Betablokkers en examen/tentamenstress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tytonidae

Betablokkers en examen/tentamenstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 23:31

Hoi bokkers!

Heeft er iemand hier ervaring met het gebruiken van betablokkers om examen/tentamenstress tegen te gaan?

Ik loop al een tijdje rond met enorme stress tijdens het nemen van examens en tentamens. Soms is deze zo erg dat het escaleert in een paniekaanval met bijbehorende black out. Ondanks dat ik goed studeer en eigenlijk geen problemen heb met het niveau van de kennis, lijden mijn resultaten behoorlijk door de stressaanvallen die ik tijdens het nemen van het tentamen/examen heb. Ik weet dat het een structureel probleem is dat voorkomt uit een gebrek aan zelfvertrouwen in mijn kennis en perfectionisme. Echter moet ik tegenwoordig best vaak tentamens maken en heb ik volgend jaar in april/mei twee hele belangrijke staatsexamens. Ik weet nu al dat dit alles in de toekomst voor enorm veel stress gaat zorgen.

Ik wil hier dan ook graag wat aan gaan doen en ga binnen kort een bezoekje proberen te brengen aan de huisarts om mijn probleem aan te pakken. Echter weet ik dat het iets is wat niet snel weggaat; ik heb al verschillende dingen(psycholoog, mindfulness) geprobeerd om van de stress af te komen maar elke keer komt deze terug. Omdat ik graag mijn komende tentamens en staatsexamen in rust wil maken, en ik er veel positieve verhalen over heb gehoord zat ik eraan te denken om de huisarts te vragen of hij mij eventueel betablokkers kan voorschrijven. Dit zodat ik het probleem toch onder controle kan hebben totdat ik het probleem op basis van behandeling heb aangepakt. Echter heb ik een paar vragen voor bokkers die in een soortgelijke situatie hebben gezeten en toen beta-blokkers voorgeschreven hebben gekregen!

- Heb je veel baat gehad bij het gebruik van betablokkers? Ik blijf altijd een beetje sceptisch.

- Schreef de huisarts het makkelijk voor? Ik vind het moeilijk om erom te vragen want ik ben bang dat ze het weigeren. Toen ik een paar jaar geleden in een behoorlijke depressie zat en onder behandeling was(die niet erg effectief was) had ik ook het balletje over medicijnen opgegooid en dat werd toen meteen afgeschoten terwijl ik ze in retrospect goed had kunnen gebruiken. :+ Sindsdien vind ik om medicijnen vragen een beetje spannend.

Dankjewel! :Y)

verootjoo

Re: Betablokkers en examen/tentamenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:36

Beta Blokkers bij examenvrees? Dat verlaagt je bloeddruk wel maar neemt je angst toch niet weg? Heb je ook een hoge bloeddruk dan of alleen angst?
Zou eerder denken aan een pammetje ofzo?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:38

Wacht WAT? Betablokker bij examenvrees? Geen goed plan, heb ze zelf geslikt ivm migraine maar voor examenstress heb je genoeg ander spul.

Nee, slecht plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:39

Ik zou met je huisarts bespreken wat het beste is om te doen in deze situatie. Betablokkers kunnen helpen, maar dat zijn niet de minste pilletjes om te nemen. Ze verlagen je hartslag waardoor je lichaam niet in paniekmodus schiet, maar gezond is het niet.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 23:40

TerraHowrse schreef:
Wacht WAT? Betablokker bij examenvrees? Geen goed plan, heb ze zelf geslikt ivm migraine maar voor examenstress heb je genoeg ander spul.

Nee, slecht plan.

Wat stel je dan wel voor? :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:41

Ze verlagen niet alleen je hartslag maar ook je bloeddruk. Weer niet of die hoog is als die niet gemeten is, maar als die niet zo hoog is val je van je stoel tijdens je examen omdat je bloeddruk te laag wordt. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is?

verootjoo

Tytonidae schreef:
TerraHowrse schreef:

Nee, slecht plan.

Wat stel je dan wel voor? :)

Lijkt mij dat je HA daar de beste persoon voor is om die vraag te stellen :j

Dancyy

Tytonidae schreef:
- Heb je veel baat gehad bij het gebruik van betablokkers? Ik blijf altijd een beetje sceptisch.

