bril of contactlenzen......ervaringen gevraagd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nafkedemi

bril of contactlenzen......ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 20:09

Ik ben ongeveer 26 jaar brildragend en ga kijken voor een andere.
De laatste tijd zit ik er ook aan te denken om over te stappen op contactlenzen.
Ik heb namelijk vernomen dat je hiermee anders en beter ziet dan met een bril.
Graag zou ik ervaringen horen van mensen die beide gebruiken, is er inderdaad verschil en zo ja in welk opzicht en wat bevalt beter?
wat vind jij de voors en tegens van beide?
Groetjes nafkedemi

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:12

Hier beiden, maar bril alleen voor 's avonds laat. Persoonlijk vind ik lenzen veel fijner. Met een bril heb ik heel snel last van vlekken omdat mijn wimpers zo lang zijn, daar ga ik me enorm aan ergeren dus ben ik continu aan het poetsen. Lenzen zijn alleen vervelend als ik ze te lang in heb of een extreme hooikoorts aanval heb. Ik zorg altijd wel dat ik mijn bril bij me heb als ik lang van huis ben, voor de zekerheid.

En toch ga ik eind dit jaar waarschijnlijk mijn ogen laten laseren :P

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:13

Je kan altijd ook je ogen laten laseren, maar als je voor lenzen gaat, zou ik ze heel goed laten opmeten, bij mij waren ze iets te groot en mijn ogen waren licht ontstoken.

Esbjerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:14

Ik heb op mijn 13e contactlenzen genomen na 10 jaar een bril te hebben gehad.
Ik vind er persoonlijk niet heel veel verschil in zitten qua hoe je ziet, ik zie misschien iets beter met een bril op maar dat verschil is minimaal.
De voordelen van lenzen vind ik dat je het in principe niet ziet en je hebt ook geen last meer van een beslagen bril bijvoorbeeld, ook met sporten vind ik lenzen een stuk handiger. Ook heb je idd geen last meer van vlekken op je bril, dat vond ik best wel irritant altijd.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:15

Ik vond t verschil relatief makkelijk in voordeel van lenzen uitslaan: je kunt veel makkelijker overal heenkijken zonder dat je over t randje van je bril heenkijkt, geen last van beslagen glazen of met sporten/paardrijden dat ie van je hoofd afkukeld, en geen risico op krassen ed. Nadelen zijn er ook: stoffig kan zorgen voor irritatie, altijd denken aan lenzenvloeistof in voorraad en met zwemmen niet je ogen opendoen.. Maar al met al vond ik lenzen dé uitkomst en heb ik alleen nog een bril voor de reserve

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:16

Ik heb beiden maar draag eigenlijk alleen mijn lenzen. Ik vind een ding op mijn hoofd niet prettig. Daarbij vervormt het beeld door mijn bril, rechte dingen worden een beetje rond. Als ik mijn bril een uurtje op heb is dat effect weg maar het maakt wel dat ik hem niet graag op zet.

Mijn (zachte) lenzen zijn super comfortabel, merk ik niks van.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:16

Ik gebruik al 11 jaar zachte lenzen en vind ze fijner dan een bril. Ik vind het fijn dat je geen randen hebt waar je tegenaan kijkt, je geen vieze vlekken hebt en er niet de hele dag wat op je neus staat/hangt. Ook zitten mijn wimpers vaak tegen het glas waardoor hij snel steeds vies is.
Nadeel is dat ik wel snel vind dat ik droge ogen krijg, en dat je ze eigenlijk niet heel lang mag dragen. Als je ze wel te lang draagt (meer dan 10-12 uur) gaan ze irriteren of worden ze wazig (en het is niet erg gezond voor je ogen).
Het liefst zou ik eigenlijk laseren om van al het gezeur af te zijn maar dat is helaas nu als student nog iets te prijzig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:17

Ik zie zeker niet beter met lenzen. Dit omdat ik een cilinder heb die wel in een bril geslepen kan worden maar niet in lenzen. Dus met lenzen zie ik altijd minder.

Maar vind mezelf met lenzen leuker dus doe ze toch in.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:18

Ik heb sinds mijn 15/16e lenzen. Daarvoor altijd een bril gehad. Tijden geklungeld met lenzen en helaas zijn mijn ogen zo lief voor me dat ze alleen flink prijzige lenzen aankunnen. Dus iedere maand een duit in het zakje maar ik ervaar zoveel meer gemak dan met bril.
Enige wanneer ik ze niet in heb is als ik slaap of als ik ga zwemmen. Voor de rest heb ik ze rustig 20 uur per dag in en nergens last meer van.

