Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 17:42

Ik typ dit snel tussen stage en werk door omdat ik gelukkig een bus eerder kon nemen.

Hoi, Ik zal mijn situatie even uitleggen. Ik ben 18 jaar, en ik studeer momenteel mediavormgeving. Ik zit nu in het 2e jaar van mijn opleiding. Ik ben op het moment aan het stage lopen van maandag tot vrijdag van 8 tot 5. Echter verzuip ik voor mijn gevoel nu in alles wat ik moet doen.

Ik loop dus stage, zodra ik vrijdag klaar ben race ik naar huis (de vrijdagborrel heb ik dan nog nooit meegemaakt) ik moet altijd eerder weg. Ik ben kwart voor 6 thuis en dan moet ik mij omkleden en dan race ik naar werk. Daar ben ik standaard een paar minuten te laat omdat ik het gewoon niet red. Dan moet ik werken tot 9 uur. (ik heb dan ook geen tijd voor avond eten.)

Op het moment moet ik zo dan ook vertrekken. Ik zat net in de bus en ik was aan het trillen en ik ben nu nog misselijk, ik kan geen eten binnen houden. Zaterdag moet ik van 8 tot 5 werken en de laatste uurtjes van de zaterdag sta ik ook te trillen op mijn benen en ik wil het liefst in huilen uit barsten en naar huis van de vermoeidheid. In de busreizen die ik maak naar stage en terug slaap ik alleen maar en ook merk ik nu op stage dat ik de laatste uurtjes niet meer trek. (kantoorbaan).

Daarnaast zijn er ook wat dingen voorgevallen op werk (geroddel etc) waardoor ik mij daar niet meer thuis voel.

Na mijn zaterdag werkdag kan ik niets meer, het is dan ook al lang geleden dat ik wat leuks heb gedaan op de zaterdag avond. Ik heb er simpelweg gewoon geen energie voor. Ik heb ook het gevoel dat ik hierdoor al mijn sociale contacten verlies, omdat ik altijd nee zeg omdat ik gewoon niets kan.

Dan heb ik alleen mijn zondag vrij. Echter slaap ik dan tot 12u 'smiddags en daarna doe ik de hele dag niets omdat ik gewoon moet opladen.

Naast dit ritueel, rij ik ook 3x per week paard en heb ik een vriend. Daarbij heb ik ook nog examens, autopraktijk en autotheorie. Ook moet ik nog aardig wat huisopdrachten maken en ben ik ook freelance grafisch vormgever/illustrator.

De dag heeft voor mijn gevoel te weinig uren aan wat ik moet doen en ik merk dat ik er onder door glip. Ik ben moe, ik tril en zie nergens het plezier van in. Ik heb geen tijd meer voor mezelf en ik vind dat er verandering moet komen.

Ik ben dus aan het overwegen om te stoppen met werken. Ik heb 'zonder wat te doen' (student) 380 euro per maand. Met werk is dit dus 500 euro. Ik woon nog thuis en heb dus geen echte uitgaven. Ook zie ik de hele week tegen mijn werk op. Al aan het begin van de week zit ik met een knoop in mijn maag voor de vrijdag en zaterdag.

Wat zouden jullie doen? Ik weet het niet meer, ik trek een werkweek van 53 uur gewoon niet.

Ierpier

Re: Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:49

Ik zou stoppen met je werk. Krijg je geen vergoeding voor je stage?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:49

Voor 12 euro per maand zou ik het werk lozen. Als je maar zo weinig verdiend met een avond en een dag werken (vrijdag avond en zaterdag begrijp ik?) dan kost het je meer dan dat het je oplevert.

Ik ken het wel, ben nu zelf aan het racen voor m'n werk (trein), maar dat levert me in ieder geval nog substantieel wat op...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:51

je houdt het gewoon niet vol, stop zsm met dat werk! Je agenda is overvol en je lichaam trekt het overduidelijk niet meer. En geloof me, overspannen thuis zitten is geen pretje en kan je nog jaren nasleep van hebben.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:53

eilleen333 schreef:
Voor 120 euro per maand zou ik het werk lozen. Als je maar zo weinig verdiend met een avond en een dag werken (vrijdag avond en zaterdag begrijp ik?) dan kost het je meer dan dat het je oplevert.

Ik ken het wel, ben nu zelf aan het racen voor m'n werk (trein), maar dat levert me in ieder geval nog substantieel wat op...

