Slecht slapen op andere plekken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Slecht slapen op andere plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 05:17

Ik begin me er, hoe ouder ik wordt, hoe meer aan te irriteren. Ik slaap niet goed op andere plekken.

Ik heb er al mijn hele leven last van. Op andere plekken dan thuis, of met iemand anders op dezelfde kamer slapen gaat gewoon niet. Dan doe ik simpelweg gewoon geen oog dicht. Ik maak dit bericht nu ook naar aanleiding van laatste twee nachten.
Ik blijf heel leuk doorhouden bij mijn beste vriendin. En ik mag zelfs twee nachten blijven. We hebben al heel veel lol gehad. Maar dan komt de nacht, en dan heb ik gewoon bijna heimwee. Gisternacht heb ik geen oog dichtgedaan. En je zou zeggen dat ik de tweede nacht wel beter slaap omdat ik moe ben. Maar nee hoor. Ik slaap nu nog slechter zelfs.
Ik wil zo graag weten wat het is. Thuis slaap ik hartstikke goed. Als ik mijn hoofd op mijn kussen leg ben ik weg. En ik slaap als een blok. Nergens last van dus.
Dat ik op andere plekken slechter slaap omdat het geen vertrouwde omgeving is, kan ik me wel indenken. Maar zo slecht lijkt me dan wel overdreven.
Als we op vakantie gaan neem ik altijd mijn eigen kussen mee. En dat werkt een beetje. Mam laat me echter geen knuffel meenemen als ik ergens anders ga slapen. Hoewel ze dondersgoed weet hoe slecht ik slaap op andere plekken. Ze vindt het kinderachtig. Ik denk dan: nou en? Het gaat er mij meer om dat ik goed slaap dan dat het kinderachtig is.

Weten mensen wat dit is, of wat ik er tegen zou kunnen doen? Ik vraag mezelf soms af of het misschien een vorm van insomnia is. Maar van de andere kant lijkt me dat onwaarschijnlijk. Het is alleen op andere plekken. En thuis als iemand anders samen met mij op mijn kamer slaapt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Slecht slapen op andere plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 05:30

Ik lees even mee. Momenteel ben ik in behandeling bij het Slaap en Waakcentrum waar ik eind deze maand een PolySomnoGrafie moet ondergaan, maar ik kamp oa met hetzelfde probleem (al slaap ik thuis bijna ook niet, maximaal 3 uurtjes per nacht). De arts heeft al wel een inslaap- en doorslaapstoornis vastgesteld.
Bij mij heeft het niets met heimwee te maken, maar mijn lichaam wilt gewoon niet slapen. Zo waren wij 2 maanden geleden een weekeindje naar de Ardennen, maar na een hopeloze nacht zijn we eerder thuis gekomen omdat het gewoon echt niet ging en ik ontzettend op keek tegen nog een slapeloze nacht.

Ik heb dus niet helemaal hetzelfde probleem, maar ik herken je frustratie wel. Ik voelde me nogal schuldig naar mijn man en een party pooper, ook al neemt hij me niets kwalijk. Ik ben echt zo klaar met dit probleem...

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 05:34

Cayenne schreef:
Ik lees even mee. Momenteel ben ik in behandeling bij het Slaap en Waakcentrum waar ik eind deze maand een PolySomnoGrafie moet ondergaan, maar ik kamp oa met hetzelfde probleem (al slaap ik thuis bijna ook niet, maximaal 3 uurtjes per nacht). De arts heeft al wel een inslaap- en doorslaapstoornis vastgesteld.
Bij mij heeft het niets met heimwee te maken, maar mijn lichaam wilt gewoon niet slapen. Zo waren wij 2 maanden geleden een weekeindje naar de Ardennen, maar na een hopeloze nacht zijn we eerder thuis gekomen omdat het gewoon echt niet ging en ik ontzettend op keek tegen nog een slapeloze nacht.

Ik heb dus niet helemaal hetzelfde probleem, maar ik herken je frustratie wel. Ik voelde me nogal schuldig naar mijn man en een party pooper, ook al neemt hij me niets kwalijk. Ik ben echt zo klaar met dit probleem...

Ja ik dus ook. Ik heb geen zin om leuk ergens heen te gaan en dan het leuk te hebben totdat de nachten vallen en dan niet te kunnen slapen.

