Dik worden door medicijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Dik worden door medicijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 18:29

Om een lang verhaal kort te maken. Vanaf mijn 15de slik ik al de pil door wegens medische redenen (ik wordt dus maar 4-5 keer per jaar ongesteld in mijn stopweken).

Sinds mijn 18de heb ik meerdere ziekenhuis bezoeken gehad en is bij mij PDS geconstateerd (prikkelbaar darm symdroom) en ook geconstateerd dat mijn lichaam amper tot geen vitamines uit voeding haalt.

Vanaf die tijd slik ik dan ook diverse medicijnen. Maar ben nooit dik geweest, altijd rond de 55-57 kg gewogen.

Op mijn 22ste ben ik opgenomen in het ziekenhuis voor een week omdat mijn bloedwaardes heel laag waren en ik nog maar 50 kg woog. Vanaf toen heb ik supradyn voorgeschreven gekregen om dagelijks te gebruiken.

Nu ben ik in twee jaar tijd echt veel aangekomen. Van maatje XS naar een maatje M-L gegaan en ik schaam me dood!

Heeft iemand dit ook gehad? Ik denk zelf dat het van de supradyn komt en misschien ook door het doorbruiken van de pil.
Ik voel me nu weer slap en ga binnenkort weer mijn bloed laten testen. Sporten zit er voor mij dus echt niet in, want na 100 keer touwtje springen wordt ik enorm duizelig.

Heeft iemand dit ooit gehad? Want ik eet nog altijd normale porties, snoep tussendoor wel. Maar niet zoveel.

Anoniem

Re: Dik worden door medicijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:45

*steekt hand op* :o

In 2004 ben ik min of meer als levende medicijn-testpop gebruikt en hierdoor ruim 50 kilo aangekomen.
Na het stoppen van de meest dikmakende medicijnen, zoals Prednison en Seroquel, ben ik al die kilo's ook weer kwijtgeraakt.
Tot ik in Maart 2014 met de prikpil begon en in een kleine anderhalf jaar 60 kilo aan kwam, dit komt bewezen door de hormonen.
Helaas is deze troep nog een jaar in mijn lichaam blijven zitten en val ik nu pas weer af.
Ik zit nu op -13 van de -60, dus nog 47 kilo te gaan. :)

Van sommige medicijnen krijg je meer honger, waardoor je meer gaat eten.
Sommige medicijnen zorgen dat alles wat je eet direct opgeslagen wordt in vet (vaak word je van deze medicijnen ook erg moe).
En andere medicijnen zullen wel nog weer anders werken.

Kortom; het kán wel en het is ook te testen in het ziekenhuis. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:48

Hier zo een collega gehad. Van maatje small naar xxlarge. Dus ja, het kan.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:49

Kan het zo zijn dat je door de medicatie de voedingsstoffen beter opneemt via je darmen? Dus dat het indirect aan het medicijn zou liggen.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:41

Ik ben 30 kg aangekomen op olanzapine. (granted, ik had ondergewicht toen ik begon - ik ging van BMI 16.4 naar BMI 26.3) Tijdens het afbouwen en stoppen ben ik zonder moeite 15 kg kwijtgeraakt, ik heb nu een gezond gewicht.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:44

Hier ook, maar zoals het aan mij uitgelegd werd is dat je gewoon over eet dan. Je wordt niet dik van het medicijn, maar het medicijn wekt een honger gevoel op. Oplossing is dus gezond eten, en helaas geregeld een keertje honger lijden.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:46

Antipsychotica (bijv Seroquel, die KbK noemt, of olanzapine, die ik noemde) kunnen wel degelijk je stofwisseling overhoop gooien waardoor je aankomt zonder meer te eten.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:48

Fish_n_Chips schreef:
Antipsychotica (bijv Seroquel, die KbK noemt, of olanzapine, die ik noemde) kunnen wel degelijk je stofwisseling overhoop gooien waardoor je aankomt zonder meer te eten.

Oke dat wist ik niet, ik heb seroquel gebruikt.. Zo werd het bij mij verteld -O-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:49

Hier ook eentje!

Ik ben in de periode dat ik ziek werde door medicijnen in 3 maanden tijd 20 kilo aangekomen... en toen was het einde nog niet in zicht daar ik nog niet mocht stoppen.

Bij na vraag bij mijn tantes (apotheker en assistent) bleek dat ik dikmakende medicijnen toegeschreven kreeg...

