Winterblues... En hoe er vanaf te komen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Winterblues... En hoe er vanaf te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 17:09

Een vrolijk aagje, altijd in voor iets nieuws, altijd optimistisch, energiek, blablabla.

Dat is normaal mijn 'middle name'.

Elk jaar vanaf eind januari tot half december ongeveer :+ Daarna gaat het bergaf.
Ik word een beetje moe, ik besluit een time out te nemen van mijn lessen, maar ik blijf moe.
En prikkelbaar, en angstig, en onzeker, en uitgeblust en futloos en inspiratieloos en en en...
Ik heb het gevoel alsof de dagen voorbij gaan zonder dat ik echt aanwezig ben.

Meestal betert het als er beter weer op komst is, maar kom, ik werk fulltime én ben zelfstandige in een succesvol bijberoep, ik heb geen tijd of zin meer voor winterdipjes :')

Nog mensen die hier last van zijn en iets kunnen adviseren?
Moet ik aan de vitamines? Een vliegtuig op stappen richting een warm land? De dokter schrijft hier gewoon wat pilletjes voor, maar daar vertrouw ik al lang niet meer op :)

Ik mis mijn vrolijke zelve, wie helpt zoeken? :Y)

Rindin

Re: Winterblues... En hoe er vanaf te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:16

Herkenbaar... Ik lees even mee, want ik heb niet echt een idee wat er anders zou moeten om het te verbeteren. Ik eet iedere dag 2-4 stuks fruit, meer dan genoeg groente (elke dag vers, en alles biologisch), ben veel buiten en veel in beweging, slaap goed en voldoende... Maar toch rond deze periode steeds "blehhh".

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:17

ik heb er ook last van , elk jaar weer als het weer slechter , en de dagen korter worden .
ik ben sinds kort aan het bloggen , dat is leuk om te doen.
verder is het wachten op mooier weer , en langere dagen.

ik volg even voor de tips :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:19

Bij mij helpt het echt om genoeg licht en extra vitamine D binnen te krijgen. Vitamine D neem ik als druppels (in olie neem je het beste op) en ik gebruik een daglichtlamp :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 17:22

@Rindin: ik doe aan Weight Watchers dus voedsel is gezond, maar ik heb een kantoorbaan dus veel bewegen, zonlicht, is niet aan de orde.

Ik ben al 6 dagen flink grieperig en slaap nu gemiddeld 10h per dag, wat voor mij absurd veel is, maar ik zou met alle liefde nog méér willen slapen.

@Blijheid: (leuke nickname trouwens, heel toepasselijk :D ), puur vitamine D? Heb je laten testen op tekorten of neem je dit standaard in?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:26

Vroeger vond ik de winter en alles wat er bij hoorde leuk. Lekker knus en gezellig. Maar sinds een jaar of 3... ;( ik heb het koud, echt ijskoude handen en voeten die niet meer warm worden. Al mijn spieren doen pijn en ben zo neerslachtig als de pest. Slik vitamine d en magnesium. Maar of het echt helpt? |(

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:35

Mi_Amore schreef:
@Blijheid: (leuke nickname trouwens, heel toepasselijk :D ), puur vitamine D? Heb je laten testen op tekorten of neem je dit standaard in?

Puur vitamine D :j Druppels van Solgar gebruik ik, ietsje duurder in aanschaf maar je doet de hele winter met zo'n flesje :)
Ik heb het ooit laten testen (in de zomer, zat bij een andere test in) en toen was het laag in de normaalwaarden. Zijn meer mensen in mijn familie die een D tekort hebben en in de zomer was het dus al laag, vandaar dat ik het in de winter bij ben gaan nemen. In februari houd ik er ook weer mee op.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:11

Ik zit dit jaar in exact hetzelfde schuitje. Het is alsof m'n lichaam en geest een winterslaap willen houden. En ook ik kan dat absoluut niet gebruiken met een kind en eigen bedrijf.

Ik zal eens gaan kijken naar lichttherapie, daar heb ik veel goeds over gehoord. Als ik meer weet zal ik het hier melden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:18

Ik heb het eigenlijk elk jaar zodra het om 18 weer donker is heb ik uit het werk nergens fut voor. Ja film kijken of spelletjes spelen zeg maar vooral dingen waar weinig inzet voor nodig is. Terwijl als het langer licht is ik savonds het liefst ga klussen of sportrn of het huis gerust nog even schoonmaak.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:19

Ik slik extra vitamine D (gewoon pilletjes van de Etos) en gebruik een daglichtlamp. Vooral de lamp werkt goed!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:47

Ik begreep inderdaad dat vitamine d suppletie niet veel verandert aan een winterdip. Helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:48

Ik had het ook, maar ik heb een goede multivitamine gekocht.
deze
http://www.vitalize.nl/producten/multig ... pleet.html
Zonnebank kuurtje, helpt ook, eventueel zelf een zonnebank kopen,2e hands zijn ze prima te doen!
zoveel mogelijk naar buiten
en ik probeer 1 dag in de week helemaal niks anders te doen dan rust nemen.
Dus echt een dag niks anders dan bankhangen, series kijken,chocola eten en lekker in bad met een maskertje.
En dat helpt...neem de tijd even voor jezelf :j

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:58

Same here! Met magnesium, vitamine D en B, visolie en extra vitamine C heb ik het dit jaar een heel eind volgehouden om enigszins fit te blijven. Maar nu is het toch echt de tijd dat ik niks liever wil dan lekker in bed liggen. Bij mij helpt het dat ik een heel drukke baan heb en met veel leuke dingen bezig ben. Maar zodra het donker is, dan ben ik gewoon klaar en zegt mijn hoofd; slapen!

Volgens mij zit er dan ook niks anders op dan er soms aan toegeven en lekker je rust nemen. Je lichaam geeft dat niet voor niets aan, blijkbaar hebben sommige mensen dat in de winter gewoon nodig. Misschien is er ook helemaal niets mis mee om dingen die blijkbaar heel normaal zijn te accepteren, ook al voldoe je dan niet aan wat je van jezelf allemaal moet doen/kunnen in deze periode.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:13

Ja ik heb het ook. Het ging best goed, maar sinds een week of drie is het alweer helemaal mis. Ik voel me vooral heel moe, het liefst zal ik de hele dag slapen. Ik heb het steeds koud, ben rillerig en voel me licht grieperig. Echt zo'n bleeeeeh-gevoel.

Ik zal ook nog eens kijken naar lichttherapie. Ik weet dat er ook brillen van bestaan, die je sochtends dan een tijdje kan dragen en dat schijnt enorm te helpen. Prijs is alleen heel hoog..

Edit: ik heb een lichttherapie bril besteld, vond een die nog enigszins betaalbaar is.. (169 euro) alsnog veel geld, maar ik krijg hem 14 dagen op proef. Dus ik ga het gewoon uitproberen! Ik hou jullie op de hoogte, als het goed is komt hij morgen al!

*heeft weer een beetje hoop*

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:34

Vitamine D helpt mij echt. Ik sta al 6 jaar onder controle van de winterdepressie polie maar dit jaar met vitamine D heb ik, afgezien van een kleine dip vorige week (de eerste!!!), bijna nergens last van!

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:35

Och herkenbaar, niet zo zeer de vermoeidheid maar wel constant koud hebben en sneller grumpy. Naar stal gaan is best zwaar en kan niet eens hardlopen (ondanks alle lagen (thermo)kleding) omdat ik gewoon blauwe bovenbenen krijg, de spieren warmen niet op en alles wordt stijf. Ben hiervoor naar de dokter geweest maar die kan er niks aan doen, ik ben gewoon zo >.< :\
ik probeer veel te gaan zwemmen of naar de sauna te gaan. net terug uit Portugal (gelukkig heb ik fam. in zuid Europa _/-\o_ ) en daar was het uitzonderlijk goed weer deze winter (zon en 16+ graden in Porto) dus ik ben weer wat opgeladen!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:52

Zo herkenbaar dit. mijn paard heeft in december en januari altijd een beetje vakantie. omdat ik de moed en vooral de energie niet heb om te rijden(naja dat begint al met van de bank af komen)

Tips heb ik niet maar lees hier even mee in de hoop er wat van op te steken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:07

December is een drukke maand en in januari kom je ineens tot rust. Het is een vrij dooie maand... Een begin van een nieuw jaar, verlangen naar het voorjaar, maar het duurt nog vrij lang. Niets te doen hebben was voor mij het probleem.

