Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 10:16

Beste bokkers..

Sinds een tijdje zit ik met het volgende:

Ik slik nu ruim een maand anti-depressiva. De daarbijkomende bijwerkingen zijn: Heel slecht slapen en heel weinig kunnen eten.
Dat weinig kunnen eten is nu denk ik een beetje zijn tol aan het eisen van mijn maag.
Sinds 2 weken word ik misselijk als ik mee rijd in een auto. Echt zo'n gevoel van: Zet de auto nu maar stil, want ik moet spugen.
Gelukkig is het nog niet zover gekomen.. Maar het is zó enorm vervelend aan het worden. Steeds die maag die zich om lijkt te draaien en dat nare gevoel wat je in je kaken krijgt voor je moet overgeven.
Dit was dus eerst alleen met het (mee)rijden in de auto. Nu begon dat helaas ook gisterenavond toen ik gewoon thuis was..

Nu eet ik ook echt weinig, wat ik normaal op één dag at dat eet ik nu misschien in 3/4 dagen. Echt heel weinig..
Ik wil wel eten, want ik heb ook vaak gewoon echt honger. Maar zodra ik begin met eten heb ik na een paar happen genoeg. En het gevoel dat als ik wel door ga eten dat het er net zo hard weer uit komt.

Nu was mijn vraag eigenlijk of er mensen zijn die dit herkennen en of ze eventueel tips hebben, zodat ik toch misschien nog wat fatsoenlijks naar binnen kan werken.. Ik leef namelijk de laatste tijd op lekkere (slechte) dingen om nog maar iets naar binnen te krijgen, want dingen zoals brood krijg ik al helemaal niet weg, terwijl ik normaal gesproken 4 a 6 boterhammen per dag at.

Ik ga morgen ochtend weer naar de huisarts!

Alvast bedankt!

dondeyne

Re: Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:41

Wat vervelend dat je je zo naar voelt! Er kan zeker een verband zijn met de medicatie die je gebruikt. Vaak wordt gezien dat mensen de eerste paar weken na start wat misselijk en duizelig zijn en ook het inslapen vaak wat minder goed gaat. Meestal verdwijnen deze klachten weer als je de medicatie wat langer gebruikt. Neem je je medicijnen in de ochtend of in de avond? Soms kan wisselen hiertussen helpen; misschien iets om met je huisarts te bespreken.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 10:47

Het misselijke heb ik dus in het begin helemaal niet gehad. Dat is iets van de laatste 2 weken, eerst alleen tijdens het auto rijden maar nu dus ook thuis, nu dus ook..
Inslapen gaat al beter gelukkig.
Ik neem de medicijnen 's ochtends. De huisarts zei dat ik ze 's avonds moest nemen zodat ik wat van het versuffende effect zou hebben (ik ben al een slechte slaper) maar toen sliep ik helemaal niet en ben ik ze 's ochtends gaan nemen.

Het eten gaat dus nog steeds heel erg slecht.. ik rij zo even langs de huisartsenpraktijk om te vragen of ze iets tegen misselijkheid hebben.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:50

Heb je wel goed opgebouwd met je medicijn? Zou best kunnen dat je nog even moet wennen aan je medicatie, het zijn geen lichte pillen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:55

Probeer dingen te zoeken die je wel wegkrijgt. Lukt drinken wel? Dan zou je bijv het daar in kunnen zoeken.
Uiteraard lost dit het probleem niet op maar wel om de periode door te komen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:57

Dat medicijn heb ik geen ervaring mee maar het niet kunnen eten wel. Wat ik deed en soms doe is verspreid over de dag kleinere hoeveelheden eten. Ik eet in slechte periodes gerust 5-6 keer op een dag. Dan komt er toch wat meer binnen en je hoeft jezelf niet voor je gevoel vol te stampen. Smoothies vind ik ook heel handig, dan heb je vrij veel groente/fruit in maar 1 glas.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:58

antje_vip Ligt er aan welke dosering je krijgt of het lichte pillen zijn of niet ;)

Zou even langs de huisarts gaan inderdaad. Misschien dat je wel een andere krijgt oid. Ik zou trouwens wel overleggen of je ze sochtends mag nemen gezien de werking... Wat ik weet is dat ze versuffend kunnen werken en dat je na de eerste zoveel uur niet mag autorijden (misschien dat misselijkheid ook de eerste uren vooral is?)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:58

Antidepressiva veroorzaakt inderdaad dit soort bijwerkingen en het is helaas best mogelijk dat het nog even zo blijft. Het lichaam moet zich erop in gaan stellen maar het kan ook zijn dat de variant die je gebruikt niet zo lekker bij je past. Zeker even bespreken met je huisarts en wellicht is het een idee om er een maagbeschermer bij te gaan gebruiken. Gebruik je verder Ibuprofen, diclofenac of Aleve?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:09

antje_vip: Ik heb een hele lage dosering, 5 mg Escitalopram. Lijkt me niet zo hoog..

