Familie lid met alcohol probleem, weet het even niet meer ..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Familie lid met alcohol probleem, weet het even niet meer ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:41

Hallo medebokkers,

Ik zit met iets waarvan ik weet dat ik helaas niet de enige ben..

Laat ik allereerst even vertellen wat ik versta onder een alcohol probleem. Ik vind het een probleem wanneer het je dagelijks leven beïnvloed. En dat doet het in dit geval...

Ik zal proberen het zo kort mogelijk uit te houden.

Mijn vader heeft altijd graag gedronken. 4 jaar geleden is toch wel goed geschrokken na een bezoek aan zijn huisarts. Hij moest stoppen met roken, drinken en zijn eetgewoonte en eigenlijk zijn hele levens style omgooien als hij langer dan een jaar of twee zou willen leven. Hij is met behulp van zijn huisarts gestopt met roken, heeft zijn eetgewoonte drastisch aangepast en is gestopt met drinken.

Dat laatste zullen velen denk ik wel herkennen, want iemand met een alcohol probleem blijft de verleiding houden. En dus begon mijn vader na een jaar weer voorzichtig te drinken. Hij hield zich zelf voor dat af en toe best zou kunnen mogen. Naast het feit dat een alcoholist dit niet met mate kan is het niet verstandig omdat hij nogal wat medicijnen slikt ondertussen. Voor o.a. zijn hart, cholesterol, bloeddruk, blaas, en antidepressiva. Hij kan er al niet tegen, en wordt gewoon echt een naar mannetje. Dat het gewoon gevaarlijk is met zijn medicatie doet hem niets.. Helaas ziet hij dit zelf niet in..

2,5 jaar geleden ben ik moeder geworden. Mijn zoontje had verschrikkelijk veel last van darmkrampjes en reflux. We sliepen beide 2-3 uur op een hele dag en nacht. Aangezien ik alleen ben brak het mij echt op na een aantal weken. En we konden tijdelijk bij mijn ouders intrekken. Hartstikke fijn natuurlijk!

Eenmaal bij mijn ouders, viel mijn vader zijn drinken weer op. Ik heb verschillende discussies en uit de hand gelopen situaties meegemaakt die ik niet helemaal zal beschrijven.

Maar een heeft toch wel gigantisch indruk om mij gemaakt. Omdat ik na mijn zwangerschapsverlof weer aan het werk ging, en mijn ouders werken kwam er een gastouder aan huis. Super lieve vrouw. Ik moest een keer werken en mijn vader zou paar uurtjes oppassen tot mijn moeder thuis zou komen. Ik benadrukte hem wel dat ik hem nuchter wilde laten oppassen. En vroeg hem of hij mij dit kon beloven. Dit kon hij niet, of hij wilde het niet. Het eindigde in ieder geval in een heftige ruzie en mijn vader eindigde met de woorden, voor jou een vraag voor mij een weet. Toen stapte hij de auto in om nog wat boodschappen te doen. Ik heb de gastouder gebeld en gevraagd of zij wilde oppassen. Ik had nog een uurtje voor ik naar mijn werk moest. Gelukkig kon zij komen, ik heb haar de instructie gegeven om met mijn zoontje naar mijn huis te gaan. Vanaf die avond zouden we weer thuis slapen. Ik vond het risico te groot. Toen pas drong het ook echt tot mij door dat hij een probleem heeft. Want hij verkoos de alcohol boven mijn zoontje. Zijn eigen kleinzoon, waar hij zo trots op zou zijn...

Ik heb de buurvrouw van mijn ouders gebeld. Ik heb haar gevraagd op mijn vader te letten omdat wij niet meer terug zouden komen. Mijn buurman is daarna naar mijn vader te gaan om te praten. Op mijn werk kon ik mij niet concentreren. En mijn collega heeft me na een uurtje naar huis gestuurd. Toen werd ik door de buurvrouw gebeld. Haar man had met mijn vader gepraat, en die zou gezegd hebben het te snappen en hulp te zoeken etc. Opgelucht hing ik op. Maar het duurde niet lang voor ik mij realiseerde dat dit te mooi was om waar te zijn. Ik ging naar mijn ouders huis om mijn spullen op te halen, en daar wachtte mijn vader mij op. En inderdaad, ik kreeg van alles naar mijn hoofd geslingerd. Want hoe had ik het in mijn hoofd gehaald, en hij zou nooit meer oppassen etc. Mijn moeder zou teleurgesteld zijn in mij. Die was idd boos op mij ipv mijn vader.. Want ik had haar kleinzoon zonder wat te zeggen weggehaald. Ze had het zich anders voorgesteld zoals wij weer terug zouden gaan naar ons huis..

