doekenbas schreef:Tip, lees jezelf even in in lichtsterktes (lumen en lux). Ik heb laatst op school een college gehad over licht en lichttherapie en daar bleek uit dat bijna alle lampen alleen maar werken volgens het placebo effect, aangezien de lichtsterkte van deze lampen te laag is om daadwerkelijk iets te betekenen voor het menselijk lichaam. Het heeft te maken met blauw en oranje licht (blauw licht maakt je actief en oranje licht maakt je slomer, activeert de productie van melatonine). Dus je moet een bepaald aantal lumen hebben wil de lamp helpen voor lichtherapie.
Veel meer weet ik er uit men hoofd niet van, heb even gekeken maar de presentatie staat niet online... Dus verder kan ik je er zo niet bij helpen. Weet alleen nog dat de docent echt 100x heeft gemeld dat het geldklopperij is
Ik weet het, een lamp moet minstens 10.000 lux hebben om zomers licht te evenaren. Er zijn intussen meerdere onderzoeken die aanwijzen dat lichttherapie effectief is. Zelfs als het op het placebo effect berust, heb ik daar geen problemen mee, als dat mij van mijn klachten afhelpt