Wat voor sport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Wat voor sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:53

Ik wil al een tijdje vaker sporten. Ik wil wat afvallen, ik wil fitter worden en ik wil meer spierkracht krijgen. Maar dan komt de vraag: Wat voor sport zal ik gaan doen? En ik merk dat ik die vraag heel lastig te beantwoorden vind. Op Bokt zitten zoveel mensen die zoveel verschillende sporten doen, dat ik hoop dat jullie me nieuwe ideeën kunnen brengen. Want zelf weet ik het even niet meer.

Ik rijd nu zo'n 2/3x per week paard. Om daar te komen moet ik in totaal ongeveer 40 minuten lopen (huis --> bushalte, bushalte --> stal, stal --> bushalte, bushalte --> huis). Verder probeer ik wat vaker met de fiets naar afspraken te gaan. Dan fiets ik in totaal ongeveer een half uurtje, zo'n 2x per week.

Ik kamp helaas ook met lichamelijke klachten, waardoor ik niet alles kan doen. Zo heb ik fibromyalgie, waardoor ik eigenlijk altijd wel ergens pijn heb. Voornamelijk in mijn knieën. Daarnaast heb ik vorig jaar maart een kruisbandreconstructie gehad, waar ik nooit helemaal van gerevalideerd ben. Ik heb sinds die tijd wel heel voorzichtig en rustig wat heen en weer gerend in de gang bij de fysio, maar ik heb nooit meer écht gerend. Wanneer ik verkeerd neerkom krijg ik ook echt last van mijn geopereerde knie. Dat maakt het niet echt makkelijker om een sport te vinden die ik leuk vind.
Mijn fysio heeft het liefst dat ik minstens 2x per week in de fitnesszaal sta, maar inmiddels zijn we op een punt gekomen dat elke vorm van beweging al goed is :=

Ik heb al fitness geprobeerd, maar dat vind ik zo ontiegelijk saai dat ik er gewoon echt geen motivatie voor kan vinden. Ik heb geprobeerd met vriendinnen te gaan, maar dat is ook maar een paar keer echt gelukt. Ik heb ook een tijdje aan wedstrijdzwemmen gedaan. Was op zich wel leuk, maar ook daar raakte ik op ten duur op uitgekeken. Het was 1x per week en ik merkte dat ik conditioneel gewoon nauwelijks vooruit ging, juist omdat het niet zo vaak per week was. Ik heb nog een paar weken wandklimmen geprobeerd, maar dat was hem ook niet helemaal. Ook leek polefitness me erg leuk, maar dat was een te zware belasting op mijn knie. Ik kreeg daar echt goed last van.
En verder rijd ik dus, zoals eerder gezegd, 2/3x per week paard.

Maar goed, dan een sport kiezen. Rennen heb ik dus echt al heel lang niet meer echt gedaan. Ik ben ook bang dat ik mezelf gewoon goed bezeer als ik ongecontroleerde bewegingen maak. Sporten als voetbal bijvoorbeeld durf ik gewoon echt niet aan met mijn knie (ik vang trouwens de bal ook altijd met mijn gezicht op, maakt het ook niet per se leuker :+ ). Ik zoek wel een sport waar ik niet per se in teamverband, maar wel met een redelijk vaste groep bezig ben. Ik denk dat ik dan ook wat meer verbinding voel met de sport en dat ik daardoor ook meer motivatie heb om door te gaan.

Dus mijn vraag aan jullie is; hebben jullie een idee wat voor sport ik zou kunnen doen. Alle suggesties zijn welkom, er zullen vast dingen tussen zitten waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb.

Alvast bedankt! :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:11

Wat denk je van wielrennen? Er zijn vaak heel leuke en gezellige fietsclubs en vaste fietsgroepjes waar je mee kan trainen, ook groepen voor alleen dames. Geen echte teamsport dus, helemaal niet als je gewoon toertochten wilt fietsen, maar wel vaak in een vaste groep! Of je nu puur op snelheid wil fietsen, langere afstanden wilt fietsen, of gewoon voor de gezelligheid wil fietsen, of je nu dik of dun of lang of klein bent: wielrennen is écht voor iedereen geschikt.

Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met wielrennen en stap nu regelmatig op de racefiets voor een ritje. Lekker voor mijn conditie, ik train spieren, ik ben buiten en geniet van de omgeving. Daarbij, als je een dip hebt of je lamlendig voelt en je stapt op de racefiets: na een paar kilometer voel je je zo veel fitter en beter!

Hardlopen of voetbal of andere ren-sporten lijken mij sowieso niet ideaal voor je knieën? Heb je met paardrijden geen last van je knieën?

