Haaruitval.. hoe en waarom, en hoe verhelpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Haaruitval.. hoe en waarom, en hoe verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 21:14

Ok.. even een (korte) inleiding..

Ik ben al 2 jaar moe, moe en nog eens moe.. en had ook last van hartritmestoornissen.
Nu 3 maanden geleden ging ik plat, en had ik een middenoorontsteking en was mijn evenwichtsorgaan van slag: ik kon 3 dagen niets behalve stil blijven liggen.. ik kon zelfs niet naar de wc, want bij elke beweging werd ik misselijk en moest ik braken.
Van de huisarts kreeg ik domperidom smelttablet, omdat ik niks binnen kon houden.. en een flesje avamys neusspray om de buis van eustachius open te krijgen.
Na die 3 dagen plat liggen, kon ik beetje bij beetje weer wat gaan bewegen, al heeft het weken geduurd voordat ik weer een beetje stabiel kon lopen.

Dus.. op naar de huisarts om bloed te prikken en een ecg (die moet ik jaarlijks ivm hartproblemen in de familie).
Na de nodige onderzoeken bij de cardioloog kwamen daar geen afwijkingen uit.
Uit het bloed-onderzoek bleek ik oa B2 tekort te komen, en ook vitamine D.. en waren mijn leverwaardes minimaal verhoogd.
Deze tekorten worden nu aangevuld, en ik voel me inmiddels een heel stuk beter.. over 1,5 maand nogmaals een bloed-onderzoek.. maar ga dan meer dingen mee laten testen..
Mijn evenwichtsorgaan protesteert soms nog wel (bij 1 bepaalde beweging), maar daarvoor ga ik begin augustus naar de KNO arts voor wat testen.

Maar.... ondertussen is mijn haar begonnen met uitvallen..
Soms heb ik gewoon hele plukken in mijn hand, vooral na het wassen van mijn haar (2x per week).
Zijn er mensen die me kunnen vertellen wat ik hier tegen kan doen?
Kan het komen doordat ik nu mijn tekorten aan het aanvullen ben? Is er een middel wat helpt tegen het uitvallen?

Normaliter groeit mijn haar erg hard, en hoop dat dat nu ook zo blijft groeien.. anders vrees ik dat ik het een keer echt kort moet gaan knippen.. of erger..
Zover is het gelukkig nog niet.. en ik hoop het eigenlijk te kunnen voorkomen.. :o

Anoniem

Re: Haaruitval.. hoe en waarom, en hoe verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:16

Toevallig gestopt met de pil? Of stress?

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:20

Ik kreeg het doordat ik depressief was. (Stress) Wat ik overigens zelf niet doorhad.
Toen ik anti-depressieva kreeg ging het veel beter en toen werd mijn haaruitval ook minder. Ik weet niet hoe ik je hiermee kan helpen, en heb ook geen tips, maar probeer de stress te vermijden. Als dat mogelijk is op dit moment.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:21

Schildklier was geprikt he, en ben je ook op lyme getest??

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:23

Het eerste waar ik aan denk is je schildklier functie. Weet je hoe die er uit ziet?

Hoe is het met je nagels? En hoe is je gewicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:26

Ik dacht ook aan schildklier maar haaruitval kan überhaupt gebeuren als er ergens iets mis is in je lichaam... Of bij stress inderdaad.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:27

B12? Klachten passen er ook allemaal bij.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:35

Vitamine B12 pilletjes! Gebruik ze zelf ook, en zijn makkelijk te verkrijgen. 1 per dag nemen.

Ik had zelf ook last van erg veel haaruitval maar dat is nu verdwenen. :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 21:39

B12 is in orde.. schildklier is ook prima.. nagels groeien goed.. stress heb ik niet.
Maar... ik ben wel eind februari gestopt met de pil..!! :j
Zou het met mijn hormoon huishouding te maken hebben?
Ik heb wel een maand of 2 hoofdpijn gehad, maar had gelijk mijn eigen ritme zonder verdere klachten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 21:42

Phoe.. lees net dat het inderdaad door het stoppen met de pil kan komen, en dat het na ongeveer 6 maanden stabiliseerd.. :oo
Nou.. dat is fijn om te horen.. nu maar hopen dat het niet te gek wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:43

Casarell schreef:
B12 is in orde.. schildklier is ook prima.. nagels groeien goed.. stress heb ik niet.
Maar... ik ben wel eind februari gestopt met de pil.. :j

Zou het met mijn hormoon huishouding te maken hebben?
Ik heb wel een maand of 2 hoofdpijn gehad, maar had gelijk mijn eigen ritme zonder verdere klachten.

