Whiplash.. meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Whiplash.. meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 16:31

Hallo allemaal.

Mijn naam is Janine en ben 18 jaar oud. Ik vroeg mij af of mensen dit ook hebben en hoe hun er mee omgaan/gingen.

Ik zal proberen het verhaal kort te houden :o

Toen ik 13/14 jaar was had ik een eigen haflinger genaamd Fleur. Erg braaf in de hand maar soms kon ze ontploffen met aan springen in galop.

Nou zo was het met mijn les ik draafde in de grote volte en ze heeft me er gigantisch hard afgelanceerd ze deed haar hoofd tussen benen en nou paar hoge bokken en ik viel op mijn hoofd en nek.

Ik was even duizelig maar stapte daarna wel weer op even stukje gedraaft, ik had niet extreem last van me nek maar volgende dag was het wel stijf.

Naar twee jaar ongeveer begon de ellende eigenlijk echt.. ik had continu last van me nek schouders en rug en wist mijn lichaam geen houding meer te geven. Ik heb heel veel fysio's gehad en het helpte keer op keer niet..

Toen ik 17 was eindelijk naar het ziekenhuis om foto's te maken van mijn nek en rug of er eventueel iets niet dwars zat of verschoven.

Nou alles zag er goed uit alleen extreem holle rug. Maar dat wist ik al..

Ik moest een plan proberen van sport arts in ziekenhuis maar dat werkte ook niet. Toen ik bijna 18 werd dus een drie kwart jaar later naar osteopaat gegaan.

Die heeft mijn lichaam bekeken en ik moest vertellen/opschrijven van dingen die in mijn leven gebeurd zijn of ik hard ben komen te vallen of iets anders. Ik schreef op dat ik rond mijn13/14e jaar erg hard van paard was gevallen en op mijn nek en hoofd terrecht was gekomen.

Toen hij mn lichaam bekeek merkte hij dat mn nek spieren gigantisch aangespannen waren (nog steeds) ook vanwege de klachten die ik heb en geen raad weet met mijn lichaams houding.

Ik was al twee drie keer daar geweest en hij dacht toch echt aan een whiplash.

Het enige wat ik kon doen was zo nu en dan bij hem langs komen om de pijn te kunnen verzachten.

Best poedersuiker want ik merk ook door de vele pijn dat ik super snel humeurig ben en snel kwaad.
Ook tijdens mijn werk belemmerd mijn lichaam mij echt.

Nou dit was dus nog best een heel lang verhaal geworden excuus :o

Wie heeft zo iets soorts gelijks mee gemaakt en kent de zelfde problemen?

Groetjes
Janine

BigOne

Re: Whiplash.. meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:36

Een familielid heeft een whiplash gehad doordat er iemand met de auto met 10 km per uur achterop reed. Maar hij had bijna direct klachten. Van een marathonsporter werd hij een man van 85. Het is weer goed gekomen maar dat heeft wel vier jaar en zeer veel therapien en oefenen geduurd. Het is vreemd dat je niet sneller klachten hebt gekregen en het is maar de vraag of het hier van komt. Ook je holle rug kan een oorzaak zijn van je verkeerde houding zodat je klachten in nek/hoofdgebied ontwikkeld. Misschien toch nog verder kijken want opschrijven wat er ooit gebeurd is en aan de hand daarvan vertellen dat je waarschijnlijk een whiplash hebt vind ik toch wel vragen naar de bekende weg. Sterkte met je zoektocht want dit zijn zeer vervelende klachten, waar ze ook van komen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 16:38

bigone schreef:
Een familielid heeft een whiplash gehad doordat er iemand met de auto met 10 km per uur achterop reed. Maar hij had bijna direct klachten. Van een marathonsporter werd hij een man van 85. Het is weer goed gekomen maar dat heeft wel vier jaar en zeer veel therapien en oefenen geduurd. Het is vreemd dat je niet sneller klachten hebt gekregen en het is maar de vraag of het hier van komt. Ook je holle rug kan een oorzaak zijn van je verkeerde houding zodat je klachten in nek/hoofdgebied ontwikkeld. Misschien toch nog verder kijken want opschrijven wat er ooit gebeurd is en aan de hand daarvan vertellen dat je waarschijnlijk een whiplash hebt vind ik toch wel vragen naar de bekende weg. Sterkte met je zoektocht want dit zijn zeer vervelende klachten, waar ze ook van komen.

Ik las op internet dat de klachten ook pas naar maanden/jaren op kunnen duiken.
Dit is mij heftigste val naar jaren en ik voel mij ook een jonge meid in een bejaard lichaam..

