Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 19:14

Mijn conditie is echt een beetje zielig O:) En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die daar iets aan wil doen.

Paardensport staat op een laag pitje nu met een kleintje erbij. Ik zocht iets flexibels en effectief qua tijd en ben nu sinds 1 week begonnen met hardlopen. Damn.. wat valt dat tegen!

In het hardlooptopic allemaal ervaringen van fanatieke lopers die al op conditie zijn. Daar is het ook niet bedoeld om trainingen te delen. Maar lijkt me juist leuk om met een clubje gelijkgestemden te babbelen over het trainen, hoe moeizaam het in het begin gaat en elkaar te kunnen motiveren!

Wie doet er mee?!

benangelique

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:41

Ik doe mee! Ik loop nu 7x4 minuten en ga dan lichtelijk dood.
2 jaar geleden liep ik 10 km, daarna mocht ik ivm en operatie aan mijn bekkenbodem niet lopen

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:43

Ik ben vorig jaar begonnen, uiteindelijk 5km gerend. In de herfst gestopt en sinds 3 weken weer begonnen. Doordat ik nu thuis zit, beweeg ik bijna niet waardoor het me best zwaar valt. Ik kan nu 2.5km rennen. Probeer het twee keer per week te doen, ook nieuwe kleding gekocht zodat ik wel moet rennen :D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 21:02

Medestanders, welkom!! Ik ben blij met jullie :D

Hebben jullie bepaald opbouwschema dat je volgt?

Ik heb nooit gelopen, maar valt me ontzettend tegen hoelang ik het volhou. Ook geen idee of dat normaal is voor een beginner of ik ook nog beetje zwangerschap/ bevalling als excuus heb :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:09

Ik heb een trainingsschema dat ik vrij volg, wij (ik ren met m'n vriend anders geef ik na 5 min al op :+ ) doen meestal intervallen, en dan elke 3 weken een duurloop. Morgen doen we 7 x 2 min rennen en tussendoor 1 min lopen.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:33

Ja, ik doe ook mee! Ik volg het schema Fit Mei Femke van Omrop Fryslan :)) Wou eigenlijk morgen beginnen, maar ik weet het nog niet. Lig op dit moment plat met de griep en het ziet er niet uit dat ik morgen weer fit genoeg ben :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:37

Ik ben ook weer eens begonnen na 2 jaar niet lopen. Want tja ik ben een alles of niks persoon en ga dan ineens 4x pw lopen met als gevolg zeeeeeer veel last van mijn knieen! Na dat 2 a 3x zo te hebben gedaan ben ik nu weer gestart met 1x per week! En wil dat gaan opbouwen naar dadelijk 2x per week hihihi. Portie control hahaha.

Ik ben vandaag voor de 4de keer wezen lopen! Ik heb dezelfde les als de vorige keer gelopen en dat viel niet tegen na 2 weken niet te hebben gelopen en vreten...

Ik loop met Start to run van Evy.
Eerste keer lopen: Les 6 (hier was ik 2 jaar geleden gebleven en gewoon daar gestart)
Tweede keer lopen: Les 6 (wist niet waar ik gebleven was)
Derde keer lopen: Les 8
Vierde keer lopen: Les 8

In les 8 worden de wandelsessies ingekort tot 1 minuut en de loopsessies 2 minuten. Ik heb in totaal 3 km gelopen in iets van 26 minuten.

Als het tegenvalt gewoon dezelfde les nog een keertje lopen! Ik kon een paar jaar geleden moeizaam maar 1 minuut rennen. Nu ben ik wel een stuk lichter dan toen dus hoop zo ook dat mijn blessures wegblijven. Maar je merkt dat meteen, niks doen en lichter zijn = betere conditie :+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 21:43

Ik loop deze week alleen les 1 van evy idd. Voorlopig nog ff zoeken naar tempo dus ik vermaak me nog wel ff geloof ik :')

Marjon, heb er niet veel verstand van. Maar niet fit wordt toch wel aardig afgeraden te lopen.

Ik heb trouwens niet idee per keer dat ik mezelf echt afmat en onderste uit de kan haal. Zal dat op langere termijn verstandig zijn of moet ik me elke training stuk lopen. Wat denken jullie?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:47

Nee je moet jezelf niet stuklopen! Zeker niet als je vet wilt verbranden!! Want dan zit je te hoog in je hartslag. Gewoon een rustig tempo wat je continu kunt volhouden! Afstanden komen wel!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:52

Ik heb mezelf wel aardig 'stuk' gelopen. Afgelopen donderdag voor de eerste keer.. Sinds november niet gesport, 4.2 km in 30 minuten, waarvan twee keer anderhalve minuut gewandeld.

Ik loop nu nog steeds niet normaal door de spierpijn :')

Maar ik wil het wel doorzetten! Gebruik nog geen schema, maar een vriendin raadde me Nike+ app aan. Kan je ook het resultaat van anderen bij houden. Dus dat zoek ik nog even uit!

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:53

Leuk ik ga volgen. Heb thuis een schema liggen die voor mij heel practisch en goed geweest is. Heb voorheen flink veel aan hardlopen gedaan. Ook in verband met één van mijn opleidingen. Momenteel heel lang niks aan sport gedaan. Heb echt een conditie weer van 0.

