Is het zo moeilijk om bij de huisarts terecht te komen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Is het zo moeilijk om bij de huisarts terecht te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 17:40

Excuus als het verkeerd staat. :) Zou dat dan verplaatst kunnen worden?

Ik ben sinds mei 18 jaar, en dan komen de dingen er bij kijken dat je zelf overal heen belt en zelf alles regelt wat betreft verzekering, zorg, huisarts, tandarts etc..

6 maanden geleden ging ik naar de tandarts omdat ik links en rechts achter pijn had aan mijn tanden/tandvlees. daar waar mijn verstandskiezen zitten. (die zijn al door.) De tandarts keek wel geteld 10 seconden in mijn mond en ik mocht gaan. Ik zei: Maar is er dan niets? Tandarts: nee. Ik: Maar ik heb wel pijn, hoe kan dat dan. Tandarts: Weet ik niet. Ik moest maar een extra paracetamol nemen.

Beduusd ging ik weg. Echter na een week had ik weer pijn, belde ik weer de tandarts en opnieuw kwam ik daar. Precies hetzelfde verhaal als hierboven.

Ik ben toen naar huis gegaan met het idee: 'het zal wel tussen mijn oren zitten'. En als ik pijn had slikte ik een paracetamol. Ik heb met deze pijn leren leven en ben er gewend aan. Hoort er bij toch?

Nu heb ik sinds 3 dagen enorm last van mijn mond, meer dan normaal, linksachterin. Echt kiespijn is het niet. Het zit achterin, mijn tandvlees is daar dik en het straalt helemaal uit naar de linkerkant van mijn gezicht. Ook mijn oor doet enorm pijn en mijn keel, alleen aan de linkerkant. Ik kan momenteel niet kauwen, niet eens mijn kiezen op elkaar zetten. Ik heb inmiddels een ibuprofen op maar het helpt niet en ik zit met tranen in mijn ogen van de pijn.

Vanmiddag had ik dan eindelijk het lef om de huisarts te bellen. Er werd opgenomen en ik vertelde dat ik graag een afspraak wou maken. Ik moest uitleggen wat mijn klacht was. Ik vertelde dus het bovenstaande verhaal. De vrouw aan de telefoon zei dat ik maar een paracetamol moest nemen. Als dat niet hielp dan moest ik maandag terugbellen. Ik leg wat beduusd de telefoon neer en laat het even door mij heen gaan. Ik vertel net aan die vrouw dat ik niet kan eten, en ik moet maar gewoon uithongeren tot maandag en pijn hebben? :oo Ze vroeg ook of ik misschien gewoon naar de tandarts moest. Mevrouw, ik heb daar toch geen verstand van? Ik ga naar de dokter zodat die mij kan vertellen wat ik moet doen. Ik heb daar niet voor geleerd. Daarnaast ben ik daar ook al weggestuurd onder het mom van: het is niets.

Opnieuw bel ik; Ja hoi, opnieuw met [naam]. Ik wil eigenlijk gewoon nagekeken worden, straks loop ik 3 dagen langer met een ontsteking rond en dat wil ik niet. Daarnaast kan ik niet eten en dat zou ik wel graag willen. Ik was best geïrriteerd. Ik snap heus dat er mensen bellen voor niets, maar voor zo'n klacht mag je toch wel serieus genomen worden? Uiteindelijk zei ze oke: morgenochtend.

Ik ben toch een beetje geschokt inmiddels. :o Dat je zoveel moeite moet doen om serieus genomen te worden. Ik maak het nu steeds meer mee. Dit vind ik best jammer.

Waarom dit topic? Ik wil het even van me afschrijven. Daarnaast vraag ik me af of meerdere mensen mijn klachten herkennen van mijn mond. En is het normaal dat de telefoniste je zo wegstuurt als je pijn hebt? dat kan toch niet? Ik ga nooit naar de huisarts dus ik schrok best wel.

Hannanas

Re: Is het zo moeilijk om bij de huisarts terecht te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:43

Yes! Bekend. Goed dat je zo voor jezelf bent opgekomen.

Ik zou wel een andere tandarts zoeken, deze klinkt niet heel prettig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:44

Tja, sinds de assistentes beoordelen wat wel of niet snel gezien moet worden moet je heel zeker en duidelijk van je zaak zijn en kleine tip, neem een andere tandarts.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:46

En anders flink overdrijven. Niet zo mooi maar als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks.

