Ziek van rooklucht van houtkachel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vragen

Ziek van rooklucht van houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 01:26

Naastgelegen boerderij wordt alle dagen gestookt op hout. Dit zorgt er voor dat we altijd in de rooklucht zitten. We zitten ongunstige windrichting waardoor we altijd de volle laag krijgen. Hond is onlangs dood gegaan omdat er wat was met de longen. Is houtrook nu schadelijk voor paarden en andere dieren? Ik krijg het ontzettend benauwd en kan niet altijd buiten werken daardoor. Dit terwijl ik een buitenmens ben.

Graag zowel positieve als negatieve reacties zijn in deze welkom.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 02:01

Zit je echt in de rook of ruik je het alleen?
Daarin zit een groot verschil.

Als je bang bent voor schadelijke stoffen kun je de brandweer vragen een luchtmeting te doen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 02:17

Shirley schreef:
Als je bang bent voor schadelijke stoffen kun je de brandweer vragen een luchtmeting te doen.

Dit dus. Speculeren in jou situatie heeft geen zin, het moet door een erkende instantie gemeten worden, brandweer is een goed voorbeeld.

Als je dan zwart op wit hebt dat het inderdaad voor grote overlast zorgt en mogelijk zelfs schadelijk is dan kan je er wat mee. En daarmee bedoel ik in eerste instantie is een praatje maken met de buurman en kijken naar een oplossing. Dat zou voor jullie beiden het gunstigste zijn.

Als daaruit geen oplossing voortkomt dan kan je is gaan kijken wat jou rechten verder zijn. En de voorwaarden voor de buurman voor het hebben van een houtkachel wat betreft uitstoot, afvoer van rook etc etc.

Jannepauli

Re: Ziek van rooklucht van houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:10

Op de website van onze schoorsteenveger staat dat een andere uitmonding van de schoorsteen het probleem zou kunnen oplossen.Ook het wijzigen van de brandstof kan helpen om overlast tegen te gaan.
Rook die de 'vrije lucht' in dwarrelt kan volgens mij niet de gezondheidsproblemen opleveren waar jij bang voor bent. Ik zou 's bellen met een professionele schoorsteenveger of brandweer voor meer informatie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:13

Hier is een aflevering van geweest van de rijdende rechter of zo'n soortig programma. Zou het even nazoeken voor tips.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:18

Rook kan zeker schade toebrengen. Maar er zijn speciale filters voor op de schoorsteen, dan heb je veel minder tot geen overlast En kunnen je buren toch genieten van hun kachel.
Ook te vochtig hout of verkeerde houtsoorten zorgen voor veel rookontwikkeling. Daarnaast slechte verbranding door mankementen aan de kavhel of slechte reiniging van de schoorsteen.
Ga eens met je buren in gesprek hierover en laat een meting uitvoeren op zowel het hout als de uitstoot. Dan weet je meer.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:26

ik heb al levenslang last van mijn longen het kan ook aangeboren zijn bij je hond en later tot uiting komen, rook of niet.... als dat niet medisch en wetenschappelijk is vastgesteld kun je niets!
(Dus mbt de afval stoffen inn de lucht) Iemand is vrij om op zijn erf te stoken in de kachel ja of nee.
Ik snap de essentie van je vraag, maar het is echt zeer lastig om daar wat aan te doen.
Als je in gesprek gaat bedenk dan van te voren simpele haalbare doelen en afspraken!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:10

Hebben de buren een houtkachel of een allesbrander?

Heb je al met je buren overlegd? En hoe reageerden die?

Hoe ver is de schoorsteen / boerderij van jou locatie af?

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 16:18

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:20

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 16:23

Een oplossing niet maar vind het wel prettig om hierover te praten. En misschien dat meer mensen hier mee te maken hebben en hoe zij hiermee omgaan?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:28

Longfonds maakt zich ook sterk tegen houtkachels, er zijn zelfs al gemeentes waar het verboden word/is om te stoken. Maar dat is dan in de bebouwde kom.

Bedoel je met de zaak dat je buren er niet aan mee werken om een oplossing te zoeken?