Eigenlijk wil ik het al een tijdje weer oppakken, maar niet echt de motivatie voor. Ga hier eens volgen en proberen mee te praten. Wie weet maakt het me enthousiast om het binnenkort weer op te pakken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 21:55

Ik ben een beetje te lui voor stuklopen denk ik, dus dat scheelt weer :+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 21:55

Ricie, wanneer heb je jezelf opgelegd te beginnen? :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:58

Nirvana dat is ook wel een beetje TE lijkt me dat is vragen om blessures! :+ Een vriendin van me die marathons liep is zelfs met veel minder begonnen met opbouwen na een lange pauze!
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 16-04-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:58

Hier ook iemand die nog niet zo heel lang geleden is begonnen met hardlopen. Ik loop nu ongeveer 5 km per keer. Hier ook totaal geen conditie, ik ben een jaar of 3 geleden gestopt met paardrijden en sinds dien helemaal niet meer gesport. Gelukkig gaat het wel steeds beter.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:05

Valt best mee in het hardlooptopic..daar zijn ook beginnende lopers. Maar voor degenen die net starten: succes!

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:05

Hier ook sinds een week of 2 begonnen met hardlopen. Eerste 2 weken hoed vol kunnen houden en 4 dagen kunnen lopen nu week 3 ps 1x weer gedaan. Moet wel zeggen dat ik 5 dagen in de week op stal ben ( mesten, voeren, rijden e.d.). Ik heb een schema van endomondo. Loop nog intervallen en die verschillen per keer.

Vriendinnetje waar mee ik loop is al 4 kilo kwijt en ik nog niets _-:(

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 22:14

Ik moet zeggen dat ik iemand die 5 km achtereen loopt geen beginner meer vind hoor. Ik had 1e keer al moeite met 2 min volhouden! Achteraf denk ik te hoog tempo maar toch :o

Ik zie nog niet gebeuren dat dat ff goed komt en snel veranderd. ;-)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:18

Ik ben ook pas begonnen. Ben nog steeds met les 1 van Evy bezig. :') Als ik die vol kan houden ga ik pas naar les 2. Maar heb wat gedoe met het vinden van goede schoenen en met mijn onderbenen die niet meewerken. Dus ik bouw heel rustig op. :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:19

Ik loop de lessen van Renate. Soort z Evi mij bevalt mij veel beter. Ben nu bij les 14 van de 18. Bij les 18 kun je dan 5km in een keer lopen. Ik ben ook begonnen met een aardappel niveau en dit is echt goed te doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:19

Ik vind 5 km ook geen beginner hahahaha. Dat noem ik al middelmatig. Maar ja als je 21 km wil kunnen lopen of meer.....tjaaaaaaa.

Nee ik wil gewoon 5 km kunnen lopen dat vind ik meer dan genoeg! Halfuurtje per keer.

Ik kon eerst dus nog amper 1 minuut lopen en 3 minuten is nu al best van uhhh zijn we er al :+

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:20

Bienotje schreef:
Ik moet zeggen dat ik iemand die 5 km achtereen loopt geen beginner meer vind hoor. Ik had 1e keer al moeite met 2 min volhouden! Achteraf denk ik te hoog tempo maar toch :o

Ik zie nog niet gebeuren dat dat ff goed komt en snel veranderd. ;-)

Nee 5 km noem ik ook geen beginner meer. Dat is wel mijn doel voor 29 mei dan ga ik de ladiesrun lopen.

Ts: heb je geen hardloopmaatje? Voor mij is dat echt een stok achter de deur moet ik zeggen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:21

Even een hart onder de riem voor iedereen die denkt "dat lukt me noooooit".
Ik heb altijd geroepen dat ik nooit zal gaan hardlopen, niks aan, niet leuk, ademnood en ik ben ook niet iemand die van nature een mooi licht verend loopje heeft. Maar ik ben toch begonnen, loop nu na een jaar nog steeds en vind ik ook nog leuk.

Voor de recreatieve loper die vooral wat conditie wil opbouwen is het wel belangrijk om dit inderdaad op te bouwen en ook meteen met een voor jou geschikte hardloopschoen om blessures op langere termijn te voorkomen.

Begin in een rustig tempo en bouw het steeds meer uit. Dat is motiverender (en gezonder) dan keihard wegrennen en na 500 meter al met ademnood aan een boom te hangen :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:22

Hoi allemaal! Ik kom even snel binnenvallen om te zeggen dat jullie het vooral rustig moeten opbouwen. Ik heb dat zelf ondervonden, ik liep netjes via Evy maar toch is het bij mij helemaal fout gegaan. Kan al vanaf augustus niets, doordat ik toch te snel heb gelopen voor mijn lijf. Nu zit ik met voortdurende pijn. Ik hoop hier over een lange tijd een keer te kunnen plaatsen dat ik weer begonnen ben, maar voor nu wilde ik jullie alleen even waarschuwen! Ook als je denkt dat het heel goed gaat, of wanneer je al een paar maanden bezig bent, take it easy.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:26

Ja dat is ook echt mijn tip....ik heb het met de hardeleerschool geleerd en kan je zeggen: GEEN AANRADER! :') :') :') :')

Daarom loop ik nu 'zielig' 1x pw en wil dus naar 2x pw.

Alleen het probleem is dat het verslavend is (ja echt) en je er een kick van krijgt en denkt oh kan wel wat hebben.....en dan ineens PLOP AUWWWW