Thuis gebruik ik wel één rustgevend dingetje: een haardvuur op YouTube. Dat helpt me echt heel goed. Maar dat gaat ten eerste niet overal. En ten tweede werkt het op andere plekken amper. Ik word wel rustig en ontspannen, maar ik kan nog steeds niet slapen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 06:10

Ik heb wel medicatie voor het slapen, maar daar zou ik volgens de beschrijving zo'n 10 tot 12 uur op moeten kunnen slapen en in de praktijk lukt me dat toch niet meer dan 4 uur.
Ik mag het ook niet meer dan 2 keer per week slikken ivm gewenning.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 07:05

Ik vind het niet zo gek. Je hebt andere prikkels, je kunt misschien je bedtijd ritueel niet uitvoeren.. hoe oud ben je als ik vragen mag? Als jij baat hebt bij je kussen en knuffel meenemen dan zou ik dat gewoon doen. Je zou het er met je vriendin over kunnen hebben, dat je bijvoorbeeld geen inspannende of 'gekke' dingen meer doet voor het slapen gaan. Dus geen films kijken, niet eten/snoepen vlak voor het slapen gaan, niet dansen op luide muziek... Een kopje thee en een goed gesprek een uur of 1,5 voor je gaat slapen.
Hoe doe je het thuis eigenlijk? Heb je een bepaald ritueel?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 07:53

Ik ken het probleem. Daarom hou ik eigenlijk ook niet van op vakantie gaan. Ik kom vermoeider thuis dan ben weg gegaan. Ook bij m'n moeder gaat het slapen moeilijk. Terwijl ik daar in mn oude kamer en bed lig.
Maar ik heb ondertussen wel een heel pakket aan maatregelen. Zo ben ik ook in het slaapcentrum geweest om te onderzoeken waar het probleem lag en wat ik er aan kan doen.
Ik slaap alleen. Alleen in de morgen 2 koppen koffie. 'S avonds niet te laat en zwaar eten. Geen alcohol. Eigen kussen mee. Geen iPhone en iPad meer naar bed. Boek naast het bed.
Maar wat voor mij goed werkt is het in elk geval bespreekbaar maken bij vrienden ken kennissen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:04

Ik kan opzich wel goed ergens anders slapen, maar wordt dan meestal niet uitgerust wakker. Dus slaap liever thuis.
Oh en mijn knuffel gaat gewoon mee op vakantie hoor :) ben 21 en schaam mij totaal niet. :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 08:05

Lillith24 schreef:
Ik vind het niet zo gek. Je hebt andere prikkels, je kunt misschien je bedtijd ritueel niet uitvoeren.. hoe oud ben je als ik vragen mag? Als jij baat hebt bij je kussen en knuffel meenemen dan zou ik dat gewoon doen. Je zou het er met je vriendin over kunnen hebben, dat je bijvoorbeeld geen inspannende of 'gekke' dingen meer doet voor het slapen gaan. Dus geen films kijken, niet eten/snoepen vlak voor het slapen gaan, niet dansen op luide muziek... Een kopje thee en een goed gesprek een uur of 1,5 voor je gaat slapen.
Hoe doe je het thuis eigenlijk? Heb je een bepaald ritueel?

Ik ben nu bijna 16. Ik heb 's avonds meestal een redelijk vast ritueel vanaf na het avondeten. Ik haal mijn make up van mijn gezicht af als ik dat op heb, meestal doe ik mijn pyjama ook al aan, maak huiswerk als ik dat heb, ik ga laptoppen. Rond half 8 haal ik wat te drinken en wat lekkers ( en een appel en soms wat zoet), ik ga weer laptoppen, en rond 10 uur ga ik nog even kracht oefeningen doen en daarna lenigheid. Lenigheid is meestal wat meer ontspannen dan kracht. Daarna ga ik nog heel even iets lezen ofzo en dan naar bed. Maar ik kan thuis best 19991 kilo suiker op hebben en goede gesprekken hebben gehad, of een indrukwekkende dag. Enge films kijken kan ook gewoon (al doe ik dat nooit want ik hou daar nier van). Het maakt allemaal thuis niet uit, want ik slaap gewoon. Maar ergen anders dus niet.