Selina: Drinken lukt wel. Maar op het moment dat ik misselijk ben wekt dat het steeds alleen maar op helaas.. Ik heb in het begin veel fruit gegeten, want dat ging wel redelijk. Maar dat komt me na een tijdje ook mijn strot uit..
melody7: Ik probeer ook inderdaad heel veel kleine porties te eten. Maar vaak lukt het me echt niet.. Ik krijg bijvoorbeeld een lekkere liga koek al bijna niet weg.

vibabu: Ik ga inderdaad morgen even langs de huisarts om te kijken wat hij ervan zegt. :j
De misselijkheid is tot nu toe niet alleen maar de eerste uren geweest, gisterenavond begon het bijvoorbeeld pas en had ik de hele dag nergens last van.
Pas sinds vandaag dat het ook 's ochtends is. Er staat trouwens in de bijsluiter van de medicijnen dat je niet mag autorijden als je suf, reactievermogen verminderd is. Daar heb ik geen last van, en mocht dat wel zo zijn stap ik niet in de auto!

Mars: Ik heb met de huisarts besproken dat deze medicijnen erg op je maag inwerken en daarom gebruik ik ook geen ibuprofen, diclofenac of iets dergelijks. Alleen paracetamol en dat was prima volgens de huisarts.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:11

Ik herken het weinige eten heel goed, al had ik zelf dsn ook gewoon niet zoveel eetlust.

Probeer licht verteerbare dingen te eten, daar zal je buik minder last van hebben om het weg te werken. Denk rijstenwafel, cracker, yoghurt met wat muesli. En beter verdeeld over de dag wat hapjes dan perse die hele cracker op te eten in een keer.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:13

Als ik ook niet zoveel eetlust zou hebben zou ik er ook niet zo'n last van hebben denk ik.. Maar af en toe stik ik echt van de honger. :=

Ik ga inderdaad maar proberen om steeds kleine hapjes te eten. Heb nog yoghurt staan dus dat kan ik in ieder geval eten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:14

Welke antidepressiva medicatie krijg je? Ik slik momenteel fluoxetine 20mg en slaap ook niet. Al weken niet trouwens. Misschien 1 a 2 uurtjes per nacht en dat is het.... Ook de eetlust is afgenomen, maar ik eet nog wel, al ben ik inmiddels ruim 2 kilo kwijt.
Het werd mij wel aangeraden om fluoxetine in de ochtend te slikken nadat ik al iets gegeten heb, want op de nuchtere maag kun je er inderdaad misselijk van worden.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:16

Cayenne, ik heb Escitalopram 5mg. In de bijsluiter staat inderdaad ook innemen nadat je iets gegeten hebt, maar het probleem is vaak gewoon dat ik niks/weinig wegkrijg tot een uur of 12.. En als ik dan wacht met de medicijnen innemen dan vergeet ik het. :=
Maar ik kan proberen om dan een herinnering in mijn telefoon te zetten.

Balen dat je zo weinig slaapt zeg! Ik slaap gelukkig dan wel iets meer per nacht.. Maar het inslapen is gewoon drama af en toe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:17

Het inslapen is hier geen probleem, maar ik word gewoon standaard rond middernacht wakker en kan dan niet meer slapen. Overdag slapen lukt trouwens ook niet. Vanaf vandaag mag ik slaapmedicatie gaan gebruiken. Gelukkig maar, want ik hou dit niet langer vol.

Voor ik met de medicatie begon sliep ik trouwens ook al slecht, hoor. Maar de medicatie lijkt het wel te hebben verergerd. Ik heb jaren geleden ook fluoxetine gebruikt en kan me niet herinneren dat ik hier toen ook last van had.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:18

Ja eerst eten en dan slikken wil ook nog wel goed helpen. Paar hapjes zijn vaak al genoeg

Neem als je dat honger gevoel hebt lekker een paar hapjes van eten dst makkelijk op de maag ligt, probeer te stoppen voordat je dst "teveel/ misselijkheid" gevoel krijgt. En zodra je dan weer honger krijgt, weer wat hapjes of wat fruit.

Kijk voor broodbeleg naar mager vlees (rookvlees, kipfilet) en naar bv honing, jam, vruchtenhagel etc

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:19

Fijn Cayenne! Ik heb inderdaad ook slaapmedicatie gekregen vorige week, omdat ik vaak tot 3/4 uur wakker was en 's ochtends om 8 uur gewoon eruit moet. Na een paar weken hou je dat inderdaad echt niet meer vol.

Iedereen alvast heel erg bedankt voor het meedenken, erg lief! Ik kan er zeker al wat mee!

