Goede vervangers/iets ander voor fruit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Goede vervangers/iets ander voor fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 00:17

Hallo bokkers,

Fruit eten is bij mij echt een drama. Ben momenteel wat bezig weer gezonder te gaan eten, en fruit hoort daar natuurlijk ook bij.
Mijn probleem is, is dat ik fruit niet heel lekker vind. En ook dat er maar een plekje aan hoeft te zitten en ik hoef het niet meer.
Ik ben met eten helemaal niet zo, melk die 1/2 dagen over datum is drink ik nog rustig... Maar fruit met een plekje, nee danku...
Volgend probleem is, is dat ik alleen woon en niet alle dagen van te voren weet of ik thuis ben.
Vaak koop ik fruit, maar dan is het (in mijn ogen) na een paar dagen al niet goed meer.
Ik kan dus veel weggooien, wat ik dan weer zonde vind.

Ik eet momenteel helemaal geen fruit en dat lijkt me niet echt goed :o
Dus ben op zoek naar wat alternatieven.

Wil graag een blender, als het fruit dan een plekje heeft heb ik er niet zo'n moeite mee, want je 'ziet het niet terug'. Maar over smoothies heb ik ook al verhalen gelezen dat dat helemaal niet zo gezond is.

Andere optie waar ik aan dacht was knijpfruit, maar hier schijnen weer te veel suikers in te zitten.

En waar ik nog aan dacht :+ De fruitpotjes van olvarit. Maar is dat ook voldoende voor volwassenen?

Of heeft hier iemand anders nog betere tips?
Het gaat mij er vooral om dat ik de vitaminen die in fruit zitten binnen krijg.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 00:18

Je kan gerust zonder fruit. Hier nog iemand. Die vitamientjes ed. zitten ook in groenten ed. Ik eet daarentegen ook bijzonder weinig groente. Nergens tekorten en het perfecte figuurtje als ik het zelf mag zeggen. :o

Fruit is overrated imho.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Goede vervangers/iets ander voor fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 00:28

Blender en bevroren fruit in van die strooizakken zou wel een optie voor je kunnen zijn. Bolletje ijs, wat yoghurt en wat fruit samen in de blender en klaar is je shake. Lekker en gezonder dan frisdrank.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 00:38

Niet in alle knijpfruit zit toegevoegde suiker. Wand daar gaat het om. Suiker zit namelijk ook in gewoon fruit. Zonnatura heeft ze o.a. zonder toegevoegde suikers. En kijk eens bij de babyvoeding daar staan er ook die geen toegevoegde suikers heeft. En geloof die van de ah eigen merk ook. Maar weet het niet zeker.
Als er bij de ingrediënten lijst geen suiker staat is het niet toegevoegd.

Dus niet de lijst met hoeveel van alles er in zit. Maar echt de ingrediënten.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 00:46

Bevroren fruit kopen. Daar zitten geen plekjes op, Albert Heijn bijvoorbeeld heeft er ontzettend veel keuze in. Je haalt er een portie uit en de rest zet je weer terug in de vriezer, ideaal. Ik vind het echt lekker ook :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 01:03

De knijpzakjes van de de AH zijn ook zonder toegevoegde suikers inderdaad! En anders diepvriesfruit! Ik weet niet of het super lekker is om zo te eten (ik vind van wel, stukjes mango en ananas, nomnoms) maar anders kan je het prima in een smoothie met wat melk of yoghurt doen. Die doosjes zijn helemaal niet duur en blijven heel lang goed

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 03:04

420BlazeIt schreef:
Je kan gerust zonder fruit. Hier nog iemand. Die vitamientjes ed. zitten ook in groenten ed. Ik eet daarentegen ook bijzonder weinig groente. Nergens tekorten en het perfecte figuurtje als ik het zelf mag zeggen. :o

Fruit is overrated imho.

Zegt een persoon waar het hele profiel om wiet draait, geen fruit of groenten eet. Ja lijkt me de perfecte persoon om advies te geven :') .

Bevroren fruit is idd een idee. Of misschein zoiets als meloen? Dat blijft een hele tijd goed en kun je als er een plekje op zit makkelijk eraf snijden.

Zou ook niet aan smoothies beginnen met yoghurt en ijs toevoegingen dat zijn direct alweer flinke suiker toevoegingen, en elke dag ijs eten is nu denk ik ook niet wat je wilt als je gezonder wilt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 03:23

Bevroren fruit met sinaasappelsap uit de blender is ook lekker. Met een banaan erbij wordt het wat dikker wat ik persoonlijk erg lekker vind.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 04:03

Nagini schreef:
Zou ook niet aan smoothies beginnen met yoghurt en ijs toevoegingen dat zijn direct alweer flinke suiker toevoegingen, en elke dag ijs eten is nu denk ik ook niet wat je wilt als je gezonder wilt.