Geen van twee had ook maar even bedacht dat de veiligheid van mijn zoon vooropstaat. Ik heb een tijd geen contact met ze gehad. toch blijven het mijn ouders.

Dus na een tijdje weer contact. Mijn vader was weer gestopt met drinken. Tot nu...

En ook nu laat ik hem dus niet meer alleen met mijn kind...

Wie heeft er tips? Want ik heb geprobeerd te praten, confronteren maar het heeft geen zin. Zolang iemand niet erkend dat hij of zij een probleem heeft, is het er gewoon niet..

Ik heb erover nagedacht zijn drank weg te halen. Maar als hij stiekem gaat lopen drinken ben je verder van huis..

Ik weet het dus even niet meer...

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:54

Je hebt goed gehandeld en je kunt niet meer doen dan je al doet. Drank weghalen heeft geen zin, dan komt er weer nieuwe of er ligt nog vanalles op verstopplekken. Helaas kan ik je niet veel meer raad geven dan jezelf te versterken in het omgaan met dit probleem, misschien met behulp van een coach, psych of lotgenoten groep. Zolang hij niet wil veranderen en je moeder het in stand houdt, kan je er niks aan doen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:04

Wat een verhaal! Ik snap je probleem erg goed en vind dat je prima gehandeld hebt, in het belang van je zoontje.
Wat ik in jouw situatie zou doen weet ik niet. Ik denk dat ik zou proberen het contact met je ouders aan te houden, maar er voor te zorgen dat je zoontje nooit meer met hen alleen is. En als oppas dus andere mensen uit te zoeken.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:08

Je kan je niet vertellen of adviseren hoe je hier mee om moet gaan. Ik kan je wel vertellen hoe ik hier mee om zou gaan. Als mijn vader de verantwoording op zich neemt om op mijn kind te passen en ik er achter kom dat hij dan toch alcohol drinkt terwijl hij bij mijn kind is, zou hij nooit meer op mogen passen. Als hij zou drinken in mijn bijzijn en daarbij in een lastig persoon veranderd,zou ik niet meer bij hem willen zijn als hij drinkt of gedronken heeft. Als hij dan daarnaast nog heel vervelend gaat doen en van zijn gebrek aan verantwoordelijkheid ,mijn probleem probeert te maken, zou ik het besluit maken om de band te verbreken.
Dat zou mijn keuze zijn.

Tink89

Re: Familie lid met alcohol probleem, weet het even niet meer ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:12

En de huisarts inschakelen? Of een andere professional?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:14

Ik vind ook dat je goed gehandeld hebt. Ik heb zelf ook een kleintje en zou nooit iemand met een drankprobleem laten oppassen, ook al was dat mijn eigen vader.

Het grootste probleem met verslaafden is dat ze de hele wereld de schuld geven behalve zichzelf. Ze moeten echt op "rock-bottom" aankomen om in te zien dat het zo niet kan.
Wat dat betreft zou ik persoonlijk (in ieder geval voor nu) mijn handen er vanaf trekken. Hoe ontzettend moeilijk dat ook zal zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:28

Ik vind dat je het heel goed doet.
Het is beter voor jou vader dat hij niet alleen met jou kindje is.
Je vader ziet gewoon niet de ernst in van zijn probleem.
Blijf goed je grenzen aangeven maar ga niet in discussie, een woordenstrijd win je niet van iemand die zich niet bewust is van zijn destructieve gedrag.
Je vader heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, dus ik zou geen drank verstoppen want uiteindelijk ben jij dan heel hard aan het werk om een veilige omgeving te creëren maar helaas niet het gewenste effect bereikt.
Als het jou lukt kun je wel contact onderhouden en op visite gaan bij jou ouders.
Maar als oppas zijn ze nu niet geschikt.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:31

Bedankt voor jullie reacties!

