo verminderen: veel en vaak doen!![/quote]

Eh zal ik doen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:58

Welke divisie is niveau 9/10? Dat zegt mij niets. En met 12 jaar ben je nu eerstejaars Junior?

In principe heb je met turnen ook sterke buik en beenspieren nodig. Ik zou niet weten waarom dat elkaar zou moet bijten. De rug is wel een zwaarbelaste gedeelte bij turnen maar daarom zijn de sterke buikspieren ook zo belangrijk. Die gebruik je met paardrijden ook als je het goed doet.
Ik zou naar de fysio gaan als ik jou was. Die kan je vertellen waar het vandaan komt. Mijn dochter turnt ook en loopt ook bij de fysio.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:07

Ik doe ook turnen en paardrijden samen, 1 uur recreatieturnen en 1 uur paardrijden in de week. Ik turn dan niet heel fysiek, maar meer voor de lol.

Mijn vriendin turnt in de b-selectie, dat is 2 uur per week en ze doet er nog 1 uur recreatie bij. Ze is dan wel echt bezig met turnen. Zij heeft ook snel last van haar enkels en soms ook wel van haar rug...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:26

Binkie_Eline schreef:
Ik doe ook turnen en paardrijden samen, 1 uur recreatieturnen en 1 uur paardrijden in de week. Ik turn dan niet heel fysiek, maar meer voor de lol.

Mijn vriendin turnt in de b-selectie, dat is 2 uur per week en ze doet er nog 1 uur recreatie bij. Ze is dan wel echt bezig met turnen. Zij heeft ook snel last van haar enkels en soms ook wel van haar rug...

Met maar 3 uur in de week? Dan is er iets niet helemaal goed hoor als ze met zo weinig uur al last krijgt van haar enkels en rug.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:36

Suzanne F. schreef:
Binkie_Eline schreef:

Met maar 3 uur in de week? Dan is er iets niet helemaal goed hoor als ze met zo weinig uur al last krijgt van haar enkels en rug.

Ik wou net zeggen, haha. Mijn meisjes trainen 15 uur in de week en er is er maar 1 die vaak last heeft van haar polsen. De rest heeft nergens last van.

Maar over het turnen en paardrijden in combi. Voor turnen heb je liever lenige(lange) en sterke spieren. Voor paardrijden liever korte en sterke spieren. Daarom is het niet zo een handige combinatie.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:46

Als je een lastig lijf hebt is dat niet zo gek met 3 uur. Als je in de groei bent of te snel wilt gaan.
Ik had met 8 uur in de week ook óveral last van. Knieën, enkels, polsen noem maar op.