Schouder ontwricht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

Schouder ontwricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:07

In november 2015 heb ik voor de 1e maal mijn schouder ontwricht. Die was helemaal uit de kom, naar achteren toe geschoten. Spoed binnen en daar hebben ze hem terug op zijn plek gezet, 3 maand kine en ik was weer de oude. Was trouwens door een val van mijn paard.
Juli 2016, ik wil mijn paard tegenhouden, knakt mijn schouder weer naar achter uit zijn kom. Opweg naar de auto om naar het spoed te rijden, schiet die er vanzelf weer in ( oef :') ). Pij viel erg goed mee en na twee / drie weken voelde ik niets meer.
Augustus 2016, val van mijn paard en ja je hoort me afkomen, schouder weer uit de kom. Spoed binnen en daar kregen ze dat onding niet direct op zijn plek dus met man en macht uiteindelijk die weer op zijn plaats gekregen.

Daar gingen ze mij houden voor een operatie, de pezen wat aanspannen. Mij niet gezien hoor! :+
Ik wil er dus alles aan doen om dit te voorkomen, mijn vraag was dus : welke versterkende oefeningen kan ik doen om dit te voorkomen? Ikzelf dacht aan de oefeningen van mijn kine te herhalen thuis maar het is al bewezen dat dit niet helpt te voorkomen dat mijn schouder zijn eigen gang gaat.

Momenteel kan ik niet erg veel doen. Tijdens mijn laatste val ook erg veel pijn in de rug en nek waardoor ik echt geen schouder oefeningen zie zitten. De pijn in mijn schouder vermindert naar mate het meer gebeurt, wellicht omdat de boel slapper wordt.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:10

Je gewrichtsbanden zijn zover uitgerekt dat dit kan gebeuren. Banden blijven, eenmaal opgerekt, langer dan gewenst en hoe meer ze oprekken hoe makkelijker het wordt om weer uit de kom te schieten voor je schouder.
Denk dat een operatie het enige is wat echt gaat helpen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:29

Die banden/pezen worden niet korter, je kunt hooguit de spieren en spiertjes er omheen trainen en sterker maken.

Ik denk dat je van een operatie uiteindelijk minder ongemak zal hebben dan wanneer je zo blijft doorlopen.

Waarom zie je de operatie niet zitten? Praat daar eens over met je (huis)arts.

Ik snap overigens wel dat het schrikken is als ze onverwachts zeggen dat je geopereerd moet worden. :j

HiFive5

Re: Schouder ontwricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:37

Ik moet er wel bijzeggen dat ik vrij gespierde schouders heb. Dankzij jaren intensief zwemmen :j
Ik zie dit niet zitten omwille van de revalidatie. Hoelang ik dan niet zou kunnen paardrijden, mijn huishouden niet kan doen en nog zoveel meer. Enja ik kan ook niet goed tegen ziekenhuizen :')

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:47

Tsja, ik denk dat je toch echt wel een operatie zult moeten hebben. Heb zelf het probleem ook gehad, inmiddels 6 keer uit de kom en 2 operaties verder.
De revalidatie valt eigenlijk best mee, als je schouder uit de kom schiet zou je eigenlijk namelijk zes weken je schouder niet naar buiten mogen draaien en je arm niet boven schouderhoogte uit optillen. Met revalidatie ben ik na de laatste operatie (waar een stukje bot verplaatst is om de kom opening kleiner te maken) drie maanden bezig geweest, maar toen kon ik ook echt weer alles. Wat betreft draaien en optillen van je arm zit je dus eigenlijk rond dezelfde periode, behalve dat je met een operatie er (als het goed) nog maar een keer last van hebt. Ik zelf ben er in ieder geval ontzettend blij mee, niet meer die onzekerheid wanneer die weer uit de kom gaat :)

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:47

Denk dat je dan vooral nu een keuze gaat maken voor of "de rest van je leven" met regelmaat je schouder uit de kom en weer zelf terug zetten of nu tijdelijk even geen paarden, huishouden etc en daarna gewoon weer verder kunnen zonder alleen maar aan je schouder te denken.
En nee die keuze hoef je niet nu direct te maken! Maar kijk niet alleen naar nu (en pak en beet het komende een jaar) maar ook zeker naar wat de voor- en nadelen zijn op lange termijn.
Bespreek dit goed met je arts, kine en je thuisfront. Alleen dan ga je denk ik een goede keuze maken voor jou.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:50

Maya_mariel, waarvoor zijn er twee operaties nodig geweest?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:51

