Insectenbeet, niet weten wat het is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reneee_

Insectenbeet, niet weten wat het is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 21:23

Hallo allemaal,

Aangezien ik er al een tijdje mee rond loop, dacht ik, ik vraag maar eens om raad. Wellicht hebben mensen ervaringen hier mee.

Inmiddels al weer 3 weken geleden werd ik gestoken door een onbekend insect. Ik ben woonachtig in Engeland en had een bedrijfsfeestje bij de plaatselijke cricketclub. We hadden een bbq en wegens tekort aan stoelen, en erg lekker weer ben ik maar gewoon in het gras gaan zitten met een groepje collega's. Toen ik opstond merkte ik dat ik gestoken was maar ik ging er vanuit dat dit gewoon een mug was. Het was een klein rood bultje en het jeukte een beetje.

De dag daarna was het nog precies hetzelfde en vond ik het maar een vervelende muggenbeet want hij zat precies op de rand van mijn schoen. Gezien ik een weekend Manchester doorbracht en veel aan het lopen was, werd de jeuk alleen maar vervelender en het bultje groter wat ik een vrij logische reactie vond op de constante aanraking van mijn schoen.

Toen ik die zaterdagochtend wakker werd, was het kleine onschuldige bultje behoorlijke groot geworden en mijn enkel begon op te zwellen. Toen aan het einde van de dag mijn enkel twee keer zo dik was dan de andere, ben ik een walk-in dokter binnen gelopen. Zij kon mij niet echt uitleg geven wat het was, maar gezien de zwelling vond ze het verstandig om een antibioticakuur voor een week voor te schrijven. Ik heb deze braaf de hele week ingenomen en het weekend daarop was de kuur afgelopen echter was de steek nog niet weg. Er was een duidelijk klein donker puntje in te zien en het jeukte nog steeds. Niet helemaal zeker van de zaak ben ik naar de apotheek gegaan en kreeg een steroïden crème mee wat tegen de jeuk zou moeten helpen. 's Avonds heb ik deze crème zoals voorgeschreven op mijn enkel gesmeerd en er kwamen kleine rode bultjes rond de steek te zitten. Overduidelijk een allergische reactie. Ik heb de crème er direct afgewassen maar helaas de volgende dag werd ik wakker met een rode plek rond de beet en het jeukte verschrikkelijk. Ik ben terug naar de apotheek gegaan om te melden dat ik allergisch was voor de crème, want daar leek het op. De apotheker heeft mijn enkel opnieuw bekeken en gaf anti-allergie (anti histamine) mee.

De maandag na het weekend was mijn enkel opnieuw twee keer zo dik en was de uitslag rond de beet twee keer zo erg dan het weekend daar voor toen ik de dokter opzocht. Dus opnieuw een dokter gebeld om die te laten kijken naar mijn enkel. De dokter zei dat ik een vervelende insectenbeet had maar ook zij kon niet vertellen wat het was. Ze raadde aan om de anti-allergie tabletten minstens een week lang te slikken, mocht het dan niet weg zijn weer terug te komen. Inmiddels heb ik 10 dagen lang de anti-allergie tabletten geslikt en is de zwelling en de roodheid verdwenen. Echter zit er nog steeds een paarsachtige kring om de beet heen (daar waar eerst de roodheid zat). Aangezien ik aankomende zondag terug naar Nederland, ben ik van plan daar mijn dokter maar weer op te zoeken.

Voor nu vraag ik me af of er mensen ervaringen hier mee hebben en of iemand enig idee heeft wat het geweest kan zijn. Het is geen teek aangezien er niks in de beet zit/zat. Ik heb vaker tekenbeten gehad (boerderij, paarden) en dit lijkt er totaal niet op. Daarom is het voor mij één groot raadsel. Ik ben eerder gevoelig geweest voor insectenbeten (muggen in Frankrijk op de camping) maar heb het nog nooit zo erg mee gemaakt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:30

Heb je er een foto van?

Naar dat je er zo'n last van hebt, op je voet is ook een vervelende plek!

Flowerbomb

Re: Insectenbeet, niet weten wat het is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:41

Dit is een tekenbeet. Kan bijna niet missen. Snel terug naar de huisarts en minimaal 4 weken doxycycline eisen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:52

Flowerbomb schreef:
Dit is een tekenbeet. Kan bijna niet missen. Snel terug naar de huisarts en minimaal 4 weken doxycycline eisen.

Zonder dat je ook maar iets gezien hebt kun je dat niet zo zeggen.

