ik word tonnetjes rond...... help

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

ik word tonnetjes rond...... help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 09:47

Hallo,

Alvast bedankt dat je op mijn topic geklikt hebt.

Ik zal proberen om er een niet al te lang verhaal van te maken.

twee jaar geleden woonde ik nog bij mijn ouders en woog rond de 63 kilo. Mijn ouders vonden mij te dik en daardoor was ik ook ontevreden over mezelf.
aangezien mijn moeder naar een diëtiste ging, is er besloten dat ik dan ook maar mee moest.

In twee maanden tijd ging ik van 63 naar 52 kilo.

Daarna ging het mis, ipv verder af te vallen kwam ik aan. Ik stond op dat moment nog onder behandeling van de diëtiste.

Volgens haar was het normaal dat je bij stop met diëten een paar kilo zou aankomen.

Maar inmiddels is het helemaal mis... ondanks dat ik op mijn voeding let, en een hele drukke actieve baan heb komt er elke keer gewicht bij.

Inmiddels weeg ik 83 kilo.
Dat is dik 20kilo meer dan toen ik begon met diëten.
Het gekke hierbij is dat ik een dikke week geleden nog 81 kilo woog, en een week daarvoor 79.

Ik probeer rekening te houden dat ik zo weinig mogelijk ongezonde dingen eet, en probeer ook om genoeg water te drinken.

Het lijkt wel alsof ik dik word van de lucht.
Ik merk dat mijn conditie ook gigantisch achteruit gaat. En dat ondanks een baan die fysiek veel van mijn lichaam vraagt en waar ik me de hele dag in het zweet werk.

Ik zou hierbij juist verwachten af te vallen.

Inmiddels lijkt het erop dat ik tonnetjes rond begin te worden.

Ik heb een paar weken geleden mijn dagen gevuld met yoghurt eten en tomaten... beetje extreem misschien maar wilde kijken of dat resultaten zou geven..... Maar helaas bij wegen bleek ik alsnog te zijn aangekomen.

Is er iemand die mij wil helpen?
Ik ben opzoek naar maaltijden die helpen met afvallen maar die wel in mijn rare werkschema passen

ochtenddienst: 600-1230 pauze van 900-915
middagdienst: 1230-1900 pauze van 1545-1600

bij de ochtend eet ik rond 500u en 1300 en neem ik een muesli reepje in de pauze.

bij de middag eet ik rond 900 en 1100 dit is een maaltijd verdeeld over twee keer.
en 's avonds tussen 1930-2000
in de pauze een muesli reepje.

ik drink per dienst tenminste 700 ml water of aanmaaksiroop. en probeer tussendoor mijn flesje opnieuw te vullen. Daarnaast drink ik thuis tussendoor ook nog wat water.
's avonds op de bank drink ik twee kleine glaasjes fris.

wie kan mij helpen?
Laatst bijgewerkt door silvericathy op 24-08-16 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:50

Geen aanmaaksiroop meer, hoorde toevallig vanmorgen nog op de radio hoeveel suikers daar nog in zitten. Een slim idee is om veel water te drinken tussendoor en zo min mogelijk snacken.
Misschien een idee om het met een diëtiste te overleggen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:50

Je zegt niets over wat je de maaltijden eet, daar kan je probleem ook in zitten.
En aanmaaksiroop is natuurlijk gewoon vloeibare suiker, dus water is dan betere optie, wil je smaakje dan is fruit in je water als infusion blijkbaar hip... ik vind het niet lekker, maar sommige mensen wel.
En fris is ook suikerwater... Of je moet voor de zero of zo gaan, maar daar zit dan weer andere zoetstof in.

Ik zou zeggen op nieuw naar de dieëtiste, want hier gaat iets niet goed.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:52

Wat naar voor je! Ik eet zelf heel veel rauwkost zoals komkommer, paprika, etc. Daar zitten amper kcal in. Misschien zou je dat kunnen eten als tussendoor? En proberen om elke dag op hetzelfde aantal kcal te zitten? Bijvoorbeeld 1500 per dag of minder?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:52

Uhhh.... Wat dacht je van naar de dokter om je schildklier te laten testen?
Voor mij klinkt het alsof je daar misschien ook wel iets zou kunnen hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:53

Inderdaad, wat eet je? Hoeveel beweeg je?

Hele gemakkelijke tip voor de warme dagen: Doe eens bevroren fruit in je drinken. Heb je ijsklontjes en smaak in 1.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:54

Wat eet je precies over je dag heen?

