Amandelen verwijderen en drankjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Procent

Amandelen verwijderen en drankjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 10:25

Hallo iedereen!

Op dit moment ben ik aan het afvallen door op mijn voeding te letten (hierdoor al -10KG kwijt). Minder vet, minder snoepen, minder alcohol, hoeveelheden verminderen, suiker vermijden, etc. Dit is dus allemaal verantwoord en gezond gedaan. Nu ben ik ook bezig om erbij te sporten, alleen dat is nog altijd een lastig puntje bij mij :') ...

Nu heb ik al heel erg lang last van mijn amandelen... Ze zijn altijd al groot geweest, auwtjes hier, auwtjes daar, regelmatig slapjes zijn... Binnenkort worden ze waarschijnlijk verwijderd (hoop ik toch). Daarna zal het een tijdje vloeibaar eten zijn. Veel mensen roepen meteen ''Vla en appelmoes!'', maar dat wil ik dus totaal niet. Puur door de suikers en het zoete. Ik zat dus te denken aan drankjes die goed zijn voor mijn lichaam en me helpen met verantwoord afvallen.
Het enige wat ik ken zijn smoothies (en heel veel variaties hiervan ;) ), en citroensapkuur drankjes. Dat laatste ga ik sowieso niet doen, maar even ter verduidelijking waarvan ik op de hoogte ben (ik wil dus niet detoxen). Ook heb ik natuurlijk gehoord van poeder drankjes, maar op een of andere manier lijken poederdrankjes niet oké voor een lichaam, het blijft bewerkt.

Om de vraag uit mijn onsamenhangend verhaal duidelijk te maken, heeft iemand nog ideeën, ervaringen of tips wat ik in de periode na de behandeling kan doen, zodat ik misschien gebruik kan maken van de situatie en wat kan afvallen?
Of zijn de bekende smoothie vitaminebommen toch het beste?

Groetjes,

%

Eight

Re: Amandelen verwijderen en drankjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:28

Je moet juist niet vloeibaar eten, maar gewoon normale zachte voeding! Dat wordt ook geadviseerd vanuit het ziekenhuis, anders herstel je niet snel.. mijn amandelen zijn er een maand geleden uit gegaan en de eerste twee weken doet slikken en eten zeer, maar vast voedsel doet niet meer zeer dan vloeibaar voedsel. Verder heel veel ijswater drinken, succes alvast :)!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:35

Ik heb afgelopen augustus mijn amandelen laten verwijderen, ik was toen 29 en heb er weken last van gehad. Er werd gezegd dat je na 2 weken ongeveer aan het werk kon, na 2 weken kon ik nog steeds niet praten of mijn mond open krijgen. Ik dacht van te voren hetzelfde als jou. Uiteindelijk kon ik mijn biologische ijsjes niet eens eten omdat daar te veel citroen en ananas in zat en werden het toch suikerlollieijsjes. Mijn moeder heeft een slowjucer en heeft me continue voorzien van groente sapjes, dit hield mij op de been. Het was wel goed kijken welke sapjes wel en niet lukte, want zelfs sap was soms al te dik. Aan smoothies hoefde ik in het begin ook niet te denken. Het was bij mij best flink heftig overigens. Ik hoop dat jouw herstel beter zal gaan. Maar groente/fruit sapjes dus.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:44

Laat ik je gerust stellen. Na de operatie kan je waarschijnlijk zo weinig naar binnen krijgen dat het echt niet meer uitmaakt wat je eet. Ik was in 3 weken 12 kilo kwijt.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:49

Ik ben drie jaar geleden ook geopereerd aan mijn amandelen en idd de eerste week ben je echt niet bezig met wat je kan eten.. Bij mij was het een keer een bouillon of ik had een gebakken eitje, ook makkelijk weg te slikken, maar vult wel! En je wilt echt graag veel ijsjes en ja daar zit suiker in, maar die ijsjes zorgen er wel voor dat het herstel sneller gaat en dat je je wat prettiger voelt. Ik ben niet zoveel als KPet afgevallen, maar wel een paar kilo in twee weken tijd.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:50

Soep! Dat is het eerste wat bij mij opkomt.

Ik maak zelf vaak een dikke soep van paprika, courgette, pompoen, brocolli of tomaat. Vaak pak ik dan 1 van deze ingrediënten en het is zo simpel, maar wel gezond :) Hieronder hoe ik het doe
- knoflookje + uitje fruiten in een soeppan
- groente in blokjes/stukken snijden
- 1 schepje boullionkruiden erbij
- water erbij (ik doe niet zo veel omdat ik er later wat room/melk bij doe)
- groente erbij en goed doorroeien
- na zo'n 20 minuutjes pan van het vuur en met de staafmixer erdoor

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:33

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien is Joylent iets voor je (https://www.joylent.eu/nl). Dan krijg je in ieder geval alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:46

Soep vond ik de eerste dagen trouwens nog niet heel fijn. Door de warmte voelt je keel niet fijn meer aan. Heeft bij mij lang geduurd voordat ik warme dingen echt weer fijn vond.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:55

ik heb van de week ook te horen gekregen dat ze er bij mij uit gaan. Moet na de tijd behoorlijk pijnlijk zijn... hoor veel verschillende verhalen. We wachten af...
Hoorde gisteren van iemand die ook de operatie had gehad, die had yoghurtijsjes gemaakt met beetje kaneel en suiker.