Als het inderdaad zo'n kring is, (waar ik bij zo'n omschrijving ook aan denk) komt die kring door de Ziekte van Lyme en dat hoeft niet perse door een tekenbeet te zijn. Andere steekbeesten (dazen, vliegen, muggen etc.) kunnen dat ook overbrengen dus het kan prima dat ts inderdaad geen teek heeft gehad.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:56

Pure gok hoor: (rode) mierenbeet ? Of spin ?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:19

Flowerbomb schreef:

Nou echt niet. wat een onzin Een tekenbeet krijg je niet zonder dat je de teek ziet want die blijft vast zitten. En daar krijg je ook niet zo'n zwelling van. Ik denk eerder een bijensteek, waar je een allergische reactie op krijgt. Ik ben ooit eens door een bij gestoken en kreeg een arm die 2 keer zo dik als normaal was. Daar voor was ik ook wel vaak gestoken zonder reactie. (ik had zelf bijen) En toen ineens dat.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:24

pillow schreef:
Flowerbomb schreef:

Nou echt niet. wat een onzin Een tekenbeet krijg je niet zonder dat je de teek ziet want die blijft vast zitten. En daar krijg je ook niet zo'n zwelling van. Ik denk eerder een bijensteek, waar je een allergische reactie op krijgt. Ik ben ooit eens door een bij gestoken en kreeg een arm die 2 keer zo dik als normaal was. Daar voor was ik ook wel vaak gestoken zonder reactie. (ik had zelf bijen) En toen ineens dat.

Dat is ook onzin. Je ziet de teek waarschijnlijk vaker niet dan wel, die dingen laten ook weer los en kunnen ontzettend klein zijn. Een zwelling kun je er wel van krijgen, dat dan meestal niet door de beet zelf maar door de bacteriën die ze binnen kunnen brengen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:40

Ik denk ook aan lyme. Komt niet altijd van een tekenbeet helaas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:43

Is het niet gewoon wondroos? Heb ik ook eens gehad na een muggensteek.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:45

Maar de ziekte van lyme na een tekenbeet, dat komt op een heel andere manier toch?
Meestal duurt het dan minimaal 6 weken of zelfs maanden voordat je ergens last van krijgt en al helemaal niet op deze manier.

Sterkte in ieder geval!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 22:46

Afbeelding
Dit was twee weken geleden, de dag nadat ik stopte met de antibiotica.

Afbeelding
Dit is hoe het er nu uit ziet.

Ik heb niet lang genoeg in het gras gezeten voor een teek om zich vast te bijten en los te laten. Zoals ik zei ik heb vaker tekenbeten gehad :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:50

Barbet schreef:
Maar de ziekte van lyme na een tekenbeet, dat komt op een heel andere manier toch?
Meestal duurt het dan minimaal 6 weken of zelfs maanden voordat je ergens last van krijgt en al helemaal niet op deze manier.

Sterkte in ieder geval!

Lyme kent niet echt een bepaalde incubatietijd, het kan binnen een paar uur maar ook pas na maanden of jaren opkomen. Hoe het op komt is ook heel verschillend, dat kan met een EM (erythema migrans, de kringen/vlekken) maar ook met grieps verschijnselen, gewrichts- of spierklachten, verlammingen en ga zo maar door. Daarom wordt de ziekte erg vaak gemist, er is geen standaard verloop. De bulls-eye kringen worden het makkelijkst herkent en met wat geluk komen die snel op maar dat hoeft dus niet.

Helemaal zeker weten kan natuurlijk niet maar dit lijkt mij niet door Lyme, gelukkig.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 18-08-16 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:51

Ik ben van een paar weken terug ook ergens door gestoken op mijn been. Ik kreeg een plek ten grootte van een cd die ook wat dik was en jeukte als een malle. Wij dachten aan een horzel of steekvlieg. Na 2 weken was het weggetrokken.

Eerder heb ik al zo'n plek op mijn bovenbeen gehad. Als je er niet aan zit trekt het heel rustig weg, maar ga je krabben (of schuren in een schoen) dan wordt de plek groot, rood en uiteindelijk paars.

Maar wat het nou is? Geen idee. Wij denken iig geen tekenbeet. Leek bij mij niet op de lime kring iig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:53

Nee, geen wondroos.

Lijkt me een allergische reactie op het beest wat je gestoken heeft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:58

De zwarte stip is gek, maar ik heb dit jaar ook opeens een allergische reactie gehad op muggen. Nooit eerder gehad en pas na 3 dagen was het op zn ergst toen was het ook zo rood eromheen. Ik heb hooikoorts pillen genomen wat een anti histamine is. Nu 4 weken later is het min of meer weg naar ik zie toch nog steeds een kleine verkleuring waar de muggenbulten zaten. Door de zwellingen kon ik zelfs geen broek aan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:59

Idd,is een allergische reactie op de beet.
Naar de huisarts voor een zalfje die de reactie wat tempert,en zal vlug beter worden!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:09

Dat lijkt op een allergische reactie idd :j
Ik ben zelf behoorlijk allergisch voor dazenbeten en er ontstaan bij mij ook grote, rode, warme dikke plekken. Toevallig heb ik er nog een foto van in mijn knieholte. Dit was na 2 dagen en hier had ik er wel spul opgesmeerd dat verkoelend werkte, alleen zat er een blauwe kleurstof in, vandaar het blauw op de foto :')

