Autistische trekken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Autistische trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 22:19

Naarmate ik ouder wordt hoe meer ik me begin te ergeren aan mijn autistische trekjes. Ik ben niet autistisch voor zo ver ik weet. Maar hoe meer ik dingen niet doe die wel moeten gebeurd worden of toch in mijn hoofd hoe gekker ik er van word. (Bv. mijn zweepje verpakken als ik van kant verander, wat eigenlijk enkel in de manege's moest) Dit is een heel simpel voorbeeld, maar bijvoorbeeld in mijn relatie heeft dit ook effect.

Storm

Re: Autistische trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 02:23

En je vraag is?

Maar trouwens wel herkenbaar. Ik heb het ook. Krijg geen rust in mijn hoofd voordat bepaalde dingen 'goed' gedaan zijn. Zelfs zweepje verwisselen heb ik ook. Zelf heb ik me er maar bij neergelegd en doe gewoon mijn dingetjes, mijn man kan er meestal wel om lachen en laat me mijn gang maar gaan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:17

Storm schreef:
En je vraag is?

Maar trouwens wel herkenbaar. Ik heb het ook. Krijg geen rust in mijn hoofd voordat bepaalde dingen 'goed' gedaan zijn. Zelfs zweepje verwisselen heb ik ook. Zelf heb ik me er maar bij neergelegd en doe gewoon mijn dingetjes, mijn man kan er meestal wel om lachen en laat me mijn gang maar gaan.

Of nog mensen hier last van hebben :+
Gohja, mijn vriend vind het vaak irritant, hij heeft zich er wel al bij neergelegd en kan hier soms ook wel om lachen maar hij vind het soms ook echt hartstikke vervelend.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:23

Zweepje wisselen is gewoon een aangeleerde gewoonte. Net als je gordel om doen in de auto enz.
Dat is zo vaak herhaald dat het normaal is en vreemd als het niet meer gebeurd.
Dat heeft niets met autisme te maken.

Ieder mens heeft in zekere mate behoefte aan rust, ritme en regelmaat. Dat is een natuurlijk iets.

Dat je zaken af moet maken voordat je hoofd leeg is geld daar ook voor.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:27

Ik heb er ook last van, maar ik ben dan ook gediagnosticeerd met Autisme :+

Bv met eten. Niets mag elkaar aanraken, en ik eet altijd eerst het vlees, dan de aardappelen en dan de groente. :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:30

MarliesV schreef:
Zweepje wisselen is gewoon een aangeleerde gewoonte. Net als je gordel om doen in de auto enz.
Dat is zo vaak herhaald dat het normaal is en vreemd als het niet meer gebeurd.
Dat heeft niets met autisme te maken.

Ieder mens heeft in zekere mate behoefte aan rust, ritme en regelmaat. Dat is een natuurlijk iets.

Dat je zaken af moet maken voordat je hoofd leeg is geld daar ook voor.

Aangezien ik nooit echt op maneges heb gereden waar dit moet heb ik het ook nooit aangeleerd :P
Dit is gewoon een simpel voorbeeld, heb het met nog zoveel dingen.
KittyDylan schreef:
Ik heb er ook last van, maar ik ben dan ook gediagnosticeerd met Autisme :+

Bv met eten. Niets mag elkaar aanraken, en ik eet altijd eerst het vlees, dan de aardappelen en dan de groente. :')

Herkenbaar, als ik boterhammen smeer is de boterham die ik het eerst uit de toaster heb gehaald en het eerste heb gesmeerd ook altijd de eerste die ik moet opeten… :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:35

Ik denk dat iedereen in meer of mindere mate 'autistische' trekjes heeft.

Ik wil mijn boeken geranschikt op auteur en dan deel 1/ het eerste boek links en dan het laatste deel/nieuwste boek rechts. Boeken op kleur zetten snap ik niet. Dan mis ik mijn auteur.

Sokken trek ik altijd op dezelfde manier aan. Broek ook.
Handdoeken en theedoeken moeten op mijn manier gevouwen worden.
Als mijn man ze vouwt, doe ik jet opnieuw.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:35

moet wel lachen om je vraagstelling
en ik zeg ook vaak met beetje autistische
ik heb het niet hoor maar merk dat iedereen wel dingen heeft waar ze zich aan ergeren of het moet op deze manier of dat moet ik nu doen
dan zeg ik ook wel eens tegen die persoon autistisch trekje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:36

Maar dat maakt allemaal toch geen fluit uit? De ene persoon kan meer tegen chaos terwijl de ander beter is met een beetje ritme. Ik vind dat de saus over de lasagne van links naar rechts moet en raakt gefrustreerd als mijn vriend het andersom doen. Vriendje lacht zich rot daarom maar heeft zo ook zijn eigenaardigheden.

Zie er ook weinig autistische in, beetje hetzelfde kaliber van niet op een randjes tussen de stoeptegels staan. Ritme en herhaling kan fijn en veilig zijn. Niks mis mee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:40

Ach, iedereen is een beetje autistisch, maar pas als het problemen oplevert voor je dagelijks functioneren heb je ook echt een stoornis in het autistisch spectrum.
Mensen zijn gewoon gewoontedieren :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:42

luuntje schreef:
Ik denk dat iedereen in meer of mindere mate 'autistische' trekjes heeft.

Ik wil mijn boeken geranschikt op auteur en dan deel 1/ het eerste boek links en dan het laatste deel/nieuwste boek rechts. Boeken op kleur zetten snap ik niet. Dan mis ik mijn auteur.

