Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ianrowan2009

Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 17:42

Ja, vandaag viel hij dan ook bij mij op de deurmat. Die beroemde maar vooral beruchte envelop van de bevolkingsonderzoek -O-
Ik zie het als het meest slechte en humorloze kado voor de 30e verjaardag ooit! Maar goed...
Ik moet dus voor het eerst naar de HA voor een uitstrijkje :( heb dit nog nooit eerder gehad, en hoopte het nog heel lang voor me uit te mogen schuiven maar nee, 30 worden betekend "open huis"
Ik zie het al helemaal voor me, dat de assistente bezig is en dan even achter het gordijntje tegen een collega zegt: nou, die is echt niet voor de poes hoor :roll:

Maar... Nou zit er in diezelfde envelop van die oproep ook een folder met informatie over de vrouwvriendelijkere versie van het onderzoek. Namelijk de zelf test!
Ik kan mezelf opgeven voor deze test.
Dan krijg ik een zelf test opgestuurd met alle bijbehorende info en gebruiksaanwijzing. ( dit alles is een onderzoek om te kijken of dit voor in de toekomst een nieuwe optie kan worden )
Ik dacht gelijk YES!! Hoef ik toch nog niet bij de huisarts te zijn daarvoor :D
Maar aan de andere kant, wordt dit mijn 1e uitstrijkje. Dus vraag ik mij af of ik er verstandig aan doe om niet naar de HA te gaan maar het zelf te doen. Wat vinden jullie?
Wat zijn jullie ervaringen en wat moet ik mij er in hemelsnaam bij voorstellen?

Iris82

Re: Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:44

Er is een heel uitgebreid topic over uitstrijkjes op MW. Zou even de zoekmachine gebruiken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:49

Gewoon langs de huisarts gaan! Is binnen paar minuten gepiept. Dan weet je ook zeker dat het goed is gegaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:50

Het uitstrijkje is echt geen drama en raad je ook zeker aan om het gewoon te laten doen. Met zo'n zelftest weet je gewoon niet zeker of je het juiste en voldoende weefsel te pakken hebt waar een huisarts of assistente dit gewoon kan zien.
Nee prettig is het niet maar meer als even ongemakkelijk is het ook niet. En die huisartsen en assistentes hebben al zo veel gezien dat jij vast geen vreemd geval bent hoor.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 17:50

:j
Iris82 schreef:
Er is een heel uitgebreid topic over uitstrijkjes op MW. Zou even de zoekmachine gebruiken.

Ja maar daar is niks terug te vinden over deze nieuwe manier van onderzoek.
Laatst bijgewerkt door Ianrowan2009 op 11-05-16 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:50

Ik zou zeker de eerste keer gewoon langs de huisarts staan, stelt niks voor. Is gewoon in de spreekkamer van de huisarts en of die doet het zelf of de assistente. En ze doen het voorzichtig en vrouw vriendelijk. Eventueel kun je vragen naar een kleinere eendenbek als je het erg eng vind.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 17:57

Ik ben inderdaad best een beetje huiverig voor die eendenbek en het idee dat het volledig nieuw is. Dank je voor de tip om voor een kleinere te vragen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:58

Het word pas vervelend als ze een biopsie (schrijf ik het goed?) gaan doen. Een uitstrijkje is een onprettig, schrapend gevoel, maar zeker niet om te brullen van de pijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:00

Gewoon naar de HA gaan. Er is echt werkelijk niks spannends aan, geen pijn oid. Het is echt zo gepiept.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:03

Ik heb twee keer een eendenbek gehad en ik vond het een verschil maken hoe warm hij is. De ene keer was ie namelijk iets opgewarmd en dat is stukken 'fijner' dan wanneer er zo'n koud metalen ding in wordt geschoven. Uitstrijkje vond ik totaal geen pijn doen :n

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:03

Eerlijk ik voelde het 'schrapen' niet eens, de eendebek is wel even ongemakkelijk, maar ze zag meteen dat de normale niet ging passen en pakte een kleinere. Zeker omdat het de eerste is zou ik hem echt bij de HA laten doen, het gaat om je eigen gezondheid en dan weegt een beetje ongemak niet op tegen voortijdig kanker kunnen constateren.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 18:05

Voorlopig geeft iedereen die reageert toch het advies naar de HA te gaan. Ben bang dat ik er dus echt niet onderuit kan komen... Heb dat envelopje met die aanmelding van de zelftest ook nog hier liggen dus ik denk dat ik die maar niet verstuur. Al zou ik nu dol graag nog even snel naar de brievenbus willen rennen :o

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:07

Waar zie je zo tegen op?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:08

Gewoon doen. Eendenbek stelt niks voor :D al met al stelt het niks voor. Die huisartsen en assistentes zien elke dag niks anders :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:09

Ja een geweldig cadeau voor je 30ste verjaardag.
En het is nog elke 5 jaar ook.