Verder slik ik nu dus vitamine D, vitamine B complex en magnesium..

Als je in februari gestopt bent zou het denk ik wel eerder gekomen zijn, maar je weet nooit natuurlijk! Ieder lichaam reageert toch anders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 21:45

Het is begonnen begin april.. dus na een goeie maand gestopt te zijn.. :=

Ik ben allang blij dat het waarschijnlijk komt door het stoppen met de pil.. en dat het straks vanzelf stopt.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 22-07-16 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:46

Quir schreef:
B12? Klachten passen er ook allemaal bij.

Mee eens. Ik ben zelf ook met zulke klachten begonnen en uiteindelijk legde ik bijna het loodje en heb ik dus een fors b12 probleem. Het erge is dat huisartsen veel te lage waardes hanteren, maar je klachten zouden leidend moeten zijn. Leg je vraag eens neer bij de b12 fb groep b12 tekort de vergeten ziekte. Zonder hun had ik hier niet meer gezeten. Inmiddels krijg ik injecties en ben ik iig niet meer bedlegerig. En let op als je b12 niet goed is zal je je schildklier nooit kunnen ingesteld krijgen want b12 zorgt voor transport van oa dit hormoon! Mocht je vragen hebben mag je pb sturen. Edit neem geen smelttabletten voor je b12 niet is gemeten want dat geeft fals hoge waardes!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:49

Hoe is je B11? En echt even zelf je B12 waarden opvragen!

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:50

Ik lees dat je b12 is gemeten wat waren je waardes? En hoe wordt het tekort aangevuld? Je moet juist een goede opstart hebben met b12 anders gaat het niet helpen. Wanneer de oorzaak niet is gevonden mag je dus nooit meer stoppen met b12 mits een oorzaak is verholpen. B11 is belangrijk namelijk foliumzuur en b12 werken samen dus deze is belangrijk

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 21:56

B12 was prima.. en doordat ik nu B complex én D slik ben ik helemaal niet meer bedlegerig.
Integendeel zelfs.. energie heb ik nu genoeg.. maar mijn conditie is niets meer.. ;(

B11 is niet getest, maar ben ik wel op gewezen!
Vandaar dat ik nu een B complex ben gaan slikken op advies van de assistente.. ook omdat ik ook B2 tekort heb.
Over 1,5 maand weer bloed prikken, en dan laat ik alle vitamines en mineralen testen.. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:56

Ik zou liever naar een orthomoleculaire arts gaan, ipv tips van de assistente.
In principe is vitamine B complex slikken uitstekend voor gezonde mensen (een prima idee om gezond te blijven ).

Maar uit jouw openingspost komt een ander beeld naar voor (maening: niet echt gezond ) - en dan is het bijvoorbeeld van belang hoe jouw lever omgaat met B complex, waar nu toch precies het tekort aan B2 is ontstaan, hoe het met de verschillende enzymen zit, etc.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 10:17

De assistente heeft dit overlegd met de huisarts..
Het B2 tekort is prima te herleiden naar mijn (niet zo gezonde) eetpatroon, die ik inmiddels drastisch heb aangepast.
Dit was ook het eerste advies van de huisarts.. mijn eetpatroon aanpassen.. dus via voeding krijg ik nu voldoende binnen, en de tekorten moeten langzaam aangevuld worden.

Ik ben er achter dat mijn B12 wél binnen de normaalwaarde valt, maar dat deze waarde eigenlijk te laag is voor mensen mijn leeftijd.
Deze ga ik dus ook zeker nog even aanvullen, daar begin ik vandaag nog mee!

Over een dikke maand opnieuw een bloed-onderzoek, en zal ik ook de leverwaardes weer mee laten pakken.
Het probleem met mijn hartritme en mijn evenwichtsorgaan is waarschijnlijk te herleiden naar vitamine gebrek..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:20

Een gezond eetpatroon heeft uiteraard zin, wat mij frappeerde was dat je kennelijk uit het hele B complex 1 enkel tekort had.
De 'familie B' werkt in principe samen en zit grosso modo ook in dezelfde dingen.