In gewone yoghurt zit geen suiker dus die zou je er rustig aan toe kunnen voegen. Ijs zit idd wel suiker in.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 06:05

Ik ben ook geen fan van fruit zo uit de hand te eten. Geen idee waarom, maar ik heb dan ook last van plekjes, schilletjes, velletjes, brrr :=
Maar ik eet wél 200 gram fruit elke dag! Ik heb het opgelost door in de ochtend het fruit in stukjes door de havermout of yoghurt te doen. Ik maak voor een deel gebruik van diepvriesfruit (is al gesneden en nooit beurs of 'oud') en verder gooi ik er banaan of appel in stukjes door. Ik haal wel regelmatig vers fruit zodat het geen tijd heeft om beurs te worden thuis.

De reden dat het gebruik van smoothies een beetje ingedamd wordt is omdat je het fruit dan pureert of maalt. De aanwezige vezels worden dan voor een groot deel kapot gemaakt. Die vezels zijn juist wat je darmen nodig hebben om aan het werk te blijven en ervoor te zorgen dat de fruitsuikers minder snel in je systeem op worden genomen. Ook blijven er minder voedingsstoffen over wanneer je het fruit pureert of blend. Beter is dus inderdaad om fruit als geheel (of in stukjes gesneden natuurlijk) te eten. Af en toe een smoothie maken ter vervanging van je gewone fruit is echt geen punt, maar beter is toch om je dagelijkse portie fruit zoveel mogelijk uit volledig fruit te halen en niet uit een gepureerde of vermalen variant.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 06:36

Eliine schreef:
De reden dat het gebruik van smoothies een beetje ingedamd wordt is omdat je het fruit dan pureert of maalt. De aanwezige vezels worden dan voor een groot deel kapot gemaakt. Die vezels zijn juist wat je darmen nodig hebben om aan het werk te blijven en ervoor te zorgen dat de fruitsuikers minder snel in je systeem op worden genomen

En wat gebeurt er dan als je fruit kauwt? Bovenstaande is echt niet waar, de vezels zijn sterke verbindingen. Het probleem van een smootie is dat je het te snel drinkt. Je moet de smootie goed mengen met je speeksel, dus goed door je mond laten gaan, zodat de vertering al in je mond begint. En gebruik de hele vrucht, dus niet eerst je appel schillen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:17

Ik start de ochtend met smoothie en doe daarbij boerenkool en spinazie. Ook flinke scheppen havermout en gecrunchte amandelen. Ik moet dus wel een soort va kauwen. Ik eet het rond 7 uur en pas om 12 uur begin ik weer trek te krijgen. Mijn probleem was dat ik heel eenzijdig fruit at (alleen appel en banaan) en nu heel veelzijdig (ananas, mango, avocado, perzik, bl bessen, etc) en dat ik te weinig groente at. We doen het nu bijna twee jaar en zijn beide niet ziek geweest in die periode. Bevalt erg goed en baal altijd van de laatste hap :')

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:39

Zo ziet mijn ontbijt er ook al heel lang uit. (Alleen die groente... Dat wil maar niet lukken) Sakura: als je je smootie nog gezonder wil maken: 's avonds je havermout met een schepje volkoren roggemeel en een scheut citroensap (of iets anders zuurs) weken: dan wordt een groot deel van het fytinezuur omgezet.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:52

Je kan ook naar een diëtiste gaan. Die hebben er wel veel verstand van.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:57

ander koop je van die zakjes gesneden fruit bij een tankstation of albert heijn? wel duurder..maar dan hoef je ook niet de helft weg te gooien als je onverwacht niet thuis bent.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:33

Ceetje_bokt schreef:
Eliine schreef:
De reden dat het gebruik van smoothies een beetje ingedamd wordt is omdat je het fruit dan pureert of maalt. De aanwezige vezels worden dan voor een groot deel kapot gemaakt. Die vezels zijn juist wat je darmen nodig hebben om aan het werk te blijven en ervoor te zorgen dat de fruitsuikers minder snel in je systeem op worden genomen

En wat gebeurt er dan als je fruit kauwt? Bovenstaande is echt niet waar, de vezels zijn sterke verbindingen. Het probleem van een smootie is dat je het te snel drinkt. Je moet de smootie goed mengen met je speeksel, dus goed door je mond laten gaan, zodat de vertering al in je mond begint. En gebruik de hele vrucht, dus niet eerst je appel schillen.