Wat ben ik blij dat we hier gewoon een afspraak kunnen maken zonder al dat gedoe.

Azmay

Ik geef meestal een rede van een paar woorden op oid, "pijn aan mijn kaak" zou ik in jouw geval gezegd hebben. Als je te uitgebreid bent willen ze je inderdaad wel eens "weigeren". Heb wel eens eerst een assistente gezien maar ben altijd nog binnen geweest.

Wel fijn dat je nu alsnog een afspraak hebt, hopelijk kan de arts iets vinden.

Skessa_

Belachelijk, als ik bel voor een afspraak bij de huisarts kan ik vaak dezelfde ochtend nog terecht en hoef niet eens te vertellen wat ik heb.

Voor je tandarts zou ik wel een andere zoeken. Geloof dat je in dit geval ook meer hebt aan dan tandarts, dan aan een huisarts. En anders bel je maar in het weekend naar een weekend tandarts, die helpen je wel hoor.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 17:49

Oke, bekend verhaal dus. Ik heb in ieder geval nu wel geleerd dat ik het lekker flink moet overdrijven als ik geholpen wil worden.

Ik twijfel inderdaad al langer aan mijn tandarts. Misschien moet ik toch even om mij heen gaan kijken.

Aan de weekend tandarts hier heb ik niets. :o Daar heb ik eerder heen gebeld en toen moest ik zelf mijn spalkje maar losknippen: [MWS] Spalkje
Schandalig eigenlijk. :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:50

Je moet gewoon assertiever zijn en je niet zomaar laten wegsturen. Niemand weet hoeveel pijn je hebt en als het zo ernstig is dat je niet eens normaal kunt eten dan moet je verder onderzocht worden. Ik had persoonlijk bij die tandarts al op mijn strepen gaan staan. Dan maar op de foto of een verwijzing naar de kaakchirurg eisen.

Hier kunnen assistentes er soms ook wat van bij de HA. Ik belde voor een rare plek op mijn huid, werd er doodleuk gezegd dat ik een bepaald zalfje van de Kruitvat maar moest gaan smeren. Dus ik heb gevraagd of ze soms röntgen ogen had om te kunnen beoordelen wat het voor plek was door de telefoon heen, knap hoor! Goh, toen ineens kreeg ik wel een afspraak :roll:

Hetzelfde met blaasontsteking, die heb ik ongeveer eens per maand. Stond ik dubbelgevouwen van de pijn met mijn urine bij de assistente. Wordt er doodleuk gezegd 'nou het stripje geeft geen nitriet aan dus gefeliciteerd u heeft geen blaasontsteking! Neemt u maar paracetamol en weer naar huis' Heb gezegd dat ik of nú een recept antibiotica wilde of een arts wilde spreken en dat ik me niet weg laat sturen terwijl mijn hele onderbuik in de fik stond. Binnen 5 minuten had ik een recept en een halve dag later was de ontsteking aan het afnemen.

Dus sta op je strepen, jij voelt je eigen lijf, als jij een arts moet zien of verder onderzoek wilt laten doen laat je dan echt niet afschepen.
Laatst bijgewerkt door Mars op 17-11-16 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:51

En het mooie is: als je durft te vragen aan je arts of hij/zij dat zeker weet, dan kijken ze je aan met zo'n gezicht van: ík heb er voor geleerd, hoor!
Maar als je belt omdat je wilt dat de arts naar iets kijkt waarvoor jij niet geleerd hebt: dan blijkt dat te ingewikkeld. :+

Sterkte TS, hopelijk valt het mee. :(:)
En inderdaad: bezoek eens een andere tandarts. :)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:53

Op je strepen gaan staan. Assistente doet een analyse n bepaalt of je een afspraak je krijgt . Maar uit eindelijk bepaal jij zelf.
Ik heb ervaring met pijn in de mond. Ook vast huisarts naar tandarts maar kno arts naar fysio gestuurd.
fysio kon mij vertellen wat de tandarts had kunnen zien. Ik klem 's nachts mijn tanden op elkaar. Bitje laten aanmeten. Na 1 nacht niet klemmen kwam de ware oorzaak aan het ligt.
ik klemde ivm kiespijn. Alles is uiteindelijk verholpen met een Wortelkanaal behandeling.
Helaas wel hoop eigen risico kwijt aan de ct scan bij de kno arts die voorkomen had kunnen als de tandarts zijn werk had gedaan

