Hoii, mijn dochter is pas voor het eerst ongesteld geworden, maar rijd fanatiek op wedstrijden, zou ze ook wedstrijden kunnen rijden en ongesteld zijn? Ze is niet zo van een tampon maar meer van een maandverbandje........ Dus graag reacties! En tips zijn natuurlijk altijd welkom!
chanicha
Geplaatst: 07-07-16 15:04
Mijn dochter vond het niet fijn om een maandverband te gebruiken, ik heb toen van die minitampons gekocht.
Lau
Geplaatst: 07-07-16 15:05
Jaa hoor dat kan. Deed ik ook gewoon vlak voor ik erop ging verwisselen en goed schoonvegen. Dan na je proeven ook gelijk verwisselen en dan gaat het goed. Je kan voor de zekerheid een 2e onderbroek met maandverbandje dragen. Mocht je heel heftig ongesteld zijn.
Lang leven m'n leren zitvlak Ik rijd ook gewoon met maandverband. Wel een paar keer ooit wat doorgelekt. Maar je zag er niks van door m'n leren zitvlak. Omdat de stof daar dit genoeg was
Selina
Geplaatst: 07-07-16 15:32
Ik ben echt nog nooit doorgelekt met maandverbrand met paardrijden, dus als je gewoon net ervoor verschoond is er niks aan de hand.
Ik rijd eigenlijk altijd met maandverband, dat is nog nooit mis gegaan gelukkig Vroeger reed ik zelfs buitenritten van een aantal uur en zelfs dat ging altijd goed.
Het ligt er helemaal aan hoeveel bloed verlies er is. De eerste 2 dagen van mijn dochters ongesteldheid lekt(e) ze al door met 45/60 minuten fietsten. Paardrijden zou dan helemaal niks worden. Nu is ze aan de pil, dus dat probleem heeft ze niet meer.
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Geplaatst: 07-07-16 15:43
Heeft ze een tampon wel al 's geprobeerd? Want dat zit voor de meeste meiden toch echt een stuk prettiger met rijden. Soms zijn meisjes er wat huiverig voor, maar da's nergens voor nodig. Als je het eenmaal hebt geprobeerd is er weinig kans dat je weer maandverband pakt.
Ik zou nooooit meer met maandverband willen rijden (Überhaupt niet, ook zonder te rijden trouwens...)
Brainless
Geplaatst: 07-07-16 15:50
@Rije TS haar dochter is pas net voor het eerst ongesteld geworden. Dan is een tampon nog vaak een heel eng idee.
Ik heb vriendinnen die nog steeds geen tampon (durven/willen) gebruiken. Dat is heel persoonlijk.
Tuurlijk is dat heel persoonlijk, maar eng is niet nodig. Gewoon proberen. Vindt ze het niks, prima, maar zonde als je nooit weet dat het ook anders kan.
De eerste keren durfde ik dat ook niet aan hoor, het is al wat om te wennen aan dat maandelijkse gedoe en om dan op je 12e/13e ook nog iets naar binnen te frommelen is voor velen net teveel van het goede. Misschien een idee om een klein maatje thuis te hebben liggen voor het moment dat ze er wel aan toe is om het een keer te proberen.
Pff met maandverband rijden vind ik echt 3x niks (vind ik dat sws al) en gebruik altijd een tampon. In het begin waren ze wat onwennig, maar goed ingebracht voel je er niks van
Ikzelf rijd niet als ik ongesteld ben. Ik heb een vrij gevoelige huid en eindig dus altijd met schuurplekken tussen mn billen. Met doorlekken verder nooit problemen gehad.
Nog een tip voor je dochter is om tampons met inbrenghuls te gebruiken. Heb ik ook jaren gedaan omdat ik bang was de tampon verkeerd in te brengen. Met zo'n huls heb je dat probleem niet
Verder is dus gewoon proberen. Zou eerst gewoon tijdens het normale rijden kijken hoe het gaat. Dan kan je makkelijker stoppen als het niet zou gaan dan wanneer je op wedstrijd bent.
Felicxa
Geplaatst: 07-07-16 18:40
Het is erg persoonlijk. Als ze bijna om gaat van de kramp lijkt het me ook niet lekker om te gaan rijden. Gewoon een keer proberen wat werkt.
Fortitude
Geplaatst: 07-07-16 18:46
Gewoon proberen wat 'werkt'. Maandverband of, zoals het hier in huis genoemd wordt, een 'tampony' maar net wat je zelf fijn vind
Zelf fanatieke wedstrijdruiter n nog nooit problemen mee gehad
DeEenhoorn
Geplaatst: 07-07-16 18:53
Ik gebruikte tot nu toe nog geen tamponys, ook niet met paardrijden. 1x in de les doorgelekt en niet zo'n beetje ook. Daar was ik nog niet op de hoogte van hoe erg ik bloedde. Ondertussen slik ik de pil waardoor ik heb bepaald dat ik maandags vaak ongesteld word en dus tijdens de les zaterdag en het wedstrijdje zondag soms niet ongesteld kán zijn
Junia
Geplaatst: 07-07-16 18:56
Tuurlijk kan dat! Zoals door meerdere mensen genoemd, zou ik toch eerder een tampon aanraden met rijden dan maandverband. Let wel op met witte rijbroeken! Als ze dan doorlekt is het wel heel sneu namelijk - dat gaat iedereen zien. Dus kies inderdaad voor een broek met leren zitvlak, of bijv. met een grijs zitvlak ipv wit.
Probeer anders eens Tampex.. voor mij een heel verschil ivm gewone tampons!
Anoniem
Geplaatst: 07-07-16 19:11
Ik weet nog dat ik het echt niet fijn vond, maandverband. Was blij dat ik dat met die tampons onder de knie kreeg. Ik weet ook nog dat ik het met tampons met een inbrenghuls geleerd heb. Dat ging in het begin makkelijker.
Bestaat dat eigenlijk nog wel, tampons met een inbrenghuls? Ik realiseer me nu opeens dat ik al ruim 20 jaar geen tampon meer heb gezien. En ook niet weet hoe hedendaags maandverband eruit ziet. Lang leve Mirena. Ik meld me over een jaar of 30 wel weer, met de vraag of je ook wedstrijden kunt rijden met een Tena Lady
Ik verwisselde altijd het maandverband net voor ik mijn paard op stap en als het heel hevig is voor mijn rondje nog een keer. Nog nooit doorgelekt, maar nu gebruik ik liever tampons.