Heeft er iemand hier ervaring met het gebruiken van betablokkers om examen/tentamenstress tegen te gaan?
Ik loop al een tijdje rond met enorme stress tijdens het nemen van examens en tentamens. Soms is deze zo erg dat het escaleert in een paniekaanval met bijbehorende black out. Ondanks dat ik goed studeer en eigenlijk geen problemen heb met het niveau van de kennis, lijden mijn resultaten behoorlijk door de stressaanvallen die ik tijdens het nemen van het tentamen/examen heb. Ik weet dat het een structureel probleem is dat voorkomt uit een gebrek aan zelfvertrouwen in mijn kennis en perfectionisme. Echter moet ik tegenwoordig best vaak tentamens maken en heb ik volgend jaar in april/mei twee hele belangrijke staatsexamens. Ik weet nu al dat dit alles in de toekomst voor enorm veel stress gaat zorgen.
Ik wil hier dan ook graag wat aan gaan doen en ga binnen kort een bezoekje proberen te brengen aan de huisarts om mijn probleem aan te pakken. Echter weet ik dat het iets is wat niet snel weggaat; ik heb al verschillende dingen(psycholoog, mindfulness) geprobeerd om van de stress af te komen maar elke keer komt deze terug. Omdat ik graag mijn komende tentamens en staatsexamen in rust wil maken, en ik er veel positieve verhalen over heb gehoord zat ik eraan te denken om de huisarts te vragen of hij mij eventueel betablokkers kan voorschrijven. Dit zodat ik het probleem toch onder controle kan hebben totdat ik het probleem op basis van behandeling heb aangepakt. Echter heb ik een paar vragen voor bokkers die in een soortgelijke situatie hebben gezeten en toen beta-blokkers voorgeschreven hebben gekregen!
- Heb je veel baat gehad bij het gebruik van betablokkers? Ik blijf altijd een beetje sceptisch.
- Schreef de huisarts het makkelijk voor? Ik vind het moeilijk om erom te vragen want ik ben bang dat ze het weigeren. Toen ik een paar jaar geleden in een behoorlijke depressie zat en onder behandeling was(die niet erg effectief was) had ik ook het balletje over medicijnen opgegooid en dat werd toen meteen afgeschoten terwijl ik ze in retrospect goed had kunnen gebruiken.

Dankjewel!