Moraal van het verhaal . Niet laten afschepen

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:55

Als ik je verhaal zo lees lijkt het mij ook echt een tanden kwestie.. Vanuit mijn werk als doktersassistente zou ik jou ook zeggen dat tandarts mij de juiste plek lijkt.. Maar als je echt zoveel pijn hebt en tandarts is niet mogelijk voor jou zou ik je wel een plekje op het spreekuur aanbieden.. Maar met de vermelding erbij dat het kan zijn dat de huisarts misschien niets kan omdat hij geen tandarts is..

En als ik verder zo de reacties hier lees over dat mensen moeite moeten doen afspraak te krijgen omdat er allemaal vragen gesteld worden.. Dit verschilt inderdaad per huisarts maar wij zijn er wel voor opgeleid om door die vragen te kunnen beoordelen of en hoe snel iemand gezien moet worden. ( Daar zijn bepaalde triage criteria voor) en mensen die gaan overdrijven zodat ze afspraak krijgen worden daar hier op aangesproken.. Mensen die zeggen niet meer te kunnen lopen (zodat ze met spoed ergens tussen gezet worden) en dan normaal of iets mank binnen komen lopen spreek ik of de arts hier op aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:56

Oh wat stom zeg. Mijn dokter+assistente zijn heel begripvol gelukkig!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:58

In ieder geval een andere tandarts gaan zoeken. Pijn in de kaak kan ook betekenen dat je een voorhoofdsholte of bijholte ontsteking hebt.

Heb zelf nooit last gehad van artsen die mij afwimpelde, maar heb het van mijn ouders wel heel rustig vanaf mijn 12e mogen oefenen. Gewoon duidelijk zijn en geen lang verhaal ophangen. Ook niet gaan overdrijven overigens. Gewoon zeggen wat er aan de hand is en vragen wanneer je een afspraak kunt inplannen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 17:58

Tuttebel schreef:
Als ik je verhaal zo lees lijkt het mij ook echt een tanden kwestie.. Vanuit mijn werk als doktersassistente zou ik jou ook zeggen dat tandarts mij de juiste plek lijkt.. Maar als je echt zoveel pijn hebt en tandarts is niet mogelijk voor jou zou ik je wel een plekje op het spreekuur aanbieden.. Maar met de vermelding erbij dat het kan zijn dat de huisarts misschien niets kan omdat hij geen tandarts is..

En als ik verder zo de reacties hier lees over dat mensen moeite moeten doen afspraak te krijgen omdat er allemaal vragen gesteld worden.. Dit verschilt inderdaad per huisarts maar wij zijn er wel voor opgeleid om door die vragen te kunnen beoordelen of en hoe snel iemand gezien moet worden. ( Daar zijn bepaalde triage criteria voor) en mensen die gaan overdrijven zodat ze afspraak krijgen worden daar hier op aangesproken.. Mensen die zeggen niet meer te kunnen lopen (zodat ze met spoed ergens tussen gezet worden) en dan normaal of iets mank binnen komen lopen spreek ik of de arts hier op aan..

Dat is inderdaad ook wel wat overdreven. Maar als iemand duidelijk aangeeft dat die al 3 dagen pijn heeft en niet kan eten, dan laat je die toch niet 4 dagen wachten? :o

Ik snap die vragen inderdaad heel goed. Maar in mijn geval voelde ik me zo niet serieus genomen. :o

waarom ik overigens ook graag naar de huisarts wil is omdat mijn vriend momenteel een keel ontsteking heeft en daar antibiotica heeft gekregen. Hij vertelde dat hij bijna dezelfde klachten als mij had. Bij hem was dus het eerste gedeelte van zijn mond ontstoken + keel.

Nu ik trouwens met mijn tong voel in de linkerhoek van mijn mond, voelt mijn tandvlees heel raar en bobbelig aan.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:03

Nooit je verhaal afzwakken. Niet zeggen dat je "opzich wel kan eten" ook al heb je pijn. Je kan niet eten, want dat doet pijn. Punt.

