Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CP5

Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 13:43

Ik kon er geen topic over vinden, en er zullen vast meerdere vrouwen met dezelfde vragen hebben gezeten.

10 augustus komt bij mij de kraamzorg voor een intake gesprek.
Bij zo'n gesprek kan je aangeven wat je wel wilt, en wat niet.

Ik ben 30 oktober uitgerekend, en het word ons eerste kindje dus ik vind alles extra spannend.
Omdat ik een ontzettende control freak ben, ben ik graag voorbereid op dingen die ik niet weet of nieuw voor mij zijn.

Wat voor dingen vonden jullie belangrijk? Wat verwachtte jij van jouw kraamhulp?
Wat voor soort vragen hebben jullie gesteld tijdens de intake?

Op internet lees ik verschillende verhalen, goede maar ook slechte.
Maar óók een heleboel eisen van mensen waarvan ik denk; is dat niet een beetje overdreven? Maar aan de andere kant; je zit wel 8 dagen met je kraamhulp thuis.

Eén van de dingen die ik tegen kwam was negativiteit over een rokende kraamverzorgende.
Ik heb zelf gerookt, ben gestopt toen ik onverwacht zwanger raakte en zou nooit meer beginnen met roken.
Wij wonen voor nu nog boven mijn schoonouders, om op onze verdieping te komen moet je eerst door de keuken waar door mijn schoonouders wel gerookt word.
Ik zou er niet heel enthousiast over worden als ik een ma flodder voor mijn bed heb staan iedere keer, dus gigantisch stinkt naar de rookt en dan nog mijn baby moet verzorgen. Maar niet iedereen is zo.
En ik denk dat de baby er weinig last van zal hebben mocht de kraamhulp wel roken maar haar handen wast iedere keer.

Hoe denken jullie hierover?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:47

Het enige wat ik heb aangekaart is dat ik een niet-rokende kraamverzorgster wil. Voor mij is het ook de eerste en veel meer wensen heb ik vooralsnog niet. Wellicht is dat met een tweede anders.

CP5

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 13:51

Mag ik vragen Jeannna waarom jij hebt gekozen voor een niet-rokende kraamverzorgster?

Liever heb ik het zelf ook niet, vooral omdat ik het op dit moment vreselijk vind ruiken, de rook.
Maar is het niet heel erg krom dat ik zoiets vraag terwijl mijn schoonouders zelf wel roken?

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:52

Ik heb aangegeven dat ik erg preuts ben en het niet zou waarderen dat er te pas en te onpas allerlei controles zouden worden gedaan zonder aankondiging. Wat moet, dat moet, maar ik bereid me er wel graag op voor :o (uiteindelijk ben je na de bevalling over een groot deel van die preutsheid wel heen, maar ik vond het toch fijn om op die manier weer een beetje privacy terug te hebben)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:54

Ik was vooral benieuwd naar haar taken, wat doet ze wel en niet :)

Verder zag ik het wel.

Kraamverzogende mag wel vragen dat er niet wordt gerookt in haar bijzijn trouwens, dus andere kant op. Dat je schoonmoeder niet de peuk onder haar neus op zal steken bv.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:56

mag aannemen dat als je een rokende kraamverpleegster hebt,
ze haar handen goed wast en haar tanden even poetst (mond spoelt) voor ze weer in de buurt komt van de baby..

Tevens zou ik dan liever zien dat ze met een jas aan buiten ging roken.. of eventuele werkkleding even verwisseld.. Zodat er zo min mogelijk rooklucht ergens aan blijft hangen.

vraag mij ook af of er echt heel veel rokende kraamverpleegsters zijn, lijkt mij reuze onhandig.. je kiest immers voor dat beroep omdat je graag in de buurt van baby's bent.. met een beetje verantwoordingsgevoel, weet je dat het aan je handen blijft, je mond en je kleding (ook lang zwierend haar). al met al zul je zoveel kunst en vliegwerk moeten uithalen voor dat pafke, dat je eigenlijk alleen in tijdens je lunch er logischerwijs een aan kunt steken..