De tip van de huisarts heb ik ook aangedavht. En ik ga hem zeker bellen voor een afspraak.

Het is helaas wachten tot een trigger als hij tijdje nuchter is in dit geval was het het overlijden van zowel de zus van mijn moeder als de zus van mijn vader in een paar weken tijd.

Dat zijn heftige dingen, aan de andere kant moet je juist dan er voor elkaar zijn lijkt mij...

En hij past idd niet meer op mijn zoontje.. maar contact helemaal verbreken zou ik niet kunnen. Onze grote familie is in een paar jaar zo snel uitgedund dat ik ze nog mee wil maken nu het nog kan. Gelukkig is hij niet altijd onder invloed als we er zijn. Dan zijn het korte bezoekjes..

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:45

Je kunt zijn leven niet bepalen. En er is er maar eentje die zijn alcohol probleem kan oplossen en dag is je vader zelf. Maar jij bent verantwoordelijk voor je kind, terecht dat je hem daar niet zonder toezicht achterlaat.
Ik zou je aanraden nog eens een goed gesprek met je Moeder aan te gaan. Focus je verderlekker op je kindje en probeer het los te laten, hoe lastig dit ook is.
Maar dat het hun levens beïnvloed is rot genoeg, het hoeft niet jou en je zoontjes leven op zijn kop te zetten.
Contact verbreken zou ik ook niet kunnen.
Ik herken je situatie en geloof me, je leert er op den duur een weg in te vinden.
Pas goed op jezelf.
Laatst bijgewerkt door Freggle_Edge op 29-12-16 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:45

Ik persoonlijk zou het bij kleine bezoekjes houden en dan op momenten waarvan je redelijk zeker weet dat hij nuchter is.

Ook wel triest dat je moeder de ernst er ook niet van in ziet of in ieder geval snapt waarom jij de dingen zo doet, dat zou een moeder toch moeten begrijpen.

Jou zoon is het belangrijkste :j

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:51

Jeetje wat lastig zeg.. sterkte!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:01

Je hebt op de enige juiste manier gehandeld. Meer dan dit kan je niet doen. Vertrouw nooit zomaar iemand met een verslaving. Ze zijn heel creatief en goed manupuleren. Blijf bij je eigen standpunt en laat hem niet alleen met je zoon. Dit is het gevolg en dat mag hij weten. Echter is mijn advies ook om altijd, hoe kansloos je ook denkt dat het is, voor hem klaar te staan zodra hij Hulp vraagt. Help hem dan en sta dan 100% achter hem en voor hem klaar. En blijf praten met je moeder hierover.

Helaas kan een verslaafde alleen zichzelf uiteindelijk eruit werken. Mijn oom werd door een depressie zwaar alcoholist. We hebben echt alles gedaan maar niks werkte omdat hij echt niet wilde. En gedwongen opname kan helaas niet in nl.

Uiteindelijk is het zijn dood geworden en we hebben er alleen machteloos naar kunnen kijken.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:55

Heftig zeg, maar wat ben jij een goede moeder! Niet je kind achterlaten bij iemand die teveel kan drinken. Petje af! Hoe rot deze situatie ook is.

Ik ben opgegroeid bij een vader die een ernstig alcoholprobleem had, hoe vaak ik niet als kind bij hem in de auto heb gezeten als hij teveel op had. Mijn moeder liet hem rijden. Maar lustte er zelf ook wel eentje.
's Ochtends om 10 uur aan de bier en jenever.
Mijn moeder koos ook voor hem.
Toen het nog niet streng was met de alcoholwet reed hij mij naar de slijterij en liet ons drank kopen. Hij kon het niet zelf vanwege zijn angststoornis zei hij.

