Tetanus injectie: DTP prik of alleen Tetanus?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Tetanus injectie: DTP prik of alleen Tetanus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:27

Hallo allemaal!

Omdat ik deze zomer weer intensief met paarden ga werken en ook veel in contact kom met honden in het buitenland heeft de dokter geadviseerd een tetanus injectie te halen.
Ook ben ik in mijn prive leven atlijd tussen de de paarden en honden dus lijkt het mij verstandig.

Ik ben 24 en ben tot mijn 19e beschermd geweest deze gegevens heb ik opgevraagd bij het RIVM. Nu kan ik kiezen voor de DTP prik bij de GGD of gewoon een tetanus boost bij de huisarts.
MIjn huisarts wist mij momenteel niet te vertellen of ik alleen de boost nodig had of echt de hele injectie opnieuw moest.

Ik ga gewoon in Europa werken dus heb in principe de gehele DTP prik niet nodig, het is mij echt alleen om tetanus te doen.

Wat zouden jullie doen? de DTP prik bij GGD of alleen tetanus bij de huisarts? en moet ik dan de hele injectie opnieuw? dus 3 prikken? of is een boost voldoende?

En hebben jullie bijwerkingen gehad van deze prik?
Ik hoop op jullie ervaringen!

barrymuis

Re: Tetanus injectie: DTP prik of alleen Tetanus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:34

Ik ga je even volgen zit met het zelfde probleem.
Mijn enting is in 2013 afgelopen.
Heb geen bijwerking gehad van de spuiten maar laat de prik wel in je dominante arm zetten (als je rechts bent rechts in de arm als je links bent in je linker arm).
Bij mij hebben ze de 2e van de 3 prikken eens links gezet terwijl ik rechts ben.
En dat is gewoon vervelend hij wordt dan wat pijnlijk en stijf en met je dominante arm beweeg je veel en is het veel sneller weg over.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:35

altijd alleen Tetanus. waarom extra stoffen in je lijf spuiten die je niet nodig hebt? Je doet nogal een aanslag op je systeem door meerdere stoffen te laten inspuiten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:40

benangelique schreef:
altijd alleen Tetanus. waarom extra stoffen in je lijf spuiten die je niet nodig hebt? Je doet nogal een aanslag op je systeem door meerdere stoffen te laten inspuiten.

hier gaat mijn voorkeur ook naar uit! Maar weet jij of ik alleen de boos nodig heb? of alle prikke opnieuw?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:44

alleen de boost is genoeg!
laat m bij voorkeur in bil of been zetten, heb je veel minder last.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:45

Alleen tetanus is voldoende.
Ik heb vorig jaar mijn tetanus prik gehaald (was toen 26) en heb maar 1 prik gehad. Dit was voldoende. :)

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:48

Dit staat in het protocol van het RIVM. (http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... jn_Tetanus)

Citaat:
Revaccinatie (één dosis) wordt aanbevolen 10 jaar na de primaire serie of de laatste boosterinjectie

Keuze van de entstof
In geval van pre-expositievaccinatie gaat zowel voor de primaire serie als in geval van revaccinatie de voorkeur uit naar het iets duurdere DTP-vaccin boven het enkelvoudige tetanusvaccin, omdat gelijktijdige (boostering van de) bescherming tegen difterie en polio nuttig kan zijn. Zie ook LCR-protocol. In ontwikkelingslanden worden zwangere vrouwen vlak voor de bevalling ingeënt ter preventie van neonatale tetanus.

Je hoeft dus sowieso geen serie meer, maar maar één prik. Welke van de twee je kiest is je eigen keuze denk ik. Bij beide ben je voor tetanus goed beschermd.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:48

top dank jullie wel! dan haal ik alleen de boost bij mijn huisarts! weten jullie zo de kosten hiervan uit je hoofd?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:49

maar bij mij is het dus al 15 jaar gleden na de primaire serie die ik als baby/kind heb gehad.. maakt dit verschil?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:51

Je kan ook gewoon pas een prik halen als je echt een risico-wond hebt... dus een diepe wond waar geen zuurstof bij komt.

Zo lang je de wond eerst even uit laat bloeden (om eventuele rotzooi er uit te werken) en er zuurstof bij kan komen dan kan niks zich tot Tetanus ontwikkelen zeg maar :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-07-16 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:52

Waarom moet je na 5 jaar al een tetanusboost hebben? Bij mijn weten is dat maar om de 10 jaar een booster dat je nodig hebt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:54

Ik zit midden in de bossen en we trekken rond te paard! Ik ga liever preventief dan dat ik in het buitenland halsoverkop nog een ziekenhuis moet zoeken..