Mijn moeder koopt boeken alleen maar op kleur, anders vindt ze ze niet mooi staan in de boekenkast in de kamer :') het interesseert haar ook niks wat ze leest, als de buitenkant maar mooi genoeg is voor in de kast :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:46

Ik ben niet zo gestructureerd en zou dus zeggen: haal jezelf wat uit de comfortzone.
Doe het expres anders als je merkt dat het te dwangmatig wordt.

Doe dat een tijd bv een maand en registreer voor jezelf wat het verschil is.
En neem op basis daarvan het besluit of dit iets is wat je aan wilt pakken of niet.
Wel een tijdje doen want in het begin is het natuurlijk heel gek en onwennig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:53

Ja ik heb het ook. :o

Ik maak op mijn werk mn dossiers altijd op precies dezelfde manier aan en ik word helemaal kriegel als ik ergens iets omgedraaid heb staan. Dan moet ik terug om het te herstellen. :') Ook als ik in lappen tekst voor intern gebruik een keer ergens een punt vergeet of ergens een hoofdletter mis, of een interne afkorting die op 2 manieren geschreven wordt dubbel gebruik. Ik krijg accuut buikpijn. :')

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:53

Ik heb daar ook erg last van.
En als je dan met 3 mensen samenwoont waarvan iedereen anders is word het soms heel moeilijk om niet te flippen :')
Zelf de kleinste dingen die ineens anders moeten omwille van vriend ofzo dan kan ik heel de dag lastig zijn en boos op mezelf omdat ik dat niet zo heb gedaan als dat ik altijd doe.
Ik word er altijd mee uitgelachen en deels 'lachend gepest' omdat ze het grappig vinden.
Ik heb gewoon heel hard structuur nodig op dat punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:54

Autisme is natuurlijk wel heel veel meer dan vasthouden aan gewoontes ;) Wat wil je precies bereiken met dit topic?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:57

Ik zie het bij mezelf toch meer als behoefte aan structuur dan als autistische trekjes :+

Wat hierboven genoemd werd, boeken op auteur en dan op volgorde van het eerste naar het laatste boek heb ik ook.
En ik kan er op mijn werk bijvoorbeeld niet tegen dat heel de rij met mappen blauw is en dat er dan rode tussen staan. Ik ga dat om wisselen voor blauwe.

Ik hou gewoon van structuur en regelmaat, ik denk dat dat heel iets anders is dan autisme :)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:11

Ik heb ook last van autisme. Omdat ik van nature geen prater ben. En mijn gedrag of gevoel wijkt weleens af. Terwijl ik ook wel makkelijk praat met mensen. Dus ik ben half gewoon half autistisch.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:01

@verootjoo, je moeder koopt echt boeken op kleur. Voor de kastvulling :\ .
Tja ik lees erg veel. En een aantal vehalen loopt door in het volgende boek.
Ik lees boeken dus graag op volgorde.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:11

iedereen heeft wel zulke gewoontes, die je graag in stand houdt, en t voelt niet fijn als dat niet gebeurd.
Maar dat heeft vrij weinig met autisme te maken

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:17

Ik weet niet wanneer je dan wel autitistisch bent. Als je andere interesses hebt of dat je moeilijk andermans gevoel en gedrag begrijpt ben je dan autistisch.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:43

als dat zo makkelijk te zeggen was dan waren er geen psychiaters meer nodig om die diagnoses te stellen.
er zijn onwijs veel vormen van autisme en bij elk persoon pakt dat anders uit.

Maar dat is net zo als dat tegenwoordig iedereen zegt OCD te hebben wanneer iets scheef ligt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:44

Valentijn5 schreef:
Ik weet niet wanneer je dan wel autitistisch bent. Als je andere interesses hebt of dat je moeilijk andermans gevoel en gedrag begrijpt ben je dan autistisch.

Nee. Als je autisme hebt heb je moeite met het verwerken van prikkels (vanuit jezelf en van buitenaf). Dat gaat een stuk verder dan slechts sociaal onhandig zijn of andere interesses hebben :) Vaak gaat het ook samen met een slechte (of in ieder geval minder goede) perceptie van de omgeving en dan vooral je eigen lichaam in die omgeving. Daardoor zijn mensen met autisme vaak onhandiger (ook lichamelijk). Ik heb een tijdje met autistische kinderen gewerkt in combinatie met equitherapie en daar zie je dat vooral naar voren komen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:50

Bizzybijtje schreef:
Valentijn5 schreef:

Nee. Als je autisme hebt heb je moeite met het verwerken van prikkels (vanuit jezelf en van buitenaf). Dat gaat een stuk verder dan slechts sociaal onhandig zijn of andere interesses hebben :)

Met het verwerken van prikkels heb ik wel last ja. Maar dat heeft bijna iedereen die met mij omgaat. Heb nog geen een persoon in mijn leven ontmoet waarbij ik dat niet heb.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:54

Bizzybijtje schreef:
Autisme is natuurlijk wel heel veel meer dan vasthouden aan gewoontes ;) Wat wil je precies bereiken met dit topic?

Nou inderdaad, autisme is nogal heftig. Was het maar zo simpel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:58

Begint al vanaf kind, kinderen zijn dol herhaling. 100X dezelfde film? Graag! 100x datzelfde stomme liedje zingen, graag! En tja, wij zijn inderdaad gewoontedieren en hebben een routine met bepaalde dingen en ervan afwijken is dan onprettig. T is niet voor niets dat verandering vaak weerstand op roept.

Je bent eigenlijk gewoon een normaal mens :+