Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:37

Allereerst wil ik even zeggen dat ik iedereens keuze in het leven respecteer; ik heb absoluut niets tegen vegetariërs en veganisten.

Een tijdje geleden kwam ik een oude vriendin van me tegen. We konden altijd goed overweg en hadden het altijd erg gezellig. Het kwam ter sprake dat zij veganistisch is geworden. We hadden het er even over en uiteindelijk begon ze opeens mij op te dringen om ook veganistisch te worden. Ik heb gezegd dat ik toch liever vlees blijf eten, waarna ik te horen kreeg dat ik in een psychische inrichting hoorde... -O-

Ik heb haar op gezocht op internet en daar vergelijkt ze vleeseters met Hitler, en nog veel meer. Daar is ze overigens niet de enige in. Door duizenden mensen worden alle mogelijke (drog)redenen bij elkaar gesprokkeld om mensen maar in hun gezicht te duwen dat ze ook moeten stoppen met vlees eten, en zodra je er iets van zegt of je mening geeft als vleeseter wordt je totaal afgebrand en met de dood bedreigd.

Waar komt die extreme wil bij sommige vegetariërs en veganisten om anderen hun ideeën op te leggen vandaan? Wat zijn jullie gedachten hierover?

Supervixen

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:40

Ik denk dat het een beetje uit de hand gelopen passie is. Passie om niks van dieren te eten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:42

Klinkt bijna als een sekte.
Eng.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:42

Mja, dat komt niet alleen bij veganisten voor, maar bij alle extremisten. Sommigen beginnen er zelfs een oorlog om ;)
Die mensen zijn gewoon niet wijs, zou me er niks van aantrekken.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:43

Ironisch genoeg was Hitler juist een vegetariër. :')

Maar om op je punt in te gaan: ik zelf eet geen vlees, en als anderen er naar vragen leg ik graag uit waarom niet, maar ik val er niemand mee 'lastig'. Ik denk dat dat een gezonde houding is voor alle eigen keuzes die je maakt: je religie, je hobby, of inderdaad je dieetkeuze. :j

Ik denk dat sommige veganisten en vegetariërs, net als sommige mensen die je willen bekeren tot een religie, heel graag 'de wereld willen redden' en dus 'zieltjes te winnen'. Volgens mij komt dat vaak vanuit een goede gedachte - compassie met aarde/hongerende mensen/dieren - maar dan tot in het extreme doorgetrokken en is het niet heel sociaal handig als je dus mensen buiten die groep agressief probeert te 'bekeren'. Tja, wat je eraan kunt doen weet ik niet, behalve duidelijk zeggen dat je er niet van gediend bent.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:48

Veganisme op zich is niet per se extreem, sommige veganisten zijn dat wel. Jammer, want op zich is er een hoop te zeggen voor het beperken van vlees eten/consumeren van dierlijke producten. Maar door de manier waarop sommigen de boodschap verpakken roepen ze nogal wat weerstand op.

Ik zal zelf nooit vegetarisch/veganistisch worden, ik geloof dat een gevarieerd voedingspatroon het beste is. Ben wel beperkter vlees gaan eten en ook bijvoorbeeld melk drink ik niet of nauwelijks nog.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:49

verootjoo schreef:
Mja, dat komt niet alleen bij veganisten voor, maar bij alle extremisten. Sommigen beginnen er zelfs een oorlog om ;)
Die mensen zijn gewoon niet wijs, zou me er niks van aantrekken.

Exact! Dit heeft helemaal niks met veganisme te maken. Meer met de mentale toestand waarin jouw vriendin verkeert.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:00

Open staan voor elkaars visie is soms moeilijk. Ik heb een tijd geen vlees gegeten en ik kan je vertellen dat mij vaak is opgedrongen het te eten door de mensen om mij heen.
Men staat gewoon niet open voor alternative en de beweegredenen daar achter, en dan bedoel ik niet eens zo zeer specifiek of je vlees eet of niet.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 24-05-16 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:01

Ik kan me wel iets bedenken bij waarom sommigen zo extremistisch doen. Ze willen de wereld verbeteren en zijn er van overtuigd het een kleine moeite is om anders te eten en je er een heleboel dieren mee redt en het milieu minder beschadigt. Wat volgens mij ook zo is (op de kleine moeite na dan, want ik geloof best dat het niet voor iedereen weggelegd is en ook lijkt het me behoorlijk ingewikkeld om alles aan dierlijke producten te moeten vervangen).

