Au... Een brandwond!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Au... Een brandwond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 20:16

Hallo,
Op mijn werk is er perongeluk iemand met de frietpan tegen mij aangekomen, deze frietpan was al meer dan een paar uur in gebruik en was dus erg warm...(mac donalds)
Hierdoor heb ik nu 3 witte strepen op mijn arm met een grote rode plek eromheen. Omdat het erg druk was heb ik me er maar niks van aangetrokken en ben ik door gegaan met waar ik mee bezig was. Ik heb het gekoeld met koud/lauw water toen ik thuis was. Hebben jullie nog meer tips om het prikkende en brandende gevoel wat te verminderen en weten jullie hoeveel graads deze brandwond is? Elke streep is wit en heeft een lengte van ongeveer 5 cm en is denk ik 1 cm in de breedte. Is het nodig om hiermee naar de huisarts te gaan? Ik zelf ga eigenlijk nooit naar de huisarts als er iets is maar ik weet niet zoveel over brandwonden haha.
Groetjes,
Marija

tanjaatjuhh

Re: Au... Een brandwond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:17

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:35

Bel de huisartsenpost.

Eerste graads brandwonden doen gemeen zeer en zijn rood. Niet flink zijn, zou het je ooit nog eens overkomen: direct koelen.
Huid die wit verkleurd is na 'hitte' is in het dagelijks leven een 'rode vlag'. Denkbaar is dat stukje huid niet meer echt in staat om dat te doen wat je huid moet doen - en heb je de correcte wondverzorging nodig.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:38

Heb je een aloëvera plant? Snij er een 'blad' af, schil hem met een dunschiller en smeer de smurrie erop.

Snij nog een paar bladeren af, en leg deze in de vriezer voor een volgende keer. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:40

Je had het op je werk wel even moeten melden, ook al was het druk.
Het is tenslotte wel een bedrijfsongevalletje en je kunt dan aanspraak maken op hun verzekering (stel dat dit nodig is).

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:46

Aloë vera-gel kan helpen. Smeer dat echter niet op een open wond.

LizMD

Honingzalf smeren! Ik had een grote plek op m'n arm van een gewone pan, en is hiermee heel vlot genezen.

Kiichi

Je hebt een eerstegraads of oppervlakkig tweedegraads brandwond opgelopen. Heelt vanzelf binnen max. 2-3 weken en je houdt er geen litteken aan over :) Volgende keer direct langdurig (10 minuten ongeveer) spoelen met koud water! Voor nu kan je een zalf gebruiken (misschien heb je arnica in huis, of iets dergelijks?)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:49

Niet zelf iets op een brandwond smeren maar naar de huisartsenpost.

Zelf smeren kan een flinke infectie geven.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:50

Ik zou menthol gaas aanraden. Goed voor de wond genezing en haalt de hitte eruit voor je gevoel. (Is groen gaas, plakt ook niet vast.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:55

Koelen heeft nog zo'n drie uur na de verbranding zin, in die tijd kan de wond nog verergeren.

En witte huid is geen teken om lichtzinnig mee om te springen!

Sterkte.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:57

Niks op smeren. Echt helemaal niks.

Alleen maar koelen met lauw koud water. Langer dan je denkt dat nodig is.

Is het een grote brandwond? Ga dan naar de huisartsenpost.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:59

Ondanks dat het druk is gewoon direct koelen en hebben ze daar geen Zilversulfadiazine?
anders even langs je huisarts en vragen naar deze crème.
mijn dochter werkt bij een supermarkt op de broodafdeling waar ze zelf broodbakken en ja af en toe gaat het wel eens mis. Ook zij heeft deze crème via de huisarts gekregen, echt een wondermiddel. Trekt heel snel de warmte eruit en wanneer je het goed gebruikt eigenlijk geen littekens.
Maar voortaan eerst gewoon koelen, dat is altijd het belangrijkste. succes en hopelijk doet het niet te veel zeer.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:59