Toevallig heb ik hetzelfde, alleen komt het bij mij voort uit een combinatie van hypermobliteit en trauma.
Ik zou als ik jou was een goede fysiotherapeut erbij halen. Als je banden al zo los zijn dan is de kans dat bij een verkeerde beweging onder het trainen, je schouder in een subluxatie of luxatie komt. Je hebt dus iemand nodig die je leert hoe je de oefeningen correct uit moet voeren.
Ook ik loop al meer dan een jaar bij de fysio door een ontwrichte schouder en bij mij helpt het niet, waardoor ik weer naar de orthopeed moet. Maar je kunt het uiteraard eerst proberen met fysiotherapie. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:57

Operatie is ook niet zaligmakend... Mijn man is 7 x aan zijn schouders geopereerd (2x links, 5 x rechts). Links is goed, rechts blijft een gevoelig punt en met een rare beweging schiet ie er nog steeds weleens uit

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:02

Als je de mogelijkheid hebt om te opereren zeker laten doen.
Ik heb meer dan 6 maanden moeten dokteren, fysio en weet ik veel wat allemaal dat ze door hadden dat niks hielp.

Ik heb ook wel hypermobiliteit, maar ben al 3 jaar pijn vrij :j en mijn schouder blijft braaf zitten :')

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 12:16

Misschien een domme vraag :S maar wat bedoelen jullie met hypermobiel? Moet ik dit woord letterlijk nemen ?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:24

Ja, eigenlijk wel. Bij hypermobieliteit zijn de banden/pezen in je gewricht te ruim waardoor je gewricht te ver kan bewegen :) (De effecten gaan dan van erg lenig tot constant uit de kom..)
Het kan meerdere oorzaken hebben, van aangeboren tot een bindweefselziekte tot een ongeluk.
Zoals hierboven genoemd is, kan een goede spieropbouw helpen de boel te ondersteunen, maar de 'zwakte' van de banden/pezen blijft aanwezig..

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:50

HiFive5 schreef:
Ik moet er wel bijzeggen dat ik vrij gespierde schouders heb. Dankzij jaren intensief zwemmen :j
Ik zie dit niet zitten omwille van de revalidatie. Hoelang ik dan niet zou kunnen paardrijden, mijn huishouden niet kan doen en nog zoveel meer. Enja ik kan ook niet goed tegen ziekenhuizen :')

Jammer genoeg willen die gespierde schouders niet veel zeggen. Mijn schouders zijn ook bovengemiddeld gespierd (olympisch gewichtheffen... strikte shoulder press duw ik ongeveer 45kg uit. Max gewicht overhead is 65kg), maar ik heb mijn linkse schouder er ook twee keer uit gehad. Er is een héél belangrijk verschil tussen je grote spieren, waarvan je veel van je kracht krijgt, en je stabilisatiespieren, de kleine spiertjes die de boel bij elkaar houden.

Heb je al foto's laten maken om te controleren of dat alles nog "vasthangt"? Bij mij was mijn labrum namelijk afgescheurd, waardoor mijn schouder redelijk instabiel bleef. Had voor 70% opgelost kunnen worden met kiné, maar omdat ik toen ging starten met mijn opleiding bij de politie (veel zelfverdediging, veel gevechtsport, veel gesleur aan armen en schouders) heb ik gekozen om te opereren. Geen seconde spijt van gehad. Is 100% hersteld, en momenteel zelfs veel steviger dan de andere kant. Eerste 2 weken zijn super lastig, daarna is veel al wel te doen mits aanpassing en wat hulp. Ik ben zelfs terug beginnen werken (bureauwerk toen) na 1,5 week. Na een kleine drie maanden kon ik alle dagdagelijkse dingen. Krachttraining zat ik na 7/8 maanden terug op ongeveer hetzelfde niveau.
Oh, en ziekenhuizen: ik ben rond 13u binnen gegaan, en was om 19u terug buiten :Y)

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 13:27

Er zijn telkens foto's gemaakt wanneer ze mijn schouder er terug induwen, daar bleek dat alles wel degelijk op zijn plaats zat. Hoe gaat zo een operatie dan in zijn werk ? Is er een groot litteken ? Bij sommigen helpt het ook geen meter lees ik hier. Drie keer in 10 maand, is dat veel dan ?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:44

Toevallig ken ik iemand die em er ook steeds uit had,

Na de operatie was die er nooit meer uitgegaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:57

Een schouder die er naar achter uit gaat komt geloof ik al veel minder voor als een schouder die naar voren eruit gaat.