700 ml water is ook nog niet zo heel veel, helemaal niet als je kijkt naar 2 glazen frisdrank, die zijn al snel 200 ml per glas = 400 ml. Aanmaaksiroop helemaal snel mee stoppen, dit bevat heel veel suiker.

Muesli repen schijnen ook heel veel suikers in te zitten dus deze wellicht ook vervangen door iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:55

Als je echt gezond eet én veel beweegt en toch zoveel aankomt dan zit het probleem ergens anders, lijkt me. Heb je al eens bloed laten prikken? Ben je begonnen met een andere vorm van anticonceptie?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:56

Oh wat naar! Heb je je bloed al een keertje laten controleren? Ik zou toch contact opnemen met de huisarts hoor. Misschien is er wat mis met je schildklier of scheelt er hormonaal wat ...
Neem je mss andere medicijnen tov vroeger?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:56

Ik zou ook even laten checken of je schildklier niet kaduuk is. Het is wel echt bizar dat je zoveel aankomt van eigenlijk niks, die aanmaaklimonade kan daar echt niet de boosdoener van zijn namelijk.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:57

e kunt ook te weinig eten.

dan gaat je lichaam in een overleef stand en kom je idd aan van de lucht

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:57

zeker naar de dokter gaan, en je goed laten checken! Is er iets verandert in medicijngebruik of anticonceptie? En TS, niets of te weinig eten is ook niet goed he..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:58

Ik zou in ieder geval even een app installeren om je inname te meten.
Myfitnesspal kent ongeveer al het nederlandse eten ( en kan streepjescode scannen )
Dan een paar dagen echt precies bijhouden wat je eet.

Als je echt aankomt van niets, dan kun je ook je eetdagboek aan de dokter laten zien.

Misschien dat je ongemerkt ( juist door het harde en onregelmatige werk ) meer binnen krijgt an eerder.
Maar daar kom je echt alleen achter met een eet dagboek ( en app )

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:58

Ik zou dit ook eerst even medisch laten onderzoeken. Je schildklier kan een probleem zijn, maar je kan ook om verschillende redenen vocht gaan vasthouden. Zeker als de gewichtstoename zo snel gaat, zou ik eerder aan vocht dan aan vet denken. Tenzij je echt porties van 4000 kc per dag eet.....

Winged

Re: ik word tonnetjes rond...... help

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:00

Ik vind het heel opvallend dat iedereen direct naar het medische zit te wijzen zonder het beweeg en het eetpatroon te weten. Dik worden is niet persee iets wat aan een schildklier ligt. Het kan, maar met gebrekke info als deze kun je nog helemaal geen conclusies trekken.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:01

Terug naar de diëtist en samen een nieuw behandelplan opstellen! Een dieet is in principe niet iets tijdelijks maar gaat vooral over het aannemen van een gebalanceerd eetpatroon dat op jouw behoeftes en lichamelijke activiteit aansluit. Is je eetpatroon heel erg veranderd nadat je bent gestopt bij de diëtist? Met andere woorden, heb je daar alleen een 'afvalschema' gevolgd of zijn jullie ook echt aan de slag gegaan om een gezond eetpatroon aan te leren? Drastisch minder eten dan normaal heeft vaak maar een tijdelijk effect. Een gezond eetpatroon heeft een langzamer maar wel langduriger effect om af te vallen. Het zogenaamde jo jo effect zie je vaak wanneer je tijdelijk heel drastisch anders gaat eten of op 'dieet' gaat. Ik zou terug naar een diëtist gaan en een goed eetplan maken samen zodat je het jo jo effect voortaan kunt voorkomen

wiifke

Je zou ook eens mijn eetmeter van het voedingscentrum voor een periode in kunnen vullen. Dat geeft wellicht een goed inzicht van wat je binnen krijgt aan calorien, voedingsstoffen. Ook de tekorten.

8nnemiek

Yoghurt, mueslirepen, frisdrank, dat zijn toch allemaal voedingsmiddelen met vrij veel suikers en yoghurt is ook nog eens best vet.
Ik zou ze vervangen door verse groentes of een lekkere salade. Veel gezonder.
En inderdaad, alleen tussendoortjes aanpassen en dan wel elke dag een groot ontbijt/lunch/diner met vlees of vettigheid werkt ook niet. Juist door minder tussendoortjes te eten krijg je 's avonds meer honger. Beter 6x per dag een kleine portie dan 3x een grote.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:02

Winged schreef:
Ik vind het heel opvallend dat iedereen direct naar het medische zit te wijzen zonder het beweeg en het eetpatroon te weten. Dik worden is niet persee iets wat aan een schildklier ligt. Het kan, maar met gebrekke info als deze kun je nog helemaal geen conclusies trekken.

