Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Yasmine_ schreef:In veel gemeente is ook een parkinson-netwerk, weet niet of zoiets bij jullie zit?
Plien91 schreef:Vanuit mijn werk kom ik er veel mee in aanraking. Zie voor nadere informatie PB en https://www.parkinson-vereniging.nl/
Olympia96 schreef:Mijn vader is dit jaar overleden aan Parkinson. Kreeg het ook rond die leeftijd en is 75 geworden. Het is een ziekte die je niemand toewenst, echt gruwelijk.
De ziekte is idd bij iedereen anders. Mijn vader had ook atypische neuropathie erbij (komt vaker voor). Dat maakte het 1 gruwelijke pijnbeleving waar geen oplossing voor was. De eerste zeven jaren waren 'redelijk'. De laatste jaren een hel. Hij is overleden na een mislukte plaatsing van een duadopa pomp waardoor hij in een delier raakte dat niet overging maar verergerde. Vreselijk, want dankzij de pomp had hij voor het eerst geen pijn meer. Twee maanden later was hij er niet meer....
Mocht je vragen hebben, stel maar. Liefst in pb. Papaver van de Parkinson vereniging is een informatief blad.
Mijn vaders hersenen zijn trouwens voor onderzoek naar de hersenbank voor onderzoek naar Parkinson.
Overigens schijnen heftige gebeurtenissen voor een sterke verslechtering van de ziekte te kunnen zorgen. Zo kwam het bij mijn vader aan het licht.
Ook de pijnbeleving is veel heftiger bij mensen met deze ziekte.
soesita schreef:Oke, ik dacht dus dat er bij Parkinson geen erfelijke component bekend is?
Mijn vader (60) heeft ook Parkinson. Sinds 2 jaar bekend. Nog gaat het goed, maar je ziet hem wel achteruit gaan en het blijft natuurlijk beangstigend niet te weten waar het heen zal gaan. Voorlopig zie ik het vooral in zijn manier van lopen, trage bewegingen en een steeds meer opvallende tremor. Ook valt hij af en toe, heb ik vernomen. Nog niet als ik er bij was.
mammaloetje schreef:Mijn Pake (opa) heeft parkinsonnisme. Dat is sinds begin dit jaar vast gesteld. Hij is nu 83. Maar als ik deze verhalen lees herken ik heel veel dingen. Vooral het lopen en de coördinatie van de handen is bij hem heel slecht. Hij gaat ook wel heel snel achteruit endat vind ik heel moeilijk om te zien.
Cerastes schreef:De patiënten moeten juist stoppen met al die chemische troep en kunnen beter alleen dat gebruiken...maar er zijn genoeg onderzoeken gedaan hoor... dus vandaar de link ook erbij.