Hoe omgaan met een alcoholist?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Hoe omgaan met een alcoholist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 19:52

Een woord vooraf
Dit wordt een lang verhaal. Ik probeer de informatie die ik hier geef zoveel mogelijk anoniem te houden. Mocht iemand toch weten over wie dit gaat wil ik je vragen om dit stil te houden en mij eventueel per PB te benaderen.

Situatieschets.
Een paar keer per jaar doe ik vrijwilligerswerk op een festival. De vaste groep vrijwilligers is ondertussen ook een vriendengroep geworden, we gaan naar elkaars verjaardagen, hebben een appgroep, hebben meetings met alle vrijwilligers bij elkaar voor een BBQ of een avondje weg etc. Super gezellig.

Afgelopen weekend hadden we weer een BBQ en daar viel toch het drank gebruik van een van de aanwezigen weer op. Hij staat bij iedereen in zijn omgeving bekend om het feit dat hij graag een goed biertje mag drinken. Speciaal bier gaat erin alsof het limonade is, maar ook normale biertjes zijn geen probleem voor hem. Zo heeft hij zaterdag tussen 16.00 en 23.00 in zijn eentje zeker een heel krat Hertog Jan weggedronken. Als er mensen bij hem thuis langsgaan voor een biertje maakt hij een ‘bierplan’ voor de avond, waarin er gerust meer dan 10 speciaal biertjes p.p. gepland staan. Deze persoon heeft meer bier in huis dan de plaatselijke slijterij, schattingen zitten rond de 400 verschillende flesjes.

Door dit drinken gaat hij typisch dronkenmansgedrag vertonen: onstabiel lopen, hard en onduidelijk praten, geen respect meer voor andermans persoonlijke ruimte. Dit laatste doet hij altijd al, maar wordt stukken erger als hij dronken is. Hij vertelt sowieso al graag de aller grootste onzin verhalen waarvan iedereen binnen 2 minuten doorheeft dat het onzin is (hij is persoonlijke vriendjes met de koning, hij weet zeker dat de Deathly Hallows van Harry Potter echt bestaan en houdt daar een relaas van een half uur over, de LOTR ring die hij om zijn nek draagt is er eentje die echt in de film is gebruikt etc.), maar als hij dronken is wordt dat nog veel erger. Hij neemt graag 1 of 2 personen apart, die dan vervolgens een uur aan hem vast zitten, omdat hij je gewoon niet meer laat gaan. De “help redt mij” appjes worden regelmatig ingezet, maar een half uur later moeten we de volgende gaan redden. Daarnaast beweert hij ook gerust dat hij seks heeft gehad met meer dan de helft van de vrijwilligers vrouwen van het festival, hij noemt namen en schept erover op. Bij navraag is het nooit waar, waarop hij zich er vervolgens weer uit probeert te banketstaaf. Hij mag ook graag gênante verhalen of geheimen van anderen doorvertellen. Ook dit gedrag wordt erger als hij dronken is.

Het probleem
Het punt is: we zijn het zat. Een groot deel van de groep is het zat om continue oppas te moeten spelen om te voorkomen dat hij in het kampvuur valt, we zijn het zat om op een gezellige avond met de groep naar zijn dronken gelul te moeten luisteren, we zijn het zat dat hij persoonlijke ruimtes binnenvalt, we zijn het zat om hem keer op keer naar zijn tent te moeten rollen.
We hebben al meerdere keren bij hem aangegeven dat we het vervelend vinden als hij zoveel drinkt en dan belooft hij beterschap, om de volgende keer weer net zo veel te drinken. Zeg je er iets van dan toont hij berouw en belooft hij met veel theatraal gedoe en knuffels om nooit meer zoveel te drinken, om dat ’s avonds al weer vergeten te zijn en er weer vol voor te gaan.

Hij is zijn rijbewijs al een keer voorwaardelijk kwijt geweest, wat als vrachtwagen chauffeur niet echt handig is. Hij heeft laatst een grote operatie gehad, waarna hij niet mocht drinken i.c.m. zijn medicatie: trok hij zich weinig van aan. Mensen hebben al eens voorgesteld om met hem naar de AA te gaan: hij zegt ja en puntje bij paaltje doet hij nee. Hij ziet zelf absoluut niet in dat het een probleem is.

De vraag
Hoe gaan we hem duidelijk maken dat hij wat ons betreft te ver gaat, dat we het zat zijn en dat er iets moet gebeuren?