En ik drink helemaal geen koffie en alcohol. Mijn ouders moeten me bijna aandringen om het te proeven :')

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:28

Ik denk dat het ook best deels kan liggen aan het missen van je ritueel . Hoe doe je dat als je ergens anders bent? (Kan me voorstellen dat je met je vriendin niet na het avondeten al direct in pyama gaat zitten bijvoorbeeld).

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 12:09

Lillith24 schreef:
Ik denk dat het ook best deels kan liggen aan het missen van je ritueel . Hoe doe je dat als je ergens anders bent? (Kan me voorstellen dat je met je vriendin niet na het avondeten al direct in pyama gaat zitten bijvoorbeeld).

Gisteren hebben we wel de hele dag in onze pyama gespendeerd. En we hebben allemaal maskertjes gedaan na het eten. Dat is ook gezichtsverzorging :')
Verder hebben we de hele avond tv gekeken ongeveer, dus het komt er wel op neer denk ik. Maar ik kan thuis ook gewoon makkelijk me niet aan de rituelen houden en dan gewoon goed slapen. Ik merk nooit verschil als mijn ritueel eens vergooid wordt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:18

Ik gebruik als ik niet kan slapen een slaapmeditatie van YouTube. Die helpt mij om mijn hoofd af te lijden. Ik slaap ook slecht als er iemand naast me ligt, ik een drukke werkdag heb gehad of vroeg op bed ga omdat ik er weer vroeg uit moet. Inmiddels heb ik al die dingen geaccepteerd. Dat heeft het wel makkelijker gemaakt.
Ik heb alleen een inslaapprobleem als mijn voorwaarden voor slaap dus niet goed zijn.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 12:30

belle_boef schreef:
Ik gebruik als ik niet kan slapen een slaapmeditatie van YouTube. Die helpt mij om mijn hoofd af te lijden. Ik slaap ook slecht als er iemand naast me ligt, ik een drukke werkdag heb gehad of vroeg op bed ga omdat ik er weer vroeg uit moet. Inmiddels heb ik al die dingen geaccepteerd. Dat heeft het wel makkelijker gemaakt.
Ik heb alleen een inslaapprobleem als mijn voorwaarden voor slaap dus niet goed zijn.

Daar heb ik die haardvuur dus voor. En dat werkt op andere plekken maar een beetje

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:34

Gewoon je kussen en je knuffel meenemen!
Wat een onzin dat dat kinderachtig zou zijn...niks van aantrekken!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:05

Inderdaad gewoon je eigen kussen en je knuffel meenemen (je bent echt de enige niet hoor!).

Ik kon ook nooit goed slapen op een vreemd bed (vooral de eerste nacht niet), totdat ik eens de tip kreeg om mijn eigen kussen mee te nemen. Gaat het een stuk beter (had ik ook jaren eerder moeten weten). Dus mijn eigen kussen gaat altijd mee.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 18:32

Marie111 schreef:
Inderdaad gewoon je eigen kussen en je knuffel meenemen (je bent echt de enige niet hoor!).

Ik kon ook nooit goed slapen op een vreemd bed (vooral de eerste nacht niet), totdat ik eens de tip kreeg om mijn eigen kussen mee te nemen. Gaat het een stuk beter (had ik ook jaren eerder moeten weten). Dus mijn eigen kussen gaat altijd mee.

het werkt bij mij ook goed. Ik slaap nog steeds niet 100%. Maar in elk geval wel beter.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:56

Ik heb laatst eens gehoord dat dat komt omdat je linker (of rechter..) hersenhelft dan te actief blijft, omdat je in een 'vreemde' omgeving bent.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:23

Ik heb zelf ook altijd last gehad van heimwee, tot zover aan toe dat ik gewoon nergens meer ging slapen omdat ik me standaard op liet halen door mijn ouders omdat ik zo overstuur was :=
Maar, ik ben er inmiddels overheen gegroeid! Als ik inderdaad ergens ging slapen, altijd eigen kussen en knuffel mee. Mijn knuffel gaat nu nog overal mee naar toe, ook op vakantie. Dit jaar zelfs alleen op vakantie geweest en de eerste nacht is dan gewoonweg k*t maar daarna gaat het snel beter.

Ik hoop dat je iets vindt waardoor je wel op een ander kan slapen, ik weet hoe vervelend het is wanneer je hier last van hebt! En houd in gedachten dat het over een paar jaar gewoon over kan zijn :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 08:49

Tiggs schreef:
Ik heb laatst eens gehoord dat dat komt omdat je linker (of rechter..) hersenhelft dan te actief blijft, omdat je in een 'vreemde' omgeving bent.