Ik irriteer me heel snel aan mijn bril(moest hem laatst een aantal dagen op ivm krasje op mijn hoornvlies, nou wat een ellende). Continu tegen het montuur aankijken, in mijn ooghoeken en boven en onder nog niet fatsoendelijk scherp zien, druk achter mijn oren en gewoon algehele irritatie. Voor mij geen bril meer, wat het ook kost. Wellicht ooit laseren maar dat is voor de toekomst.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:18

Iris82 schreef:
Ik zie zeker niet beter met lenzen. Dit omdat ik een cilinder heb die wel in een bril geslepen kan worden maar niet in lenzen. Dus met lenzen zie ik altijd minder.

Maar vind mezelf met lenzen leuker dus doe ze toch in.

Dit heb ik ook. Voor mij is dit ook de reden dat ik ga laseren.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:19

Ir111 schreef:
Ik heb beiden maar draag eigenlijk alleen mijn lenzen. Ik vind een ding op mijn hoofd niet prettig. Daarbij vervormt het beeld door mijn bril, rechte dingen worden een beetje rond. Als ik mijn bril een uurtje op heb is dat effect weg maar het maakt wel dat ik hem niet graag op zet.

Mijn (zachte) lenzen zijn super comfortabel, merk ik niks van.

Heb je dit ook als je recht vooruit kijkt door je bril? Want dat zou niet moeten, dan is waarschijnlijk je pupilafstand verkeerd opgemeten waardoor je niet precies door het midden van je glas kijkt. Hierdoor ontstaat prismatische werking en valt het licht anders op je netvlies.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:20

Arantes schreef:
Nadeel is dat ik wel snel vind dat ik droge ogen krijg, en dat je ze eigenlijk niet heel lang mag dragen. Als je ze wel te lang draagt (meer dan 10-12 uur) gaan ze irriteren of worden ze wazig (en het is niet erg gezond voor je ogen).

Het zal niet gezond zijn idd maar ik heb nergens last van. Ik draag ze gemiddeld zo'n 17 uur per dag zonder problemen.

@Arantes; eh, geen idee. Zal ik eens nagaan. Ik had dit ook bij mijn andere brillen overigens nu ik er over nadenk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:20

Voor mij is het verschil tussen een bril en lenzen qua zicht heel groot, maar dat heeft ook te maken met mijn sterke glazen die ik nodig heb.
Met mijn bril durf ik bijvoorbeeld geen auto te rijden; het beeld is erg verkleind, 2 dimensionaal en ik heb dan een slecht gevoel voor afstanden.
Bovendien is het montuur dan ook nog eens erg beperkend.
Ik ben dus héél blij met mijn lenzen :j Ik heb sinds mijn 16e lenzen, inmiddels alweer 20 jaar dus :)

Stiekum toch ook belangrijk: vanwege de sterke glazen, vervormt een bril mijn gezicht. Een vriendelijke manier om te zeggen dat het er echt niet uit ziet :') :n
Bovendien heb ik geen last meer van de bril die constant van mijn neus afzakt en klemt achter mijn oren (had daar altijd irritaties van).
Geen bril meer voor mij dus.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:21

Ik heb lenzen én een bril. En een zonnebril op sterkte :P

Lenzen heb ik eigenlijk overdag altijd in, maar soms met hooikoorts moet ik mijn bril wel op. Een zonnebril over een bril is k*t dus ik heb ook een zonnebril op sterkte. Ook straks op het strand fijn :+

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:34

Ir111 schreef:
Arantes schreef:

Het zal niet gezond zijn idd maar ik heb nergens last van. Ik draag ze gemiddeld zo'n 17 uur per dag zonder problemen.

@Arantes; eh, geen idee. Zal ik eens nagaan. Ik had dit ook bij mijn andere brillen overigens nu ik er over nadenk.

Dat kan, niet iedereen heeft er last van. Zou wel goed je ogen elk half jaar laten checken door de opticien want het kan wel schade inrichten die je zelf niet met het blote oog ziet (bv neovascularisatie).