- Schreef de huisarts het makkelijk voor?

-Ja, maar dat was dus ivm migraine ipv stress. Voor stress zou ik het dus zeker niet aanraden.

-Nee absoluut niet, heb het gekregen via de neuroloog na allemaal onderzoeken (MRI en dat soort spul) en een aantal afspraken bij hem. Maar terwijl ik ze slikte ook regelmatig langs geweest want het is niet zomaar even een kalmeringstabletje ofzo.

Ik raad het je zwaar af.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:42

Het lijkt mij ook een zeer slecht plan om betablokkers te gaan gebruiken bij jou probleem. Ik heb zelf ook erg last van perfectionisme en faalangst en wat mij wel heeft geholpen zijn Valdispert-tabletten. Dit is verkrijgbaar bij o.a. Kruidvat en is een natuurlijk, kalmerend middel.

Daarnaast is het uiteraard erg belangrijk om de oorzaak van dit probleem aan te pakken. Je kunt wel aan symptoombestrijding gaan doen, maar dat lost het probleem uiteindelijk niet op. Ook gaat een huisarts echt niet (zomaar) medicatie voorschrijven voor faalangst en perfectionisme.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:46

verootjoo schreef:
Ze verlagen niet alleen je hartslag maar ook je bloeddruk. Weer niet of die hoog is als die niet gemeten is, maar als die niet zo hoog is val je van je stoel tijdens je examen omdat je bloeddruk te laag wordt. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is?

Dat heb ik dus een paar keer gehad :') dus er daarna ook mee gestopt en op iets anders overgestapt.

Wat ik wel zou aanraden was om idd gewoon met de huisarts te overleggen :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:49

Lijkt mee geen strak plan.
Ik heb wel betablokkers ingespoten gehad in het ziekenhuis tot 2x toe maar dat was om een andere reden.
Wat het met je bloeddruk doet weet ik niet om eerlijk te zijn.
Bi mij zijn ze gespoten na een operatie (2e binnen 5 dgn) waarbij de bij zowel de eerste als bij de 2e moeite hadden met mijn bloeddruk (zakte steeds veel te laag) en ik tijdens het bijkomen last kreeg van hartritmestoornissen (lees hartslag veel te hoog)

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:53

Bètablokkers worden inderdaad wel voorgeschreven bij examenstress. Je huisarts kan het best voor jou bepalen of dit voor jou een goede keuze is. Gewone kalmeriñgstabletten zijn geen goed idee omdat die erg versuffen en dat kun je bij een examen niet gebruiken :z

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:55

Ik heb betablokkers geslikt tegen stress en angsten, evenals een vriendin van mij. Mij hielp het erg goed. In stressvolle sitauties gebruik ik ze nog steeds. Als je meer vragen hebt kun je me altijd een pb'tje doen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:58

_nathalia_ schreef:
Bètablokkers worden inderdaad wel voorgeschreven bij examenstress.

Why? :') ik wil ze iig niet meer, zeker niet om alleen stress.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:00

_nathalia_ schreef:
Bètablokkers worden inderdaad wel voorgeschreven bij examenstress. Je huisarts kan het best voor jou bepalen of dit voor jou een goede keuze is. Gewone kalmeriñgstabletten zijn geen goed idee omdat die erg versuffen en dat kun je bij een examen niet gebruiken :z

Niets meer aan toe te voegen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:06

TerraHowrse schreef:

Nee, slecht plan.

Ze worden bij zware (examen) stress wel eens voorgeschreven.
Citaat:
Artsen schrijven het middel ook voor bij hoge bloeddruk, angina pectoris (hartkramp), hartritmestoornissen, migraine, te snelle schildklierwerking, hartfalen en hartinfarct. Ze worden ook voorgeschreven na een hartaanval om herhaling te voorkomen. Artsen kunnen bètablokkers ook voorschrijven om angst- en stressgevoelens te verminderen. Hierbij kunt u denken aan examens of bij podiumangst.

https://www.betablokkers.nl/uitleg-betablokkers/

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:56

Propranolol wordt vaak voorgeschreven bij examenstress, eigenlijk altijd 10mg kort werkend.
Ik heb er veel aan gehad, vooral bij het examen bereiden van medicijnen (opleiding apothekersassistent). Wel fijn om m'n hartslag laag te houden ipv richting de 200 en m'n handen trilden nauwelijks meer.