Dat is meestal ook. Dar weet ik
Robin_Rikkie schreef:
Ik heb zelf ook altijd last gehad van heimwee, tot zover aan toe dat ik gewoon nergens meer ging slapen omdat ik me standaard op liet halen door mijn ouders omdat ik zo overstuur was :=
Maar, ik ben er inmiddels overheen gegroeid! Als ik inderdaad ergens ging slapen, altijd eigen kussen en knuffel mee. Mijn knuffel gaat nu nog overal mee naar toe, ook op vakantie. Dit jaar zelfs alleen op vakantie geweest en de eerste nacht is dan gewoonweg k*t maar daarna gaat het snel beter.

Ik hoop dat je iets vindt waardoor je wel op een ander kan slapen, ik weet hoe vervelend het is wanneer je hier last van hebt! En houd in gedachten dat het over een paar jaar gewoon over kan zijn :)

Dat zou mooi zijn :)
Ik had het vroeger inderdaad erger dan nu. Dus ik ben benieuwd

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:55

Heel herkenbaar dit..
Sinds kort een nieuwe vriend, en als ik daar bleef slapen kwam ik niet in slaap en kon niet uitslapen. -O-
Dus hij vroeg hoe dat kwam, maar opgebiecht dat ik met mijn 23 jaar nog steeds met een knuffel slaap. Dus van weekend de knuffel mee en ja hoor ik sliep :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 22:55

_Mellanie schreef:
Heel herkenbaar dit..
Sinds kort een nieuwe vriend, en als ik daar bleef slapen kwam ik niet in slaap en kon niet uitslapen. -O-
Dus hij vroeg hoe dat kwam, maar opgebiecht dat ik met mijn 23 jaar nog steeds met een knuffel slaap. Dus van weekend de knuffel mee en ja hoor ik sliep :')

Zo werkt het bij mij ook bijna. Alleen ik slaap dan alsnog slechter dan thuis

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:21

Ik kan ook echt niet slapen als ik ergens anders ben, behalve als ik zo kapot ben dat ik gewoon crash. Ook als iemand anders op mijn kamer slaapt, doe ik geen oog dicht, want dan stoor ik me om een of andere reden zo erg aan het geluid van het ademen van de andere persoon, ik slaap dan dus gewoon niet. Dat is dus erg vervelend als ik op uitwisseling moet voor school....

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 17:04

E_J schreef:
Ik kan ook echt niet slapen als ik ergens anders ben, behalve als ik zo kapot ben dat ik gewoon crash. Ook als iemand anders op mijn kamer slaapt, doe ik geen oog dicht, want dan stoor ik me om een of andere reden zo erg aan het geluid van het ademen van de andere persoon, ik slaap dan dus gewoon niet. Dat is dus erg vervelend als ik op uitwisseling moet voor school....

Zelfs als ik kapot moe ben dan slaap ik maar half :')

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:07

Citaat:
Zelfs als ik kapot moe ben dan slaap ik maar half :')

Ik slaap dan nét genoeg om niet meer totaal kapot te zijn, maar ook niet echt genoeg om te kunnen zeggen, "Ik ben echt uitgerust,"

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:18

Ik heb hier ook last van! Ik slaap altijd slechter als ik ergens anders ga slapen. Vaak slaap ik dan met iemand anders op de kamer en als diegene eerder in slaap valt dan ik, dan lukt het me al helemaal niet om slaap te komen vanwege het geluid de ademhaling van die andere persoon.

Inderdaad nam ik vaak mn eigen kussen mee maar dat is toch onhandig omdat het zoveel ruimte in beslag neemt..
Ik heb het overigens ook niet altijd, soms slaap ik net zo goed als thuis maar meestal slaap is dus slechter.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:22

Ik heb op dit moment juist omgekeerd. Had vroeger vreselijke heimwee. Nu in principe niet meer maar slaap ik overal beter en beter door behalve thuis. Wel gaat als kan eigen kussen mee. Is en dunnetje en slaapt toch het beste.

Thuis in mijn eentjesta ik s nachts eigenlijk op scherp min of meer en word snel wakker en slaap erg licht. Elders is het liggen ogen dicht en doorslapen.