Bloedprikken ver naast de ader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rudina

Bloedprikken ver naast de ader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 15:28

Hey lieve Bokkers,

Vanmorgen moest ik bloed prikken.
Heb dit al jaren niet meer laten doen, maar van wat ik kan herinneren ging dit altijd prima.

Eerst probeerde ze bij mijn linkerarm daar kon ze niks vinden?
Ik zag hem gewoon met het blote oog, maar hield maar gewoon mijn mond gezien ik er vanuit ging dat zij wel wist wat ze deed.
Ze wou uiteindelijk mijn andere arm, ook daar zag je de ader prima zitten.

Uiteindelijk prikte ze er wel 2 cm vanaf, het duurde tijden voordat de buisjes vol liepen.
Dit hoort toch niet of doen ze dat vaker?

Ik heb evt wel een foto die ik kan posten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:34

Wat jij ziet is vaak de slagader, en je wil prikken in een ader.
Maar het kan natuurlijk heel goed dat het een minder ervaren persoon was.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 15:36

Denk dat ze niet bij een ader zat gezien er amper bloed uit kwam.

Volgens mij moest ze bij die blauwe pijl zitten en ze heeft boven die roze pijl 2 keer geprikt.

Ik heb trouwens wel wat last van eczeem.
Afbeelding

Forbiddenpie

Re: Bloedprikken ver naast de ader

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:38

Ziet er precies uit wat ze bij mij ook doen, komt ook weinig bloed uit. Bij mij komt het meestal doordat ik die dag te weinig gedronken heb.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:38

Het ziet er niet uit alsof er verkeerd is geprikt, dan had je wel een mega blauwe plek gehad.
Er wordt wel vaker geprikt in de voor ons niet meest logische ader, dus ik denk dat het goed is gegaan hoor :-)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:39

De ader waar de blauwe pijl zit wil net als andere aders nog weleens wegrollen, of gewoon niet helemaal goed voelbaar zijn. Grote kans dat de ader onder de roze pijl wel goed voelbaar was, maar niet lekker liep. Op die plek zit namelijk wel gewoon een ader. :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:39

Je prikt op gevoel, niet op zicht. Misschien heeft zij een pees per ongeluk aangevoeld voor ader?

@haasje: bij misprikken ontstaat lang niet altijd een blauwe plek.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 15:40

Gelukkig maar!
Had al zo iets van bij welke amateur ben ik terecht gekomen haha.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:40

Dat is volgens mij wel een aardig eindje uit de richting...
Ik ga maandelijks naar de bloedbank voor donatie en daar prikken ze bij mij toch zo ongeveer bij de blauwe pijl.
Bij de laatste keer dat ik moest laten bloed prikken ook!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:41

Nickeltje schreef:
Wat jij ziet is vaak de slagader, en je wil prikken in een ader.
Maar het kan natuurlijk heel goed dat het een minder ervaren persoon was.

Je slagader ligt wel wat dieper hoor. Die kun je als het goed is niet zien. Prikken doe je idd op gevoel. Ze zal er vast wel een reden voor gehad hebben dat ze een ander vat aangeprikt heeft.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:42

Vroeger prikte ze mij inderdaad ook bij de roze pijl. Nu zoveel littekens daar dat ze over zijn gestapt op mijn hand. Die bij de blauwe pijl rolt vaak makkelijk weg inderdaad.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 15:45

Aparte plek he? Van wat ik kan herinneren prikte ze me voorheen ook in de buurt van de blauwe pijl.

Het is trouwens wel een klein beetje blauw geworden op de foto zie je dat niet zo goed.

Achja als ze de onderzoeken maar kunnen doen nu, ik wou alleen weten of ze ook echt verkeerd zat dan kan ik de volgende keer voor een andere prikker vragen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:48

Als er bloed uitkomt zit je sowieso niet verkeerd over het algemeen. 1 mm naast de ader kan al zorgen voor geen enkele druppel. :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:53

Zoiets als dit verschilt enorm per persoon.. Je hebt wel een algemene plek waar het bij veel mensen ongeveer zit, maar je hebt altijd uitzonderingen op de regel.
In dit geval had je misschien wel kunnen vragen; "goh is dit hem niet dan?" Dan hadden ze je kunnen uitleggen waarom ze die plek niet kozen. Niet bang zijn om dat soort dingen te vragen hoor :) Ze weten idd wat ze aan het doen zijn, dus een vraag stellen kan helemaal geen kwaad :j Geloof me als ik zeg dat ze liever hebben dat je die vraag stelt dan dat je ermee naar huis loopt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:57

Je prikt inderdaad waar je de ader het beste voelt.
En zelfs de beste prikkers hebben hun dag eens niet, alleen maar menselijk :)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:59

Zo hebben ze bij mij wel eens een infuus mis geprikt. De bedoeling was dat de naald in een ader in mijn arm zou gaan. Ik vond het wel vreemd dat het na het aanleggen van het infuus nog een beetje prikte en pijnlijk bleef, maar aangezien niet zo goed wist of dit normaal was nam ik maar aan dat dit zo hoorde. Even later schrok de assistent echter bij het aanzien van mijn hand, hij was twee keer zo groot geworden :+
(ik had zelf niet eerder naar mijn hand gekeken omdat ik niet zo'n held ben met naalden)

Edit: ik neem het haar niet kwalijk hoor, foutje kan gebeuren :)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 16:05

Ah dat klinkt niet lekker Marit!