Het is gewoon een verschil van prioriteiten. Net als een dierenliefhebber vs een niet-zo-heel-erg-dierenliefhebber. Als jij als dierenliefhebber ziet dat een niet-zo-heel-erg-dierenliefhebber hun diertje te kort doen aan iets, zal jij misschien heel fel kunnen gaan reageren terwijl de niet-zo-heel-erg-dierenliefhebber denkt: Waar maak je je druk om, beestje heeft eten en drinken en is verder gezond.

Nu wil ik zeker niet zeggen dat alle veganisten zo extremistisch zijn en er zullen er genoeg zijn die een ander zijn keus respecteren. Maar ik kan me goed voorstellen dat ze denken: joh, eet gewoon wat minder dierlijke producten, doe je de wereld goed mee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:10

xRaisin schreef:
Ik kan me wel iets bedenken bij waarom sommigen zo extremistisch doen. Ze willen de wereld verbeteren en zijn er van overtuigd het een kleine moeite is om anders te eten en je er een heleboel dieren mee redt en het milieu minder beschadigt. Wat volgens mij ook zo is (op de kleine moeite na dan, want ik geloof best dat het niet voor iedereen weggelegd is en ook lijkt het me behoorlijk ingewikkeld om alles aan dierlijke producten te moeten vervangen).

Het is gewoon een verschil van prioriteiten. Net als een dierenliefhebber vs een niet-zo-heel-erg-dierenliefhebber. Als jij als dierenliefhebber ziet dat een niet-zo-heel-erg-dierenliefhebber hun diertje te kort doen aan iets, zal jij misschien heel fel kunnen gaan reageren terwijl de niet-zo-heel-erg-dierenliefhebber denkt: Waar maak je je druk om, beestje heeft eten en drinken en is verder gezond.

Nu wil ik zeker niet zeggen dat alle veganisten zo extremistisch zijn en er zullen er genoeg zijn die een ander zijn keus respecteren. Maar ik kan me goed voorstellen dat ze denken: joh, eet gewoon wat minder dierlijke producten, doe je de wereld goed mee.

Ik snap ook echt wel de beweegredenen, en ik vind het prima als iemand me uitlegt waarom hij kiest om veganistisch te eten, maar uiteindelijk kiest iedereen zelf wat ie wel en niet in z'n mond stopt. En mensen met de dood bedreigen omdat ze het niet met je eens zijn en vergelijken met hitler vind ik wel ver uit proportie :\

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:12

Ygritte schreef:
Ik denk dat sommige veganisten en vegetariërs, net als sommige mensen die je willen bekeren tot een religie, heel graag 'de wereld willen redden' en dus 'zieltjes te winnen'. Volgens mij komt dat vaak vanuit een goede gedachte - compassie met aarde/hongerende mensen/dieren - maar dan tot in het extreme doorgetrokken en is het niet heel sociaal handig als je dus mensen buiten die groep agressief probeert te 'bekeren'. Tja, wat je eraan kunt doen weet ik niet, behalve duidelijk zeggen dat je er niet van gediend bent.

Dit. Het gevoel van de waarheid in pacht hebben en de wereld willen redden, dat je inderdaad ook bij sommige religieuze mensen terug ziet. Of juist bij sommige atheïsten. Of bij mensen die borstvoeding het hoogste goed vinden (of juist niet!). Of of of. Er zijn veel verschillende soorten van dat soort mensen :D
Moraal van het verhaal: extremisme is nooit de weg. Mensen uitmaken voor Hitler of met de dood bedreigen is nooit goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:13

Hitler was inderdaad ook vegetariër :+
Ik denk dat je gewoon net de verkeerde tegen bent gekomen.
Overal vind je extremisten, ook aan de kant van de vleeseters zijn er meer dan genoeg mensen die geen dag zonder vlees kunnen en anderen wijs willen maken dat veganistisch eten ongezond is en je vertellen hoe vreselijk slecht je bezig bent. En net zoals ik als vegetariër me niks aantrek van dat soort mensen hoef jij je ook niks aan te trekken van de mensen die jou met hitler vergelijken.
Verder is het natuurlijk wel slim om gewoon open te staan voor nieuwe ideeën en visies. Door te zeggen dat alle vegans extreem zijn en ze een sekte te noemen creëer je alleen maar meer geruzie en onberip. Hoewel ik zelf geen vlees, vis, zuivel en minimale eieren eet en liever de hele wereld vegan zou zien eten begrijp ik ook dat er genoeg mensen zijn die dit niet willen om verschillende redenen, en dat accepteer ik dan ook.
Maar die acceptatie verwacht ik dan ook van de tegenpartij. Als jij bijvoorbeeld tegen je vriendin hebt gezegd dat je het vreemd vind dat zij veganist is en dat dieren er toch zijn om opgegeten te worden, dan kun je uiteraard ook weer een reactie daarop terug verwachten. Ik kan me haast niet voorstellen dat het gesprek verliep van 'he, lang niet gezien, ik ben veganist.' 'Oke leuk, ik eet vlees.' 'Serieus?! Jij bent net als hitler!' :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:32

8nnemiek schreef:

Ik ben wel benieuwd wat de bekerende vegetariërs hier van vinden.