Brandwonden kan je beter niks op smeren. Alleen koelen kan een beetje helpen.
Niks aan doen dus. Zoiets is natuurlijk pijnlijk, maar geneest vanzelf wel weer. Hoe vaak ik al brandwonden heb gehad... :+

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:02

Als het toch heel veel pijn doet kan je bij de apotheek brandwonden gaasjes halen.
Werken bij mij altijd heel goed.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:13

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:39

Altijd koelen, ookal heb je het heel erg druk, gewoon even aangeven aan je manager dat je je hebt verbrand en goed koelen, is echt heel erg belangrijk. Maar dat is voor in het vervolg. Ze hebben bij de mac ook eigenlijk altijd speciale gel om op brandwonden te doen, dan weet je dat voor een volgende keer. :j

Als hij klein is zou ik er idd verder niets mee doen, bij een grotere even overleggen met de HAP.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 01:09

Dank jullie wel voor de reacties! Het lijkt net alsof er een laag over heen komt, het is een stuk dikker. Ik ben deze avond een paar keer naar de kraan geweest om het te koelen als het heel erg ging branden

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 02:03

Wit verkleuring is niet goed. Zou ermee langs de ha gaan. Toen ik me had verbrand aan m'n scooter was het een witte cirkel (max 2 cm in doorsnee dus klein) met rood eromheen. Thuis meteen gekoeld, ha voor advies gebeld en die zeiden kom maar langs omdat het wit Is. Was 3de graads verbrandt. Zalf erover van de ha en helemaal ingepakt, nog 2 keer ervoor terug geweest en nu zit er nog een litteken. ALTIJD meteen koelen (zelfs vies slootwater is beter dan niets) en langs de ha als het wit verkleurd! Ookal is het druk (zelf ook zo'n soort baan dus snap je reactie ook wel) eerst om jezelf denken en koelen! Begrijpen ze echt wel!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 02:19

Wat vervelend! Ik zou er zelf niks op smeren nu.

Je had inderdaad gelijk moeten koelen. Een les voor de volgende keer.

Ik ben zelf manager bij McDonald's en ik stuur iedereen, maakt niet uit hoe druk het is, voor minimaal tien minuten naar de kraan als ze zich verbrand hebben.

Maar wat ik me afvraag? Is diegene niet toevallig met het mandje tegen je aan gekomen ipv met de hele pan. Die verplaats je namelijk niet.

Grote kans dat je morgen al een stuk minder voelt. Succes!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:14

Ik heb het vorige week gehad.
Olie in de pan en aardappels bakken, ja spatten op me hand en een flinke plek.
Ik heb eerst gekoeld en toen van vsm Calendulan zalf erop gesmeerd. Hielp erg goed, ook voor de pijn.

Succes TS.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:34

Als zoiets gebeurt op je werk altijd meteen melden!
Verder koelen en niet te veel aan doen. Verbetert het niet over een paar dagen? Dan hup naar de dokter

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 10:31

Fee_ schreef:
Wat vervelend! Ik zou er zelf niks op smeren nu.

Je had inderdaad gelijk moeten koelen. Een les voor de volgende keer.

Ik ben zelf manager bij McDonald's en ik stuur iedereen, maakt niet uit hoe druk het is, voor minimaal tien minuten naar de kraan als ze zich verbrand hebben.

Maar wat ik me afvraag? Is diegene niet toevallig met het mandje tegen je aan gekomen ipv met de hele pan. Die verplaats je namelijk niet.

Grote kans dat je morgen al een stuk minder voelt. Succes!

Ik bedoelde het mandje inderdaad.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:50

Ik gebruik altijd de zalf of eventueel cooling foam spray van bepanthen.

Dan brand het niet zo voor mijn gevoel.

Alleen mits de huis niet open is en er geen blaren op zitten.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:02

Als het niet open is, zou ik me er niet zo druk om maken. Ik loop op mijn werk vrij regelmatig brandwonden op (wel kleintjes, maar ook wit en soms met een blaasje), en het gaat altijd gewoon over. Een beetje Betadine-zalf wil nog wel eens helpen om de pijn er een beetje uit te halen :j