Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Liefst zou ik me laten inenten tegen de ziekte van Lyme, maar dat schijnt niet mogelijk te zijn. Ik heb wel begrepen dat ze (weer) met een vaccin bezig zijn. Hopelijk komt dat over niet al te lange tijd beschikbaar en is het middel niet erger dan de kwaal. Daar ben ik wel bang voor bij afweermiddelen zoals DEET. Onze ervaring is gelukkig dat teken helemaal niet zo blij lijken te zijn met de mens als gastheer. Ze komen wel op je terecht, maar hechten zich zelden gelijk vast. In hun zoektocht naar het meest geschikte plekje (of liever nog een huisdier) veroorzaken ze een kriebelend gevoel dat ik inmiddels maar al te goed herken. Daardoor ben ik nog maar een paar keer gebeten terwijl ik er bijna dagelijks wel eentje (of meer) van me af pluk. Controleer jezelf dus zo snel mogelijk nadat je buiten bent geweest, maar blijf ook in de uren daarna nog alert op 'kriebels'. Larven en nimfen zijn zo klein dat je ze gemakkelijk voor iets anders aanziet (of helemaal niet eens ziet), dus kijk niet alleen, maar voel vooral goed of er iets zit. Weet dat ze graag klamme plekjes opzoeken. Teken kunnen niet goed tegen uitdroging, dus als je zeker wilt weten dat ze niet in je kleren blijven zitten kun je die even in de droger doen. De beste tip is misschien nog wel om je bewust te zijn van waar ze zitten. Meestal is dat in hoog gras of laag struikgewas en vaak in de schaduw. Probeer die plekken te vermijden. Ik volg bijvoorbeeld altijd zoveel mogelijk de 'paardenpaadjes' in het weiland, ook al loop ik dan wat om. Het wil helaas niet zeggen dat ze je dan nooit weten te vinden, maar als je ze zelf gaat opzoeken loop je natuurlijk een groter risico. Mocht je toch gebeten worden dan is de kans om besmet te worden klein als de teek binnen 24 uur wordt verwijderd. Elke dag goed controleren dus!deniseqn schreef:Ga met een week naar hongarije en daar schijnen veel teken te zijn die de ziekte van lyme meedragen, dus ik ga me goed inspuiten met dat spul en elke dag controle met spiegeltje

maaikemuis schreef:Wat nog veel beter werkt tegen teken dan deet is een middel dat icaridin heet. In Nederland mag het om de een of andere reden niet verkocht worden, maar in België, Duitsland en Frankrijk is het gewoon te verkrijgen. Ik neem altijd een paar flesjes mee.
Depende schreef:Een tip niet voor voorkomen voor de volgende keer, maar om de kans op ziek worden van lyme een beetje te verkleinen. Je hebt bij de apotheek ook setjes te koop waarmee je thuis kan testen of de teek (Borrelia) lyme draagt. Kost een tientje of zo. Ze geven geen 100% betrouwbaarheidsgarantie, iets van 90%, maar als daar uit komt dat de teek besmet is kan je wel eerder richting de huisarts gaan.
http://www.careplus.eu/nl/eerste-hulp-o ... tekentest/
Lusitana schreef:maaikemuis schreef:Wat nog veel beter werkt tegen teken dan deet is een middel dat icaridin heet. In Nederland mag het om de een of andere reden niet verkocht worden, maar in België, Duitsland en Frankrijk is het gewoon te verkrijgen. Ik neem altijd een paar flesjes mee.
Autan heeft een icaridin basis, dat kun je wel gewoon in Nederland kopen.
eilleen333 schreef:Zal ook even kijken voor een natuurwinkels oid, en daar ook informeren. Zus heeft nu kruidedruppels van de hond op, haha!
Stinkt als de ziekte, daarom vond de hond het niets