Wat ik niet helemaal snap is je opmerking "de tekorten moeten langzaam worden aangevuld".
Taalkundig begrijp ik het meervoud niet; en medisch snap ik dat langzame tempo niet. Een tekort is een stressbron voor je lichaam, iets dat niet hoort. Dus zonder context zou ik zeggen 'aanvullen zo snel als redelijkerwijs mogelijk'.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 14:34

Dat is niet helemaal waar.. alleen zijn niet alle B vitamines onderzocht.. :o
Wie weet heb ik dus meer B vitamines tekort (mijn B12 vitamine (152 pmol/l) zit net boven de ondergrens, maar is dus wél te laag voor mijn leeftijd).

Het volgende bloed-onderzoek wordt dus alles mee genomen.. vitamines én mineralen.
Voor nu slik ik dus het vitamine B complex, én de extra vitamines B12 en foliumzuur (wat zorgt voor een betere opname) om mijn lichaam even een boost te geven.

Ik ben het met je eens dat deze tekorten zo snel mogelijk moeten worden aangevuld.
Zelf weet ik natuurlijk niet in hoeverre alles wat ik slik wordt opgenomen, maar hou uiteraard wel rekening met de maximale dagelijkse dosering.
Ziek worden van teveel aan vitamines wil ik ook weer niet..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:03

B12 te kort ga je zelden oplossen door pillen. Behalve bij vegetariërs en veganisten. Voor echt B12 te kort heb je injecties nodig en 152 is voor veel mensen en te kort (Bij een vitamine-B12-waarde tussen de 148 pmol/l en de 250 pmol/L kan een tekort niet worden uitgesloten). Lagere waarde dan 250 moet dan ook altijd verder onderzocht en getest worden.

Stichting B12 tekort kan je veel lezen en informatie vinden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 15:26

Ik zal me er volgende week eens in gaan verdiepen.. :o

Edit.. nu al een deel gelezen.. :D
Het zou zomaar kunnen dat ik inderdaad een langere tijd te weinig B12 binnen heb gekregen, en daardoor een tekort heb.
Ik herken namelijk wel een aantal van de symptomen.. :=
Dus ik denk dat ik maandag maar eens even contact opneem met de huisarts om deze verder te laten onderzoeken.
Tot die tijd zal ik in ieder geval de vitamines blijven slikken, beter iets dan niets.. :o

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:04

Eens met Quir. Ik zat ook in grijs gebied en zit hierdoor toch in de rolstoel met blijvende neurologische schade. Dat verschilt per persoon en klachten moeten leidend blijven. Enige remedie om een b12 tekort op cel niveau aan te vullen zijn injecties. Meer info krijg je ook op de site van de b12 research groep. Tabletten helpen nooit afdoende en maskeren juist een tekort.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:06

Casarell schreef:
Ik zal me er volgende week eens in gaan verdiepen.. :o

Edit.. nu al een deel gelezen.. :D
Het zou zomaar kunnen dat ik inderdaad een langere tijd te weinig B12 binnen heb gekregen, en daardoor een tekort heb.
Ik herken namelijk wel een aantal van de symptomen.. :=
Dus ik denk dat ik maandag maar eens even contact opneem met de huisarts om deze verder te laten onderzoeken.
Tot die tijd zal ik in ieder geval de vitamines blijven slikken, beter iets dan niets.. :o

Zo lang jij slikt krijg je geen onafhankelijke nul meting van jouw b12 status. Beste is nu meten dan minimaal drie maanden stoppen en daarna weer bloed prikken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:46

Een nulmeting heeft uiteraard zin, maar kan (grof gezegd) op ieder willekeurig moment.
Wat je meet dmv een nulmeting en een vervolgmeting, is de mate waarin iemand bijvoorbeeld vitamine B12 opneemt.
(Als iemand dan wel al supplementen heeft genomen heb je idd een vervuilde nulwaarde. Kan nog steeds zin hebben, maar je weet minder/ moet meer interpreteren.)

En uiteraard is de ideale volgorde eerst een diagnose (....maar die is er niet....) dan aanpakken (bijvoorbeeld met een serie injecties B12). En dan 3 maanden na de laatste injectie nog een keer meten.
Drie maanden niets nemen terwijl er klachten zijn - hoei....

PS: slikken in letterlijke betekenis des woords doet vrij weinig bij B12; in termen van pilletjes gaat het dan over 'smelten onder de tong' en opname door het mondslijmvlies.