Ik zou ook goede afspraken maken over wat ze wel en niet doen.. kan heel vervelend zijn als jij niet wilt dat iemand in je goed georganiseerde keukenkastjes rommelt, terwijl zij juist van mening is dat je als new mother niet in de keuken moet gaan rondrotzooien..

ook kwa visite.. wil je dat zij de visite met zachte dwang verwijderd na x tijd, of wil je dat volkomen zelf in de hand hebben (evenals het liefelijk opvoeden van je visite indien nodig).

de ene kraamverpleegster zit overal heel dicht op... de ander laat meer ruimte.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:56

Oh ja ik wil ook geen stagiaire. Misschien volgende keer wel (als er een volgende keer komt) maar omdat ik niet weet wat ik moet verwachten nu niet.

Ik heb zelf ook gerookt maar ben er al jaren mee gestopt. Ik vind het smerig ruiken en vooral nu ik zwanger ben. Je kunt dingen aangeven. Of ze er wat mee doen een tweede. Het staat je geheel vrij m.i. om dat te doen zonder opgaaf van reden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:58

Onze eisen: niet roken, geen stagiaire of leerling, ervaren iemand,geen bekende uit ons dorp.
Was geen enkel probleem

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:59

Mijn enige voorwaarde was niet rokend en goed met dieren. Dat was geen probleem gelukkig.
Verder heb ik weinig vragen gesteld eigenlijk, had wel het idee dat we het verder prima geregeld hadden.
Stagiaire mee vond ik geen probleem trouwens, zij moeten het ook leren.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:00

Wij hadden toen de volgende wensen:
- niet roken
- liefst niet allergisch voor katten
- ik wilde gewoon mijn eigen gang kunnen gaan, niet dat ik in de rondte gecommandeerd word wat ik moest doen.
- 1 kraamverzorgster voor de hele week.

Verder stellen ze vanuit de kraamzorg organisatie ook vragen waardoor je op dat moment misschien ook nog wel dingen bedenkt die je wel of niet fijn zou vinden. En bespreek ook met je partner wat hij fijn zou vinden.

Uiteindelijk is het voor 3 van de 4 punten anders gelopen. Doordat ik na mijn bevalling alsnog in het ziekenhuis belandde heb ik uiteindelijk 3 verschillende kraamverzorgsters gehad. Waarbij alleen de eerste aan alle wensen voldeed. De 2e die rookte en deed ook niks, behalve voor mij bepalen wat ik wel en niet moest doen en de derde was allergisch voor de katten. Maar liet mij wel gewoon mijn gang gaan.

[HK] Tips en trics zwangerschap #2
In bovenstaand topic zitten een heleboel moeders die je mss ook wel verdere tips kunnen geven en dan niet alleen over de kraamzorg.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:02

Wij wonen op een boerderij dus ik mag aannemen dat ze niet iemand sturen die allergisch is voor dieren of panisch is van vliegen of strontlucht. Gaat niet werken :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:03

O ja dieren idd, moest wel 1 zijn die niet allergisch was voor dieren haha. Aangezien onze cavia's niet opvielen bij de intake :P en of ze ook de cavia's wat hooi en fruit wou geven

(Was geen probleem, ze deed zelfs de kippen :D )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-08-16 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:03

Ik ben nog niet zo heel lang geleden bevallen. Van te voren was ik doodsbang voor de kraamhulp want ik hou niet van vreemde die zomaar alles doen in je huis.
Maar eerlijk waar het is mij 10000x meegevallen! Wij hadden maar gekozen voor 3 uur kraamhulp per dag en deze uren kon ze zelfs nog niet eens vol maken. Het scheelde een hele hoop dat ik zelf een enorm goede bevalling heb gehad en een hoop gewoon zelf weer deed.
Als eisen had ik alleen dat de kraamhulp goed nederlands sprak (zodat we gewoon goed konden communiceren), niet bang voor honden was, en geen stagaires.

Als tip kan ik je alleen maar meegeven, geniet van je kraamtijd! Iedereen doet het mijn zijn eigen manier, en wees niet bang om je mond open te doen als er iets is wat jij niet fijn vind.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 14:05

Begrijpelijke reacties, en ook erg veel goede dingen waar ik nog niet over na had gedacht.