Daarom dacht de osteopaat daar ook aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:39

Ik, na val van/met pony.

Loop wekelijks bij de fysio (1 a 2 keer) en laat mij dan manipuleren en masseren (of laseren/dry needle).
Dit werkt voor mij erg goed. Ik kom daar nu al sinds de val en dat is toen ik rond de 12/13 ben geweest, ondertussen al ruim 7 jaar dus.
Alleen bij mijn val ben ik flink KO gegaan en naar de traumakamer in het AMC gebracht voor volledig onderzoek en dus diagnose. Ik bloedde uit mijn oor wat kon duiden op schedelbasis fractuur, daarom ben ik zo grondig onderzocht. Vaak zie je een whiplash niet op een scan of zo.

Ik denk niet dat je een whiplash hebt als je nu pas klachten krijgt, ik zou eerder denken aan een scoliose of door je extreem holle rug. Meestal heb je met een whiplash een dikke, pijnlijke en met vocht gevulde nek na het ongeluk. Dit hoeft echter niet altijd maar is wel vaak in beeld.

Ik word er overigens nooit kwaad van of zo, het is nou eenmaal gebeurd, dan had de pony maar op zn pootjes moeten blijven staan en ik niet eronder moeten vallen. :')

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 16:44

bobje26 schreef:
Ik, na val van/met pony.

Loop wekelijks bij de fysio (1 a 2 keer) en laat mij dan manipuleren en masseren (of laseren/dry needle).
Dit werkt voor mij erg goed. Ik kom daar nu al sinds de val en dat is toen ik rond de 12/13 ben geweest, ondertussen al ruim 7 jaar dus.
Alleen bij mijn val ben ik flink KO gegaan en naar de traumakamer in het AMC gebracht voor volledig onderzoek en dus diagnose. Ik bloedde uit mijn oor wat kon duiden op schedelbasis fractuur, daarom ben ik zo grondig onderzocht. Vaak zie je een whiplash niet op een scan of zo.

Ik denk niet dat je een whiplash hebt als je nu pas klachten krijgt, ik zou eerder denken aan een scoliose of door je extreem holle rug. Meestal heb je met een whiplash een dikke, pijnlijke en met vocht gevulde nek na het ongeluk. Dit hoeft echter niet altijd maar is wel vaak in beeld.

Ik word er overigens nooit kwaad van of zo, het is nou eenmaal gebeurd, dan had de pony maar op zn pootjes moeten blijven staan en ik niet eronder moeten vallen. :')

Oh bah dat is wel heftig ja!
Een scoliose lijkt me niet omdat mijn wervel kolom op de foto is gezet.

Ik had een fysio therapeut die echt schrok van mijn nek en ik kon wel janken hoe hard hij er soms aan trok en dat was dan "masseren"

Ik heb ook continu een brandend gevoel in de nek ook vaak tintelende vingers heb nog test gedaan op hernia maar dat was het ook niet.

Dat brandde gevoel voelt alsof je in de fik staat en heb ik ook vaak tussen mijn schouder bladen.

Ik train elke dag mijn bekken door ze te kantelen waardoor de holle rug verminderd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:36

Een groot deel van je klachten herken ik.
De pest is wel, dat 'whiplash' een soort verlegenheidsdiagnose is.

Zo is er een berucht 'meningsverschil' mbt datgene wat orthomanuele artsen kunnen voelen met hun handen en wat er op een röntgenfoto is te zien. (Bij mri zijn de verschillen kleiner.)
Contreet: jij viel ooit op je hoofd/nek. Stel dat een wervel daardoor iets naar voor is geschoven en de röntgenfoto pal van achteren wordt genomen: te zien is er niets, de schuiving is voor een getraind arts goed te voelen...

Goed dat je aan het oefenen bent om je bekken te kantelen. Ik leerde ooit het volgende : je moet als mens een bepaalde stevigheid in je romp hebben,
....en bij chronische pijn in schouders / nekregio is het om reflexmatige redenen zo, dat die nek/schouderspieren gespannen zijn,
en 'omdat het lichaam ook niet gek is' ontspannen de gewone spieren die onder andere het bekken kantelen.
Op die manier kan een blessure / een serie ellende chronisch worden.

(Want omdat de spieren die je bekken doen kantelen ontspannen, moet je de stevigheid uit de schoudergordel halen, terwijl die juist rust nodig heeft om te herstellen.)

Neus hier op bokt eens rond bij 'centered riding' en zoektermen als 'psoas' en 'transversus abdominis'. In centrered riding is een mooie oefening mbt het 'vrijmaken van het hoofd'. Ook dingen als cesar bewegingstherapie, alexandertechniek en ismakogie kunnen helpen.

