Fietsen goed voor afvallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurvosje

Fietsen goed voor afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 16:04

Hoi bokkers!

Ik vroeg me nou eigenlijk af of fietsen een beetje helpt bij afvallen, niet dat ik dramatisch veel kilo's kwijt wil, maar meer om wat strakker en slanker voor de zomer te worden.
Ik ben zelf eigenlijk totaal geen fan van hardlopen, dus het liefst zou ik deze optie ook liever niet gebruiken

Ik heb wel een behoorlijke fiets conditie en dot vind ik ook erg leuk om te doen. Is dit ook goed voor jezelf om wat "strakker" te worden?

Groetjes!

MissBambi

Re: Fietsen goed voor afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:10

Fietsen is uiteraard beter dan bijvoorbeeld de auto pakken, maar vergis je niet. Het zit hem er ook in wat je binnen krijgt uiteraard ;)

Ik ben momenteel 4 x per week in de sportschool te vinden met een eetschema van hun.
Dit omdat ik dus ook graag iets wil afvallen maar met name wat strakker wil worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:12

Traplopen is ook super voor je conditie!

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:15

Fietsen kan zeker iets toevoegen aan een goed en gezond gewicht. Je zal hier voornamelijk je kuiten en benen mee 'trainen'. Om echt strakker te worden, kun je beter naar de sportschool gaan. Daar kun je diverse spiergroepen trainen wat wel effect heeft op een strakker lichaam. Met fietsen zul je dat niet bereiken, alleen eventueel kilo's kwijt raken als je fanatiek fietst met een juist eetschema.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:25

Van fietsen zal je wel afvallen, maar veel minder snel dan met hardlopen.
Het is niet zo dat als je elke dag 10 min fietst dat dat echt helpt.
Het gaat vooral om de inspanning, dus als je alleen wat rustig rondfietst zal het niet veel opleveren.
Maar als je je echt goed inspant en het zweet op je voorhoofd staat dan zal het veel sneller gaan, probeer daarom ook veel omhoog te fietsen, of erg snel te fietsen.
Verder als je wat strakker wilt worden is het verstandig om je buikspieren te gaan trainen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:32

kaatje888 schreef:
Het gaat vooral om de inspanning, dus als je alleen wat rustig rondfietst zal het niet veel opleveren.
Maar als je je echt goed inspant en het zweet op je voorhoofd staat dan zal het veel sneller gaan, probeer daarom ook veel omhoog te fietsen, of erg snel te fietsen.
Verder als je wat strakker wilt worden is het verstandig om je buikspieren te gaan trainen.

Dat is niet juist.
https://www.salusi.nl/ideale-hartslag-v ... rbranding/

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:32

Maakt wel uit of je een racefiets of een stadsfiets bedoelt. Van dat eerste val je namelijk wel degelijk af, omdat dat een hele andere houding en manier van bewegen is.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:34

Een strak lichaam is 20% sporten en 80% voeding word altijd gezegd.
Fietsen is goed voor cardio, maar als je echt wat strakker wil worden is krachttraining sterk aan te raden!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:36

Mijn man is 10 kg kwijt geraakt puur door elke week 50/75 km te fietsen (verdeeld over twee x, op een hybride crossfiets (kruising mountainbike racefiets zeg maar).
In een half jaar ongeveer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:29

Als ik zie wat voor bierbuiken hier regelmatig op hun renfietsje voorbij komen dan vraag ik me vaak af of dat fietsen wel zo goed helpt :+
Maar inderdaad, daar train je je beenspieren en bilspieren vooral goed mee, maar je buikspieren en armspieren minder natuurlijk.
Zwemmen schijnt veel meer spieren te trainen, dus dat is misschien een optie als je niet graag in de sportschool zit? Of wandelen, daar train je je buikspieren ook beter mee dan met fietsen.
En inderdaad, gezond eten :) Bij het avondeten minder/geen vlees, minder pasta/aardappel en meer groente scheelt al een hoop. Niet meer snoepen tussendoor, geen frisdrank.. dat soort dingen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:42

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:45

Volgens mij als je echt wel elke dag gaat fietsen dat je afvalt. Helaas werkt het weer ook niet echt mee.
Ik heb vandaag voor de eerste keer een km of 5 gefietst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:49

IsabelHx schreef:
Een strak lichaam is 20% sporten en 80% voeding word altijd gezegd.
Fietsen is goed voor cardio, maar als je echt wat strakker wil worden is krachttraining sterk aan te raden!