Wat ik tot nu toe heb, is dat ze geen schoonmaak werkzaamheden hoeft uit te voeren.
Niet koken, wassen of wat dan ook.
Mijn schoonmoeder zal me hierbij helpen, en koken doen we toch al gezamelijk.

Ook liever geen stagiare maar al helemaal geen mannelijke kraamzorg.

Roken in de keuken word bij het raam of afzuigkap gedaan, en er zitten verschillende deuren tot aan mijn deur gelukkig.
Mocht de kraamverzorgende roken, kan ik dan wel de eis maken dat zij haar handen wast voor dat ze de baby pakt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:11

Doet ze sowieso, kraamzorg wast heel vaak haar handen voordat ze de baby aanraakt :)

Maar geef dus wel aan dat er dus wordt gerookt in jouw huis :) want kraamzorg heeft ook recht op rookvrije werkplek als ze dat wenst (als in; even niet roken als zij in de ruimte is). Dus misschien even schoonmoeder inlichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:12

Het maakte mij niet uit.Als ze maar goed voor de baby en mijzelf zorgde.En bij nummer 2 ook voor dochter 1 natuurlijk.2 keer een hele goede ervaring gehad.Veel advies gehad.Kraamverzorgster 1 had zelfs een laxeermiddel en tepelhoedje in haar tas.Vooral met het tepelhoedje was ik erg blij :)En een stagiaire moet het ook leren.Bij mijn 2de zwangerschap had ik een stagiaire van de afdeling verloskunde van het ziekenhuis erbij.Ze kwam bij elk onderzoek en was ook bij de bevalling.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 04-08-16 14:17, in het totaal 3 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:12

Waarom willen jullie geen stagiaire? Die moeten het ook leren toch? Alleen maar extra hulp in huis! Plus veel aandacht voor eventueel bezoek en andere kindjes als je die al hebt. Mijn kraamhulp poetste en rommelde wat in huis, bracht mij eten en drinken, kwam er gewoon bij zitten om te kletsen en dingen uit te leggen. Ik mocht de eerste 4 dagen haast niet uit bed en zij heeft echt alles perfect opgevangen.
Ik heb het gewoon over me heen laten komen en genoten van de kleine, en dat ga ik over 6 weken weer doen hoop ik als ik ben uitgerekend.
Mijn enigste eis was dat ze tegen honden moest kunnen, die hebben we 4. Ik vind ze geweldig die kraamhulpen!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:13

Waarschijnlijk is ze dat handen vanuit haar werkgever al verplicht. En als dat niet het geval is zou ik handen wassen met desinfecterende zeep verplichten. Al denk ik dat dat wel los loopt, want zelfs wij als ouders moesten zeer regelmatig onze handen met speciale zeep wassen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:16

Mijn kraamverzorgende waste standaard haar handen incl ontsmettingsmiddel voordat ze de baby aanraakte (en die rookte niet) dus neem aan dat ze dat gewoon altijd doen.

Wij hadden als eis niet bang voor de hond en liever een ervaren ouder iemand. (Was vooral omdat ik niet de dochter van mijn moeders beste vriendin wilde als kraamhulp) Uiteindelijk had ik een meisje dat jonger was dan mijzelf maar wel erg kundig. Ze heeft ook netjes gevraagd of ik er problemen mee had als zij de kraamweek deed. Ook kon ze super met onze hond overweg en in haar pauze ging ze regelmatig met de hond een rondje om gewoon omdat ze dat zelf leuk vond!

Ik heb iig een super kraamweek gehad en hoop dat als er ooit een 2de komt, zij weer de kraamweek komt doen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:20

Ik had idd geen problemen met een stagiaire, maar heb er geen gehad. Wilde geen rokende kraamhulp en we hebben 3 katten, dus geen allergische kraamhulp. Wordt gewoon allemaal netjes in je dossier geschreven.