Nee, maar gezien de info die ze wél geeft, lijkt het me gewoon een goede eerste stap om uit te sluiten. Conclusies trek ik nergens, alleen dat er een aantal mogelijkheden zijn (en zelfs waarom ik daaraan denk). Is er niks medisch? Dan zit het in voeding en beweging en weet je wat je moet doen.

Maar met voeding en beweging aan de slag gaan terwijl er misschien een medische probleem aan ten grondslag zit, is echt heel jammer van al je tijd en energie, om het over demotivatie maar niet te hebben.

Edit: quote toegevoegd

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:03

Ben je al eens naar de huisarts gegaan? Als je zo rap aankomt terwijl je onder begeleiding van een diëtiste staat, is het misschien de moeite waard om eens bloed te laten prikken. Misschien is er wel iets anders aan de hand, bijv. iets met je schildklier, maar dat kunnen wij zo vanaf de computer natuurlijk niet inschatten.

Mueslirepen, glazen frisdrank, en aanmaaksiroop zitten wel bomvol met suikers, dat zijn misschien niet de meest handige keuzes als je probeert af te vallen. Verder hebben wij natuurlijk geen overzicht van je maaltijden en hoeveel je beweegt/sport, het kan heel goed zijn dat dat toch uit balans is en dat je daarom aankomt. Je zou dat inderdaad eens kunnen bijhouden, bijvoorbeeld met een app op je telefoon, zodat je een goed beeld krijgt van hoeveel kcal je binnenkrijgt en hoeveel je verbrandt door te bewegen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:04

zoveel reacties.... ik kom er bijna niet meer tussendoor hihi.

ik eet meestal twee boterhammen als eerste maaltijd, het beleg wissel ik af. kaas, vlees en afentoe wat zoetigheid zoals pasta of vruchtenhagel.

daarna komt de muesli reep, deze wissel ik ook af voor yoghurt.

en dan 's avonds wat de pot schaft... Hier beperk ik wel mijn portie en ga vaker met een beetje honger naar bed toe.

Ik slik geen medicatie en ben niet veranderd van de pil.

Ik ben een tijdje geleden naar de ha geweest voor bloed onderzoek maar daar kwamen geen bijzondere dingen uit.
Dit zou ik eigenlijk wel nog een keer kunnen doen.

Weet iemand of je alleen specifieke dingen kunt laten onderzoeken of kun je ook alles laten onderzoeken? Bloed geven heb ik geen problemen mee.

Uit de vele tips die al gegeven worden ga ik de volgende alvast meenemen.

siroop laten staan, puur water drinken en meer drinken.
Frisdrank minderen, misschien alleen een extra glaasje in het weekend. we drinken trouwens meestal cola zero.

muesli reep vervangen door komkommer/ paprika, tomaat.
Laatst bijgewerkt door silvericathy op 24-08-16 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:06

Je kunt je voor de zekerheid even bij de huisarts laten nakijken ( bloedonderzoek: insuline en evt schildklier)) maar in mijn opinie zou je er verstandiger aan doen om een andere, betere diëtist te vinden. Een die een goed plan voor je kan opstellen en je leefgewoontes wat kan bijstellen. Tenslotte ben je nu ná de adviezen veel aangekomen en lijkt je hormoonstelsel over de kop. Siroopjes, firsdrankjes.. vergeet het, da's alleen maar nutteloze suiker.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:07

Je eet wel heel weinig, kan zomaar zijn dat je lichaam in overlevingsmodus is gegaan en alles op is gaan slaan wat er binnen komt voor barre tijden.

Musli repen zijn overigens ook behoorlijk slecht, zit ook veel suiker in normaal.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:07

Ben je nog terug geweest bij je behandelend diëtist TS?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:08

Liesje89 schreef:
Ik zou ook even laten checken of je schildklier niet kaduuk is. Het is wel echt bizar dat je zoveel aankomt van eigenlijk niks, die aanmaaklimonade kan daar echt niet de boosdoener van zijn namelijk.

Lijkt mij ook. Van een beetje aanmaaklimonade kom je niet 3 kilo in een week aan. Tenzij je voor de rest heel slecht eet, maar dat kan ik uit je verhaal niet opmaken.

Ik zou eens naar de huisarts gaan.