Kaak knakt en zit af en toe vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Kaak knakt en zit af en toe vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 07:49

Hoi bokkers,

Sinds een jaar of 3 heb ik wat knakkende kaak. Dit is toegenomen tot een punt dat de kaak af en toe links is vast komt te zitten. Nu kreeg ik hem altijd wel goed met gekke bekken trekken en nog een keer knakken maar ik heb net een kwartier lopen pielen voor dat ik het had met als gevolg een wat beurs gevoel.

Nu merk ik ook dat ik op die momenten mijn kaak niet recht naar beneden open kan doen want ik voel zeer veel weerstand links, en dus automatisch altijd ietwat schuin rechts doe.

Moet ik mee naar de HA of is het niet ernstig? Ik heb hier niet altijd last van (knakken en vast zitten).

Polly
Moderator Algemeen

Re: Kaak knakt en zit af en toe vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:50

Als iemand anders dit topic zou plaatsen wat zou jij diegene dan adviseren?

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:56

Heb je jouw verstandskiezen nog? Dit kan namelijk de oorzaak zijn van het vastzitten en knakken. Raadzaam om te bespreken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:11

Ik ben al mijn verstandskiezen al jaren kwijt, maar ook ik heb een knakkende kaak.
Het begon bij knakken als ik op harde dingen kauwde, maar inmiddels knakt hij ook als ik mijn mond gewoon open en dicht doe (ook links).
Heel soms zit hij vast bij het tandenpoetsen, maar met wat gekke bekken trekken inderdaad, zit het al snel weer goed.
Ik ben er nooit mee naar de arts gegaan, omdat het verder geen pijn doet.

Ik lees even mee, want ik ben benieuwd naar de (nuttige) reacties :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 08:20

@polly ik hoorde van een vriendin die verpleegkundige is dat de HA hier niks mee doet.. Dus heeft het wel nut?

@shoes ik heb mijn verstandskiezen boven nog (onder niks doorkomen) maar de tandarts wilt ze er niet uithalen. Zien er prima uit en is in principe niet nodig.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:29

Ik heb het ook, maar ik ben hypermobiel, ook in mijn kaak :') Valt dus weinig aan te doen. Erg handig bij de tandarts.
Ik weet ook niet of de huisarts er wat aan kan doen. Maar het is het proberen waard toch?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:29

Ga eens naar een kaakfysiotherapeut. HA kan hier niks mee behalve je naar een kaakchirurg sturen. En die verwijst je naar een kaakfysiotherapeut (of hij wel direct snijden).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:34

Je moet naar de gnatholoog. Wat jij hebt heet Cranio Mandibulaire Disfunctie.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:35

@shoes ik heb mijn verstandskiezen boven nog (onder niks doorkomen) maar de tandarts wilt ze er niet uithalen. Zien er prima uit en is in principe niet nodig.[/quote]

De mijne waren ook prima maar waren toch de oorzaak van het vastzitten en knakken, laat staan de extreme oorpijn en uitstraling naar mijn kaak door drukverschil in het vliegtuig.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:39

Rindin schreef:
Ga eens naar een kaakfysiotherapeut. ).

Dit. Heeft bij mij goed geholpen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:45

Ik had het ook. Een osteopaat heeft het verholpen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:46

belle_boef schreef:
Rindin schreef:
Ga eens naar een kaakfysiotherapeut. ).

Dit. Heeft bij mij goed geholpen.

Bij mij ook. Heb nu eigenlijk geen last meer van kaakklachten.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:54

Ik heb dit ook! Dacht zelf dat t door alle jaren beugelen was gekomen. Teveel manipulatie op het kaakgewricht.. Dit heb ik destijds aangegeven bij de ortho. Die zei dat het niet erg was. Zodra er druk op het kaakgewricht werd gezet (van buiten, dus beide handen druk geven op het gewricht) kraakte hij aanzienlijk minder.

Omdat hij bij mij soms wel eens een dag op slot zit waardoor ik niet meer fatsoenlijk een boterham kan eten, heb ik dit ook aangegeven bij de tandarts. Nu ben ik een enorme fan van mijn tandarts.. Dus geloof hem gelijk. Hij zegt dat het komt door s nachts kaakklemmen. Ik ben hier op gaan letten en inderdaad. Bij stress dagen werd het erger.