Heel fijn als je net bevallenbent dat iemand je helpt. Was zelf niet bepaald mobiel de eerste dagen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:21

Ik had enkel aangegeven dat wij huisdieren hebben en ze dus beter geen allergische of bange kraamzorg konden sturen.
Nou werd mijn dochter geboren tijdens de nucleaire top (+/- 2,5 jaar geleden) en moesten ze halsoverkop een zzper sturen omdat alles was afgesloten rond de randstad. Deze dame was dus wel allergisch. Dat was echt sneu voor haar.
Ook was ze wat minder getraind volgens de regeltjes van het kraamzorgbureau. Na een paar dagen nam de officiële kraam het over en die deed veel dingen anders en was meer gericht op het ons echt leren hoe het allemaal hoort.
Ik vond de combi eigenlijk wel ideaal.
Vorige keer wilde ik ook geen stagiaires, maar nu voor de volgende lijkt het me eigenlijk juist wel handig. Ook omdat we dus al een peuter rond hebben lopen.
Ik denk idd niet dat er veel kramen zijn die roken, wij roken ook niet, maar als ze gewoon op het balkon gaat staan en haar handen wast (dat staat ongetwijfeld ook in hun richtlijnen) vind ik het ook weer geen ramp.
Verder maak je de meeste afspraken over (huishoudelijke) taken met de kraamzorg zelf wanneer die voor het eerst komt na de bevalling.
Met die intakemevrouw is het meer echt de basisdingen even doornemen. Bij een tweede is het vaak zelfs telefonisch.
Ik was idd blij dat ze er was. Je kan echt nog niet zelf je huishouden draaiende houden en vooral met de eerste moet je ineens zoveel leren. Maar na een week was ik ok wel weer blij dat ze ging. Prima meid (en de dame die we de eerste dagen hadden ook), maar ook weer heerlijk om het huis voor jezelf te hebben en alles zelf weer te gaan doen op je eigen maniertjes. Precies goed dus die week.
Ik heb nu via de aanvullende verzekering op een paar uur extra kraamzorg, maar weet niet eens of ik daar gebruik van ga maken...
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 04-08-16 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:23

Ik had 2 tamme ratten en de kraamverzorgster vond ze eng.Toen zei mijn man dat we er 3 hadden.Maar 1 was zoek in huis.Ze was bijna weggegaan.Mijn man heeft gauw gezegt dat een grapje was.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:26

Ik had een niet rokende (denk ik :D ) en verder kan ik je maar 1 advies geven: maak je niet zo druk.
Ookal ben je een control freak, in die kraamweek heb je genoeg aan je hoofd en ga je je echt niet druk maken over iemand in je huis, tenminste ik niet.
Lichamelijke controles deed ze elke ochtend hier als ik nog op bed lag en dat doen ze echt niet onaangekondigd en zeker niet als er mensen bij zijn (maar overigens boeide ook dat me op dat moment niet :D )
Ik had bij de bevalling wel een stagiaire maar toen was ik al zo in mezelf gekeerd dat ik dat pas opmerkte toen de kleine er al was en ze had heel goed drinken aangegeven en aangemoedigd.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:34

Had ik idd ook. Ik had in mijn bevalplan staan geen stagiaires/coassistenten etc. Maar omdat ik pas op het laatst toch nog medisch moest bevallen is dat denk ik gewoon niet goed doorgekomen. Dus vroegen ze alsnog of er een coass bij mocht. Kon me niks meer boeien hoor.
Ook niet toen het een zenuwachtige jonge kerel bleek te zijn, die mijn infuus misprikte en zich constant verontschuldigde voor alles wat hij deed, haha. Ik vond het best... Kwam nog handig te pas als extra paar handen uiteindelijk, dus prima!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:42

Stagiaire kraamhulp is anders heel handig hoor, extra paar handen = extra schoon huis :o

Ik heb helemaal geen vragen gesteld tijdens de intake en ook geen eisen doorgegeven. Ik had wel een hele leuke. Die rookte volgens mij wel, maar bij deze kraamzorgorganisatie mogen ze niet roken als ze bij een gezin zijn. Dus ook niet als ze even een bakje koffie of lunch doen. Weet niet of dat overal zo is maar het lijkt me wel logisch.