Anoniem

Re: Wat voor sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:37

Karate? Voor mij persoonlijk is het niks maar je spieren worden heel sterk, bewegingen zijn zeer gecontroleerd en je traint meestal wel met een vaste groep. Voor je conditie is het ook killing.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:40

Boksen? En dan niet kickboksen ivm je benen maar gewoon boksen? Onwijs intensief, veel spier en krachttraining en erg leuk :))

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:41

Waterpolo of Synchroon zwemmen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:43

Ik boks, en als ik jouw verhaal zo lees moet dat jou wel lukken. Bij mijn gym hebben we contactloze vrouwen groepen en gemengde groepen waar wel met contact getraind wordt. Misschien zit er bij jou ook zoiets in de buurt?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:45

Waterpolo is flink agressief, zou ik niet doen als je lichaam niet helemaal mee wil werken.

Bootcampen misschien? Niet alleen, wel flink actief bezig.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:47

Fietsen!
Zwemmen neemt wel de belasting van je knieën weg.
Andere sporten in het water zoals aquafit of aquaspinning?
Wandelen

Weet niet of je het kunt, maar misschien zijn dansen en skeeleren leuk om (af en toe) te doen?

Voor je conditie moet je een sport idd vaker dan 1x per week beoefenen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:48

Niks nieuws, maar inderdaad boksen is heel goed voor je conditie, maar als je veel met pijn zit dan is zwemmen echt heel goed voor je! En als je echt een beetje actief door zwemt kan het zeker vermoeiend zijn. Gewoon met iemand samen gaan die van zwemmen houd en een goeie motivatie is.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:55

Is er bij je in de buurt geen sportschool met groepslessen? Je kan dan vanalles uitproberen en die lessen gaan volgen die je wilt

Zelf doe ik vast bodycombat (cardioworkout op basis van vechtsporten) en bodybalance en als ik er zin in heb nog wat cardiodanslessen. Zo heb ik afwisseling, leuke muziek en redelijk vaste groepen.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:08

Iets anders is het water? Aquagym oid?
Verder zou wielrennen of mountainbiken goed moeten gaan met je knieën, mits je het op de goede manier doet ;) Elke dag een flink stuk wandelen en fietsen kan zeker als begin van sporten effectief zijn om iets conditie op te bouwen en vet te verbranden.

Als je je spieren gaat trainen, zul je vet verliezen, maar je gewicht zal waarschijnlijk niet veel minder worden, spierweefsel is nou eenmaal zwaarder dan vetweefsel.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:14

Ik ga zelf volgende week beginnen met roeien, misschien is dat wat voor je?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:15

Ik was zelf erg enthousiast over zumba.
Voor mij ook goed te doen, met cvs en dus ook chronisch pijn in spieren en gewrichten.
Ook fijn om de heupen goed los te krijgen , wat weer een voordeel is met paardrijden

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:19

Ik snap absoluut wat je bedoelt met fitness. Ik heb het echt geprobeerd, maar ik vind de sportschool totale tijdverspilling. Na de revalidatie van schouderbreuk ben ik bootcamp gaan doen, via de fysio die mij heeft geholpen te revalideren. Echt heerlijk! Lekker buiten, je kunt op eigen tempo en je eigen kracht trainen, wel gezellig met een groepje en heel afwisselend. Het is tot nu toe de enige sport geweest waar ik braaf iedere week te vinden ben.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:23

[MWS] Nieuwe hobby: hoopdance!
Je kan dit proberen :D.
Als je rond de Randstad woont zijn hier ook gewoon (groeps)lessen in, voor de rest van Nederland heb ik daar zo geen idee van.
Wil je persé een actiesport? Zoniet: yoga. Krijg je een enorm sterk lijf van (moet je zelf even kijken wat haalbaar is met je lichaam) en er zijn overal wel lessen te vinden. Er is volgensmij ook iets als poweryoga, alleen daar ben ik niet zo in thuis. Als je niet zo van het rustige houdt is dat misschien iets :j.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:26

Mountainbiken! Is lekker buiten en je kan zelf de intensiteit van je training bepalen. Het bevalt mij heel goed terwijl ik ook altijd wel ergens pijn heb.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 23:41

Wat veel reacties al! Ik ga even kijken of ik alle sporten die worden genoemd kan beantwoorden:

Wielrennen/mountainbiken: Ik ben niet zo'n enorme fietser. Ik weet dat ik dan in het verkeerde land woon, maar ik vind het echt een noodzakelijk kwaad :+ Ik heb wel eens een mountainbike-training gevolgd wat ik echt heel leuk vond. Maar het zijn ook gelijk een hoop uitgaven (beetje gegoogled). Je moet toch een eigen fiets hebben (en die zijn vrij prijzig) of er eentje huren, maar dat is ook niet goedkoop als je dat steeds moet doen.