Het verteringsproces van vezels begint pas in je dikke darm :) daarvoor dienen ze vooral als procesvertrager in je maag en dunne darm.

Juist door het fruit zelf te moeten verteren maakt je lichaam optimaal gebruik van de vezels en voedingsstoffen die fruit te bieden heeft. Een gepureerd of geblend stuk fruit is feitelijk al voorverwerkt. En mist daardoor voedingsstoffen en een groot deel van de.vezels is al kapot gehakt.Er is genoeg informatie te vinden hierover vanuit de gezondheidsraad :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:43

Ik eet elke ochtend een smoothie, maar wel zelf gemaakt met vers fruit door de blender.

Zoals aardbeien, meloen, bosbessen, kiwi, wilde perziken, sinasappels, minola's, grape fruit... maar ik lus wel al het fruit behalve banaan.
Dan 3 eetlepels griekse yoghurt en doorheen en klaaaaar is je shake! (Zijn trouwens wel 2 portie's met 3 eetlepels yoghurt. Ik verdeel het met mams.)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:52

vind je gedroogd fruit wel lekker? Bij de groenteboer hebben ze vaak allerlei varianten, helaas vaak wel wat gezoet. Je hebt ook appel chips (gedroogde appel) en bananen chips (die zijn niet zoet, maar juist een beetje zout). In de supermarkt valt er ook het een en ander te vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:55

Of je fruit nu met de blender fijnmaalt of door te kauwen, die vezels worden altijd beschadigd, maar worden nooit zo ver kapotgekauwd of gemalen dat ze verdwijnen uit de voeding gelukkig :) Maar het schijnt inderdaad beter te zijn om je smoothie wel wat te kauwen vanwege het speeksel. Maar een smoothie met vezelrijk fruit/groente als appel, wortel, mango, zoete aardappel enz wordt vanzelf al zo dik dat je automatisch erop kauwt.
Ik zou dus ook voor smoothies gaan. Eventueel met wat havermout en dingen als lijnzaad/chiazaad en andere zaden en pitten erdoor.
Ik doe er zelf altijd een banaan bij, dan wordt ie zo lekker zoet en romig.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:01

Ik eet ook nooit fruit, nooit meer gedaan sinds mijn 4e :')

Ik had begrepen dat je uit groenten ook bepaalde vitaminen kan halen, maar hoe dit precies zit weet ik eigenlijk niet. Ik eet 600 gram groente per dag in ieder geval en ik ben volgens mij prima gezond.

Als je toch alternatieven zoekt denk ik gewoon potjes inderdaad of blenderen tot een onherkenbare smurrie. :P

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:02

zelf kauwen of machinaal iets kapotmalen geeft nogal een verschil.

Ik verzin dit trouwens niet zelf hoor, nogmaals er is genoeg over te vinden waarom je fruit beter kunt eten dan drinken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:06

Waarom wil je een alternatief als je het niet eet?

Koop dan een potje multivitamines en mineralen een glas vruchtensap en je hebt alles binnen inclusief de vrucht suikers waar je bij fruit niet aan ontkomt, de toegevoegde suikers kun je terugvinden op het pak!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:08

Eens met Eliine, daarnaast is voor gekauwd fruit nog tijd nodig in de maag om te verteren, dus wordt het veel langzamer afgegeven aan de darm (waar de suikers opgenomen worden). Gewoon fruit in stukken eten is echt beter dan fruit pureren.

Dat gezegd hebbende, is fruit pureren wel weer gezonder dan geen fruit eten ;) Probeer eens zacht fruit te prakken en door de yoghurt heen te doen, is een tussenweg tussen meteen alles fijnblenderen en het in stukken eten. Geen supermarkt in de buurt waar je gewoon dagelijks even je fruit voor die dag kan halen? Kiezen voor stevige fruitsoorten, die makkelijk bewaard blijven?
Laatst bijgewerkt door secricible op 28-07-16 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:08

Er zal ook zeker verschil zijn, maar als je echt geen heel fruit lust dan is gemalen een prima vervanger. Je hoeft fruit ook niet tot een gladde pudding te malen met een blender. Je kan het zo grof of fijn maken als je zelf wil. De meeste huis tuin en keukenblenders kunnen er zelfs geen echte gladde pasta van maken. De messen zijn niet scherp genoeg om vezels echt kapot te krijgen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:52

Er is een verschil tussen mechanische en chemische vertering, mijn darmen hebben echt geen tandjes
Eliine schreef:
Er is genoeg informatie te vinden hierover vanuit de gezondheidsraad :)

Is dit ook de raad die margarine en halvarine een beter product vindt dan echte boter? Dan heb je me overtuigd... ;)