Goede tip LuffB! Ik ga het proberen!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:28

Als ik Escitalopram 's avonds neem slaap ik ook niet, dus ik ben ze ook 's ochtends gaan nemen. Verminderde eetlust had ik ook wel een beetje, maar als je zo misselijk bent is dat echt niet vol te houden. Zo erg heb ik het nooit gehad. En na een week of 2 had ik nergens meer last van.
Ik vind het wel vreemd dat je het eerst niet had, en nu wel. Weet je zeker dat er niks anders aan de hand kan zijn?
Anders kan je volgens mij het beste gewoon even bespreken of er geen andere medicatie mogelijk is. Als de bijwerkingen zo erg zijn dat je niet meer normaal kan functioneren, heb je er uiteindelijk toch niks aan.

Cayenne, ik heb een aantal jaar geleden eens iets gehad waar ik ook echt niet van sliep, maar op termijn brengt dat helemaal niks op. Je bent uiteindelijk zo moe dat je klachten erger worden in plaats van beter. Ik heb nu Escitalopram en als ik het 's ochtends neem slaap ik wel. Als ik jou was zou ik dit toch even aan je arts voorleggen, bespreken of je niet wat anders kan krijgen.
Edit: Trazodone is een antidepressivum van de oudere generatie, dat tegenwoordig vaak als slaapmedicatie gebruikt wordt. Misschien is dat iets?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:34

Eline, ik weet wel bijna zeker dat er niets anders aan de hand kan zijn.. Ik zou anders niet weten wát in ieder geval. Ik vermoed gewoon dat mijn maag het weinig eten gewoon niet meer trekt.. Ik was namelijk altijd van het goed eten en kon me hiervoor ook naar voelen als ik een keer te laat at ofzo. Maar op deze manier misselijk heb ik echt al héél lang niet meer gehad.
Ik ga het sowieso morgen met de huisarts bespreken. Als dit me zo belemmert heb ik er inderdaad niet zoveel aan.

Ik heb in het verleden Sertraline geslikt, maar daarvan ging ik 's nachts enórm zweten. Met deze heb ik dat dan weer niet.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:37

Sta je onder begeleiding van een psychiater of alleen de ha. Psychiater heeft er over het algemeen meer kaas van gegeten en kan je beter helpen.
Eventueel beetje yoghurt voor de pil of beetje drinkyoghurt

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:38

Alleen huisarts. Maar mijn schoonvader is psychiater dus ik overleg met hem ook vaak het een en ander.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:41

Sertraline is troep, Venlafaxine ook. Ruim een jaar in een nachtmerrie geleefd door enkel de bijwerkingen van een paar maanden die medicatie slikken. En soms nog ondervind ik er problemen van.

Anti depressiva is sowieso troep natuurlijk, maar als je (tijdelijk) geen andere keuze hebt zal je er toch genoegen mee moeten nemen en een soortvinden die je het minst hindert.
Een maand is nog niet zo lang, je lichaam moet nog overschakelen.
Pas na 4-5 maanden kan je beoordelen of het een verrijking is of niet, dan zij ook de bijwerkingen gereduceerd als het goed is. Sterkte.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:41

Das wel fijn dat je dan dubbel hulp hebt. Ik kwam altijd aan van antidepressiva. De medicatie die ik nu heb blijf ik stabiel op en ik lijk zelfs wat af te vallen. Ben in totaal ruim 50 kg zwaarder geworden.
Het blijft gewoon troep.

Maar ik denk de combi met weinig slaap en weinig eten dat dat zijn tol begint te vragen van je lijf.
Misschien een andere ad?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:45

Callum, dat is wel flink zeg! Ik heb voor deze antidepressiva Mirtazapine gehad om beter te slapen, omdat ik toen ook erg slecht sliep. Hier ben ik toen ook iets van aangekomen, maar bij jou is het wel enorm.. Fijn dat je nu stabiel blijft!

BarbaLala: Sertraline is inderdaad troep. Blij dat ik daarvan af ben. Maar mijn humeur was erg slecht en mijn relatie begon eronder te lijden dus er moest iets gebeuren. Humeur is in ieder geval wel flink verbeterd sinds te pillen dus dat is wel erg fijn.

Een maand is inderdaad niet zo lang, maar met deze bijwerkingen houd ik het niet vol. Bedankt!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:47

Met ad is het altijd kiezen uit kwade in mijn beleving ik heb quetiapine om mijn angsten en paniek onder controle te houden en ik slaap er beter door. Mijn depressie reageert op geen enkele ad. En ik heb ze allemaal zo een beetje gehad.
En idd dat gewicht is vreselijk ben altijd slank geweest en ben nu gewoon gruwelijk te dik. Dus ik hoop dat het afvallen hoe langzaam ook doorzet

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 11:49

Ik hoop het ook voor je! Quetiapine heb ik ook eventjes gehad om beter te slapen, maar dat deed dan weer niet zoveel. Behalve dat ik er stront chagerijnig van werd. :=
Balen dat je depressie op zo weinig ad reageert. Kan me voorstellen dat dat erg frustrerend is.
Succes met afvallen!