Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Duhelo schreef:Ik denk ook dat je de grootste stap al gezet hebt.
Uitspreken is sowieso iets dat moeilijk is, is het een idee om bovenstaand stuk tekst in een brief te zetten, en dan per persoon die met een bepaalde leugen te maken heeft een persoonlijk stuk te schrijven, welke leugen, hoe die persoon erin betrokken is, waarom je het gedaan hebt, hoe je je er nu bij voelt, alles wat je maar wil.
Dan kan je die brief geven aan de persoon, die laten lezen (desnoods even laten bezinken en op een later moment afspreken om de situatie te bespreken). Dan ben je al zeker dat je alles overgebracht hebt wat je wil overbrengen (wat in een gesprek soms een andere kant op gaat, en dan wil je geen dingen uitflappen wat je niet meent.)
Bizzybijtje schreef:Duhelo schreef:Ik denk ook dat je de grootste stap al gezet hebt.
Uitspreken is sowieso iets dat moeilijk is, is het een idee om bovenstaand stuk tekst in een brief te zetten, en dan per persoon die met een bepaalde leugen te maken heeft een persoonlijk stuk te schrijven, welke leugen, hoe die persoon erin betrokken is, waarom je het gedaan hebt, hoe je je er nu bij voelt, alles wat je maar wil.
Dan kan je die brief geven aan de persoon, die laten lezen (desnoods even laten bezinken en op een later moment afspreken om de situatie te bespreken). Dan ben je al zeker dat je alles overgebracht hebt wat je wil overbrengen (wat in een gesprek soms een andere kant op gaat, en dan wil je geen dingen uitflappen wat je niet meent.)
Dat zou ik zeker niet doen. Daarmee wakker je onnodige confrontaties aan en het is belangrijk dat TS eerst aan zichzelf werkt voordat ze het probleem naar buiten op wil lossen
Cayenne schreef:Knap dat je het probleem zelf inziet, TS! Dat is een goed begin.
Een aantal jaar geleden was hier op Bokt ook een topic van iemand met hetzelfde probleem.
Zij kreeg veel goede tips. Misschien kun je dat topic nog terug vinden.
Storm schreef:Cayenne schreef:Knap dat je het probleem zelf inziet, TS! Dat is een goed begin.
Een aantal jaar geleden was hier op Bokt ook een topic van iemand met hetzelfde probleem.
Zij kreeg veel goede tips. Misschien kun je dat topic nog terug vinden.
Ja klopt! Ik moest daar ook aan denken. Ik ga even graven.
Edit; dit was hem toch?
[LZP] Ik heb iedereen bedrogen..
InekeN schreef:Allereerst maar eens een compliment. Je geeft blijk van een volwassen houding, je doorziet wat je hebt gedaan, en grotendeels ook waarom. Dat is confronterend en moeilijk. Waarschijnlijk heb je een laag zelfbeeld wat je (onbewust, maar nu veel bewuster!) wilde compenseren. Wanneer je jezelf goed genoeg vindt om te zijn zoals je bent is het liegen direct een stuk minder. Weet je; elke dag kun je opnieuw beginnen. Het lijkt erop of je hard op weg bent naar een nieuwe start. Tel even tot 5 zodra je iets wilt zeggen wat niet helemaal klopt, of knijp jezelf in een vinger. Je zult zien: anderen waarderen je ook wanneer je 'gewoon' bent!
schaduw9876 schreef:De eerste stap is voor mij in ieder geval praten met de huisarts, daar ga ik morgenochtend voor bellen. Ik kan het totaal niet vinden met mijn huisarts dus ik wil liever niet in al te veel details treden over waarom ik precies doorverwezen wil worden, wat het wel lastiger maakt.