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:12

kwii schreef:
Fish_n_Chips schreef:

Oke dat wist ik niet, ik heb seroquel gebruikt.. Zo werd het bij mij verteld -O-

Het is deels wel waar - veel antipsychotica verhogen óók je eetlust. Maar het is niet alleen dat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:17

Supradyn is toch geen medicatie maar een vitamine aanvulling?? Als dit je darmen/lichaam helpt beter te functioneren dan eet en snaai je dus te veel. En na 100 keer touwtje springen zou iedereen die ongetraind is duizelig worden. Ga gezonder eten en wandel elke dag een dik half uur in een stevig tempo, kilo's gaan er dan wel af. En veel water drinken tijdens het afvallen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:18

Mijn moeder is van 48 kilo naar bijna het dubbele gegaan doordat ze medicijnen slikte om zwanger te kunnen raken.

Helaas kan het dus wel.

Wel super frustrerend.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:20

Ik heb er helaas ook ervaring mee, door verschillende antipsychotica. Meest extreem was bijna 20 kilo erbij in drie weken bij start clozapine.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:27

Ik zie behoorlijk wat zware medicijnen in de reacties waarvan bekend is dat je er van aan kan komen, maar bij TS gaat het toch alleen om de pil en supradyn? Supradyn is toch niet meer dan een vitaminepilletje?
En die pil slik je toch al behoorlijk wat jaren door?
Ik denk dat de kans klein is dat je daar door aan bent gekomen.

Zou het niet kunnen dat je aangekomen bent doordat je nu wat ouder bent en misschien nog hetzelfde eet en je misschien iets minder beweegt?
Ik merk zelf echt dat ik makkelijker aankom nu ik wat ouder ben en ik echt meer op mijn eten en beweging moet letten.

Wellicht dat je toch iets kleinere porties moet nemen of andere voedingsmiddelen. Ik zou eens goed kijken naar wat je aan (snelle) koolhydraten en vetten binnenkrijgt.

Misschien is een diëtist iets? Vaak wordt het gedeeltelijk vergoed door de verzekering.

Ook kun je je eens laten prikken voor je schildklier.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:33

Ik heb 8 jr lang Prednisolon gebruikt in een redelijk hoge dosering en ben daarvan totaal 80 kg aangekomen ben nu na het stoppen ongeveer 35kg kwijt dus nog flink wat te gaan.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:35

die pil is het sowieso niet, daar kom je in het begin van aan ( iedereen zegt altijd je krijgt grotere borsten en waar gaat het vet het eerst & val je het eerste af hihi daar :P ) maar als je dat al zo lang gebruikt is dat niet de pil tenzij je van merk ben veranderd? je moet iets vinden wat er 2 jaar geleden ineens is veranderd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:48

Ik denk dat je allereerst niet meer moet kijken naar voor je 15e en wellicht niet eens meer van voor je 18e..

je zat toen in een kinderlichaam/tienerlichaam.. zelfs als je al uitgegroeid bent de echte vrouwelijke vormen komen als allerlaatste.

Je schamen dat je M hebt, daar moet je echt vanaf... M staat voor Medium..
Daar is helemaal niets mis mee.

dat je zwaarder wordt van medicatie, soit dat kan.
Maar je schamen omdat je een volkomen gemiddelde normale maat hebt
(38-42 is normaal) daar moet je echt vanaf.. je kunt altijd jezelf eventueel aftrainen zodat er een mooie bespiering ontstaat, maar je stukstaren op kledingmaten en met name op Letters die van jaar tot jaar ook nog eens van 'maat' verschillen, dat is gewoon echt niet goed..

wees gewoon trots op wie je bent, accepteer dat je wellicht iets aankomt van medicatie.. let op je voeding en laat voor de rest los.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:53

RubyRed schreef:
Ik heb er helaas ook ervaring mee, door verschillende antipsychotica. Meest extreem was bijna 20 kilo erbij in drie weken bij start clozapine.

Van clozapine ben ik juist helemaal niets aangekomen. (Wel van olanzapine.. raar toch weer, hoe iedereen anders op medicijnen reageert)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:02

Na je 23ste komt over het algemeen iedereen wel aan. Alles word wat ronder en vrouwelijker.
Medicijnen kunnen ook zeer zeker je stofwisseling veranderen. Supradyne is een vitamine die je nu ineens dan wel op zou gaan slaan waardoor je lichaam beter gaat functioneren en dus ook voedingsstoffen beter verwerkt.
Als jij gezond en goed eet met ook regelmatig wat lekkers (wat absoluut moet kunnen ) is er helemaal niks mis met een m of l als kledingmaat. Dit zijn ook de meest gangbare maten. En zolang jij ook gemiddeld zit kwa lengte kan je misschien beter leren om minder kritisch naar jezeof te kijken en niet meer te vergelijken met hoe je als 15jarige was.
En 100x touwtje springen........ ik ben redelijk veel in beweging, maar bij 50 gaat het hier al draaien..