Of het kiezen voor alcohol of voor jouw zoontje zo'n simpele keuze is weet ik niet. Ik denk dat de verslaving en het alcoholgebruik hem in zijn macht hebben. Wat nou als je niet verdoofd bent door de alcohol?
IK zeg niet dat ik het niet begrijp hoor, ik begrijp uit het oogpunt van een niet verslaafde niet hoe je zo met je geliefden en (klein)kinderen om kan gaan.
Uit het oog van een verslaafde denk ik dat je altijd op de tweede plaats komt met de alcohol op nummer 1.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:13

Verslaving in het algemeen, de persoon zelf moet het willen en moet er van doordrongen zijn, dat hij in dit geval geen druppel meer mag drinken.
Druk van buiten af, werkt bijna altijd averechts.
Maar je grens aangeven en je eigen verantwoordelijkheid nemen, is natuurlijk super.

Je hebt groepen voor kinderen ( groep voor jonkies, voor volwassen kinderen en partners nabijen, allemaal verschillende groepen ) van alcoholisten, eigenlijk aan de hand van dezelfde stappen als de alcoholist, leer je los te laten.

In het heel kort, komt het er op neer, een volwassen mens, is zelf verantwoordelijk, je vader voor zijn leven.
Jij voor jou leven.
En jij weet inmiddels dat je je vader niet alleen kunt vertrouwen met je kind.
Dat is slikken en dat betekent een enorme impact op je relatie met hem.
Laat je vader in zijn waarde en stap op, zodra je dat niet kunt.

Sommige mensen zijn helaas reddeloos verloren.
Je misschien wel laatste jaren met hem, niet gaan verpesten met ruzie, niet proberen hem te veranderen.
Ook partners van, leven en laten leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:14

Alcoholisten blijven toch wel stiekem drinken, bij een familielid van mij stonden de flessen drank door het hele huis verstopt, die had zelfs buitenshuis verstopplekjes. Door het in het zicht te laten gebeuren heb je er, hoe morbide het ook klinkt, in ieder geval grip op en kan je de boel in de gaten houden.

Goed dat je je kind er niet meer achterlaat, jammer dat het niet meer indruk maakt op je vader.

Heb je er al aan gedacht om de huisarts in te lichten? Het lijkt mij dat er wel een manier moet zijn om de waarheid over zijn alcoholgebruik naar boven te laten komen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 18:13

Bedankt voor jullie reacties! Zal er vanavond even voor gaan zitten om overal op te reageren!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:35

Jij kunt niet voor hem betekenen. Hij moet dat zelf doen. Alcohol weghalen en een afspraak vij de ha voor hem maken heeft allemaal geen zin. Bespreek het met je ouders en als je vader niet geholpen wil worden houdt het (voor nu) op.
Steek je energie vooral in jezelf en in je kind, die is veel belangrijker.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:41

Met goof eens.
Als hij voor de alcohol kiest kun jij daar helaas niets aan doen.
Maak hem en je moeder duidelijk dat hij nuchter welkom is.
Maar dat drank niet welkom is. Aan hem de keuze.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:02

Lieve TS. Ik heb ( tijdnood) tot nu alleen jou OP gelezen.
Als ervaringsdeskundige : zorg voor jou kind. Dit is het belangrijkste in jou leven.
Jouw vader is op dit moment niet te helpen - en misschien helemaal niet want een alcoholist snapt wel alle goede bedoelingen en alle redenen om te stoppen maar het zou nooit lukken als hijzelf niet de knop omdraait en het zelf WIL.
Het is een heel gemene ziekte van die je niet kan genezen - wel herstellen en ermee leren leven.
Hier wil ik je alleen even een advies geven : contacteer de Al-Anon.
Verder staat mijn PB voor je open - misschien -heel misschien - kan ik jou tips geven aan die je wat hebt.
Liefs en sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:17

Zolang hij niet inziet dat hij hulp nodig heeft, gaat hij niet veranderen. Ook al sleep je hem naar de huisarts, hij moet er zelf klaar voor zijn en er zelf voor kiezen.

Hij gaat niet veranderen, dus zul jij dat moeten doen.
Laat het los, en bepaal zelf hoe jij het contact wil hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:40

Heel goed dat je voor jouw zoon en jezelf hebt gekozen en de veiligheid van je zoon.

Echt, er is niks wat je vader kan laten stoppen en ik spreek uit ervaring.
Want ik ken ook iemand die graag drinkt, het is een ziekte/ verslaving en het is heel moeilijk om ze te laten stoppen.