Zodra je je bekken kantelspieren op volle sterkte hebt, aan de osteopaath vragen of de wervelkolom verschuivingen heeft.
Daarna kun je gerichte oefeningen doen mbt evenwicht, coördinatie en tastzin (= die dingen die in de verdrukking komen bij nekletsel - je functioneert als mens ook wel aardig als dit niet ideaal loopt, maar qua herstel is dit wel een belangrijk onderdeel.)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:59

Ik meld me,

Augustus jongstleden een auto ongeluk gehad waarbij ik over de kop ben gevlogen, ik kreeg enkele weken erna pas echt last, eerder schoof ik het af op spierpijn etc.

Gevolgen voor mij, bijna continue hoofdpijn, extreem moe, last van schouders, nek en rug. Therapie heeft voor nu nog weinig uitgehaald.. punt is ook dat ik kei hard ben voor mezelf, en snel doorloop met het idee, ach komt goed. 7 dagen per week 2 paarden rijden, trek ik bijvoorbeeld echt niet meer.. niet alleen de fysieke pijn, maar ook de vermoeidheid.. 4x pw is wel mijn max.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 19:02

SharonIndezz schreef:
Ik meld me,

Augustus jongstleden een auto ongeluk gehad waarbij ik over de kop ben gevlogen, ik kreeg enkele weken erna pas echt last, eerder schoof ik het af op spierpijn etc.

Gevolgen voor mij, bijna continue hoofdpijn, extreem moe, last van schouders, nek en rug. Therapie heeft voor nu nog weinig uitgehaald.. punt is ook dat ik kei hard ben voor mezelf, en snel doorloop met het idee, ach komt goed. 7 dagen per week 2 paarden rijden, trek ik bijvoorbeeld echt niet meer.. niet alleen de fysieke pijn, maar ook de vermoeidheid.. 4x pw is wel mijn max.

Ja vermoeidheid herken ik ook!
En heb ook vaak hoofdpijn.

Maar velen denken hier dat het wat anders is :)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:05

Ik praat er bijna niet over, omdat ik het idee heb dat het voor veel mensen het aanstellerij is, omdat er niet echt wat aangetoond kan worden..

gelukkig zijn de directe mensen om mij heen wel erg begripvol...

Voorbeeld is dat ik elke dag om 5.00 uit bed was.. dag in dag uit... Nu kan ik rustig om 18.00 gaan slapen, en de volgende dag om 12.00 een keer wakker worden.. zelfs dan moet ik mezelf onder mn kont schuppen.

Ook merk ik dat ik wat down ben na dat alles.. geen motivatie meer voor dingen etc. Gelukkig kan ik me tot nu toe wel onder mn bibs schuppen, of motiveren mijn ouders mij wat.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 19:13

SharonIndezz schreef:
Ik praat er bijna niet over, omdat ik het idee heb dat het voor veel mensen het aanstellerij is, omdat er niet echt wat aangetoond kan worden..

Voorbeeld is dat ik elke dag om 5.00 uit bed was.. dag in dag uit... Nu kan ik rustig om 18.00 gaan slapen, en de volgende dag om 12.00 een keer wakker worden.. zelfs dan moet ik mezelf onder mn kont schuppen.

Ook merk ik dat ik wat down ben na dat alles.. geen motivatie meer voor dingen etc. Gelukkig kan ik me tot nu toe wel onder mn bibs schuppen, of motiveren mijn ouders mij wat.

Oh ja dat herken ik wel!
Vooral het nergens zin in hebben, als in gewerkt heb zie ik er tegen op om stal uit te mesten omdat het best zwaar is en ik dan gewoon moe voel dat me lichaam al heel "veel" heeft gedaan.

Maar ook met uitgaan zie ik er tegen op om weg te gaan ik doe het uiteindelijk wel hoor omdat ik het erg gezellig altijd vind.

Ik ga smiddags dan ook vaak even slapen..

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:14

misschien een hele rare vraag hoor.. maar ben je ook op je rug gevallen?
Ik ben voor een aantal jaar geleden ook van het paard gevallen, had een ruggewervel gebroken maar kreeg pas een aantal jaar later echt klachten.. mri scan gehad, kwam niks uit, tig fysio gehad maar hielp ook niks..
mijn schouders zaten helemaal vast en mijn rug ook, toen bleek later dat mijn stuitje scheef stond en dat dit alle klachten heeft veroorzaakt..

een whiplash bestaat eigenlijk niet.. het is een ander woord voor " ik weet niet zo goed wat of het eigenlijk is"

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:16

Ik heb in februari wel mn staartbeen gebroken, een wervel, en iets in het bekken.. zal allemaal wel met mekaar te maken hebben denk ik

