Core Stability oefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Core Stability oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 15:11

Hi Bokkers!

Ik kom net van de Fysio vandaan omdat ik al een tijdje met rugpijn loop.
Oordeel: Mijn rug is zo krom als een banaan en door verandering in werk(intensiever) krijgen mijn spieren dit niet gehandeld, kunnen ze niet genoeg herstellen en krijg ik pijn). Ik ga dus vanaf nu in behandeling bij de fysio.

Echter werd mij aangeraden om core stability oefeningen zoals planking etc te gaan doen. Heeft iemand echter nog andere oefeningen die ik zou kunnen gaan doen? Het moet voornamelijk mijn rugspieren, maar ook mijn buikspieren gaan versterken.

Uiteraard krijg ik ook nog specifieke oefeningen van mijn fysio maar zou graag al een beginnetje maken voor mijn volgende afspraak :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:21

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:46

Ik wilde ook al yoga-oefeningen noemen. De 'staande/omlaagkijkende hond' is een hele goeie voor je rug en core! En de 'brug'. Planken kun je ook uitbreiden met zijwaartse plank, plank op je ellebogen, plank op je handen. En dynamisch door push-ups te doen. Kijk eens op Pinterest. Daar zijn hele handige schemaatjes te vinden.

anne_bento

Re: Core Stability oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:36

Ik zou vooral gaan kijken naar oefeningen die gedaan worden bij yoga, pilates, body balance enz.
Planken is zeker een goede oefening maar ook een hele zware. Ik kan me indenken dat dit nog te zwaar gaat zijn, vooral omdat je aangeeft dat je buikspieren ook moeten versterken. Wanneer het planken niet op de juiste manier wordt uitgevoerd (wat veel gebeurd wanneer de rug- en buikspieren niet sterk genoeg zijn) ga je juist meer last krijgen. Maar, dat voel je snel genoeg! De oefeningen op de site's die ellepel aangeeft zijn goede oefeningen voor je core :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:41

Omdat het vooral als e al met rugklachten zit heel belangrijk is om de oefeningen goed uit te voeren omdat ze anders een averechts effect kunnen hebben zou ik mij voorlopig aan de oefeningen van de fysio houden. Hij/zij heeft e niet al gelijk een paar oefeningen meegegeven die je kunt doen voor de volgende afspraak? En anders zou ik even een paar dagen wachten. Want als je problemen hebt kun je sommige oefeningen juist beter tijdelijk niet doen en het is handiger de oefeningen gelijk goed aan te leren.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:05

Bedankt voor de goede tips al!

Greetje, nee heb niet direct oefeningen meegekregen. Vandaag was meer een kennismaking zegmaar. Maandag gaan we aan de slag met oefeningen en dan zal hij ook meer gericht kunnen kijken wat we kunnen verbeteren. Maar rug en buikspieren zei hij sowieso dat dit beter moest(hij zag normaal gezien betere rugspieren bij ruiters, dit vond hij bij mij echt minimaal) en dat ik daar al wat oefeningen voor kon doen.

Ik verwacht ook niet dat ik meteen minutenlang kan gaan planken haha, dit moet uiteraard allemaal rustig opgebouwd worden, en als ik pijn voel zal ik natuurlijk niet door gaan.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:34

Zeker de pilates is aan te bevelen... heel erg gericht op de core.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:50

Flexchair is ook aan te bevelen.

Maar idd: voorlopig is het aan de behandelende fysiotherapeut om jou gerichte oefeningen en de juiste opbouw te geven!
...inclusief een serie aanwijzingen voor op je huidige werk.

En er zijn twee mooie boeken over 'centered riding' waar waardevol spul in staat, en er is het boek van Liz Koch 'core awareness'.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:58

Genoemde oefeningen zijn heel goed om mee te beginnen, maar vergeet niet dat spieren worden getraind in de positie waarin je bent als je traint. Wellicht een beetje een gekke zin, maar ik zal hem toelichten.

Planking, en de rest van de genoemde oefeningen, zijn allemaal in horizontale positie. Je spieren worden er absoluut sterker van, maar helemaal functioneel is het niet. We gaan nu eenmaal niet horizontaal door het leven (...doorgaans). Voor optimale training van je core (die niet alleen baat heeft bij kracht, maar ook vooral bij coördinatie), zul je ook verticaal moeten trainen.
Er zijn hiervoor hele goede oefeningen op een fysio bal. Dus mijn tip; schaf zo'n bal aan en vraag je fysio (en/of internet) voor zittende oefeningen op een bal.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:59

Ik heb begrepen van de week dat dus Planken niet goed is voor je rug.
Vraag mij niet af waarom, ik heb het ook mensen horen zeggen (die er wel wat verstand van hebben).