Het is jouw probleem niet maar dat van je vader en je moeder, klaar!!!
Wat je wel kan doen is gewoon met je zoon er op visite te komen maar niet om op te laten oppassen.

En eerlijk gezegd vind ik het raar dat je moeder boos is dat je weer gewoon naar je eigen huis bent gegaan met je zoon, dat moet je toch zelf weten en het is jouw kind en niet dat van haar dus je pakt helemaal haar kleinkind niet af, want ze is een oma he en geen moeder van je zoon en heeft ze helemaal niets te willen en of te beslissen over jouw kind.

Pfff lastig hoor zulke ouders.

Leef gewoon je eigen leven en ga bij ze op de koffie met je kind en hou het zoveel mogelijk leuk maar verder is het alcoholisme hun eigen probleem. Echt het maakt heel veel kapot en het verpest je leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:06

Joolien schreef:
Zolang hij niet inziet dat hij hulp nodig heeft, gaat hij niet veranderen. Ook al sleep je hem naar de huisarts, hij moet er zelf klaar voor zijn en er zelf voor kiezen.

Hij gaat niet veranderen, dus zul jij dat moeten doen.
Laat het los, en bepaal zelf hoe jij het contact wil hebben.

Ik bedoel natuurlijk niet dat TS hem bij z'n haren naar de huisarts moet slepen en probeert te dwingen om te veranderen. Maar als de HA in ieder geval op de hoogte is van het probleem kan de medicatie daar eventueel op aangepast worden of kan hij/zij terloops iets laten vallen over de problematiek van alcoholisme als je al een slechte tikker hebt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:58

Nou.....er bestaat ook nog zoiets als volwassenen en eigen verantwoordelijkheid en vrije wil.
Als mijn dochter naar mijn huisarts zou gaan, achter mijn rug om, en niet ik zelf beslis meer over mijn medicatie, zou dat niet best zijn voor de verhoudingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:35

Ook al weet de huisarts van zijn probleem dan nog kan hij/zij niks doen. Helaas uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zolang iemand niet inziet dat hij een heel groot probleem heeft en dat als hij niet bereid is om te stoppen, dat er niemand is die er iets aan kan veranderen. Het maakt families kapot. Je wil zo graag helpen maar dat kan gewoon niet. Je kan praten als brugman maar als ze niet willen dan kan je niks.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:57

Ik heb gelijkaardig probleem thuis. 6maand geen woord gesproken. Ik was razend/bezorgd/angstig/teleurgesteld. Het hele verhaal ga ik hier niet neerzetten maar je hebt pb.

Ik ben naar psycholog gegaan. "Je kan niets doen/dwingen" werd mij duidelijk toen ze zei "wanneer je man een rotdag heeft gehad en thuiskomt met rothumeur.. jij maakt zijn lievelingseten (=je doet super veel moeite om hem op te vrolijken..). Hij eet het op maar blijft met rothumeur rondlopen. Dan ben jij lastig/teleurgesteld omdat je zoooo veel moeite deed voor hem en onbewust verwacht je dat hij daar positief op gaat reageren. Wanneer hij dat niet doet, ben ik boos/teleurgesteld." Maar heb jij het recht om te verwachten dat hij vrolijk wordt omdat jij moeite doen? Je verwacht iets dat je eigenlijk totaal niet mag verwachten. Daarbij komt dat je kwaad en teleurgesteld bent omdat het resultaat dat jij verwachtte niet werd behaald. Je kan de wereld op zijn kop zette om die persoon te helpen maar niet verwachten dat het verloopt zoals jij wil.

En geloof me.. veel mensen doen iets om een verwachting te doen realiseren.

Ik ging bv koffie drinken zodat deze persoon voelde dat ik om haar gaf en zodat ze bezig was met leuke uitstapjes.. maar ik kwam altijd zo teleurgesteld thuis omdat de persoon tijdens de koffie constant ruzie maakte wegens laag zelfbeeld.

Les 1: je kan niets dwingen (enkel voorstellen)
Les 2: niets verwachten
Les 3: niets verwachten = geen teleurstelling