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 19:18

Shellebel93 schreef:
misschien een hele rare vraag hoor.. maar ben je ook op je rug gevallen?
Ik ben voor een aantal jaar geleden ook van het paard gevallen, had een ruggewervel gebroken maar kreeg pas een aantal jaar later echt klachten.. mri scan gehad, kwam niks uit, tig fysio gehad maar hielp ook niks..
mijn schouders zaten helemaal vast en mijn rug ook, toen bleek later dat mijn stuitje scheef stond en dat dit alle klachten heeft veroorzaakt..

een whiplash bestaat eigenlijk niet.. het is een ander woord voor " ik weet niet zo goed wat of het eigenlijk is"

Dat weet ik niet, ik heb wel me stuitje veel te ver naar binnen staan dan normaal mens waarschijnlijk door een val ook ja.

Hierdoor staan mijn bekken ver naar voren en geeft dit druk op de knieën.

Heb moeten stoppen met voetbal omdat ik dan 3 dagen niks meer kon en me knieën niet meer kon buigen.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:20

hoe ben je daar achter gekomen? Want ze kunnen je stuitje volgens mij ook weer recht zetten.
Dan zou je naar een bekkentherapeut moeten.. wel mooi balen zeg !
beterschap !

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 19:21

Shellebel93 schreef:
hoe ben je daar achter gekomen? Want ze kunnen je stuitje volgens mij ook weer recht zetten.
Dan zou je naar een bekkentherapeut moeten.. wel mooi balen zeg !
beterschap !

Bij osteopaat ik was voor meerdere klachten daar ook vanwege me knieën en hij is best geleerd dus hij voelde bij stuitje en zei van zo die staat erg ver naar binnen, en dat daarom mijn knie problemen zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:59

SharonIndezz schreef:

....dat is de makke met zaken als whiplash. Soms kan de juiste persoon wel zaken aantonen (scheve wervels bijv.) maar vaak tast je, ziek en 'wel', in het duister.
Citaat:

Fijn!!
Heel belangrijk!
Citaat:

Niet te veel schuppen!!
Je bent geblesseerd en al dat slapen is gewoon herstel, geen luiheid!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:02

Kan deze osteopaath jouw stuitje weer op de goede plek krijgen...?

(Soms luidt het antwoord van een osteopaath: 'dat kan wel, maar ik wil graag eerst een paar andere dingen op orde brengen'.)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 20:22

Janneke2 schreef:

(Soms luidt het antwoord van een osteopaath: 'dat kan wel, maar ik wil graag eerst een paar andere dingen op orde brengen'.)

Dat weet ik niet hij was er wel elke behandeling mee bezig om de stand beter stand te krijgen maar kan je hem terug krijgen als hij zo ver na binnen staat?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:34

Bij problemen met je spieren wil dry needling nog wel eens goed helpen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 20:34

Fish_n_Chips schreef:

Is dat met spuit in de spieren?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:36

Janinevv schreef:
Janneke2 schreef:

Dat weet ik niet hij was er wel elke behandeling mee bezig om de stand beter stand te krijgen maar kan je hem terug krijgen als hij zo ver na binnen staat?

Bij mij is het ook naar binnen gaan staan... Hebben ze vrijwel direct geprobeerd terug te duwen... Niet gelukt.. ben benieuwd of andere mensen hier ook ervaring mee hebben....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:39

Grosso modo: er kan veel - maar wat allemaal wel en niet precies...

Soms breken mensen hun stuitje bij een val. (Mijn buuf ging onderuit bij het tennissen en landde op haar stuitje op het gravel.) Artsen willen dan nog wel eens zeggen 'er kan geen gips omheen, maar zonder gips groeit het ook wel weer aan' - en dat klopt ook. Maar als het gebroken en verschoven is, is mijn tip om het snel aan de osteopaath te vragen. 'Gebroken en fout vastgegroeid' huuuu.)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:40

Janinevv schreef:
Fish_n_Chips schreef:

Is dat met spuit in de spieren?

Nee, bij dry needling zetten ze acupunctuurnaaldjes ("droge" naaldjes, dus zonder medicijnen of stroom oid) in "knopen" in je spieren. Daarvan "schrikken" de spieren en laten ze (iets) los. Na een korte tijd (10 seconden gok ik ongeveer? ik weet het niet meer precies, is al een tijdje sinds ik die behandeling heb gehad) halen ze 'm eruit en gaan ze naar het volgende punt.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:43

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 20:48

Oh gatsie ik lees dat het een kramp gevoel kan geven en vind wel beetje eng idee voor bij me nek.