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:38

Er zijn wel lenzen met een cylinder. Ik heb ze zelf ook. Torische lenzen. Ik heb de acuvue oasys for astigmatism.
Vroeger zei mijn vorige opticien ook dat het er niet was, en daar had ik daglenzen. Ik zag altijd wat troebel. Maar sinds ik deze lenzen heb, zie ik van veraf en dichtbij helemaal scherp.

Verder heb ik lenzen en een bril. Draag liever mijn lens (ja 1, ik heb 1 blind oog en daar draag ik geen lens in, oog doet het niet. In mijn 'goede' oog, dat -6 is, draag ik wel een lens). Ik heb mijn lens eigenlijk van 's morgens tot 's avonds in. Bril vind ik niet zo fijn. Draag ik alleen als ik er 's nachts uit moet voor mijn kindertjes.

Murthul

Re: bril of contactlenzen......ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:04

Ook met een cilinder kun je lenzen doen, ik had lenzen met gewichtjes erin die op hun plek draaiden. Ben uiteindelijk toch teruggegaan op bril omdat ik veel gedonder had met in-uit-in-uit omdat ik middags nog wel eens wil slapen.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:08

Ik heb lenzen en een bril. Gebruik mijn lenzen voornamelijk nu de zomerperiode er weer aankomt en het weer tijd is voor zonnebrillen en zwemmen. Ik ben ontzettend onhandig dus ik durf het niet aan om een dure zonnebril op sterkte te kopen. En ik vind mezelf leuker zondet bril (Wel pas na een aantal uur, anders vind ik mezelf maar een blotebillengezicht hebben) :D
Laatst bijgewerkt door MarJon op 09-06-16 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:08

Ik heb ook lenzen met een cilinder. Maar niet de cilinder die ik heb mn bril. Het kan kennelijk echt niet combinatie met mijn sterkte. Ik heb echt geen bijzonder hoge afwijking maar kennelijk kan de combinatie niet.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 22:12

Bedankt voor de reacties voor zover!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:14

Ik heb nu (helaas) beide. Zijn al halfjaar bezig met de goede lenzen vinden. Ik zie met lenzen slechter maar m'n opticien zei dat ik met bril altijd het beste zou zien. Voordeel van lenzen is geen montuur dat knelt, afzakt, vies wordt en je kan gewoon even snel een zonnebril opzetten. Zwemmen is ook handiger, normaal deed ik m'n bril af en zag ik niks meer. Nadeel van lenzen is dat ze kunnen irriteren, je moet ze altijd weer uit doen (en in, soms te lui voor) Vaak kun je wel een eerste gratis setje nemen bij sommige opticiens, kun je kijken of je het wat vindt.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:17

Ik heb ook lenzen sinds afgelopen jaar, ik ben erg tevreden! Ik heb zachte lenzen en vind mijn lenzen prettiger dan een bril. Lenzen hoef je niet telkens te poetsen, je krijgt geen brilafdruk van de zon :Y) Ook vind ik het erg fijn dat mijn beeld niet meer met zwart omlijnd is en dat ik geen mascara strepen op mijn bril achter laat.

Ik draag mijn bril nu eigenlijk nooit meer.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:20

Ik draag al jaren (bijna 30) lenzen. Het verschil in sterkte tussen de beide ogen is bij mij zo groot dat ik hoofdpijn krijg als ik de hele dag een bril draag. Met lenzen heb ik daar geen last van. Voor de rest de voordelen zoals iedereen het hier zo opnoemt.
Ik vind het ook rustiger kijken dan een bril.

Draag ook lenzen met een cylinder dezelfde als Storm noemde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:37

Ik wissel af :) op warme dagen met zweterige bezigheden doe ik lenzen in, vandaag een vrije dag en bril op
Met lenzen heb je gewoon volledig zicht, met bril heb je toch de randen van je montuur en dat als je achterom kijkt bijvoorbeeld, je ook een stukje langs je glas kijkt en dat daarvoor waas zit

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:46

Ik heb lenzen gehad maar ben weer terug gegaan naar een bril.
Hier ook een afwijking in de cilinder. Heb destijds harde lenzen gehad. Maar dat was geen doen met het stof. :n
Altijd in de paarden gezeten en nu in het melkvee.
Mijn omgeving is gewoon te stoffig.
Vind het erg jammer, zou liever lenzen hebben dan een bril. :j