Reiki, kwakzalverij of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Reiki, kwakzalverij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 12:57

Ik ben benieuwd naar meningen en ervaringen over Reiki.

Is het kinklare onzin of is het echt mogelijk om met universele energie mensen te helpen bij diverse klachten?

Ik ken iemand die Reiki Master is en ik sta er behoorlijk sceptisch tegenover. Maar als ik dan van haar vriend hoor dat zijn rugpijn weggaat als ze haar energie op die plek gebruikt ga ik toch twijfelen :o? .

Dus wat denkt Bokt over de zin of onzin van Reiki?

nine1987

Re: Reiki, kwakzalverij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:02

Ik ben geneigd om t af te doen als onzin, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.. Dus dan zeg ik liever niets..

Als je twijfelt, waarom probeer je t niet eens zelf?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:07

Geen ervaring mee maar zoals meerdere dingen kan het gewoon zijn dat je lichaam reageert omdat je ergens in gelooft. Je ziet vaker dat het lichaam meer kan dan wij verwachten. Het placebo effect.
Baat het niet dan schaad het niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:08

Ik vraag me af hoe het dan zou moeten werken? Sommige mensen schijnen het ook op foto's te kunnen toepassen. Dat lijkt me wel wat vreemd.

Banjer op Bokt heeft Reiki master in haar onderschrift staan. Misschien kan zij hier reageren?

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:10

Heel simpel. Als het bij jou werkt (of bij iemand anders) dan werkt het. Gewoon proberen. Het doet geen pijn en kan geen kwaad.

Ik heb wel eens Reiki gehad maar het deed me niet heel veel, behalve dat ik me moest concentreren op ontspanning, wat op zich wel weer lekker was.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:11

Ik heb er persoonlijk wel goede ervaringen mee welke ook door de medische wereld bevestigd zijn.
Degene die ik ken gaf aan dat ze bij mij altijd magnesium door krijgt, daar blijk ik daadwerkelijk een tekort van te hebben.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:12

Persoonlijk vind ik onzin. Paar uurtjes cursus en hoppa je hebt bijzondere krachten?!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:17

Ooit eens reiki gehad, maar deed eigenlijk heel weinig tot niets.
Vooral dat dingetje '' vanop een afstand een behandeling uitvoeren '' krijg ik helemaal niet gesnapt :?
Dus ik lees hier graag even mee. :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:18

Als het voor iemand werkt, hartstikke fijn, maar ik geloof er zelf niet in :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:22

Mijn moeder beheerst reiki. Ik geloofde er in eerste instantie niet in, maar het werkt wel echt! Zonder iets aan te geven weet ze precies waar de pijn zit en ze kan de pijn ook gedeeltelijk weghalen. Een reiki-behandeling vind ik echt heerlijk. Daarna ben je ook helemaal 'zen'. Het is een aparte ervaring, maar ik ben ervan overtuigd dat het werkt :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:24

Ik geloofde er nooit in, alternatieve onzin vond ik het. Tot ik een zwaar gekneusde rug had en ik na 6 weken nog altijd mij niet kon bewegen of om kon draaien in bed.

Collega van mij deed reiki en wilde mijn rug wel behandelen. Onder het motto 'erger gaat het toch niet worden', ben ik gaan liggen.

Ik dacht dat ik gek werd! Alsof er een kolonie mieren van links naar rechts over mijn onderrug liep. Mijn reactie na de behandeling was dan ook 'tja, apart'.

Maar die nacht heb ik mij voor het eerst om kunnen draaien en het was minder pijnlijk.

Ik wil er nog altijd niet in geloven, want ik kan het miet verklaren. Toch geloof ik er wel in want het werkte.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:25

Het zijn geen krachten. Als je reiki geeft ben je een kanaal om universele levensenergie door te geven. Iedereen kan dit alleen het vermogen om dit te kunnen moet geactiveerd worden. Heb zelf reiki 1 en reiki 2 cursus gedaan. Heb er nog geen dag spijt van gehad. Hoe een behandeling op afstand werkt is moeilijk uit te leggen. Ik ervaar gewoon dat het werkt dat is voor mij voldoende.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:25