Dit inderdaad. Dan misschien liever wat lenen om dat gaatje van 120 euro op te vullen, maar zo heb je echt geen leven. Kies voor jezelf, want hier word je echt niet beter van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:54

Stoppen met werken.
Je hebt nu alles aan energie nodig voor je school en leuke dingen. Die 120 euro weegt niet op tegen je gezondheid.
Je moet straks nog genoeg werken, geniet nog maar even van niet moeten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:55

Ik zou stoppen met het werk wat je doet. Het is duidelijk te veel. Straks zit je op je 20ste met een burn out!!!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:57

Ik ben minder gaan werken omdat ik stage loop. Ik maak nu 40 uur op kantoor en zo'n 5 op zondag avond in het restaurant. Paard is bewust maar 2x per week.

Ik hoef buiten mijn stage uren niets te doen aan school, dat zou ik ook echt niet kunnen. Ik ben gewoon gesloopt na stage. Dus ik zou inderdaad ervoor kiezen om met werk te stoppen als ik jou was. Helemaal als je het niet leuk vind. Ik heb geluk met mijn super baas en ik vind het leuk om te werken op zondag, maar ik heb wel ervoor gekozen om doordeweeks niet te werken..

Je komt rond zonder werk begrijp ik? Heb je dan nog een andere reden waarom je je baan wel wilt behouden? Zo niet.. wegwezen daar ;). Niet ten koste van je gezondheid laten gaan!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:00

Wat pittig voor je ts! Ik zou als je het geld niet persé nodig hebt ook stoppen met werken. Je gezondheid is het allerbelangrijkste! Ook vind ik het belangrijk dat je genoeg energie hebt om je stage goed te kunnen doen, dit is immers een voorbereiding op je toekomstige werk, daar wil je lijkt mij ook een goede beoordeling op krijgen! Sterkte en wijsheid toegewenst!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:03

Stop alsjeblieft met werken, je krijgt een burn out op deze manier en dat is geen pretje! Je woont nog thuis, hebt geen uitgaven dus waarom zou je jezelf kapot werken? Is hartstikke zonde!

(Leuk! We doen dezelfde opleiding!)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:07

Lekker stoppen met je werk. Om die reden heb ik toendertijd mijn bijbaantje ook op gezegd. Stufi kreeg ik wel en ach, dan kreeg ik die '120' euro maar minder, kreeg daar wel een hoop vrije tijd voor terug en dat was een stuk relaxter. Op een gegeven moment kwam krantenlopen op mijn pad en dat beviel een stuk beter, ondanks dat ik om 5 uur op moest staan. Heb dit echter wel 2 jaar vol gehouden met redelijk veel motivatie en je hebt de avonden gewoon vrij. Misschien dat dat nog een optie is voor je?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:32

indd stoppen met werken.

aan de andere kant. als het goed is, os het ook bijna schoolvakantie. hoe lang moet je nog stage lopen?

pas in ieder geval goed op jezelf. en voor die 120 zou ik het ook lekker late

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:35

ik zou ook stoppen met werk, zeker als het haalbaar is zonder die 120 euro (en hé, geef de zaterdag morgen wat rijlesjes, knoop touwhalstertjes, maak frontriemen oid en verkoop die als hobby, dan heb je ook een leuk extraatje :) )

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:04

Om precies hoe jij je nu voelt, heb ik destijds een stage niet gehaald. Op een dag werd ik wakker en ik kon alleen maar huilen. Naar de huisarts gegaan > burnout. Heb m'n stage per direct moeten stopzetten en echt een paar weken helemaal niks gedaan (woonde toen op mezelf en tijdelijk bij m'n moeder gaan wonen weer). Met als gevolg dat ik een half jaar vertraging had EN speciale stageplekken moest zoeken die me wat meer tijd gaven om mijn doelen te halen. Plus een cursus faalangst vanuit de uni.

Overigens heb ik ook al eens een jaar gewerkt waarbij ik 50 uur over 7 dagen spreidde (1 weekend per maand vrij) en dat ging wonderwel prima :) Nu een stapje terug zetten wilt niet zeggen dat je het later niet meer aan kan :(:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:08