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:10

Ik heb trouwens maat XL in kleding, en ik heb een gezond BMI.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:19

Er zijn weinig medicijnen die echt direct je stofwisseling beïnvloeden. Wel zijn er veel medicijnen die zorgen dat je vocht gaat vasthouden en nog meer medicijnen die inspelen op je honger- en dorstgevoel en dus maken dat je meer behoefte krijgt aan eten en dus meer gaat eten. Dus ja, je kan aankomen door medicijnen.
Maar supradyn is daar niet echt een voorbeeld van. Supradyn is een vitaminesupplement en zal geen gewichtstoename veroorzaken. Tekort aan vitamine zorgt over het algemeen ook niet zo zeer dat je afvalt dus ik betwijfel of je de supradyn als schuldige kan zien.
Ik denk eerder dat je uit je groeiperiode bent en nu gewoon meer je vrouwelijke vormen aan het aannemen bent en daardoor wat minder energie nodig hebt nu.

Dat gezegd hebbende, zo gek is je gewicht nu niet dus of je je er zorgen over moet maken is een tweede...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:56

@TS, zou je iets specifieker kunnen zijn?
Welke medicijnen slik je, is het meer dan 'de' pil en supradyn?
Welke vitaminen nemen je darmen niet op?
Wordt je op een of andere manier behandeld tegen PDS (het is als aandoening gewoon te genezen) of krijg je pijnmedicatie onder het motto dat je niet dood gaat aan PDS?
Wat doe je zoal aan lichaamsbeweging? Fietsen, wandelen, werk, vrije tijd....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:38

Kledingmaten zou ik ook loslaten. Ik heb broek-breedte maat 28 (wat aan de smalle kant is) maar van shirts toch echt M/L. Jassen heb ik minimaal L, soms zelfs XL nodig. Ik moet zeggen dat toen ik maatje 34 had mijn jassen ook al maat L waren, en de shirts kwam ik ook niet met een XS/ S weg. Tenzij de kleding groot valt/ viel, dan kan ik kleinere maatjes aan.

Daarbij heb je nu inderdaad een volwassen lichaam, of ben je dat aan het ontwikkelen. Vind ik ook erg moeilijk, en ik ben er nog steeds niet aan gewent, maar ik begin het nu wat meer te accepteren. Al weet ik nog steeds niet wat ik nu wel/ niet kan dragen. Want wat mij mooi stond toen ik 19/ 20 was kan ik nu niet meer hebben.. En dan gebruik ik geen medicatie en ben ik nog maar 25. -O-

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 10:17

Janneke2 schreef:
@TS, zou je iets specifieker kunnen zijn?
Welke medicijnen slik je, is het meer dan 'de' pil en supradyn?
Welke vitaminen nemen je darmen niet op?
Wordt je op een of andere manier behandeld tegen PDS (het is als aandoening gewoon te genezen) of krijg je pijnmedicatie onder het motto dat je niet dood gaat aan PDS?
Wat doe je zoal aan lichaamsbeweging? Fietsen, wandelen, werk, vrije tijd....?

- Ik slik ook nog wel medicijnen om mijn darmen rustig te houden. Maar daar zal het niet aan liggen, die slik ik ook al jaren. Verder krijg ik nog wel vaker B12 bijgespoten en krijg ik zo ook nog wel vitamine pillen via de apotheek naast de supradyn drankjes.
- Mijn darmen nemen blijkbaar heel weinig op uit voeding. Met pilletjes gaat het nog wel, maar krijg dan wel echt de hoge dosissen voorgeschreven.
- Zo ver ik weet ik pds niet te genezen, krijg dus wel medicijnen om de boel rustig te houden. Dood ga je er niet van :P. Is alleen vervelend in dagelijks leven.
- Lichaamsbeweging kan ik dus niet veel meer aan doen. Ik heb altijd paardgereden, maar ben daarmee ook moeten stoppen. Ik fiets wel nog af en toe eens, wandel elke avond in een rustig tempo met de hond en twee keer per week doe ik vrijwilligerswerk waar ik ook veel in beweging ben.
Maar dus echt inspannen met sporten, dat lukt niet. Waarschijnlijk volgens de huisarts omdat ik daarvoor te weinig energie heb. Maar ik kan dus in dagelijks leven wel gewoon functioneren en de dingen doen die ik moet doen :).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:27

TS, kijk eens of een dietist iets voor je kan betekenen. Als er echt alleen spraken is van PDS hebben veel mensen heel profijt bij het FODMAP dieet om hun klachten sterk te verbeteren.