Mijn moeder heeft me wel eens verteld dat na mijn geboorte ze best last had van de baarmoeder. Volgens de dokter was die iets naar voren gekanteld en moest ze het tijd geven om weer in de juiste positie te komen.
Echter na een tijdje kwam ze via een vriendin geloof ik in aanraking met reiki (of iets gelijksoortigs)..
Die persoon heeft aan de buitenzijde van haar buik uiteraard, een soort grove operatie gedaan (zonder instrumenten, alleen de handen) en heeft de baarmoeder weer op zijn plek 'genaaid'. Daarna is mijn moeder volgens mij altijd klachten vrij gebleven. Als je mn moeder kent is ze heel down to earth. Die zweverige zooi is ze niet van, maar vind het leuk om dat soort dingen uit te proberen om te kijken wat het met haar doet. En soms stelt ze dus haar sceptische mening bij.
Voor mij klinkt het ook vreemd in de oren hoor, ik denk zolang je het niet ervaart, dat je het niet gelooft.

Ik hoop dat er meer is dan alleen het simpele leventje hier op deze wereld bol.
Volgens mij zijn er veel meer krachten in het heelal ed. dan waar wij weet van hebben. Ik denk dat we als mensheid daarover nooit zijn uitgeleerd. Maar er zullen ook absoluut zeker, kwakzalvers bij zitten want als het om geld gaat, dan zijn veel mensen er als de kippen bij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:27

Roycemack dat is geen reiki geweest.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:29

Ik heb/had er ook niet zoveel mee. Mijn moeder ging naar iemand toe en zij had er baat bij.
Ik ben daar toen ook geweest, maar helaas het deed bij mij vrijwel niets.
Had zoiets van, ach wat kan het kwaad, kan het altijd proberen. Werkt het wel is het mooi meegenomen.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:35

Mijn moeder heeft reiki cursussen gedaan, en bij haar werkt het echt!

Zou zelf ook zo'n cursus willen doen, maar ik denk dat ik te sceptisch ben om voor zo'n cursus echt open te staan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:59

RoyceMack schreef:
Mijn moeder heeft me wel eens verteld dat na mijn geboorte ze best last had van de baarmoeder. Volgens de dokter was die iets naar voren gekanteld en moest ze het tijd geven om weer in de juiste positie te komen.
Echter na een tijdje kwam ze via een vriendin geloof ik in aanraking met reiki (of iets gelijksoortigs)..
Die persoon heeft aan de buitenzijde van haar buik uiteraard, een soort grove operatie gedaan (zonder instrumenten, alleen de handen) en heeft de baarmoeder weer op zijn plek 'genaaid'. Daarna is mijn moeder volgens mij altijd klachten vrij gebleven. Als je mn moeder kent is ze heel down to earth. Die zweverige zooi is ze niet van, maar vind het leuk om dat soort dingen uit te proberen om te kijken wat het met haar doet. En soms stelt ze dus haar sceptische mening bij.
Voor mij klinkt het ook vreemd in de oren hoor, ik denk zolang je het niet ervaart, dat je het niet gelooft.

Volgens mij zijn er veel meer krachten in het heelal ed. dan waar wij weet van hebben. Ik denk dat we als mensheid daarover nooit zijn uitgeleerd. Maar er zullen ook absoluut zeker, kwakzalvers bij zitten want als het om geld gaat, dan zijn veel mensen er als de kippen bij.

Ik denk altijd bij dit soort verhalen: als dat waar is, dan zouden er zoveel mensen genezen van van alles en nog wat en de mensen rijen dik voor de deur liggen bij degene die dat kan? Voor mij is het dus gewoon toeval dit soort wonderbaarlijke genezingen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:09

Ik heb ook m'n reiki 1, 2 en 3A en ben er waanzinnig blij mee!
Ken een hoop positieve verhalen, maar de mensen die er niet in geloven doen dat toch af met 'toeval' -O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:19

Ik geloof er eigenlijk niet echt in, gezien ik niet snap hoe het zou moeten werken maar laat me zo nu en dan toch behandelen en vind het heerlijk :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:27

DatBenIkNou schreef:
RoyceMack schreef:

Ik denk altijd bij dit soort verhalen: als dat waar is, dan zouden er zoveel mensen genezen van van alles en nog wat en de mensen rijen dik voor de deur liggen bij degene die dat kan? Voor mij is het dus gewoon toeval dit soort wonderbaarlijke genezingen.