Afbeelding

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:22

Animal schreef:
Dat lijkt op een allergische reactie idd :j
Ik ben zelf behoorlijk allergisch voor dazenbeten en er ontstaan bij mij ook grote, rode, warme dikke plekken. Toevallig heb ik er nog een foto van in mijn knieholte. Dit was na 2 dagen en hier had ik er wel spul opgesmeerd dat verkoelend werkte, alleen zat er een blauwe kleurstof in, vandaar het blauw op de foto :')

[ [url=m/HbjW2q.png]Afbeelding[/url] ]

Ik was nog een foto aan het zoeken, maar precies zo'n plek had ik ook ja! Werd ook heel erg warm inderdaad... Als ik er aan denk begint het al weer te jeuken:')

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 00:23

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik denk niet dat het Lyme is, ga hoe dan ook naar de dokter zodra ik weer in Nederland ben.

Wat mij het meeste zorgen baart, is dat er nog steeds een verkleuring zit en het nog steeds erg kan jeuken zo nu en dan terwijl het toch al 3 weken geleden is.

De tweede reactie was inderdaad een allergische reactie maar dat was het de eerste keer niet. Ik heb nog nooit een verkleuring gezien na een allergische reactie. Alhoewel ik niet heel vaak allergische reacties heb gehad op de huid. Ben wel allergisch voor dingen als huisstofmijt en pollen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 01:13

Die van mij was destijds ook met 1,5 week blauw :j
Ik weet niet meer of hij toen nog jeukte, maar het duurde wel eventjes voordat de jeuk gestopt en de plek verdwenen was. Het zou ook nog een bacteriële infectie van de huid (cellulitis) kunnen zijn naar aanleiding van een insectenbeet. Dat komt geloof ik ook nog regelmatig voor, blijft vrij lang aanhouden en kan ook een verkleuring als gevolg hebben. Een bacteriële infectie van de huid jeukt ook als een malle.

Ik durf het uiteraard niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat het een allergische reactie is.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:26

melody7 schreef:
Flowerbomb schreef:

Zonder dat je ook maar iets gezien hebt kun je dat niet zo zeggen.

Als het inderdaad zo'n kring is, (waar ik bij zo'n omschrijving ook aan denk) komt die kring door de Ziekte van Lyme en dat hoeft niet perse door een tekenbeet te zijn. Andere steekbeesten (dazen, vliegen, muggen etc.) kunnen dat ook overbrengen dus het kan prima dat ts inderdaad geen teek heeft gehad.
heb je ook helemaal gelijk in. Ik heb mijn lyme opgelopen Door een daas maar ik had geen zin in de eeuwige discussie over het feit dat je ook lyme kunt krijgen Door andere steekbeesten, seksueel contact, via moeder noem maar op :)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:28

pillow schreef:
Flowerbomb schreef:

Je kunt een enorme bult krijgen die nog weken blijft jeuken. Teek hoef je niet perse te zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:50

Ik heb afgelopen zomer ook een vreemde plek gehad.. het begon als een muggenbeet, maar werd groter en groter en bleef maar jeuken. Na wat zoeken online leek het op beginnende ringworm en ik ben er toen pure teatree druppels op gaan doen meerdere keren per dag. Een aantal dagen later was het weg. Nu weet ik nog steeds niet wat de plek veroorzaakt heeft, maar sindsdien smeer ik de teatree ook op andere insectenbeten en het lijkt echt te helpen en sneller weg te trekken.
Ik ben wel benieuwd wat de dokter zegt. Wanneer ben je terug in Nederland, of heb ik daar overheen gelezen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:51

Ik zou ook meteen aan lyme denken door eventueel een ander insect. Of een kleine teek die je door de jeuk eraf gekrabt hebt en wat is blijven steken wat je ziet als zwart puntje.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:10

8nnemiek schreef:
Ik heb afgelopen zomer ook een vreemde plek gehad.. het begon als een muggenbeet, maar werd groter en groter en bleef maar jeuken. Na wat zoeken online leek het op beginnende ringworm en ik ben er toen pure teatree druppels op gaan doen meerdere keren per dag. Een aantal dagen later was het weg. Nu weet ik nog steeds niet wat de plek veroorzaakt heeft, maar sindsdien smeer ik de teatree ook op andere insectenbeten en het lijkt echt te helpen en sneller weg te trekken.
Ik ben wel benieuwd wat de dokter zegt. Wanneer ben je terug in Nederland, of heb ik daar overheen gelezen?

Ben je daarmee ook bij een dokter geweest? Ringworm na een muggenbeet of iets wat daarop lijkt vind ik wel apart..
EM's kunnen ook zo verschijnen, die worden vaak aangezien voor ringworm: (foto is niet van mij)
Afbeelding

Ik heb zelf ook deze variant gehad, 9 jaar geleden. Bij mij jeukte het heel erg en werden het ook echt korsten dus gek is het niet dat die niet herkent zijn. 6 jaar later vonden ze pas Lyme toen ik ook nog een bulls-eye kring kreeg.