NB: ik ben 100% voorstander van volwassen mensen hun eigen leven laten bepalen. Alleen is dit op een punt aangekomen waar andere mensen er écht last van hebben.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-06-16 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe omgaan met een alcoholist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:55

Je probeert de info anoniem te houden maar roept wel allerlei niet ter zake doende details over betreffende persoon? :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 19:56

Anoniem schreef:
Je probeert de info anoniem te houden maar roept wel allerlei niet ter zake doende details over betreffende persoon? :')

Een gedeelte is feitelijk waar, een gedeelte is aangepast waardoor het algehele beeld nog wel klopt, maar het detail niet ;).

Hij is bijvoorbeeld niet echt vrachtwagen chauffeur, maar heeft wel een beroep op de weg.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-06-16 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:57

Hem weigeren op gezamelijke uitjes omdat jullie geen zin hebben in oppas te spelen voor een volwassen vent elke keer.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:58

Lastige situatie zeg! Het klinkt ook alsof jullie met een grote groep vrienden zijn? Als iedereen het ermee eens is, de kerel in kwestie nog eenmaal de wacht aan zeggen en anders niet meer uitnodigen. Helaas voor hem dan.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:59

Vervelende situatie. Is het misschien een idee om niet zo veel in huis te halen op feestjes? Dan kan hij ook niet te veel drinken en blijft het voor iedereen leuk?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:00

renskep schreef:
Lastige situatie zeg! Het klinkt ook alsof jullie met een grote groep vrienden zijn? Als iedereen het ermee eens is, de kerel in kwestie nog eenmaal de wacht aan zeggen en anders niet meer uitnodigen. Helaas voor hem dan.

We zijn (in wisselende samenstelling) met een groep van 10 tot 35 man. Het punt is dat iedereen bang is om deel te worden van zijn spot, of om ruzie met hem te krijgen. Hij is nog steeds vrijwilliger bij het festival en iedereen is bang dat hij mensen die hem weigeren daar weg zal treiteren, ik ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:01

eclair98 schreef:
Vervelende situatie. Is het misschien een idee om niet zo veel in huis te halen op feestjes? Dan kan hij ook niet te veel drinken en blijft het voor iedereen leuk?

Dat heb ik al eens gedaan. Gevolg: hij slaat ze nog sneller achterover en voor een ander is er niets meer... Als je hem direct en 1 op 1 vraagt om vanavond niet zoveel te drinken houdt hij zich in, maar de volgende keer is het net zo goed weer bal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:04

Tja, moeilijk. Optie om hem eens te filmen wanneer hij weer eens iemand gegijzeld houd?? En dat hij dan hopelijk zo dronken is dat hij zich doodschaamt wanneer hij het nuchter ziet. En als dat niet meer helpt dan echt knetterhard uit de vrienden kring verwijderen , misschien dat dan de boodschap aankomt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:04

Organisator benaderen als hij problemen veroorzaakt en dat jullie hem niet capabel vinden? En ik weet niet hoe zijn drank inname is tijdens festival, want ik zou er zeker een melding van maken dan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:05

Vjestagirl schreef:
renskep schreef:

We zijn (in wisselende samenstelling) met een groep van 10 tot 35 man. Het punt is dat iedereen bang is om deel te worden van zijn spot, of om ruzie met hem te krijgen. Hij is nog steeds vrijwilliger bij het festival en iedereen is bang dat hij mensen die hem weigeren daar weg zal treiteren, ik ook.

Dan zorgen jullie er toch voor dat hij vrijwilliger af is, 35 man/vrouw waarvan 34 zich ergeren aan deze man. Hoe moeilijk kan het zijn om dit bij de organisatie aan te geven wanneer iets anders niet helpt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:07

vuurneon schreef:
Organisator benaderen als hij problemen veroorzaakt en dat jullie hem niet capabel vinden? En ik weet niet hoe zijn drank inname is tijdens festival, want ik zou er zeker een melding van maken dan.

Eerder was het erger. Hij drinkt nog steeds ruim meer dan een ander, maar is doordeweeks tijdens de op- en afbouw niet meer zó lazerus dat we hem naar bed moeten rollen.

Ik vind hem om meer redenen niet bepaald een aanwinst voor het festival (ondanks dat het een harde werker is en dat hij ook absoluut hele goede kanten heeft), maar ik ben bang dat als ik klaag over hem, dat ik dan zelf niet meer mag komen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-06-16 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:08

Hoezo? Als er een ongeluk gebeurd en hij moet blazen is de organisatie de pineut.