Wat wij ook wel eens doen (ja, wij liggen voor het werk op een matje) is hol/bol,
benen in een driehoek plaatsen (knieen omhoog) en dan van links naar rechts brengen
(in het begin kan je het horen kraken maar het is echt heerlijk).

Maar ik zou als ik jouw was vooral naar je Fysio luisteren wat je moet doen, en niet zelf gaan bedenken wat je kan gaan doen.

De enige oefening die ik kan doen op mn werk is met een bal in de rug en dan een soort van hurk beweging maken,
door de knie blessure die ik heb kan en mag ik niet op mijn knieen zitten.

Zijn nog wel meer oefeningen voor de rug maar die weet ik zo niet 1,2,3 uit mn hoofd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:29

Na een blessure kreeg ik ooit de plank in de volgende variant:
Sta op armlengte van de muur,
handen tegen de muur, stukje naar voren en duw jezelf terug.
(....en ondertussen recht blijven!)
Uiterst licht, dus.

Zou iemand meteen een zware variant verkeerd uitvoeren, dan worden de problemen maar groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:31

Als je al een slechte rug hebt kan ik het je met klem afraden om zelf te gaan spelen met oefeningen. Er is een grote kans dat je ze in de verkeerde houding uitvoert of dat je je spieren niet goed aanspant waardoor je uiteindelijk nog verder van huis bent. Je fysio zou je hier begeleiding in moeten geven en anders zou ik op zoek gaan naar een personal trainer bij een sportschool die een achtergrond in de fysio heeft en je hiermee kan helpen. Het klinkt allemaal heel extreem maar ik kan als geen ander beamen dat je er heeeeel veel aan kan hebben bij scoliose, maar dat het ook heel veel kapot kan maken.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:37

Darebee.com heeft heel veel oefeningen maa ik ga wel mee met mijn voorganger om eerst bij een personal trainer advies te gaan vragen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:42

Ik deel de mening van de voorgangers: als ik ga planken zonder begeleiding, krijg ik het juist aan mijn rug: die is te hol, en ik ben niet bepaald flexibel in mijn bekken, dus dan heb ik een doorhangende plank, en dat is slechter dan het goed is. Dus idd de fysio afwachten, die 1) de juiste oefeningen kan geven en 2) kan zien of je ze correct uitvoert.

En wat je werk betreft: grijp tijdig in als het te zwaar is. Heb ook jaren te zwaar werk gedaan met rugpijn, nauwelijks thuisgebleven ondanks de pijn, tot ik het echt niet meer aankon, en daarna heeft het een paar jaar geduurd eer ik weer een geschikte job had. Dus laat het zover niet komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:44

Ik weet niet of je momenten hebt waar op je kan zitten tijdens je werk maar zo ja kunnen dit soort kussens al enorm veel verschil maken: https://www.medipreventiecentrum.nl/rug ... AhZP8P8HAQ

Vaak wordt scoliose/een scheve rug erger en erger naarmate je er langer mee doorloopt omdat je je hele houding erop aan gaat passen. Zo'n kussen kan helpen tijdens het zitten, zodat je zithouding in ieder geval goed is

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 07:00

Ik werk in de horeca dus komende 2 weken zijn het drukst van allemaal, ik kan niet bepaald aangeven dat het te zwaar is omdat hier simpelweg niet genoeg personeel voor is.

Dit heb ik ook bij mijn fysio aangegeven en ook meteen erbij vermeld dat ik vanaf januari sowieso op zoek ga naar een andere baan. Hij stemde dus ook in om het even " aan te kijken" wbt werk en wel gewoon zoveel mogelijk dingen proberen te doen die ik wél kan ipv dingen die me pijn doen.

Mijn zithouding is op dit moment ook ruk. Mijn werkplek aan de receptie is te hoog en ook de stoel waardoor mijn voeten niet juist op de grond kunnen staan.
Op mijn vorige werk had ik een aangepaste werkplek dus ik weet wel hoe ik hoor te zitten, hier is dat echter onmogelijk. Hierdoor ga ik meer staan, maar ook dit helpt niet volledig.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 07:04

En een voetenkrukje op je werkplek? Zodat je jevoeten daarop kunt zetten en de stoel daarop kan aanpassen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:39

SuperAssie schreef:
Ik werk in de horeca dus komende 2 weken zijn het drukst van allemaal, ik kan niet bepaald aangeven dat het te zwaar is omdat hier simpelweg niet genoeg personeel voor is.