Ik vind het voor ze iets doen altijd heel erg spannend, prikken, tandarts alles eigenlijk tot ze begonnen zijn dan heb ik zo iets van is dit alles? Haha!

Nu naar wachten op de uitslagen heb me o.a. op b12 laten prikken, ben benieuwd of er iets uit komt rollen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:14

Prikken gaat op gevoel. Dat je een ader kan zien wil niet zeggen dat dat de beste keuze is. Aangezien ze de buisjes kon vullen, ben je wel in een ader geprikt, alleen niet die waar jij naar aan het kijken was. Je hebt heel veel aders, over je hele lichaam. Soms prikken we bijv. bij mensen met slechte aders op "rare" plekken, zoals in een vinger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:20

Toen ik mijn bloed ging doneren konden ze ook maar geen goede ader vinden, terwijl ik er toch echt een hele goeie zag. :') Begreep er niets van en uiteindelijk werd er ook bij een andere arm geprikt, ruim 2 cm van de ader die ik ook daar zag zitten. Bloed kwam er totaal niet uit en toen het zakje na 45 min vol zat met een halve liter bloed ging ik nokkie. :')

Dus interessant topic om te lezen :))

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:29

Bij mij prikten ze daar ook gewoon, beide plekken waar je pijltje hebt gezet. Maar omdat ik steeds moeilijker te prikken ben, doen ze het nu ook meer aan de binnenkant van m'n onderarm zegmaar.. Maakt mij niet uit, ze zullen wel weten wat ze doen en er komt bloed uit, dus prima toch :p

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:31

noviceh schreef:
Je prikt op gevoel, niet op zicht. Misschien heeft zij een pees per ongeluk aangevoeld voor ader?

@haasje: bij misprikken ontstaat lang niet altijd een blauwe plek.

Bij mij wordt standaard op zicht geprikt. Ik weet niet beter.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:38

Er lopen 3 aders in de elleboog plooi waar je uit kunt kiezen. De duidelijkste heeft vaak de neiging weg te rollen waardoor het dan vaak wordt gekozen voor 1 die je misschien minder goed kan zien maar uiteindelijk wel geschikter is om om te prikken. Oh en bloedprikken gaat bij gewoon bloedonderzoek echt niet uit de slagader maar uit een van de gewone aders.

Afbeelding

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:45

Prikken doe je inderdaad op een voelbare ader. Kan me voorstellen dat je het raar vind. Maar een voelbare ader gaat voor een zichtbare ader al is het fijnste een ader die je voelt en ziet!
Als er bloed komt zit ze goed, je krijgt geen bloed als je niet in een ader zit.

Niet/moeilijk lopen van een ader kan verschillende oorzaken hebben
- bloedvat klapt dicht, kan altijd gebeuren.
- je zit tegen wand of een klep in het vat ( dat kan oorzaak zijn van het dichtklappen)
- je hebt niet voldoende gedronken. Altijd goed drinken dus als je weet dat je geprikt moet worden.

Slagaders en pezen zitten veel dieper als aders daar kom je niet zomaar aan. Behalve bij binnenkant pols. Je mag dan ook overal bloedprikken vanaf buitenkant hand tot elleboog en in je elleboog plooi aan de binnenkant. Zelfs in je voet kun je bloedprikken. Alleen het makkelijkste vat is meestal die in de elleboogplooi bij jonge gezonde mensen vandaar dat die het bekendste is. In voet en hand is meestal iets gevoeliger, dus meestal wordt dat met een kleinere naald gedaan.

Blauwe plek ontstaat meestal Door niet goed afdrukken na het prikken, kan ook tijdens het prikken gebeuren maar dan is de oorzaak meestal omdat je door het vat heen prikt en dan zwelt het vat direct op en heb je al meteen een blauwe plek.

Dus kort verhaal, je bent gewoon goed geprikt vat liep alleen niet zo snel.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:03

Nou, knap als je de slagader makkelijker ziet dan de ader! Verder kan ik niet verklaren waarom ze zo geprikt heeft, het liep wel dus dan is het ook goed toch? Misschien bang voor wegrollende vaten?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:07

jorika1986 schreef:
Dat is volgens mij wel een aardig eindje uit de richting...
Ik ga maandelijks naar de bloedbank voor donatie en daar prikken ze bij mij toch zo ongeveer bij de blauwe pijl.
Bij de laatste keer dat ik moest laten bloed prikken ook!

Je mag niet vaker dan 4 of 5x per jaar doneren, dus maandelijks lijkt me sterk....