Mijn vriend was een paar weken geleden hard door z'n enkel geklapt, op bepaalde plekken serieuze pijn. Ik vermoedde een breuk of peesscheuring (ben fysio), dus langs de huisarts. Wandelt die slimmerik met een pokerface binnen daar, terwijl hij thuis geen stap kon zetten zonder te hinkelen of te schreeuwen van de pijn. Want hij wilde zich niet aanstellen..
Conclusie van de ha: beetje verrekt, hier heb je een drukverbandje.
Hij heeft nogsteeds pijn..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:07

Je moet echt flink op je strepen staan, helaas.
Ook bij de tandarts moet je je zo niet af laten schepen, als je pijn hebt moeten ze daar een betere oplossing voor bedenken dan 'neem maar een paracetamol'. Daar zou ik dus ook een andere zoeken, niet zo maar door gaan lopen zonder dat je weet wat de oorzaak is..

Maar ik snap heel goed dat je dan toch maar luistert en ophangt/die paracetamol neemt hoor! Dat deed ik eerst ook, je leert het vanzelf.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:11

Rebel_Jits schreef:
Nooit je verhaal afzwakken. Niet zeggen dat je "opzich wel kan eten" ook al heb je pijn. Je kan niet eten, want dat doet pijn. Punt.

Mijn vriend was een paar weken geleden hard door z'n enkel geklapt, op bepaalde plekken serieuze pijn. Ik vermoedde een breuk of peesscheuring (ben fysio), dus langs de huisarts. Wandelt die slimmerik met een pokerface binnen daar, terwijl hij thuis geen stap kon zetten zonder te hinkelen of te schreeuwen van de pijn. Want hij wilde zich niet aanstellen..
Conclusie van de ha: beetje verrekt, hier heb je een drukverbandje.
Hij heeft nogsteeds pijn..
precies dit verhaal erboven maar je pijn tonen aan iemand is best wel jezelf openen... ik zeg liever dat het altijd allemaal wel meevalt. Ik heb een nieuwe huisarts en daar kan ik altijd direct terecht vaak zelfs dezelfde dag alleen die is wel de helft van de week dicht dat is een nadeel. Zelf ben ik paraveterinair en je wil niet weten hoeveel mensen perse willen komen voor iets heel kleins sufs. Is die tijd er dan komen ze toch langs? Hun gerustgesteld wij omzet

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:13

Ik maak gewoon online een afspraak :Y) Maar even zonder grap, een assistente mag je niet zomaar afwijzen! Ze is geen arts en mag niet zomaar adviesen geven dat het niet erg genoeg is. Als jij een afspraak wil moet ze dat inplannen. Alleen dan is het altijd weer leuk als ze opeens pas plek hebben over 2 a 3 weken..

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:25

Ik had een tijdje terug een longontsteking (dat wist ik toen nog niet)
Echt super veel pijn links bij de borstkas en kon mijn linkerarm niet bewegen want dat deed pijn, kon uberhaupt amper bewegen van de pijn.

Met die klachten heeft mn moeder (ik lag te creperen kon niet eens bellen) toen spoedlijn HA gebeld, want ja links borstkas pijn en arm... (en mijn medische historie is al een rampscenario) Dus die dacht dat het mn hart was.
Ik ben redelijk hard op mezelf, dus had niet direct dat idee, het voelde ook anders, maar goed ik zou sowieso niet weten hoe een hartaanval voelt en longontsteking had ik ook nog nooit gehad.

Werd HA super boos dat ze spoedlijn had gebruikt! Hij zou eind vd dag wel eens zien. :\
Mn moeder is gelukkig wel wat gewend dus die bleef volhouden, maar die was ook wel flabergasted hoe er gereageerd werd.