Volgens mij hoor je echt regelmatig succesverhalen van reiki, hypnose, mensen die in connectie staan met het hiernamaals (derek oglive, die blonde trien van TLC) maar daar blijft iedereen ook sceptisch over.
Als zoiets werkt en mijn moeder vertelt dat in haar omgeving, dan is er wss niemand die zegt: wauw ik ga er ook heen om mijn pijntje te verhelpen. Want iedereen blijft sceptisch.
Dus is het niet echt vreemd dat het niet rijendik voor de deur ligt.
Wij als nederland volk zijn volgens mij te nuchter daarvoor.

Ik heb wel eens beelden gezien uit het buitenland dat er dan een gekkie is die zegt dat hij god heeft gezien en dat hij nu een profeet is, dat een heel land uitrukt.. massale bedevaartstochten worden georganiseerd naar die beste man/vrouw.. en die legt even het handje op het hoofd en iemand is genezen. Die mensen geloven dat wel allemaal. Bijzonder:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:30

Mijn zusje had vroeger enorme migraine aanvallen inclusief overgeven.. Geen idee hoe oud ze precies was.. Een jaar of 5? Toen gingen we bij elke aanval naar een vrouwtje die Reiki deed en mijn zusje behandelde. En dan was de hoofdpijn na die sessie een heel stuk minder of zelfs weg. Later is mijn moeder ook gaan mediteren en reiki lessen gaan volgen.
Ik had wel het idee dat het werkte, of dat nu door de energie doorstroming komt of gewoon door de ontspanning.. al is het natuurlijk geen wondermiddel wat elke klacht kan genezen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:44

Reiki werkt, maar je moet je ervoor openstellen. Iedereen kan dit en dat is 100% waar. Je moet hiervoor openstaan.

Mijn moeder heeft reikimaster gedaan en als ik pijn, stress of iets negatiefs had dan ging ik liggen en ging ze over mijn lichaam met haar handen maar wel met een ruimte tussen lichaam en hand. Haar handen werden heet en er zat een soort van mini wervelwind (niet te zien, maar wel te voelen) tussen haar hand en mijn lichaam. Mijn lichaam bleek haar af te kaatsen. Mijn moeder heeft me toen uitgelegd dat zolang ik er zo nuchter en sceptisch over blijf dat het me nooit ging helpen. Het moment dat ik mezelf overgaf heeft het mij vaak geholpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:59

Wat ik bijzonder vindt is dat dit ook bij dieren zo werkt. Er zijn dieren die reiki heerlijk vinden - heb een kat gehad die er speciaal om kwam vragen - maar onze hond moet er niks van hebben.

Gabbergill: wat is de reden dat je moeder haar handen boven je lichaam hield? Ik heb altijd geleerd de handen wel op te leggen tenzij iemand het echt niet wil of het gebied te zwaar gekwestst is waardoor opleggen te pijnlijk kan zijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 15:01

Ik heb zelf dus nog geen ervaring met Reiki.

Wel schiet mij iets te binnen wat ik als 17-jarige meegemaakt heb.
Ik was toen verliefd op een jongen, beetje een vaag persoon maar dat trok mij erg aan. We waren op een feestje bij iemand thuis en hij zat naast mij. Hij deed zijn hand naast mijn rechterknie en ik voelde het daar helemaal tintelen. Dat tintelen ging toen mijn lichaam door en ik voelde al mijn energie uit mijn lichaam gaan.
Hij ging naar een andere kamer en ik lag daar maar laveloos op de bank.
Na een tijdje was ik het zat, ben naar hem toegelopen en heb gezegd "ik wil mijn energie terug".

Hij ging weer naast mij zitten, deed weer zijn hand naast mijn knie. Ik voelde het weer tintelen, ging vanuit mijn knie weer door het lichaam.
En langzaamaan kreeg ik weer meer energie.

Ik stond er toen niet echt bij stil, maar besefte mij pas een paar dagen later wat er was gebeurd en vond het maar eng.

Het was geen bad trip want aan drugs deed ik niet, behalve wat wijn of malibu :D

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:03

SusanH schreef:
Gabbergill: wat is de reden dat je moeder haar handen boven je lichaam hield? Ik heb altijd geleerd de handen wel op te leggen tenzij iemand het echt niet wil of het gebied te zwaar gekwestst is waardoor opleggen te pijnlijk kan zijn.

Maar behandelen op afstand kan toch ook? Waarom zou een hand boven een lichaam houden dan een probleem zijn?