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 16:32

Klopt de buren zijn verder niet voor rede vatbaar en geven aan dat hout een natuurproduct is. Nederland is verder met biomassa centrale's. In Zwolle kunnen kinderen zelfs tijdens het speelkwartier niet buiten spelen vanwege de slechte luchtkwaliteit. Adem is een primaire levensbehoefte van mens en dier. Ik maak me hierover zorgen. Zelfs de VVD!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:41

Wij stoken ook hout, omliggende boerderijen ook, maar we hebben amper last van elkaar.
Ook geen zieke mensen of dieren.

En niks zo veranderlijk als de wind...hoe kun je dan altijd hinder ondervinden?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:44

Shirley schreef:
Wij stoken ook hout, omliggende boerderijen ook, maar we hebben amper last van elkaar.
Ook geen zieke mensen of dieren.

En niks zo veranderlijk als de wind...hoe kun je dan altijd hinder ondervinden?

Hier hetzelfde. Iedereen stookt hier kachel.
Net met de aansteken ruik je het omdat hij dan nog niet goed brand. Daarna niet meer.

En de wind staat inderdaad nooit hetzelfde :)

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 16:45

Er wordt elke dag gestookt hele dagen. De ene heeft er geen hinder van de ander weer wel. De primaire windrichting heb je hinder als de wind gunstig staat dan niet. Verklaring van het longfonds, weet niet in hoeverre dit van toepassing is op dieren?

https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Mocht PDF bestandje niet werken:

Betreft: Verklaring Longfonds (voorheen Astma Fonds) over houtrook en
gezondheidsschade
Geachte heer, mevrouw,
In deze verklaring van het Longfonds gaan wij in op de gezondheidsrisico’s van het
stoken van houtkachels, haarden, vuurkorven en barbecues.
Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van
luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open
haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan
gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende
(PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding
van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem.
Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en
longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste
klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een
verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang
aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen
belemmerd in hun dagelijkse leven.
Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel,
kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning
zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om
continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden.
De gemeente kan de gezondheid van longpatiënten wél beschermen. Bij het stoken van
hout moet minimaal worden voldaan aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan ‘goed
stoken’. Daarnaast is een stookverbod bij bepaalde weertypes: windstil weer,
temperatuurinversies, mist ed. en/of hoge concentraties luchtvervuiling sterk aan te
bevelen. Een ontmoedigingsbeleid voor het stoken van houtvuur in de gemeente met
name door kachels en haarden draagt bij aan de gezondheid van de inwoners. Echter,
ook al wordt aan deze maatregelen voldaan, dan nog kunnen mensen die daar gevoelig
voor zijn, klachten krijgen.
Het Longfonds wil gezondheidsschade door luchtvervuiling zoveel mogelijk voorkomen.
De gemeente kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij vertrouwen er dan ook op
dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en haar inwoners, en met name de
mensen met een chronische longziekte, beschermt tegen de schadelijke gevolgen van
houtrook. Het Longfonds verzoekt de gemeente om elke situatie serieus te bekijken en
te onderzoeken welke oplossing het meest geschikt is.
Met vriendelijke groet,
Longfonds (voorheen Astma Fonds)

Verder staat fijnstof door hout niet op de agenda van onze overheid?

http://www.nrc.nl/handelsblad/2013/12/2 ... of-1328104

Zie verder https://www.youtube.com/watch?v=vV6utqQ ... e=youtu.be
Laatst bijgewerkt door vragen op 21-06-16 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:48

Ik wil niet beledigend zijn.
Maar over apparaatjes die geluid maken vraag je hetzelfde. Ook met artikelen erbij.
Nu dus over de kachel.

Ik ga niet ontkennen dat bepaalde dingen ongezond zijn.
Maar je kunt je ook te druk maken en daarmee je eigen plezier in het leven bemoeilijken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:49

Als je 14 jaar met deze brochure wappert, zal het wel niet afdoende zijn om de buurman tot stoppen te dwingen.
Neem aan dat je meer deskundigen in de arm hebt genomen?
Luchtmeetrapporten kunt overleggen?