Maar de vraag is, wil je dat aankunnen?
ik werk 32 uur omdat ik meer gewoon niet aan kan en niet aan wil. (heb afgelopen jaar 6 maand 33 uur gewerkt + 6 uur route per dag, en een tijd 38 uur, en bij beide moet ik me door de week slepen. nu met 32 uur werken en korte afstand naar het werk heb ik energie genoeg om nog regelmatig paard te rijden en de weekends ook iets te doen). Daarnaast heb ik drie paarden, een hond die heel veel aandacht vraagt en een huishouden te doen, nog wat sociaal leven en ik heb tijd te kort. Maar ik zou niet willen meer werken om een van de andere dingen te moeten laten, je moet genieten van het leven...
En als je opziet om je werk te gaan doen, dan wil dat zeggen dat je je werk niet graag doet, en als dat zo is, moet je iets anders zoeken. Ik kan echt meespreken hoe het is om tegen je zin naar het werk te moeten en dat is slopend. Nu doe ik een job dat ik echt graag doe en ik zie er absoluut niet meer tegenop om te moeten gaan...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:09

jorika1986 schreef:
Ik zou stoppen met het werk wat je doet. Het is duidelijk te veel. Straks zit je op je 20ste met een burn out!!!

Precies dit en daar kun je jaren nasleep van hebben.
Je gezondheid is onbetaalbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:14

Ik zou iig stoppen met de vrijdagavond werken. Dat scheelt misschien al een hele hoop. Had zelf namelijk ook een periode dat ik echt moest haasten om op die avond te gaan werken. Altijd iets te laat, soms door de treinen helemaal te laat. Was op werk geen probleem, als alles maar af kwam. Maar fijn is het niet. Vond het echt heel prettig om iig de vrijdag gewoon op gemak te kunnen doen.

Gaat het dan nog niet. Of is de lol om te werken door het geroddel er sowieso al vanaf. Lekker stoppen dan en van je weekend genieten...

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 21:38

Ik wil jullie heel erg bedanken voor jullie eerlijke en goede woorden. Ik las het met tranen in mijn ogen, eindelijk begrip. Ik heb het met mijn ouders er over gehad, mijn vader vind dat ik niet moet stoppen, maar mijn vader is dan ook een man van het 'werken'. Mijn moeder staat achter me, maar ze denkt dat ik misschien eerst alleen de vrijdag avond moet afzeggen. Ik denk echter dat als ik dat vraag, ik mag vertrekken. Omdat ik officieel vakantie en weekend hulp ben en ik dus de hele vakantie niet kan werken, op de vrijdag en zaterdag na. Ik merkte al een irritatie op dat gebied.

Ierpier schreef:
Ik zou stoppen met je werk. Krijg je geen vergoeding voor je stage?

Ik krijg helaas geen stage vergoeding. :)

Goldwynn schreef:
Ik ben minder gaan werken omdat ik stage loop. Ik maak nu 40 uur op kantoor en zo'n 5 op zondag avond in het restaurant. Paard is bewust maar 2x per week.

Ik hoef buiten mijn stage uren niets te doen aan school, dat zou ik ook echt niet kunnen. Ik ben gewoon gesloopt na stage. Dus ik zou inderdaad ervoor kiezen om met werk te stoppen als ik jou was. Helemaal als je het niet leuk vind. Ik heb geluk met mijn super baas en ik vind het leuk om te werken op zondag, maar ik heb wel ervoor gekozen om doordeweeks niet te werken..

Je komt rond zonder werk begrijp ik? Heb je dan nog een andere reden waarom je je baan wel wilt behouden? Zo niet.. wegwezen daar ;). Niet ten koste van je gezondheid laten gaan!

Ik kom inderdaad rond zonder mijn werk. Ik wil eigenlijk mijn baan behouden omdat ik niet wil toegeven aan dat roddelen, dat die mensen dan hun 'zin' krijgen, op een een of andere manier ben ik daar net wat te trots voor. Maar aan de andere kant sloopt het me wel.. Ik kwam die persoon deze werkavond tegen, ik probeerde normaal te doen, maar ik kreeg botte woorden en boze gezichten. Daarnaast zie ik zo op tegen morgen, ik kan niets goed doen in zijn/haar ogen. Alles doe ik verkeerd en ondertussen is hij/zij niets aan het doen..

Daarnaast wil ik over een half jaar/jaar op kamers, en moet ik dus flink sparen dus ik heb echt geld nodig. Ik heb net het laatste gedeelte van mijn rijlessen betaald dus mijn spaargeld is weer op. Van mijn inkomen momenteel zet ik elke maand 100 op mijn spaarrekening, maar ik zou dit het liefst willen verhogen.
Daarnaast heb ik vorige maand net een jaar contract getekend.