Karate: Hmm.. Mijn vader zei ook altijd dat karate wel wat voor mij zou zijn, maar het heeft me nooit echt aangesproken. Ik heb in een grijs verleden wel aan judo gedaan, maar dat vond ik toen niet meer leuk. Maar ik was toen ook 6 jaar oud, dus dat zegt niet heel veel.

Boksen: Dit lijkt me wel oprecht heel leuk! Er zit ook een school in de buurt die me wel aanspreekt. Veel verschillende groepen, van verschillende niveau's. En ze hebben ook maatschappelijke projecten. Plus dat de trainer ook trainer is op het universitair sportcentrum, waar ik ook een sportkaart heb en waar ook mijn fysio zit. Ik ga me hier in ieder geval even in verdiepen :j

Waterpolo: Dit lijkt me eigenlijk niet zo heel leuk. We hebben met het wedstrijdzwemmen voor de afwisseling wel eens wat waterpolo-oefeningen gedaan, maar was het niet helemaal.

Synchroonzwemmen: Hier hebben we ook weleens kleine oefeningetjes voor gedaan en ik voelde me net een verzuipende walvis :+

Aquafit: Dit heb ik vroeger wel eens gedaan, maar vond ik niet zo leuk. En de groepen die ik ken (van meerdere zwembaden hier in de buurt) hebben nauwelijks tot geen leeftijdsgenoten in de groep zitten.

Bootcamp: Hier heb ik weleens naar zitten kijken, maar ik ben heel bang dat het eigenlijk een steeds wisselende groep is. En dat ik dus niet de motivatie vast kan houden om te blijven gaan.

Dansen: Dit gaat helaas niet met mijn knie. Ik heb voor mijn ongeluk ongeveer 20 weken jazzdance gedaan (1x per week), maar daar zaten echt wel sprongen in, of stukken op de grond waarbij ik echt al pijn had aan mijn knieën.

Roeien: Hier kan ik weleens naar gaan kijken. Er zijn wel redelijk wat roeiverenigingen hier (ook een studentenroeivereniging, al staat die meer bekend om de feestjes :') ).

Zumba: Dit wordt ook op het sportcentrum gegeven, dus hier kan ik ook wel eens naar kijken.

Yoga: Dit werd ons afgeraden bij de dagbehandeling in het ziekenhuis, omdat het echt heel erg veel van je lichaam vraagt en je daarbij dus meer pijnklachten kan krijgen.

Hoopdance: Wel eens van gehoord, maar me nooit in verdiept. Ik zal er eens naar kijken.

Ik woon in Nijmegen, dus eigenlijk zijn alle sporten hier wel te beoefenen. Ik heb ook een sportkaart bij het universitair sportcentrum waar je iedere periode (10 weken) 1 of meerdere sporten kan kiezen. Dus ik heb al best veel uit kunnen proberen daar :) Nadeel is alleen dus wel dat je na die 10 weken weer een andere groep hebt.

Bedankt voor al de tips trouwens! Ik had dit topic eerder moeten openen :))

Edit: Overigens ben ik op de hoogte dat spieren zwaarder zijn dan vet. Ik heb ook geen weegschaal, maar wil mezelf wel opmeten. Als ik maar verandering in mijn lichaam zie ben ik al tevreden :)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:39

Wat ik zelf altijd lastig vind is de tijd... Ik heb twee paarden aan huis rijd ook 5x per week, werk thuis en uit huis....
Mijn oplossing was een aantal sportspullen zelf aan te schaffen en kan zo trainen wanneer ik wil.
Ik heb BV een cumberbike, crosstrainer, trilplaat en loopband... Verder, en dat is relatief goedkoop veel gewichten om te kettlebellen. Dit doe ik dan mbv video op YouTube.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:47

Is er ook een kanovereniging in de buurt? Anders kan je ook altijd nog gaan kanoën! Zit je meestal ook wel in een vast groepje mensen per tijdstip.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:06

Ik heb ook een kruisbandoperatie achter de rug, daarbij een gescheurde achillespees en kan dus voorlopig niet hardlopen. Was enorm aan het vervetten, maar wat ik nu doe, is op het moment dat de rest aan koffie of een toetje gaat zitten (meestal een uur na het avondeten) fiets ik even een blokje om. Soms 5 km, soms 20 km. Ben ik even met mijn lichaam nuttig bezig en heb ik geen neiging om mee te gaan zitten happen.

Voordelen;
het kan zelfs op een gewone fiets.
het kost nauwelijks extra tijd

Wat ik in de winter ga doen weet ik nog niet. Ik denk dat het dan aquajoggen wordt.