Is ie toch gelijk gekomen... oh eeh ja oeps toch serieuze longontsteking. 8)7
Daar zul je dan maar lekker nog een dag mee rondlopen terwijl het alleen maar erger wordt.
Laatst bijgewerkt door Faline op 17-11-16 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:31

Mag ik vragen hoe hoog het opleidingsniveau van assistenten is? Bedoel maar, ze schatten dingen in en beslissen op basis daarvan of iemand een arts ziet of niet, maar blijkbaar loopt dit toch regelmatig goed fout zo te zien. Ieder mens met een minimum aan medische kennis weet dat je tandproblemen heel serieus moet nemen, omdat het missen van een ontsteking levensbedreigend kan zijn. Ik heb dit in mijn basis opleiding verpleging gekregen en helaas hebben wij in onze familie iemand die bijna overleden was tgv endocarditis omdat een tandabces gemist werd. Een assistente die iemand zoals TS, met blijvende pijn, hardnekkig blijft wegsturen met Paracetamol, is het niet waard om die job uit te oefenen.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:34

Mijn vorige huisartsen met pensioen en nu loop ik ongeveer tegen hetzelfde aan. Als ik er bv ben om urine in te leveren moet ik 's middags bellen (en minstens 10 min in de wacht hangen) voor een afspraak. Vorige x was er antibiotica uitgeschreven en kon ik na 16.00u ophalen bij de apotheek; kom ik daar, ligt er geen recept en de huisarts was die vrijdag al naar huis..

Wat me opviel toen ik er laatst voor een afspraak was (zo kom ik er jaren niet en nu opeens wel lol), kwam er iemand heel overdreven zeikend binnen die bleef aandringen en die kon wel aan de balie een afspraak maken.. het is vervelend, maar het lijkt wel alsof je moet overdrijven om wel serieus genomen te worden.

Als je nog veel pijn hebt wil ik aanraden een paracetamol met een ibu in te nemen, is het enige wat bij mij werkte met een ontsteking in m'n mond. Probeer wel eerst iets in je maag te hebben, want die ibu profen's zijn geen slim idee op een lege maag. Sterkte!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:43

Ik moest bij mijn vorige huisarts altijd heel erg overdrijven wilde ik een afspraak krijgen. Was die onaardige assistentes zo zat dat ik naar een andere huisarts ben gegaan en daar kon ik laatst zo terecht met iets wat niet spoed was maar waar ik me wel zorgen om maakte, ook al zat de wachtkamer vol en was het bezoek niet lang daardoor: ik kon wel diezelfde dag terecht en dat vond ik echt heel fijn.

Verder zou ik ook snel een andere tandarts zoeken! Sterkte ermee!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:45

SVRL schreef:
Mag ik vragen hoe hoog het opleidingsniveau van assistenten is? Bedoel maar, ze schatten dingen in en beslissen op basis daarvan of iemand een arts ziet of niet, maar blijkbaar loopt dit toch regelmatig goed fout zo te zien. Ieder mens met een minimum aan medische kennis weet dat je tandproblemen heel serieus moet nemen, omdat het missen van een ontsteking levensbedreigend kan zijn. Ik heb dit in mijn basis opleiding verpleging gekregen en helaas hebben wij in onze familie iemand die bijna overleden was tgv endocarditis omdat een tandabces gemist werd. Een assistente die iemand zoals TS, met blijvende pijn, hardnekkig blijft wegsturen met Paracetamol, is het niet waard om die job uit te oefenen.

Mbo4 :Y) ja en eerlijk gezegd heb ik er vaak ook niet een al te hoge pet van op :o
Ik bel regelmatig voor m'n werk de HA voor cliënten en als ik dat doe is er wel serieus iets aan de hand anders stuur ik ze naar huis om zelf te bellen.
De laatste keer moest ik iemand met een hartslag van 40slagen per minuut, een zuurstofsaturatie van 80% en een bloeddruk van 180/100 maar even op de scootmobiel naar huis sturen en dan kwamen ze vandaag of morgen wel even langs 8)7 toen gevraagd of ik de arts mocht spreken en die heeft haar naar de SEH gestuurd...

Bij mijn Ha kan je gelukkig altijd wel snel terecht. :j

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:49

SVRL schreef:

Doktersassistente (net als apothekersassistente en tandartsassistente) is een mbo-4 opleiding.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:50

Ik weet niet waar in Friesland je woont maar je hebt toevallig toch niet een tandarts in Harlingen? Ik zit daar en die vent deugd niet. Of hij laat je heel erg lang lopen en zegt dat er niets is of hij geeft je een behandeling van een paar 100 euro. Ik ga er al niet meer heen, mijn man nog wel. Mijn advies zoek een andere tandarts.