6 van de 7 nachten in de week word ik wakker door zenuwpijn, kramp of spiertrillingen (rillen alsof je het koud hebt) in mijn benen. Daarnaast hou ik ook snel vocht vast in mijn benen en dat veroorzaakt ook weer zenuwpijn. Ik heb lipoedeem en ben hiervoor behandeld dmv 2 mislukte operaties, dus ik weet wat de oorzaak is. Tenminste, ik ga er vanuit dat dat het is. Dit is bij normale weken. In een week waar ik ergens een paar uur moet staan of lopen levert nog meer klachten op. Vaak ook nog met restless legs waardoor ik helemaal niet stil kan liggen.
Ik weet alleen geen oplossing voor in ieder geval wat vermindering van de klachten. Iemand nog tips?
Wat doe ik al:
- voeteneind bed wat hoger
- zoveel mogelijk benen omhoog overdag (op mijn werk lukt het redelijk, maar ik werk ook nog als dirigent, dus gemiddeld lukt dat een paar uur per dag. De ene dag wat meer dan de ander)
- 1,5-2 liter drinken (groene thee en water)
- magnesium en kalium slikken
- zo gezond mogelijk eten (al heb ik niet het idee dat dat er invloed op heeft, maar gezond is sowieso goed

- steunkousen bij erge dagen
Ik ben al gewaarschuwd bij de diagnose dat de pijn toe zou nemen. Maar dit was voornamelijk gewrichtspijn door het gewicht. En laat ik daar nou net geen last van hebben, want ik ben behoorlijk afgevallen en kom niet aan. Het zit echt in de zenuwen en spieren. En het is zo verrot slapen 's nachts (overdag overigens ook niet heel lekker, maar dan kan ik er wel doorheen bijten).