Mijn huisarts of zijn assistent warmen de eendenbek op onder de warme kraan.
Ook kletsen we en voor je het weet is het voorbij.

Wel gaan hoor.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 18:10

Tulandro schreef:
Waar zie je zo tegen op?

Nou, om heel eerlijk te zijn het idee dat het van onder niet volgens de richtlijnen eruit ziet %)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:11

Ianrowan2009 schreef:
Tulandro schreef:
Waar zie je zo tegen op?

Nou, om heel eerlijk te zijn het idee dat het van onder niet volgens de richtlijnen eruit ziet %)

Haha welke richtlijnen _O- die van de pronindustrie? Laat je niet gek maken :+

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:12

Ik heb het ook al drie keer achter de rug. En die eendenbek erin vind ik het ergste van alles. Het doet geen pijn maar meer dat het naar binnen wordt geschoven. Dat is niet prettig. En daarna heb je ook nog een dag last van dat gevoel. Tenminste ik wel.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:12

Zou naar de huisarts gaan, dan gebeurt het zeker goed. En ergens mag je blij zijn dat je tot je 30e niet hoefde. Ik ben (per toeval door een blindedarm ontsteking waar ze eerst vermoeden dat er iets in mijn baarmoeder zat, daardoor toevallig een uitstrijkje gehad) al vanaf mijn 17e met HPV bekend en krijg elk half jaar een uitstrijkje...ben inmiddels 26 dus 20 uitstrijkjes verder. Leuk is anders maar het is wel goed dat je het weet...

Een assistente of arts zal nooit je 'poes' beoordelen. Dus ook al voel je je er onzeker over ze zullen er zeker geen opmerkingen over maken of gek opkijken

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:14

Ianrowan2009 schreef:
Tulandro schreef:
Waar zie je zo tegen op?

Waarom denk je dat? Wel herkenbaar!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:19

Gewoon heen gaan hoor, ik ben zo stom geweest 1x over te slaan en dat wist mijn huisarts dus op een of ander manier, die heeft me toen naar gyno gestuurd en jawel hoor...foute cellen, toen een ingreep voor dat gehad en nu weer alles goed. Was wel even schrikken eerlijk gezegd.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:20

Ik ben 31, maar heb er ook al 3 achter de rug... Eerste ging mis (te weinig cellen), tweede was wel goed. En toen verhuisde ik naar Zweden en viel er doodleuk een Zweedse uitnodiging op de mat...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:23

Moeten jullie dat pas op je 30? ik heb het eerste op mijn 18 de ofzo gehad (en ik geloof om de 2 jaar).
jaarlijks gewoon onderzoek (echo van langs binnenuit) en om de twee jaar uitstrijkje ...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:34

Ianrowan2009 schreef:
Tulandro schreef:
Waar zie je zo tegen op?

Echt geen arts die daar op let, die zien zoveel er zijn zoveel verschillende 'modellen'.

Gewoon naar je huisarts gaan. Ik ben destijds zo stom geweest om het bevolkingsonderzoek over te slaan, een jaar later had ik klachten en bleek dus baarmoederhalskanker te hebben. Misschien had het eerder ontdekt kunnen worden en had ik er met een minder rigoureuze ingreep vanaf kunnen komen. Uitstrijkje stelt echt niks voor.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:41

welke richtlijnen inderdaad :') Tis gewoon een verzameling flappies, en bij iedereen is het modelletje weer wat verschillend. Maar vooral niet denken dat de gene die het uitstrijkje doet ook nog meer ergens van op zal kijken. Hooguit als het fluoriserend groen is misschien...

Ik heb er niets van gevoeld wat het woord pijn of ongemak mag dragen. Ik vond het open doen een heel aparte sensatie (dat doettie anders noooooit!)
Laatst bijgewerkt door Qimm op 11-05-16 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt