Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Ik lees even mee. Momenteel ben ik in behandeling bij het Slaap en Waakcentrum waar ik eind deze maand een PolySomnoGrafie moet ondergaan, maar ik kamp oa met hetzelfde probleem (al slaap ik thuis bijna ook niet, maximaal 3 uurtjes per nacht). De arts heeft al wel een inslaap- en doorslaapstoornis vastgesteld.
Bij mij heeft het niets met heimwee te maken, maar mijn lichaam wilt gewoon niet slapen. Zo waren wij 2 maanden geleden een weekeindje naar de Ardennen, maar na een hopeloze nacht zijn we eerder thuis gekomen omdat het gewoon echt niet ging en ik ontzettend op keek tegen nog een slapeloze nacht.
Ik heb dus niet helemaal hetzelfde probleem, maar ik herken je frustratie wel. Ik voelde me nogal schuldig naar mijn man en een party pooper, ook al neemt hij me niets kwalijk. Ik ben echt zo klaar met dit probleem...
Lillith24 schreef:Ik vind het niet zo gek. Je hebt andere prikkels, je kunt misschien je bedtijd ritueel niet uitvoeren.. hoe oud ben je als ik vragen mag? Als jij baat hebt bij je kussen en knuffel meenemen dan zou ik dat gewoon doen. Je zou het er met je vriendin over kunnen hebben, dat je bijvoorbeeld geen inspannende of 'gekke' dingen meer doet voor het slapen gaan. Dus geen films kijken, niet eten/snoepen vlak voor het slapen gaan, niet dansen op luide muziek... Een kopje thee en een goed gesprek een uur of 1,5 voor je gaat slapen.
Hoe doe je het thuis eigenlijk? Heb je een bepaald ritueel?
Lillith24 schreef:Ik denk dat het ook best deels kan liggen aan het missen van je ritueel . Hoe doe je dat als je ergens anders bent? (Kan me voorstellen dat je met je vriendin niet na het avondeten al direct in pyama gaat zitten bijvoorbeeld).
belle_boef schreef:Ik gebruik als ik niet kan slapen een slaapmeditatie van YouTube. Die helpt mij om mijn hoofd af te lijden. Ik slaap ook slecht als er iemand naast me ligt, ik een drukke werkdag heb gehad of vroeg op bed ga omdat ik er weer vroeg uit moet. Inmiddels heb ik al die dingen geaccepteerd. Dat heeft het wel makkelijker gemaakt.
Ik heb alleen een inslaapprobleem als mijn voorwaarden voor slaap dus niet goed zijn.
Marie111 schreef:Inderdaad gewoon je eigen kussen en je knuffel meenemen (je bent echt de enige niet hoor!).
Ik kon ook nooit goed slapen op een vreemd bed (vooral de eerste nacht niet), totdat ik eens de tip kreeg om mijn eigen kussen mee te nemen. Gaat het een stuk beter (had ik ook jaren eerder moeten weten). Dus mijn eigen kussen gaat altijd mee.
Tiggs schreef:Ik heb laatst eens gehoord dat dat komt omdat je linker (of rechter..) hersenhelft dan te actief blijft, omdat je in een 'vreemde' omgeving bent.
Robin_Rikkie schreef:Ik heb zelf ook altijd last gehad van heimwee, tot zover aan toe dat ik gewoon nergens meer ging slapen omdat ik me standaard op liet halen door mijn ouders omdat ik zo overstuur was
Maar, ik ben er inmiddels overheen gegroeid! Als ik inderdaad ergens ging slapen, altijd eigen kussen en knuffel mee. Mijn knuffel gaat nu nog overal mee naar toe, ook op vakantie. Dit jaar zelfs alleen op vakantie geweest en de eerste nacht is dan gewoonweg k*t maar daarna gaat het snel beter.
Ik hoop dat je iets vindt waardoor je wel op een ander kan slapen, ik weet hoe vervelend het is wanneer je hier last van hebt! En houd in gedachten dat het over een paar jaar gewoon over kan zijn
_Mellanie schreef:Heel herkenbaar dit..
Sinds kort een nieuwe vriend, en als ik daar bleef slapen kwam ik niet in slaap en kon niet uitslapen.![]()
Dus hij vroeg hoe dat kwam, maar opgebiecht dat ik met mijn 23 jaar nog steeds met een knuffel slaap. Dus van weekend de knuffel mee en ja hoor ik sliep
E_J schreef:Ik kan ook echt niet slapen als ik ergens anders ben, behalve als ik zo kapot ben dat ik gewoon crash. Ook als iemand anders op mijn kamer slaapt, doe ik geen oog dicht, want dan stoor ik me om een of andere reden zo erg aan het geluid van het ademen van de andere persoon, ik slaap dan dus gewoon niet. Dat is dus erg vervelend als ik op uitwisseling moet voor school....