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:59

Maakt niet uit hoelang het geleden is volgens mij. Je moet alleen je immuunsysteem weer even 'activeren'. Als je het in stroomschema op de site van het RIVM staat zie je dat iedereen die volledig gevaccineerd is gewoon één prik krijgt, ongeacht wanneer die laatste serie was. Er staat zelfs dat hij waarschijnlijk langer dan 10 jaar beschermd, maar 10 jaar is de grens waarop ze het zeker weten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:59

De zorgverzekeraar vergoed bij de GGD soms niet alles, bij de huisarts wel.
DTP heb je mijns insziens niet nodig, een tetanus boost is aan te raden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:03

tetanus wordt bij de huisarts naar mijn weten volledig vergoed. voor de zekerheid kan je je zorgverzekering even bellen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:45

Via de huisarts wordt dat inderdaad vergoed (gaat wel van je eigen risico af natuurlijk de injectie zelf).

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 11:28

heb hem vanochtend gehaald bij de huisarts! :) Gewoon de boost en wordt inderdaad vergoed!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:43

pmarena schreef:
Je kan ook gewoon pas een prik halen als je echt een risico-wond hebt... dus een diepe wond waar geen zuurstof bij komt.

Zo lang je de wond eerst even uit laat bloeden (om eventuele rotzooi er uit te werken) en er zuurstof bij kan komen dan kan niks zich tot Tetanus ontwikkelen zeg maar :)

Nederland is een dichtbevolkt landje waar gezondheidszorg makkelijk bereikbaar is. Rest van Europa heeft merendeels iets grotere afstanden, en niet overal zijn alle medicijnen/vaccins goed verkrijgbaar. Ook zijn de gevaarlijkste wonden die, die je niet echt opmerkt of als risico inschat. Kennen we bij paarden bv van einschuss dat ook uit krasjes van een paar mm kan komen.

NZ92 schreef:
heb hem vanochtend gehaald bij de huisarts! :) Gewoon de boost en wordt inderdaad vergoed!!
Mooi. Ik heb paar jaar terug ook tetanus opnieuw laten zetten, weliswaar blijf ik gewoon in NL, maar werk veel rond paarden, etc. en doe soms iets onhandigs. Komt bij dat paardenmensen nog wel eens zo typisch eigenwijs zijn en wondjes, e.d. bij zichzelf wel mee vinden vallen.

LiselotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:57

pmarena schreef:

Daar zou ik het ondanks dat het idd een anaerobe is niet op gokken met zoiets ernstigs als tetanus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:00

Tetanus krijg je zomaar niet hoor....meeste volwassen zijn in principe allang niet meer beschermd :)

Maar als je het een veiliger gevoel vindt dan is hat natuurlijk prima om te doen, je zorgen maken is ook niks :)

LiselotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:10

De bacterie komt wel vrij veel voor in NL, voornamelijk bij paardenmest en voor een ziekte met zo'n hoge mortaliteit gok ik het er iig niet op.

Natuurlijk kan je een injectie halen zodra je een wond hebt, maar ik doelde meer op het 2e deel van jouw bericht. Een anaerobe kán namelijk ook wel groeien bij zuurstof, alleen minder goed en minder snel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:17

Hoge mortaliteit :? Dat valt toch wel mee? :)
En het schijnt dat je een dag of 3 de tijd hebt om een spuitje te halen als je een risico-wond hebt.

Maar nogmaals, als je je er prettiger bij voelt dan kan je natuurlijk een booster halen :j

Zijn verschillende opties qua vervelende hulpstoffen die ze er gratis en voor niks bij inspuiten, zie voor meer info over Tetanus en vaccinatie-mogelijkheden ook:

http://nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/Dossi ... 202015.pdf

LiselotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:19

Als je eenmaal tentanus hebt, dus de ziekte hebt is er een hoge mortaliteit ja

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:26

Dan heb je het wel al een heel eind laten komen zonder behandeling :)

Fijn trouwens dat hij vergoed werd TS :j

LiselotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:45

Tja, als je een wond laat "uitbloeden" en ziet dat er zuurstof bij kan komen kan dat maar zo he ;)