Als je het een enkele keer gebruikt en geen heel lage bloeddruk heb, kan het echt niet zo veel kwaad.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:16

Bètablokkers bij een gezond persoon in een situatie zoals TS die omschrijft kunnen echt geen kwaad.
Bètablokkers via infuus toegediend krijgen is niet te vergelijken met een tabletje nemen.

TS, gewoon naar je huisarts gaan hoor. Het is echt geen rare vraag en je huisarts kan het beste bepalen of dit voor jou geschikt zou zijn en zo ja welk middel, welke dosering etc.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:22

Ik denk dat je het beste met de huisarts kan overleggen. Die heeft ervoor geleerd en die heeft er als het goed is verstand van.

Wel raad ik je aan om het eerst een keer te testen op een niet examen dag zodat je weet hoe je erop reageerd.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:31

Wat mij goed geholpen heeft bij mijn rijexamen en ook toetsen is bach rescue.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:34

Hier iemand met paniekaanvallen dankzij hyperventilatie en sindsdien een doosje proponalol op zak. Dat is een niet selectieve bètablokker, en die zal je dan wel voorgeschreven krijgen.

Let wel op, in het begin kan je merken dat het meer kracht kost om inspanning te leveren. Fietsend naar je examen is geen goed plan als je ze voor het eerst slikt. En je kan er ietwat duizelig van zijn. Die worden ook gebruikt voor migraine.

Bespreek het met je huisarts want zo'n gekke vraag is het niet. Je hartslag reageert op adrenaline (ik weet er alles van van hartecho tot holterkastje enz.) en dit helpt wel. Als je echt zo'n last hebt probeer het in overleg met.

En dame, ademhalingsoefeningen kunnen ook geen kwaad ;)

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:50

Misschien heb je dit al geprobeerd, maar is het niet een idee om i.p.v. symptoombestrijding de oorzaak aan te pakken? Ik heb zelf faalangst ontwikkeld door ook die toekomstdruk zoals jij hebt en dat ging ook een hele poos gepaard met paniek en blackouts. Ik ben toen een faalangstcursus gaan volgen die werd georganiseerd. Die heeft mij heel erg geholpen om uit die vicieuze cirkel van "ik kan het niet"=>blackout=>"zie je wel, ik kan het niet" etc. te helpen. Bij die faalangstcursus werd ook heel duidelijk hoe ieder persoon anders moet omgaan met zijn of haar faalangst. Nu kom ik inmiddels mijn tentamens door zonder paniek en blackouts (soms nog de lichte hartkloppingen in het begin, maar daar blijft het bij). Vorig jaar nog wel een tentamen waarbij het ineens een stuk slechter ging, maar daar kon ik weer mijn technieken gebruiken die ik had geleerd om te kalmeren.

Verder weet ik van bètablokkers alleen dat ze hele nare bijwerkingen kunnen hebben. Zal in kleine dosis wel meevallen, maar misschien is een faalangstcursus ook een mogelijkheid :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:55

Mijn arts bood mij al bètablokkers aan zonder dat ik er om vroeg dus het is kennelijk niet zo moeilijk om ze te krijgen, bij de mijne iig niet :+ Heb ze overigens (nog) niet aangenomen omdat ik er ook een beetje huiverig voor was. Ik lees even mee. Ben dan toch bang dat het juist door die pil fout gaat.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:03

Ik raad Bach bloesem aan.
Heel fijn spul versuft niet en ik het er al heel veel examens mee gedaan.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:07

Je hebt bij de albert heijn gewoon ook van die rustgevende dingen. Je moest er 3 per dag nemen. Ik nam er 1 per dag, dat is kinderdosis (ik ben niet zo groot en zwaar, dus dat leek me beter).

Als je echt angst hebt, werkt het niet, dan ga je er vol doorheen. Ik had altijd een half uur tijdens het tentamen/examen om me kapot te stressen en daarna kon ik pas echt beginnen, want het eerste halfuur schoot mn hartslag omhoog en zat ik in volle stres. Maar met die pilletjes heb ik dat niet meer. Bij mij was het geen echte angst, maar onzekerheid.

Bach bloesem heb ik idd ook goede dingen over gehoord, maar zelf nooit geprobeerd