Dit heb ik ook bij mijn fysio aangegeven en ook meteen erbij vermeld dat ik vanaf januari sowieso op zoek ga naar een andere baan.

....ik begrijp hieruit dat je weinig te verliezen hebt.

Het is op zichzelf mooi dat je loyaal bent aan de baas, "er zijn niet genoeg vervangers", maar ik heb geen idee hoe veel mensen er via een uitzendbureau 'leverbaar' zijn.

En jij kan, mag en hebt te allen tijde het recht om je ziek te melden. (Accoord, de baas zal balen, maar dat is zijn pakkie an.)

Citaat:
Hij stemde dus ook in om het even " aan te kijken" wbt werk en wel gewoon zoveel mogelijk dingen proberen te doen die ik wél kan ipv dingen die me pijn doen.

Je baas is verplicht hier aan mee te werken.
Citaat:
Mijn zithouding is op dit moment ook ruk. Mijn werkplek aan de receptie is te hoog en ook de stoel waardoor mijn voeten niet juist op de grond kunnen staan.
Op mijn vorige werk had ik een aangepaste werkplek dus ik weet wel hoe ik hoor te zitten, hier is dat echter onmogelijk. Hierdoor ga ik meer staan, maar ook dit helpt niet volledig.

Trek die baas maar aan zijn jasje, te belachelijk voor woorden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:46

Op een bal zitten en je evenwicht proberen te houden! Als dat lukt op je knieen op de bal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:40

Er worden hier veel oefeningen gegeven. Maar werken ze inderdaad ook echt ? Hebben meerdere van jullie rugklachten en zijn ze goed verbeterd door die oefeningen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:31

Maris schreef:
Er worden hier veel oefeningen gegeven. Maar werken ze inderdaad ook echt ? Hebben meerdere van jullie rugklachten en zijn ze goed verbeterd door die oefeningen ?

Core stability heeft mij heel veel geholpen met mijn rugklachten door scoliose, maar zoals ik al zei is het wel echt heel belangrijk dat je ze correct uitvoert en dat je daar dus zeker in het begin hulp bij krijgt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:04

Ik neem aan dat ook iemand die pilates lessen geeft goed kan uitleggen hoe je de oefeningen kan/moet doen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 17:29

Janneke, begrijpelijk, echter werk ik er net pas en ben ik ook niet iemand die mij voor iedere scheet ziekmeld. Ook met deze klachten zal ik dus gewoon blijven doorwerken zolang het gaat. Ik heb een hoge pijngrens en ben nu eenmaal een harde werker. Dat werkt voor mij waarschijnlijk tegen.

Krukje gebruik ik nu al, echter is deze te hoog waardoor ik nog niet ideaal kan zitten. Ik kan wel om een "fatsoendelijke" kruk vragen, maar weet nu al dat dit enorm lang gaat duren voor ik die krijg, dus kan ik beter heel even doorbijten :)

En ja, dat kunnen jullie onverstandig vinden maar het is nog steeds mijn lijf en mijn keuze. Ik wil liever niet werkeloos komen te zitten. Wie weet hoe lang het duurt voor ik iets nieuws heb.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:36

Wat dacht je van je houding? Dus ten alle tijden letten op de correcte positionering van je lichaam. Tegenwoordig zijn veel mensen geneigd om met gekromde rug te lopen of heel erg met een holle rug maar dit is niet juist voor je lichaam.
Belangrijk is om je buikspieren aan te spannen, bekken te kantelen en schouders naar achteren.
https://www.gezondheidsnet.nl/yoga-en-mindfulness/een-correcte-lichaamshouding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:57

Maris schreef:
Ik neem aan dat ook iemand die pilates lessen geeft goed kan uitleggen hoe je de oefeningen kan/moet doen.

Ligt eraan wat de achtergrond is van die persoon en welke training hij/zij gehad heeft. Ik heb wel eens pilates bij de sportschool gevolgd en nou die gast wist volgens mij niet zo heel erg goed waar hij mee bezig was. Om te kunnen zien welke spieren iemand gebruikt en hoe de oefening wordt uitgevoerd heb je echt wel flinke training nodig.