Als iemand niet capabel is, houdt het op. En wie weet ben je niet de enige die dit al daar heeft aangekaart ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:09

vuurneon schreef:
Hoezo? Als er een ongeluk gebeurd en hij moet blazen is de organisatie de pineut.

Als iemand niet capabel is, houdt het op. En wie weet ben je niet de enige die dit al daar heeft aangekaart ;)

Hij is al heel erg lang vrijwilliger en er wordt van hem om een of andere reden véél meer gepikt dan van een ander.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:11

Maar ook daar is de maat wel eens vol :) waarom zou jij weg moeten als jij je zorgen gaat uiten? Ook een festival moet voldoen aan regels mbt tot veiligheid :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:16

Jullie zijn volwassen toch?
Dan kun je gewoon in een gesprek zonder verwijten kenbaar maken dat hij ongewenst gedrag vertoond.
Wil hij dan niet beteren dan verpest hij het daarna voor zichzelf en kun je hem prima de deur wijzen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:19

Dan blijft over de botte bijl.

Okay, voorkomen dat hij voor je neus in een kampvuur valt, zou ik ook blijven doen, maar ik zou hem niet meer zijn bedje oprollen. En hoezo kan hij mensen een uur aan zich binden? Het is soms lastig om met fatsoen van iemand af te komen. Maar mijn "fatsoen" is tijdsgebonden, lukt het niet op een vriendelijke manier, dan maar door zelf heel duidelijk de grens te trekken.

Jullie kunnen hem niet veranderen, verander je eigen omgang met hem, zodat je er minder last van hebt. Het klinkt of hij op een bepaalde manier macht heeft, waardoor er veel gepikt wordt van hem. Maar dat is dan ook iets wat jullie zelf (gedeeltelijk) in stand houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:21

Het is ook jullie goed recht om tijdens zo'n veel te lang gesprek gewoon te zeggen: sorry, maar je bent dronken en ik ga nu even terug naar een ander gesprek.
Wordt hij dan opdringerig dan is het makkelijk nee= nee.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:24

Ik zou hem weigeren. En als dat niet kan, hem in zijn sop gaar laten koken. Het is een volwassen man.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:24

Lijkt op iemand die ik vaak op festivals hier in de buurt tegenkom. Alleen is die man gewoon vanaf vroeg al straalbezopen maar verder een lieverd die geen last veroorzaakt. Werkt keihard maar kan na 1800 niet meer rechtuit lopen. Heb eigenlijk altijd intens medelijden met zo iemand.

Maar het enige wat helpt denk ik is aankaarten bij de organisatie met meerdere mensen die negatief met hem te maken hebben en vragen of zij als organisatie een gesprek met hem aangaan. Of zijn gedrag liefdevol negeren al weet ik niet of dat mogelijk is?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:26

Is jullie vriendengroep alles wat hij heeft of is er ook nog een partner of familie in het spel?

Zou die dan eens benaderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:29

Wellicht te rigoureus maar gewoon geen alcohol in huis hebben bij een feestje?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:30

Ga dan met een groepje met hem praten, niet met de hele groep. Dat kan heel erg aanvallend overkomen :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:30

Shirley schreef:
Is jullie vriendengroep alles wat hij heeft of is er ook nog een partner of familie in het spel?

Hij heeft een partner, deze heeft al meerdere keren bij hem aangegeven dat hij niet wil dat hij zoveel drinkt. Verder is hij van mening dat zijn vriend een volwassen man is die zelf zijn keuzes mag maken. Ze hebben twee behoorlijk verschillende levensstijlen (de een is actief, sport veel, eet extreem gezond, de ander speelt games, drinkt veel en eet behoorlijk ongezond) en hij wil zijn partner niet in de weg zitten om te zijn wie hij is.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:31

Vjestagirl schreef:
Shirley schreef:

Hij heeft een partner, deze heeft al meerdere keren bij hem aangegeven dat hij niet wil dat hij zoveel drinkt. Verder is hij van mening dat zijn vriend een volwassen man is die zelf zijn keuzes mag maken. Ze hebben twee behoorlijk verschillende levensstijlen (de een is actief, sport veel, eet extreem gezond, de ander speelt games, drinkt veel en eet behoorlijk ongezond) en hij wil zijn partner niet in de weg zitten om te zijn wie hij is.

Maar hij (de vriend) heeft toch ook een grens? Als mijn vriend zichzelf zo naar de knoppe helpt, om het zo maar even te zeggen, dan onderneem je toch ook enige stappen?