Maar goed. De vriendin in de OP vind ik inderdaad nogal extreem. Een trekje dat je wel vaker ziet bij vegetariërs en veganisten, heel religieuze mensen en bij mensen met een hond. Het is irritant maar wat doe je eraan :')

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:35

Ik ben niet veganistisch, wel vegetarisch. Ik denk dat je dit een beetje moet vergelijken met religie. Er zijn best veel moslims, maar er zijn ook extremistische moslims. Betekent dat dat alle moslims extremisten zijn? Nee, het merendeel niet.
Ik denk dat je dit soort extremen wel bij elke 'groep' kan vinden, waar het dan ook over gaat.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:54

Koper schreef:
8nnemiek schreef:

Eén van mijn favoriete boeken heeft als voorbeeld voor dat de wereld niet zwart-wit is, dat er ééns twee wereldleiders waren: één was vegetariër, hield van dieren, rookte niet en was geheelonthouder; de ander was een alcoholist die pijp rookte en een moeilijk/koppig karakter had. Welke was de "moreel juiste" en wil je als leider voor je land? [De eerste persoon is dus Hitler, en de tweede Winston Churchill]. Eén uiteindelijk de slechtste persoon die ooit geleefd had en de ander de voorvechter van de vrije wereld en een held. Persoonlijke voorkeuren en karaktertrekken zeggen dus niet zó veel, en niemand is 100% 'slecht' of 'goed'. :j Zo zijn er moordende veganisten, maar ook vleeseters die de wereld redden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:54

Koper schreef:
8nnemiek schreef:

Dat hij beter de vleeseters had kunnen vergassen ipv de joden? :=
Dan waren er niet veel mensen meer over.. Wel een stuk beter voor het milieu en de dieren :Y)

Nee, ik heb eigenlijk geen flauw idee waarom hitler vegetariër was.
Niet iedereen is vegetariër of veganist vanwege de dieren natuurlijk.
Een vriend van vriendlief is veganist 'om de egoïstische reden dat het beter is voor mijn gezondheid' zoals hij dat vertelde. Hij is atleet en herstelt gewoon veel sneller op een veganistisch dieet.
Einstein schijnt vegetariër te zijn geweest omdat het de aarde zou redden en beter zou zijn voor je gezondheid. Die man was zijn tijd zo ver vooruit _/-\o_

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:01

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:06

Kuggur schreef:
Je topic heeft illustratie nodig; http://terriermandotcom.blogspot.is/201 ... -test.html
:D

NB. Van veganisten met een hond (of kat) begrijp ik niets.

:') :') :') You just made my day *\o/* *\o/* *\o/*

absoluut geniaal :')
En je nabericht, helemaal mee eens.. heb die verbazing ook wel eens geuit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:10

Ik heb meegemaakt dat iemand ging verhuizen omdat ze niet wilde dat haar kinderen zagen dat kippen eieren legden en dat die werden weggehaald.
In eerste instantie vond ze maar dat die man zijn kippen weg mest doen.
Ze woonde bij hem op het erf.

Daar zakt mijn broek van af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:13

Er zijn ook mensen die veganisten en vegetariërs helemaal de grond in trappen of (in het openbaar) belachelijk maken. Je hebt nou eenmaal overal rotte appels tussen zitten.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:16

verootjoo schreef:
Ik snap ook echt wel de beweegredenen, en ik vind het prima als iemand me uitlegt waarom hij kiest om veganistisch te eten, maar uiteindelijk kiest iedereen zelf wat ie wel en niet in z'n mond stopt. En mensen met de dood bedreigen omdat ze het niet met je eens zijn en vergelijken met hitler vind ik wel ver uit proportie :\

Daar ben ik het helemaal met je eens hoor. Iedereen dient respect te hebben voor elkaars dieet keuze. En bedreiging zijn nooit terecht. Maarrr als er op bokt iets geplaatst wordt van een mishandeld paard schiet ook iedereen uit hun slof en komen er ook bedreigingen langs. Ik denk dat veganisten dit als het zelfde zien, gezien het er in de vlees industrie ook behoorlijk dieronvriendelijk aan toe kan gaan en dan werk je er als vleeseter natuurlijk aan mee.