Niet aan ons, hoor :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:51

Als ik al 14 jaar last had van m'n longen was ik allang verhuisd.
Maar kennelijk heb je wel een lange adem als het om gelijk krijgen gaat :+

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 16:53

Er zijn geen normen in de wetgeving Shirley dus dan kun je wel luchtmetingen hebben maar dat helpt niet. In Duitsland controleren ze of je wel goed stookt maar dat doen ze niet in Nederland. Als je stookt op schoon en droog hout scheelt dat een hele hoop. Maar als iemand nu stookt op geïmpregneerd hout dan is dat zeer zeer giftig. Dan kun je wel zeggen dat je daar niet zo druk moet maken om je leven te bemoeilijken maar als je elke dag geconfronteerd wordt is dat wel knap lastig.

de politiek is aanzet denk ik? Tros Radar heeft begin van het jaar hier aandacht voor gevraagd:

http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... ieke-buur/

Ik hoop dat andere mensen gaan kijken wat de keerzijde is. Bewustwording vind d66 erg belangrijk bijvoorbeeld van dit probleem. Ik meld het hier en ben benieuwd hoe anderen hier tegenover staan. Dit probleem is niet echt bespreekbaar in mijn vriendenkring. Die zeggen al snel dat je een zeurpiet bent als je last van benauwdheid hebt.

Een keer is de gemeente langs geweest toen er zwarte rook uit de schoorsteen kwam. Gelukkig deden ze toen wel wat. Of dat ze controleren vanuit de auto. Dan ruik je niets. Als het erg stinkt dan klopt er in mijn optiek iets niet. Dan wordt er niet alleen gestookt op hout.
Laatst bijgewerkt door vragen op 21-06-16 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:56

Ik als longpatiënt heb ontzettend veel last van de kachels van de buren als ze niet goed branden.
Dat slaat me gelijk op mijn longen, wordt benauwd en hang vervolgens aan mijn pufjes.
Maar wat kan ik er aan doen? Niks... ik ga ze ook niet verbieden te stoken, iedereen heeft hier een houtkachel. Wij hebben ook een rookkanaal in huis, 3 zelfs. Maar we gebruiken het niet ivm m'n longen. De buren doen dat wel. Dan moet ik maar een pufje extra nemen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:57

vragen schreef:
Er zijn geen normen in de wetgeving Shirley dus dan kun je wel luchtmetingen hebben maar dat helpt niet. In Duitsland controleren ze of je wel goed stookt maar dat doen ze niet in Nederland. Als je stookt op schoon en droog hout scheelt dat een hele hoop. Maar als iemand nu stookt op geïmpregneerd hout dan is dat zeer zeer giftig. Dan kun je wel zeggen dat je daar niet zo druk moet maken om je leven te bemoeilijken maar als je elke dag geconfronteerd wordt is dat wel knap lastig.

de politiek is aanzet denk ik? Tros Radar heeft begin van het jaar hier aandacht voor gevraagd:

http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... ieke-buur/

Ik hoop dat andere mensen gaan kijken wat de keerzijde is. Bewustwording vind d66 erg belangrijk bijvoorbeeld van dit probleem. Ik meld het hier en ben benieuwd hoe anderen hier tegenover staan. Dit probleem is niet echt bespreekbaar in mijn vriendenkring. Die zeggen al snel dat je een zeurpiet bent als je last van benauwdheid hebt.

Maar weet jij zeker dat deze mensen stoken op slecht hout?
Of is dat een aanname.

In de buitenlucht mag je immers ook geen geïmpregneerd hout stoken en alleen snoeiafval en kun je dus en boete krijgen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit met een kachel anders is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:59

Alsof ergens gecontroleerd word wat mensen stoken. := Needus...

TS, ik zou een meting aanvragen. Is deze niet goed? Heb je waarschijnlijk eindelijk wél een poot om op te staan

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 17:00

Het mag niet maar je mag niet zomaar bij iemand binnen komen om dat te controleren.

Als je dit ziet wordt je niet vrolijk:

Afbeelding hopen en bidden dat dit niet in de houtkachel wordt gegooid....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:02

Voor een luchtmeting hoef je niet binnen te zijn, hè?
Gaat erom wat er rond jouw huis hangt!