Ik zorg dus dat ik dingen doe, en dan bedoel ik niet gewoon even paardrijden, want dat is onderdeel van de sleur waar je geen energie van krijgt. Maar doe leuke dingen, die je anders niet doet! Verwen jezelf met iets dat je graag wilt hebben etc. Daar krijg je ook energie van. Kan geen pilletje tegenop!

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:23

dat is ook zeker zo Janine

Wat trouwens ook vaak is; veel mensen proberen te lijnen want iets met voornemens enzo.. dat snap ik wel, maar ik probeer dat juist niet in de winter te doen (want dan verlies ik zeker de energie en blijf ik helemaal niet warm meer). Ik heb het erbij neergelegd dat ik 2 a 3kg zwaarder ben in de winter, dat is normaal. Straks vliegt het er weer af als het warmer wordt. +:)+

Gewoon wel blijven bewegen, lekker gaan uiteten en leuke dingen doen in de winter, dat helpt mij zeker tegen de sleur! En deze website in de gaten houden zodat ik kan zien dat het elke dag weer langer licht wordt :') : http://zonsondergang.info/

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:30

Hier ook herkenbaar. Vooral nu ik nog vakantie heb (lig nu nog in bed)

Gelukkig kom ik nog wel buiten in de zin van de honden en paard. Maar moet mezelf wel 'dwingen'

En als ik uiteindelijk buiten ben gaat t wel

Ook hier snel last van koude voeten en handen..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:33

Alpha89 schreef:
dat is ook zeker zo Janine

Wat trouwens ook vaak is; veel mensen proberen te lijnen want iets met voornemens enzo.. dat snap ik wel, maar ik probeer dat juist niet in de winter te doen (want dan verlies ik zeker de energie en blijf ik helemaal niet warm meer). Ik heb het erbij neergelegd dat ik 2 a 3kg zwaarder ben in de winter, dat is normaal. Straks vliegt het er weer af als het warmer wordt. +:)+

Gewoon wel blijven bewegen, lekker gaan uiteten en leuke dingen doen in de winter, dat helpt mij zeker tegen de sleur! En deze website in de gaten houden zodat ik kan zien dat het elke dag weer langer licht wordt :') : http://zonsondergang.info/

Jij ook? _O-
Ik heb volgende week vakantie, ik kan er naar uit kijken om daarna weer aan het werk te gaan en me te realiseren dat de zon pas om 17.00 onder gaat dan en ik dan al lang en breed onderweg naar huis ben.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:38

whahah jaa! het gaat best snel eigenlijk! zo'n 10 a 15min per week! *\%/*

p.s. mag ik vragen wanneer jullie jarig zijn? Klinkt stom, maar ik kom steeds vaker tot de ontdekking dat mensen die last hebben van winterblues vaker in de lente en zomer jarig zijn. En de mensen die van winter en wintersport houden ook bijna allemaal in de winter geboren zijn. Ben wel benieuwd hoe dat in dit topic is, leuk om te weten of er misschien een link is. Ik ben van 14 april.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:40

26 Augustus...

Ik word ook spontaan depressief zodra ik doorheb dat de dagen weer korter worden (zo half juli).

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:41

Janine1990 schreef:
26 Augustus...

Ik word ook spontaan depressief zodra ik doorheb dat de dagen weer korter worden (zo half juli).

bam! zomermens :D

zo zeg dat, dat heb ik dus ook!