Of deze gedachten terecht zijn is natuurlijk discutabel. Er kan natuurlijk al bewuster gekozen worden door op te letten waar het vlees vandaan komt waar je eet, aangezien niet alle boerenbedrijven dieronvriendelijk zijn. Maar niet iedereen heeft het geld om bewuster te kiezen. En zo zullen er nog genoeg andere redenen zijn om toch vlees te eten en dat is ieder zijn goed recht!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:16

Ik zie de humor in dat filmpje echt totaal niet. Het is toch allemaal onzin wat hij nu zegt, en ook nog enorm overdreven gebracht, terwijl het omgedraaid helemaal niet zo vreemd zou klinken. Wat is er op tegen om interesses te delen met mede veganisten? Of vleeseters uit te leggen wat de gezondheidsvoordelen zijn van een bepaalde groente als het gesprek daar over gaat, of een maaltijd te bestellen zonder datgene wat je niet wil/kan/mag eten?

Wat betreft veganisten met vleesetende dieren.. In die gevallen zul je bijna altijd zien dat zo iemand het dier al had voordat diegene veganist werd, of het dier heeft opgevangen omdat het hulp nodig had.
Daarnaast krijgen de meeste katten/honden toch afvalproducten uit de vleesindustrie, die anders zouden worden verbrand, dus ook dat kan een goede reden zijn waarom een veganist toch een dier neemt.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:19

Inderdaad wat [***] zegt; je hebt overal rotte appels tussen zitten. Zelf ben ik vegetariër en word ook regelmatig sterk de grond in geboord omdat ik 'maar weer vlees moet eten want je bent met onzin bezig'. Tja, meningen verschillen. Sommigen dringen hun levenswijze enorm aan anderen op, en daar kan ik me aan storen. Zelf probeer ik geen mensen te 'bekeren' tot het vegetariër zijn, want ik vind dat iedereen zijn eigen mening moet vormen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:20

xRaisin schreef:
Daar ben ik het helemaal met je eens hoor. Iedereen dient respect te hebben voor elkaars dieet keuze. En bedreiging zijn nooit terecht. Maarrr als er op bokt iets geplaatst wordt van een mishandeld paard schiet ook iedereen uit hun slof en komen er ook bedreigingen langs. Ik denk dat veganisten dit als het zelfde zien, gezien het er in de vlees industrie ook behoorlijk dieronvriendelijk aan toe kan gaan en dan werk je er als vleeseter natuurlijk aan mee.

Of deze gedachten terecht zijn is natuurlijk discutabel. Er kan natuurlijk al bewuster gekozen worden door op te letten waar het vlees vandaan komt waar je eet, aangezien niet alle boerenbedrijven dieronvriendelijk zijn. Maar niet iedereen heeft het geld om bewuster te kiezen. En zo zullen er nog genoeg andere redenen zijn om toch vlees te eten en dat is ieder zijn goed recht!

Alsof er alleen deze extremen zijn. Je kunt als kritische consument prima aan zuivel van gehoornde koeien, eieren met verschillende gradaties aan scharrel en beter leven en aan verantwoord vlees komen. Overigens geldt natuurlijk bij je afweging niet alleen het leven maar ook de dood van het dier. Bij mij ligt de grens bij halal en bij kippenvlees. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:21

Linda, ik denk dat het met name is dat sommige vleeseters, reageren op uitspraken of verkondigingen van vegetariërs/veganisten en daarin soms inderdaad te ver gaan..

ik heb nog nooit een vleeseter gezien die zijn vlees eten als een soort evangelie ten toon spreid.
Andersom zie je bijvoorbeeld wel regelmatig een topic hier al geopend worden over vleeseten, vleesindustrie, stoppen met vleeseten. Of als het gewoon over voeding gaat komt er out of the blue ineens een evangelist aanzeilen die begint over dat het beter is om het niet geen vlees te gebruiken maar een vleesvervanger.

Een vleeseter over het algemeen, eet vlees maar begint er geen hele gesprekken of discussies over.
Een enkeling die zich schofterig gedraagt als er een vegetarier een eigen bbq meeneemt en daar vegabrugers op maakt tijdens een bbq.

Als iemand op een bbq vraagt waarom de ander eigenlijk een losse bbq meekrijgt.. dan lijkt het soms wel of er bloed geroken wordt. want naast de simpele opmerking 'omdat ik vegatarisch bbq' krijg je ook gelijk een hele uiteenzetting over het waarom, de varkensindustrie, het slechte van vlees en tot slot 'wil je ook een worstje' (op de een of andere manier, had diegene voor 10 man samples mee)..

Nu gebeurd dat niet bij iedere bbq natuurlijk, maar heb het al in drie verschillende varianten meegemaakt dat een gezellig bbq ineens ontaarde in een ongevraagde lezing over het eten van vlees.