Ik heb wel een operatie gehad geen operatie was geen optie meer. Bij gewoon wandelen voelde ik hem zelfs steeds schuiven.

Nu doet hij het weer prima.
Natuurlijk blijft het een wat zwakkere plek en ben ik wat minder krachtig dan daarvoor. Maar ik train er ook niet heel fanatiek voor moet ik ook toegeven.
Ik zou zonder twijfel de operatie weer doen.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:58

HiFive5 schreef:
Maya_mariel, waarvoor zijn er twee operaties nodig geweest?

De eerste operatie is gedaan toen ik 20 was en toen zijn de banden inderdaad ingekort. Dit was via een kijkoperatie. Achteraf bleek dat bij deze operatie bij mensen onder de 25 de kans bestond dat de schouder later alsnog uit de kom zou gaan, ik geloof dat die te maken had met de flexsibiliteit van de spieren van 'jongeren' tegenover 'volwassenen.' Deze operatie heeft bij mij drie jaar geholpen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit 100% zeker was over dat het helemaal goed voelde. Na 3 jaar is mijn schouder weer 3 keer uit de kom gegaan in een periode van een jaar en is dus opnieuw besloten tot een operatie. Bij de tweede operatie is er een stukje bot van de achterkant weggehaald en verplaatst naar de voorkant, de opening van de kom is dus gewoon kleiner gemaakt waardoor ontwrichting eigenlijk gewoon onmogelijk is geworden. Ik geloof wel dat de tweede operatie niet zo gewoon is om te doen, zoals ik begrijp uit wat LadyMadonna zegt is bij haar man gewoon keer op keer de banden ingekort?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 17:08

Dus als ik het goed begrijp kies je beter voor een ingreep waarbij er bot wordt verplaatst zodat de kom kleiner wordt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:16

Het probleem met trainen van zo'n schouder is dat de oefeningen al voor problemen kunnen zorgen. Dan krijg je een vicieuze cirkel.
Ik heb last van subluxaties en mijn rechterschouder is zo goed als kapot hierdoor. Ik ben zelf trainer en train dus zelf ook met secuur beleid en na zo'n sessie gaat mijn schouder er juist extra vaak uit omdat de spierkracht tijdelijk is verminderd. Om over pijn nog maar te zwijgen; de ene keer gaat het prima, een paar dagen daarna kan het zoveel pijn doen dat ik niets kan doen kwa bovenlichaam. Daar valt geen pijl op te trekken.

Het is dat ik een spierziekte heb waardoor revalidatie voor mij te weinig voordelen brengt ten opzichte van de nadelen, maar anders had ik het wel geweten. Laat je lekker opereren :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:25

Bot verplaatsen zal verwacht ik niet snel een eerste keus zijn van een arts omdat de schouder kop voor het grootste deel achter kraakbeen hangt.

Maar je orthopeed heeft de foto's de mri.
Eventueel de inkijk operatie om te zien hoe het er bij jou van binnen uit ziet.
Denk je niet dat hij je het beste kan adviseren?

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:35

Afbeelding
Is wel ook direct het lelijkste litteken. Aangezien er een verpleegster die vond dat ze te veel betaald werd voor het geen wat ze deed, draadjes heeft laten zitten :')
Ik weiger om ze der uit te laten halen aangezien de wond dan terug open moet :=

Vanachter is het mooier genezen alleen moeilijk voor een selfie van de achterkant :')

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:37

HiFive5 schreef:
Dus als ik het goed begrijp kies je beter voor een ingreep waarbij er bot wordt verplaatst zodat de kom kleiner wordt.

Bij mij hebben ze de kom bij elkaar getrokken als ik me goed herinner }:0

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:39

Bekend verhaal. Heb het ook gehad. Gebeurde steeds vaker en vaker. Uiteindelijk geopereerd. De arts in kwestie had geen goede ervaringen met een kijkoperatie dus hij heeft een gewone operatie gedaan. Helemaal over gaat het nooit, als in blijft een beetje oppassen en niet onbevangen allerlei rare dingen doen, maar schouder doet het weer goed! Het was een open bankard repair (kun je googelen wat dat is ;)
Helaas nu wel een mega litteken maar desondanks wil ik niet meer terug

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:40

Hebben jullie ook allemaal schade gehad aan het labrum of kapsel of dat niet?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:42

Jup.. Alles wat maar kapot kon dat was kapot eigenlijk...