Bij mij knakt hij trouwens constant. Iedere dag weer, en bij stress dagen zit hij op slot. :o

Ik zeg niet dat dit hetzelfde is... Dit is alleen mijn ervaring met een knakkende kaak.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:57

Ik heb er ook last van, maar dat komt voort uit mijn hypermobiliteit. Daardoor zit mn kaak ook wat los helaas. Ik heb wel van mensen om mij heen met dezelfde problemen gehoord over de kaakfysio, misschien kan dat je wat helpen!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:48

Ik heb het ook. Van mijn tandarts kreeg ik een verbod om m'n mond zo ver open te doen dat het knaakt. Hij waarschuwde idd voor het op slot schieten en gaf aan dat daar echt serieuze problemen van ontstaan. Onder andere wat jij beschrijft.
Bij mij gaat het nu sinds een jaar opletten echt goed en heb ik geen geknaak meer zo lang ik 'het' punt niet opzoek. Stukje gewoonten doorbreken dus :-)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:05

Inderdaad even langs een kaakfysiotherapeut gaan. Dit heeft mij ontzettend geholpen en ben bijna klachten vrij.
Verder nu even opletten met harde dingen eten of dingen waar je veel op moet kauwen zoals harde broodjes, kauwgum en drop.
Het kan ook helpen je kaken een beetje te masseren. Je moet dan de spier masseren die opbolt zodra je hard met je kiezen op elkaar bijt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:49

Ik verplaats dit topic van MD naar MWS want MD gaat om medische problemen bij paarden.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:54

Rindin schreef:
Ga eens naar een kaakfysiotherapeut. HA kan hier niks mee behalve je naar een kaakchirurg sturen. En die verwijst je naar een kaakfysiotherapeut (of hij wel direct snijden).

Hier ook goede ervaringen met een knakkende kaak en de kaakfysio.
Laatst bijgewerkt door Szan op 15-05-16 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:54

Inderdaad een kaakfysiotherapeut :j

Bij mij zat mijn kaak zo vast dat uiteindelijk mijn mond niet eens ver meer open ging.
Ook had ik een vermoeiende pijn in mijn kaak.

Ha deed niks , tandarts heeft me hier naar toe door verwezen.

Na een aantal behandelingen en oefeningen die ik mee kreeg , ging het een heel stuk beter.

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:13

Ik ben het zelf niet, maar mijn fysiotherapeut en osteopaat vertelde mij altijd dat als je last hebt van je kaak, dat dat het laatste 'eindpunt' is van lichamelijke klachten.

Ik had bijvoorbeeld vaak last van mijn nek, rug, hoofd e.d. en het eindpunt zijn dus je kaken.
Bij mij hielp het al als mijn bekken rechtgezet werden. :')

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:16

Ik volg ook even, ik herken je probleem. Wordt een kaakfysio ook vergoed trouwens?

Ik wist niet dat het door verstandskiezen kon komen, ik ben 20 en heb ze allemaal nog. Maar ze komen ook niet door..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:57

Ik heb het ook, eerst alleen aan de rechterkant en sinds een jaar ofzo ook links. Soms nergens last van en soms krijg ik m'n kaak 's morgens amper open. Bij mij is het rechts begonnen toen ik m'n beugel kreeg trouwens.. Voor links heb ik geen aanwijsbare oorzaak :+ Zowel tandarts als ortho vonden het toentertijd niet problematisch dus ik heb het maar zo gelaten. Merk dat het bij stress erger is idd, en ik denk zelf dat ik 's nachts lig te knarsen oid, als ik 's morgens opsta en hij zit "op slot".

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:08

Ik heb dit soms ook, dan schiet de kaak een soort van uit de kom. Je kunt het weer terug in de kom plaatsen door de onderkaak vast te pakken en terug te zetten. Maar dit moet wel op de juiste manier gebeuren, dat kan ik je zo niet uitleggen. Ik heb veel tips gekregen van mijn tandarts en de kaakchirurg, wellicht zou je hier eens naar kunnen vragen

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 22:21

Ik ben van plan te bellen dinsdag. Kijken of ik van de HA verwijsbriefje kan krijgen of anders tandarts. Heb ook de heel dag hoofdpijn en een beetje een beurse kaak gehad van vanochtend..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:24

Mijn HA zei: minder kouwgom eten. En verdorie als ik mij weer eens niet kan beheersen heb ik het weer.

Weet niet hoe jouw kouwgom verbruik is?