Eh - fietsen IS krachttaining, hoor!
Dwz: een klein eindje op een dag met weinig wind is en een vlakke omgeving is een ding.
Maar tegen de wind in, heuvel op, en dat dagelijks als fietsforens dat is different koek.
De houding waarin je fietst maakt niet wezenlijk uit, zij het dat je bij een ligfiets giga hard gaat terwijl je cardio doet, zit je rechtop in de wind heb je het zwaarder. (Maar in elke gezonde houding kun je vetten verbranden.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-06-16 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:51

kaatje888 schreef:

Dat klopt niet... Juist langdurig en rustig inspannen zet je vetverbranding aan. Daar heb je aërobe capaciteit voor nodig. Als je jezelf keihard in het zweet werkt zit je in de anaerobe capaciteit te werken en verbrand je geen vet.
Om vet te verbranden moet je trainen op 60/70% van je maximale hartfrequentie. (220-leeftijd) en dat over een tijd van minimaal een half uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:02

Fietsen helpt natuurlijk wel je been en kuitspieren te trainen, maar je valt er niet echt van af. Een echt dieet is ook niet aan te raden, je bent immers pas 15. Je kunt wel proberen meer te bewegen, zoals wandelen, paardrijden, hardlopen (als je er andere dingen bij doet hoef je het niet vaak te doen) maar vooral goed opletten op wat je eet. Geen snoep, snacks, tussendoortjes. En drink water in plaats van frisdrank. Je wordt er niet dik van en het is goed voor je huid! 's avonds een normale portie eten dus geen 3 borden vol. En eet meer groente en laat frietjes, pizza, pannenkoeken etc. even staan.

Maar van de foto's in je profiel gezien is echt afvallen niet nodig. Wat hierboven staat is wel goed om te (blijven) doen zodat je dit gewicht ook behoudt ;). Ik ben al van mezelf niet dik maar ik merk dat nu ik in de puberteit zit wel een buikje krijg dus ik doe dit nu ook en werkt echt super!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:08

Koop een oud wielersfietsje! Kost geen drol, en kan je toch fijn wat kilometers maken met snelheid. Een fiets zoals een fiets bedoeld is.
Ikzelf ben allang verkocht, pak alleen de zware fiets nog als ik boodschappen moet vervoeren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:14

Ik denk als je elke dag fietst je echt wel gaat afvallen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:17

Ik ben een aantal jaar geleden 20 kilo afgevallen door gezond te eten en iedere dag 20-30 minuten te fietsen op de hometrainer. Je valt er dus wel degelijk mee af.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:20

Ik zou idd ook veel krachttraining doen, ik volg zelf de opleiding beveiliging en we moeten ook veel sporten, maar wij doen voornamelijk veel krachttraining. Ik ben sinds februari 10 kilo afgevalen door krachttraining.
Wij doen bijv 2x 30 sec planken 130 keer opdrukken, 20 chin ups en ga zo maar door.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:23

En reken maar dat je met zowel fietsen als paardrijden je buikspieren traint!

Op de fiets: recht op zitten, gewicht op je zitbotten en je knieën een beetje optrekken (ipv linkervoet gaat mee met de zwaartekracht, duwt de andere voet op en je steunt/ hangt op het stuur).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:31

Ik kreeg van de diëtist het advies om te gaan fietsen. Als het mooier weer word ga ik naar het werk fietsen. Dit is ongeveer 18 km heen en terug

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:34

Ligt aan je hartslag of het cardio of kracht is. Als je conditie goed is, zal je hartslag bij inspanning lager zijn dan voorheen en afhankelijk van je leeftijd heb je dan een bepaalde ideale hartslag waarde voor krachttraining en die is lager dan gewenst bij cardio.

Dus met fietsen kun je óók krachttraining doen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:35

purny schreef:
Ik kreeg van de diëtist het advies om te gaan fietsen. Als het mooier weer word ga ik naar het werk fietsen. Dit is ongeveer 18 km heen en terug

Bouw je wel een beetje op van te voren? 2x 18km fietsen én werken is niet niks!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:38

xEmily schreef:
purny schreef:

Bouw je wel een beetje op van te voren? 2x 18km fietsen én werken is niet niks!

Nee het is totaal 18 km. 36 zou ik niet doen. Ben niet gek :+
En ik werk achter de kassa. Dus kan dan een paar uur bijkomen en uitrusten :D

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:39

Oh sorry, te vlug gelezen haha :o
Nee dan is t prima te doen toch? Fietsen (op een goede fiets) is zo fijn!