Denk dat je die dagen in begin toch niet echt veel eet, dan is dat beetje suiker juist ook wel fijn om je op de been te houden. Je gaat denk ik die dagen echt niet boven je kcal's eten dus zal wel meevallen hoeveel je aankomt door wat suiker :)
Herstellen is toch belangrijker :)

Ik lees even mee voor tips!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:59

Ik heb ze vorig jaar laten verwijderen en moest ook gewoon vast voedsel eten. In het begin ging dat natuurlijk niet zo goed, want het deed vies pijn. Na een dag of 2 lukte het aardig. Maar zo rond een week na de ingreep een terugval gehad, want toen deed het zo vies pijn. Lag plat van de pijnstilling. Dus eten lukte echt niet zo. :P

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:01

lauwe thee , zachte knakworstjes en babyvoeding kreeg ik binnen :D yoghurt wou ook prima.

Vooral de thee verzachte bij mij meer dan ijswater. Vooral kamille

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:03

Ik heb heel veel ijswater gedronken, liters :D

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:09

Afgelopen november hebben ze mijn keelamandelen verwijderd, deze waren zwaar ontstoken. Bij mij vielen de eerste dagen mee met de pijn, na die paar dagen begon de ergste pijn. Het enigste wat ik kon eten was hele dunne Brinta, Bambix Rijstebloem, Mona griesmeel pudding. Banaan en andere fruit soorten branden bij mij heel erg in mij keel. Daarnaast ook wat smoothies geprobeerd zowel vers als die van Hero, maar dit was ook geen succes want dit branden ook heel erg. Het avond eten was ook een ramp, alles heel fijn snijden en heel veel appelmoes er overheen kreeg ik het aardig naar binnen. Tussendoor dronk ik veel Roosvicee, met heel veel ijs klonten uit een thermosfles, zodat het lekker koud bleef dit werkte bij mij wel goed tegen de pijn. Pas na ruim 2 weken, kon ik weer een beetje normaal eten.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:10

Om je gerust te stellen het doet net zoveel pijn als een lekkere amandel/keelontsteking. Daarna voel je je fitter dan ooit tevoren

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:13

dat had ik ook gehoord... hoop ook daarna weer fitter te zijn...
Ben afgelopen 3 of 4 jaar nu al ermee bezig en zeker 5x per jaar ziek met ontstoken amandelen... Soms was ik er maar paar daagjes ziek van andere keer lag ik echt met hoge koorts in bed... dat moet echt afgelopen zijn straks hoor... pff
Vind het spannend maar ga er wel door komen :)
Wanneer ik moet weet ik nog niet, zit nog op de pre-operatieve scan te wachten.
Maar goed, afgelopen dinsdag is het in gang gezet...

Heb zelf thuis ook een sapmaker, dus kan daar wel even mee experimenteren en sapjes maken (laten maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:41

Ik heb na het verwijderen van mijn amandelen 4 weken op ijsjes geleefd (het operatiegebied was gaan ontsteken) en ik was 18 kilo kwijt.

Ik denk dus niet dat je je over je gewicht zorgen hoeft te maken :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:48

Beetje yoghurt, flink fruit en evt groente erbij, door de blender en je hebt een heerlijk drankje! Ik drink dat hartstikke vaak, omdat het gewoon makkelijker is om dan aan de fruit e groente voor de dag te komen dan wanneer je alles moet schillen, pellen etc.
Evt kan je dat ook invriezen oid zodat het echt lekker koud is.
Wij doen ook wel van dat diepvriesfruit erdoorheen. Ook lekker koud

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:49

maar veel blenders maken het niet glad genoeg. Denk dat na die operatie je nog geen behoefte aan stukjes hebt ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:53

afvallen in een herstelproces (zelfs vlak voor ok) is niet verstandig. Je lichaam heeft alle voedingsstoffen nodig om te herstellen en gaat spiermassa afbreken om aan voedingsstoffen te komen als je niet voldoende eet. Leven op vetverbranding is gewoon voor het lichaam te zwaar in zo'n situatie.
Advies? Eiwitrijk eten (ja, dus zuivel, kwark, enz) binnen de consistentie die het ziekenhuis je gaat adviseren, proberen te werken aan een stabiel gewicht vanaf 2 weken voor OK tot 4 weken na OK en daarna weer verder gaan met je afvaltraject.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:03

secricible schreef:
afvallen in een herstelproces (zelfs vlak voor ok) is niet verstandig. Je lichaam heeft alle voedingsstoffen nodig om te herstellen en gaat spiermassa afbreken om aan voedingsstoffen te komen als je niet voldoende eet. Leven op vetverbranding is gewoon voor het lichaam te zwaar in zo'n situatie.
Advies? Eiwitrijk eten (ja, dus zuivel, kwark, enz) binnen de consistentie die het ziekenhuis je gaat adviseren, proberen te werken aan een stabiel gewicht vanaf 2 weken voor OK tot 4 weken na OK en daarna weer verder gaan met je afvaltraject.

