hallux valgus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

hallux valgus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:45

Ben vandaag bij huisarts geweest voor mijn zeer zeer pijnlijke voet en ja,12 mei afspraak bij chirurg.

Wie heeft zich hier ook aan laten helpen?
Ik hoor nog al wat verschillende verhalen over het lopen en gebruik van voet na operatie.
De een heeft t over 2 weken niets doen,een ander over 6 weken?

Ik heb een staand beroep en vraag mij af hoe lang ik niet kan werken?
Ik begin rond 7 u s ochtends en ben rond 3 uur klaar.
Al die tijd moet ik staan (marktkraam)en er is geen plek of tijd om te zitten.
Ik heb een zeer flexibele fijne baas dus daar ligt t niet aan.

Graag hoor ik jouw versie?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:50

Dat ligt er aan hoe het wordt wordt verholpen. Bij sommige mensen is het simpeler op te lossen dan bij anderen. En daar zit nou net het verschil in herstel tijd in.

Jaime_

Re: hallux valgus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:52

Ik heb mij bewust er niet aan laten opereren maar gekozen voor behandeling bij de orthopeed (met o.a. orthopedische zolen). Ik ken twee mensen die de operatie wel hebben laten doen en die er beiden ontzettend spijt van hebben...

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:53

helaas weet ik nog niet wat voor operatie ik ga krijgen.....
geloof dat er al wat artrose in t spel is ;)
misschien tips of dingen waar je op moet letten van mensen die er al aan geholpen zijn?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:54

orthopeed is al verleden stadium,zolen werken niet..helaas want was een dure geschiedenis!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:54

Ik volg even..mijn moeder heeft op het moment echt heel veel last. En zal hoogst waarschijnlijk geopereerd worden.

Ik zelf heb in 1 voet tegen woordig meer pijn maar merk wel echt verschil. Met welke schoenen ik draag.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:56

ik heb maar 1 paar schoenen waarbij de pijn draaglijk is en dat zijn mijn werkschoenen...
van die grote serieuze lompe dingen dus arts zei,kan je die niet vaker dragen?
uhhhh nou nee meneer hahahah.

Ik draag echt nooit hakjes of smalle schoenen,ben wel zo n bergschoenentypage dus daar ligt t niet aan,tis gewoon een aangeboren iets.

s Ochtends wil ik niet eens dat mijn voet de matras of mijn dekbed raakt,want dat doet zelfs al zeer
Laatst bijgewerkt door connie64 op 21-04-16 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:57

Ik volg even..
Ik ben er gelukkig nog op tijd bij en heb nog nergens last van. Heb wel spalken voor mn voet besteld dus hoop dat die snel binnenkomen maar het zit bij ons ook in de familie. Geloof dat mijn oma er ook aan geopereerd is maar daar weet ik het fijne niet van dus daar kan ik je helaas niet mee helpen...

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:17

Mijn moeder is net vorige week aan haar 2e voet geopereerd. De eerste voet was in november aan de beurt. Bij haar is de grote teen recht gezet met een plaatje en wat schroeven en de overige tenen is ook het een en ander aan gebeurd. O.a. een pin in een van de tenen (brr)
Maar goed ze werd waker met alleen haar voet (dus tot de enkel) in het gips. Dit gips blijft een week of 2 zitten en mag je niet mee lopen. Dat is dus best een gedoe om je in huis mee te behelpen (voor buiten heb je echt een rolstoel nodig)
Na die 2 weken krijgt ze loopgips (wederom tot de enkel dus alleen een gipsen voetje) dit gips kan blijkbaar iets meer belasting hebben en daar krijg je een heel charmante zool bij als schoen. Dit loop gips blijft 6 weken zitten. Mijn moeder kon na 1 dag loopgips al weer een flink eind wandelen maar was daarna wel kapot. dus in hoeverre je in deze toestand een staand beroep kunt uitvoeren.... Ik zou vragen om tijdelijk ander werk als het mogelijk is :-)
Na die 6 weken kon ze eigenlijk al heel snel weer flinke einden wandelen. Maar je voet en je tenen zijn dan wel nog stijf en schoenen aandoen is nog wel een hele kunst. Hou er ook rekening mee dat je misschien je oude schoenen niet meer aan kan en een andere maat nodig hebt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:23

2 jaar terug laten doen met de scarf methode.