Leffroi schreef:
Lekker stoppen met je werk. Om die reden heb ik toendertijd mijn bijbaantje ook op gezegd. Stufi kreeg ik wel en ach, dan kreeg ik die '120' euro maar minder, kreeg daar wel een hoop vrije tijd voor terug en dat was een stuk relaxter. Op een gegeven moment kwam krantenlopen op mijn pad en dat beviel een stuk beter, ondanks dat ik om 5 uur op moest staan. Heb dit echter wel 2 jaar vol gehouden met redelijk veel motivatie en je hebt de avonden gewoon vrij. Misschien dat dat nog een optie is voor je?

Dankjewel voor de tip, misschien is dat meer wat voor mij.

Joltsje schreef:
indd stoppen met werken.

aan de andere kant. als het goed is, os het ook bijna schoolvakantie. hoe lang moet je nog stage lopen?

pas in ieder geval goed op jezelf. en voor die 120 zou ik het ook lekker late

Ik heb helaas geen vakantie, ik ga door met mijn stage in de vakantie. Deze stage duurt tot september. En daarna moet ik gelijk weer een half jaar stage lopen.

Mijn 2e stage gaat in amsterdam of groningen, en daarom wil ik dan ook mijn werk behouden om te sparen voor dat ik uit huis kan.

Rebel_Jits schreef:
Om precies hoe jij je nu voelt, heb ik destijds een stage niet gehaald. Op een dag werd ik wakker en ik kon alleen maar huilen. Naar de huisarts gegaan > burnout. Heb m'n stage per direct moeten stopzetten en echt een paar weken helemaal niks gedaan (woonde toen op mezelf en tijdelijk bij m'n moeder gaan wonen weer). Met als gevolg dat ik een half jaar vertraging had EN speciale stageplekken moest zoeken die me wat meer tijd gaven om mijn doelen te halen. Plus een cursus faalangst vanuit de uni.

Overigens heb ik ook al eens een jaar gewerkt waarbij ik 50 uur over 7 dagen spreidde (1 weekend per maand vrij) en dat ging wonderwel prima :) Nu een stapje terug zetten wilt niet zeggen dat je het later niet meer aan kan :(:)

Ik heb dus precies het gevoel dat ik tegen dat punt aanzit, elke ochtend moet ik mezelf echt uit bed slepen en sta ik letterlijk met tranen in mijn ogen op en echt met het gevoel alsof mijn lichaam 'leeg' is. Ik zit gewoon tegen mijn automatische piloot aan zonder emoties.

Ik zit gewoon tussen mijn gevoelskwestie, mijn lichaam schreeuwt stop. Maar mijn hoofd zegt: kop op.. ga door.. Maar ik ben bang dat ik het zo niet red. En ik ben bang dat mensen mij lui gaan vinden als ik stop met werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:56

Degenen die jou dan lui zouden vinden zijn nou net diegenen van wie jij je niets aan moet trekken.
Hebben diegenen er last van als jij straks zo jong al uitgeblust thuis zit? Nee....
Jij wel.
Jouw leven. Kies voor jezelf en je eigen gezondheid.
Je stage is 40 uur?
Dan nog werken?
Dan werk je dus meer dan de gemiddelde volwassene?

Nogmaals, ga genieten nu je nog niet hoeft te werken.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:05

Ga eens vitaminen halen . Je reserves worden aangevuld en je krijgt meer energie. Dan pas besef je dat je te weinig vitaminen had. Stop met bijwerken. En kom tot rust.
Maar later krijg je het nog drukker geloof mij . Ik heb ondertussen al dagen te kort in een week in een maand in een jaar.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:10

Kies voor jezelf.

Je gezondheid is belangrijker dat die 120 euro.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:16

Ik zou ook even langs de huisarts gaan, misschien kan hij/zij jou helpen met wat je nodig hebt om weer even zen te worden. Ik zou ook je bloed even laten testen, kan nooit kwaad en dan zie je gelijk of je misschien los van het feit dat je je jezelf voorbijloopt nog bepaalde tekorten hebt. Waarom duurt je stage eigenlijk tot september? Waar studeer je?

Fearn

Inderdaad stoppen hoor! Ik doe zelf ook die opleiding en heb ook fulltime stage moeten lopen, dat was alleen al vermoeiend genoeg. Ondanks dat het leuk was en je de hele dag stil zit, ben je toch erg moe 's avonds.

Met dat geld komt het vast wel goed! :)

idefix4

Dit is geen werk, dit is uitbuiting. Maken dat je wegkomt! Ik begrijp je wel. Mijn weken zijn helaas ook te kort. Heb nu een week alles dichtgegooid. Even alleen mezelf.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:19