KPet schreef:
Laat ik je gerust stellen. Na de operatie kan je waarschijnlijk zo weinig naar binnen krijgen dat het echt niet meer uitmaakt wat je eet. Ik was in 3 weken 12 kilo kwijt.

bovenstaand adviezen zijn wel heel waardevol voor je eigen herstel!

Dit waren mijn ervaringen na een andere operatie in dat zelfde gebied:

wat denk je van gewoon eten pureren als het kort na de operatie is, dan kun je je eigen recepten gebruiken.
vis, gekookt gestoofd dat is ook lekker zacht
en een gekookt ei die kun je ook koud eten dat is dan ook echt lekker!
Brinta evt met sojamelk

En die appelmoes kun je ook zelf maken he gewoon van goede rijpe appels en of peren, zonder die suikers (zonder kaneel dat prikt enorm!) en invriezen en dan lekker koud eten als die ontdooit is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:08

Ik weet niet hoe oud je bent, maar mijn amandelen zijn afgelopen oktober verwijderd en toen was ik 24 jaar. Heb 1 week bijna, of eigenlijk niks Kúnnen eten. Zelfs water drinken was een hele opgave (en ik zat echt goed onder de pijnstilling). Pas na 3 week kon ik weer enigszins fatsoenlijk eten, maar dan het liefst niets waar ik veel op moest kauwen. Dus: eet wat je eten kúnt. Alles wat binnenkomt (en blijft) is welkom. Ik was 7 kilo afgevallen, omdat ik gewoon niet kon eten :Y) Na een paar dagen ben je zo verzwakt dat je eet wat je eten kan.

Dat is mijn enigst advies, want amandelen verwijderen viel mij echt vies tegen.

Het enige wat ik binnen kreeg was 1 eetlepel vla, 2 eetlepels yoghurt, een ton aan halve ijsjes (slikken doet vies zeer) en een bakje chocolademousse (over een hele week). Warm/heet eten is not-done. En in die week heb ik 2 glazen water gehad.

Nee, eet wat je eten kunt in die weken ;)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:13

KPet schreef:

Mee eens. Gewoon zacht voedsel eten met een goede voedingswaarde, want zeker in het begin wordt je al snel moedeloos van kauwen en slikken en hou je het snel voor gezien. Blijf alsjeblieft gewoon eten, ik kon dat niet door de pijn en viel in 10 dagen zo'n 20% van mijn lichaamsgewicht af, waardoor ik niet eens meer zelfstandig de trap op kwam :'). Afvallen komt wel weer ná je volledige herstel.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:54

Bedankt voor alle reacties!

Wat ik er nu uit haal, is dat ik maar even moet afwachten hoe het gaat verlopen. Het kan dus meevallen tot helemaal uit de running zijn.
Ik hou in ieder geval deze tips in mijn achterhoofd en lees het nog een keer door als het gebeurt is!

@Firefly: Volgende week woensdag ga ik een operatie afspraak maken! Weet jij al wanneer je de operatie krijgt? edit: sorry overheen gelezen. Welk ziekenhuis? :Y)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:21

Procent schreef:
@Firefly: Volgende week woensdag ga ik een operatie afspraak maken! Weet jij al wanneer je de operatie krijgt? edit: sorry overheen gelezen. Welk ziekenhuis? :Y)

Wanneer weet ik helaas nog niet, maar zal denk ik in Enschede worden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:37

Procent schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Wat ik er nu uit haal, is dat ik maar even moet afwachten hoe het gaat verlopen. Het kan dus meevallen tot helemaal uit de running zijn.
Ik hou in ieder geval deze tips in mijn achterhoofd en lees het nog een keer door als het gebeurt is!

Ik denk dat je grootste risico qua gewicht niet tijdens de herstelperiode, maar daarna zit. Als je inderdaad zo weinig binnen kan krijgen, gaat je lichaam in overleefmodus. Dat betekent dat je slap als een vaatdoek wordt en alle eten dat je binnen krijgt driedubbel gebruikt wordt. Die modus is niet ineens voorbij als je hersteld bent. Let er dus vooral op dat je voor de operatie in goede conditie bent (genoeg eten!) en na de herstelperiode weer langzaam opbouwt met eten en bewegen. Anders loop het het risico dat je lichaam in de war raakt (jojo). In de herstelperiode zelf is eten niet eens het belangrijkste, maar drinken. Omdat slikken pijn doet loop je het risico uitgedroogd te raken. Je lichaam kan wel ff zonder eten, maar herstellen met uitdroging is erg lastig.