Orthopedische zolen en schoenen hielpen niet meer en na 10 minuten kon ik niet meer lopen. Vervelend als je dat wel veel moet.

Ik heb een week verband gehad. 5 weken gips.
Na 8 weken was ik weer aan het werk.
Eigenlijk iets te snel.

Verder erg weinig last van gehad.
Maar me wel aan de voorgeschreven rust gehouden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:25

Ik lees graag even mee. Helaas heb ik het ook aan mijn beide voeten. Ik las al die spookverhalen over operaties die toch anders afliepen dan gehoopt dus ik hoop dat te kunnen omzeilen. Ik las eens iets over rechtzetten met sporttape. Dat heb ik een tijdje geprobeerd maar mijn huid reageerde allergisch op het tape, dus dat werd niks. Nu wil ik graag van die soort braces gaan proberen om te zien of dat iets doet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:28

Ik heb ook in de nacht van die teen correctie dingen gehad. Heeft niets geholpen.

En de horror verhalen worden gedeeld. Liefst steeds wat erger.
Goede verhalen zijn saai. :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:38

connie64 schreef:
ik heb maar 1 paar schoenen waarbij de pijn draaglijk is en dat zijn mijn werkschoenen...
van die grote serieuze lompe dingen dus arts zei,kan je die niet vaker dragen?
uhhhh nou nee meneer hahahah.

Ik draag echt nooit hakjes of smalle schoenen,ben wel zo n bergschoenentypage dus daar ligt t niet aan,tis gewoon een aangeboren iets.

s Ochtends wil ik niet eens dat mijn voet de matras of mijn dekbed raakt,want dat doet zelfs al zeer

Dat van het dekbed al te pijnlijk klinkt nog meer als jicht... Je bloed al laten checken oo het urinezuur gehalte?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:50

Matras niet aan kunnen raken had ik ook.
Slapen zodat je voet op de andere voet leunt en de teen dan vrij is.

En is geen jicht. :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:52

Ik heb een klein jaartje geleden een aflevering op een Belgische tv zender gezien over een dergelijke operatie.
Deze jonge dame had er behoorlijk last van. De grote teen stond op of onder de teen ernaast.
Het resultaat naderhand was zeer goed, bijna een normale voet. litteken was nog wat opgezet maar dat zou nog een stuk slinken.
De dame in kwestie kon er ook weer goed en pijnvrij op lopen, nu moest de andere voet nog.
Zelf geen ervaring mee, maar misschien dat iemand deze aflevering terug kan vinden. Is een ''broertje'' van gênante lijven. weet de exacte titel niet meer helaas.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 19:05

door horrorverhalen laat ik me absoluut niet afschrikken!je moet eens een topic over bevallingen openen hahah,uitgescheurd tot aan hun nek,kinderen die vastzitten en noem maar op....
Heb zelf een enorme hernia gehad,geopereerd,en ja er zaten absoluut risico s aan verbonden maar je moet toch wat als je al een half jaar verlamd op bed ligt...

murosch, t klinkt misschien niet aardig en zo bedoel ik t niet maar als je zoveel last hebt dat t dekbed al zeer doet,gaat een sporttape echt niet helpen.Als de klachten zo ernstig zijn wil je alleen maar geopereerd worden.

wat is een scarf methode?heb me er nog niet geheel in verdiept,wel wat operaties bekeken hoor...

er is wel reuma bij mij vastgesteld maar dit heeft dan niks te maken met de pijn die ik momenteel heb.jicht is het niet.

Bruintje,achteraf bekeken tevreden over het resultaat?