Hoe ver woon je van je paard vandaan? Misschien dat je in het weekend daar heen kan fietsen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 08:34

Monmaster schreef:
Wat ik zelf altijd lastig vind is de tijd... Ik heb twee paarden aan huis rijd ook 5x per week, werk thuis en uit huis....
Mijn oplossing was een aantal sportspullen zelf aan te schaffen en kan zo trainen wanneer ik wil.
Ik heb BV een cumberbike, crosstrainer, trilplaat en loopband... Verder, en dat is relatief goedkoop veel gewichten om te kettlebellen. Dit doe ik dan mbv video op YouTube.

Ik heb daar helaas niet de ruimte voor. Ik woon op kamers en mijn kamer is maar 10m2. Als ik daar met een kettlebell rond ga zwaaien zit ik tegen mn bed of tv aan :')

Taucha schreef:
Ik heb ook een kruisbandoperatie achter de rug, daarbij een gescheurde achillespees en kan dus voorlopig niet hardlopen. Was enorm aan het vervetten, maar wat ik nu doe, is op het moment dat de rest aan koffie of een toetje gaat zitten (meestal een uur na het avondeten) fiets ik even een blokje om. Soms 5 km, soms 20 km. Ben ik even met mijn lichaam nuttig bezig en heb ik geen neiging om mee te gaan zitten happen.

Voordelen;
het kan zelfs op een gewone fiets.
het kost nauwelijks extra tijd

Wat ik in de winter ga doen weet ik nog niet. Ik denk dat het dan aquajoggen wordt.

Hoe ver woon je van je paard vandaan? Misschien dat je in het weekend daar heen kan fietsen?

Ik heb dus niet dat iedereen aanschuift voor een toetje. Ik eet eigenlijk altijd alleen (klinkt wel heel sneu zo :') ). En ik ben eigenlijk überhaupt niet gewend om toetjes te eten, want dat deden wij van huis uit niet.

Mijn bijrijdpaard staat best een eind weg, ongeveer 50 minuten fietsen zonder tegenwind. Op de heenweg is het voornamelijk licht heuvel af, maar op de terugweg is het alleen maar heuvel op. Ik heb het 1 keer gedaan en dat is me zo vies tegengevallen dat ik daarna alleen maar met de bus ben gegaan. Dat is trouwens even snel, want de bus gaat eigenlijk in 1 rechte lijn naar de eindhalte toe.

Kanoën vind ik leuk voor af en toe, maar ik zie mezelf dat niet een paar keer per week doen.

Sorry trouwens als het lijkt of ik veel sporten/ideeën afkraak. Daar loop ik ook tegenaan als ik zelf sporten probeer te bedenken :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:59

Tijdens mijn revalidatietraject kwam ik er achter dat ik juist sporten met een spel element leuk vind. Tennis, badminton, dat soort dingen. De meeste andere sporten zijn aan mij ook niet besteed.
Tennis en badminton in verenigingsverband is te hoog gegrepen, maar er zijn sport en spel groepen waarbij je op je eigen niveau sport (vaak onder leiding van een bewegingsagoog, die je dus ook helpt bij het maken van keuze (doorgaan, stoppen, aanpassen, pauze)). Is zoiets niet iets voor jou?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:51

Ik denk inderdaad ook meteen aan boxen.
Ik heb ook een slechte knie en doe aan crossfit, maar dan is het wel heel belangrij je eigen grenzen te (leren) kennen en goed te overleggen met een (goede!) trainer hoe je bepaalde oefeningen aan kan pakken. Mij heeft het juist geholpen om sterker te worden in mijn knieën, maar wel met vallen en opstaan geleerd wat ik wel en wat ik juist niet moet doen. Een fysio die ook crossfit beoefend was daarbij echt een gigantische hulp voor mij.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:59

Taucha schreef:
... maar wat ik nu doe, is op het moment dat de rest aan koffie of een toetje gaat zitten (meestal een uur na het avondeten) fiets ik even een blokje om. Soms 5 km, soms 20 km. Ben ik even met mijn lichaam nuttig bezig en heb ik geen neiging om mee te gaan zitten happen. ...

goldenarrow schreef:
Ik heb dus niet dat iedereen aanschuift voor een toetje. Ik eet eigenlijk altijd alleen (klinkt wel heel sneu zo :') ). En ik ben eigenlijk überhaupt niet gewend om toetjes te eten, want dat deden wij van huis uit niet.

Het gaat er niet om of er mensen in je buurt zijn die een toetje eten.
De essentie is dat wanneer je een moment op de dag hebt dat je wat meer eet dan goed voor je zou zijn of wanneer je je verveelt juist op dat moment even de fiets pakt en een rondje gaat doen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:39

Hoi,
Als je weinig ruimte hebt dan zijn kettlebels een prima oplossing ( bij de action heel goedkoop)