Ik kreeg net een brief van mijn zorgverzekering (helaas pas om 18.00 gelezen, en dus was de huisartsenpraktijk al dicht), maar het gaat om een kwestie waar ik me onwijs om zit op 'te vreten', en dus open ik dit topic op zoek naar meningen en ervaringen. Oké, in april ben ik bij de huisarts geweest vanwege ernstige vermoeidheid en vage klachten. Ik kwam bij een huisarts in opleiding, dit vond ik verder geen probleem (maar heb er ook niet om gevraagd o.i.d), die wou bloed laten prikken. Ik keek mee toen ze het formulier invulde, en ze kon niet alles op het formulier vinden wat ze wou laten testen, dus heeft ze er zelf een aantal vakjes bijgezet met erachter de namen wat ze wou laten testen, oké prima. Ik heb er verder ook geen verstand van dus niks achter gezocht. Ik ben naar het bloedprik punt bij ons in het dorp gegaan, bloed geprikt, opgestuurd. Best zenuwachtig ondertussen want er zaten best heftige mogelijkheden tussen. 2 dagen later wordt ik gebeld door de huisartenpraktijk, het was niet goed gegaan met bloedprikken, want dat zelf vakjes op het formulier zetten mag niet, en daar was ik dus nu ook niet op gecontroleerd, ik moest nog een keer bloed gaan prikken en het liefst zo snel mogelijk. Dus naar het ziekenhuis een stad verderop gereden (al extra benzine kosten voor mij), en daar nogmaals bloed laten prikken. Uiteindelijk voor de uitslag een afspraak met de betreffende arts in opleiding, en ze had der excuses aangeboden voor het nogmaals moeten prikken, prima. Uiteindelijk was de uitslag gelukkig niet shocking. Dit was dus in April. Nu krijg ik net een rekening van de zorgverzekering, dat ik mijn volledige eigen risico (€385) moet betalen voor deze onderzoeken, en er zijn dus ook 2 keer bloedprikken en 2 keer laboratorium kosten in rekening gebracht. Toen werd ik even heel pissig, ten eerste omdat ik deze rekening niet had verwacht (misschien naïef), ten tweede omdat ik nu dus een onderzoek moet betalen, wat helemaal niet nodig was geweest als óf mijn huisarts de arts in opleiding had gecontroleerd óf de arts in opleiding geen fout had gemaakt... Ik ben een arme student, dus dit is héél veel geld voor mij (en voor wie niet eigenlijk..)
Ik wil dus morgen de huisarts gaan bellen, om te kijken of ik de helft van de kosten op hun kan verhalen. Heeft iemand hier ervaring mee of enig idee hoe dit zit? Ik kan op Google er erg weinig over vinden...
Bedankt voor het lezen van het hele verhaal!

Groetjes, Merel.