Plaatselijke verdoving,ruggeprik of algehele narcose gedaan?
Ik ga liefst helemaal, ben niet echt een held (om t zachtjes uit te drukken)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:11

Vervelend dat dit ook zo zeer kan doen dat je het dekbed niet kunt verdragen!
Ik had het zelf bij jicht dus ik dacht: klinkt bekend!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:16

http://voetenenkelklacht.nl/voetklachte ... osteotomie

Heel tevreden.
Veel eerder moeten doen.

De pijn is weg. Kan dus ook weer gewoon slapen. :)
Kan weer uren lopen ipv 10 minuten.
Geen steken meer door je teen heen.

En zelfs schoenen kunnen bestellen bij Zalando :+ ipv brede berg schoenen uit het heren vak.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:17

Oh ja.
Ik heb onder narcose gedaan.
Maar daar is niet elke orthopeed en anesthesist het mee eens.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:57

Mijn zus is in januari aan haar voet geopereerd hiervoor en heeft twee weken niet mogen belasten en daarna 6 weken loopgips gehad. Zij was heel optimistisch en had al met haar werk afgesproken de dag nadat het loopgips eraf mocht weer te komen werken, maar dat werd toch nog bijna twee weken later omdat haar voet nog stijf was en ze nog niet in haar gewone werkschoenen kon komen. Zij zit veel in de auto voor haar werk en moet ook werkschoenen dragen dus zodoende moest ze even wat langer geduld hebben. Maar nu loopt ze weer prima en qua pijn en dergelijke is het haar wel meegevallen. Bij haar is het bot doorgezaagd en weer aan elkaar gezet met schroeven en ze heeft uiteindelijk een narcose gekregen omdat de ruggenprik niet voldoende werkte. Bij een ruggenprik kan dat nog wel eens voorkomen, gelukkig kwamen ze er wel achter voordat ze gingen snijden :D

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:13

Ik heb 15 jaar geleden een dergelijke operatie gehad waarbij er een stukje bot (een wig) werd weggehaald en er een pin(netje) via de zijkant in werd gezet om de botstukken weer aan elkaar vast te laten groeien. Ik heb wel loopgips gehad, maar de arts zei dat het niet echt de bedoeling was dat ik daar op ging lopen. Dus al die tijd op krukken gelopen en ook nadat het gips eraf was nog een tijd krukken nodig gehad omdat mijn voet behoorlijk pijn deed. Ik ben er zeker drie maanden zoet mee geweest, als in een pantoffel kon wel maar een schoen niet. Mijn rechtervoet gaat in ieder geval niet onder het mes.... Ik ben onder algehele narcose geweest omdat ik bang was voor een ruggenprik.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 15:44

Ik heb beide voeten laten opereren :j
Na jaaaren in de ontkenningsfase kreeg ik op een gegeven moment zo'n last dat ik toch maar langs de HA ben gegaan. Kon geen schoenen meer verdragen, had dagelijks steken in m'n teen / bot en lang lopen werd ook steeds lastiger. Het was daarnaast ook behoorlijk lelijk, stond allemaal goed scheef zeg maar :+
En potverdikkie wat ben ik blij dat ik het gedaan heb :D
Het is super mooi gedaan, litteken is erg netjes en bijna niet zichtbaar, ik heb nooit meer pijn en kan (bijna) alle schoenen aan (enorme hoge hakken gaat niet meer vanwege de schroeven).
In mijn geval moest ik 6 weken in het (loop)gips. De eerste 3 dagen mag je er absoluut niet op lopen of steunen, maar geloof me, die neiging heb je ook niet. Die eerste 3 dagen zijn het zwaarst qua (bot)pijn, daarna gaat het snel beter. Op aanraden van de chirurg en andere ervaringen, heb ik alle "eisen" ruim opgevolgd. Dat wil zeggen; ik mocht na 5 dagen lopen, dit heb ik pas na ruim een week, heeeel langzaam opgebouwd. Ik heb ruim een week op de bank gelegen met m'n voet omhoog, alleen bewogen om naar de wc te gaan, eten en drinken te pakken of pijnstillers. Ik raad dit echt aan, als je die week braaf niks doet met je poot omhoog ben je zo goed als alle complicaties voor en ga je de overige weken zo doorheen. Ik ben na 3 weken weer aan het werk gegaan, maar moest toen nog wel regelmatig m'n voetje even hoog leggen, anders ging het gips krap zitten :')
Als je die eerste week braaf doet, denk ik dat je na 4 weken wel weer zou kunnen werken.
Mocht je meer willen weten, gil maar.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 18:10

