Wat vervelend dat het zich zo fysiek uit bij je!
Regelmatig sporten en bewegen zou moeten helpen. De stress die zich in je lijf opbouwt kan er momenteel niet uit. Je lichaam bereidt zich in feite voor op actie, maar die actie komt niet (wij hoeven niet zo vaak meer te vluchten voor een beer of zo, hè

) Fysieke beweging is daarom zeker een goede uitlaatklep! Ik heb zelf ook veel last van spanning in m'n lijf en ik merk dat ik na dat een rondje hardlopen, naar de sportschool gaan of gewoon even wandelen zoveel rustiger thuiskom. 's Avonds net na het eten of 's morgens vroeg (of allebei) werken voor mij het best. Ik ga meestal ook naar dezelfde plek toe, een heel mooi park bij mij in de buurt, en ik denk dat die structuur ook rust brengt vergeleken met telkens ergens anders heen gaan. Daarbij kan frisse lucht op zichzelf vaak al een hoop doen. Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
Paardrijden kan inderdaad goed helpen, maar ook tegenwerken. Bij mij persoonlijk werkt het vaak juist tegen omdat ik met paardrijden vrij hoge verwachtingen heb en ik soms iets te kritisch ben. Ik geniet ook vaak wel, hoor, maar vaak geeft het juist meer stress dan ik zou willen. Met hardlopen merk ik dat het me geen reet uitmaakt hoe goed ik het doe, als ik maar moe en bezweet thuiskom

Ik weet niet of je soms last hebt van je ademhaling/hartslag, maar hardlopen kan je ademhaling ook goed op ritme brengen soms. En met wandelen ben ik ook gewoon rustig aan het ademhalen en ben ik even uit m'n normale omgeving weg, waardoor ik beter na kan denken.
Voor mijn eigen stressprobleem ben ik laatst bij een psycholoog geweest (omdat mijn hartslag gewoon echt eng begon te worden), die gaf ook nog de suggestie om iets met mindfulness te gaan doen. Je hebt van die mindfulness werkboeken en - helemaal handig - apps op je telefoon die je begeleiden. Ik heb hier zelf nog niks mee gedaan, maar het werkt voor veel mensen goed en ik ga er binnenkort ook eens mee aan de slag. Psycholoog stelde voor om te proberen dat 1x per dag te doen, als ik wakker word of als ik ga slapen, wat ik zelf fijner vond. Misschien ook iets voor jou?