hm ok dus gewoon alle advies sowieso goed opvolgen en niet te stoer doen....
ik ben wel bang dat ik erg lang uit de running ga zijn,zoals ik al zei,ik werk in een marktkraam (vis)en ik werk meestal 2 dagen (gem.9 uur per dag)maar haring komt eraan en dan ga ik zeker 3 dagen werken.
Mijn baas zou t zeer op prijs stellen als ik na augustus de operatie plan.is zeker iets om over na te denken....

Ik loop al een behoorlijke tijd met flinke klachten dus ik denk tja die 4 maanden kunnen er ook wel bij.
Als ik me nu al snel zou laten opereren kan ik de hele zomer op mn buik schrijven qua paardrijden.

Andere kant is dat ik echt pijn heb.ik weet t dus nog niet goed en wacht sowieso het verhaal van de chirurg af.

Mag je overigens zelf bepalen wanneer je je laat opereren of niet?of bijv voorkeur van maand geven

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:05

Ik wist dat ik in de WW kwam en na 3 maanden terug mocht komen.
Dat was toen eind augustus.
Ik had ook het gesprek in de lente.
Al plannen voor augustus kom niet.
Maar de wachttijd was 3 weken zei de assistente.
Bel ik eind juli op voor in te plannen is de wachttijd enorm opgelopen. Met de reden in het najaar is het altijd drukker met die operatie dan het voorjaar.

Daar zat ik dan. Dat wilde ik niet.
Maar ze waren enorm mee denkend en lief.
ZE wisten de reden van datum plannen. En ik ben in een gaatje gemogen.

Dus let op betreft tijden. :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:54

connie64 schreef:
hm ok dus gewoon alle advies sowieso goed opvolgen en niet te stoer doen....
ik ben wel bang dat ik erg lang uit de running ga zijn,zoals ik al zei,ik werk in een marktkraam (vis)en ik werk meestal 2 dagen (gem.9 uur per dag)maar haring komt eraan en dan ga ik zeker 3 dagen werken.
Mijn baas zou t zeer op prijs stellen als ik na augustus de operatie plan.is zeker iets om over na te denken....

Ik loop al een behoorlijke tijd met flinke klachten dus ik denk tja die 4 maanden kunnen er ook wel bij.
Als ik me nu al snel zou laten opereren kan ik de hele zomer op mn buik schrijven qua paardrijden.

Andere kant is dat ik echt pijn heb.ik weet t dus nog niet goed en wacht sowieso het verhaal van de chirurg af.

Mag je overigens zelf bepalen wanneer je je laat opereren of niet?of bijv voorkeur van maand geven

Nee zeker niet te stoer doen, hoor heel veel verhalen van mensen die te snel gingen en die hebben alsnog veel pijn of heel lang met complicaties gelopen of zelfs vergroeiing. Het is even oliebol, maar je hebt er zoveel baat bij :j
Ik ben in mei naar de HA geweest en in juni naar de Anesthesist, ik kon toen pas in September terecht maar heb een afspraak gemaakt voor November en in Februari gelijk de 2e, zo was ik eind Maart overal vanaf. Vond het wel fijn in de winter, de zomer met gips is uberhaubt al kl*te maar ook met het oog op m'n paard, vakanties en drukte op werk. Ik zou dus gewoon met de chirurg gaan praten en je afspraak plannen wanneer het jou uitkomt, dat kan wel. Maar als je wacht met een afspraak maken heb je inderdaad kans dat de wachttijd langer wordt. Als het even kan, gelijk beide plannen zou ik aanraden :j
Als je september/oktober de 1e doet, zou je december/januari de 2e kunnen doen en ben je in februari/maart eigenaar van 2 nieuwe voeten :D