Bang voor mammografie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_K

Bang voor mammografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:29

Hoi allemaal,

Gisteren ontdekte ik een knobbeltje in mijn borst, hij was helemaal rond (een beetje ovaal) en zo'n 1,5 cm groot. Ook heb ik al een tijdje last van pijn in mijn borst en mijn tepel jeukt en is schilferig. Tijd om naar de dokter te gaan dus... die heeft me doorverwezen naar het UMC. Nu heb ik donderdag een mammografie en misschien gaan ze nog weefsel afnemen, maar ik ben hartstikke bang. |( Ik ben heel bang dat het erg pijn gaat doen.. omdat ik niet zulke grote borsten heb en ze zijn nog heel stevig (ik ben 25 jaar oud).

Wie heeft hier ervaring mee? Moest even mijn hart luchten hoor.. er is een grote kans dat er niks aan de hand is, maar ik ben toch wel heel zenuwachtig... Heb helemaal niks met dokters en ziekenhuizen en ben panisch voor naalden dus ik hoop dat ze geen weefsel af hoeven te nemen. ;(

Lady24

Re: Bang voor mammografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:23

Ik zou ook een mammografie krijgen maar ze hebben uiteindelijk een echografie gedaan omdat dan het weefsel beter te zien zou zijn. Je zou daar naar kunnen informeren?

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:26

Ik had drie jaargeleden hetzelfde als jou, er zijn toen echo's gemaakt maar die waren goed. Omdat ik er later steeds meer last van kreeg en het iets begon te groeien heb ik het vorig jaar weg laten halen. Ze hebben toen eerst een punctie gedaan waar ik erg tegenop zag maar dat viel me honderd procent mee.

Later hebben ze het met een operatie weggehaald.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:28

Over die naalden: --> geef het aan aan de arts / vpk die erbij is. Dan kunnen ze er rekening mee houden.

Die mammografie, tja, er zijn aangenamere handelingen aan borsten, en ja, het deed wat zeer (heb het ook door knobbeltjes een aantal keren moeten laten doen), maar ik zakte niet door de grond door de pijn (bij wijze van).

Gewoon aangeven, dan houden ze er rekening mee. En prober het van je af te laten glijden, als er niets is, heb je een aantal dagen voor niets lopen stressen...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:30

Ja ervaring mee. Vond het allemaal erg meevallen en wat wel zeer deed was van bijzondere korte duur! Ze informeerden mij prima vooral omdat er vele vrouwen aangeven dat het vre-se-lijk zou moeten zijn. Maar ik vond het ontzettend meevallen en ik mocht ook aangeven wanneer het mij wel teveel werd. Dat was dus niet nodig! Succes donderdag!

Ikzelf heb bij Lb meer dan 20 cystes (waarvan 1 ter grootte van een walnoot) en rb een stuk of 5.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:35

Ik heb ook meerdere cystes in mijn lb. Maar die zijn op de mammo niet of nauwelijks zichtbaar. Die hebben ze zichtbaar gemaakt met de echo.

Erg leuk om de echografist (?) verbaasd een tweede en een derde en een vierde te zien vinden. Man was helemaal van de waps haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:37

Ik ben vorig jaar onderuit gegaan in dat mammografie-apparaat :o Toen hebben ze besloten om dan alleen een echo te maken en daar konden ze ook al genoeg op zien. Dus daar zou ik voortaan als eerste om vragen.

Veel succes en sterkte donderdag TS.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:39

Volgens mijn zus ( die in het ziekenhuis werkt ) is een mammo voor kleine borsten minder pijnlijk dan voor grotere borsten dus daar hoef je je geen/minder zorgen om te maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:13

Minder pijnlijk doet wel nog steeds behoorlijk zeer.

TS ik denk dat het het handigste is als je aangeeft dat je er tegenop ziet. Vraag of ze eerst een echo kunnen maken, wie weet ben je er dan al van af. Als ze ook nog weefsel af moeten nemen is er misschien een mogelijkheid dat je even kunt gaan liggen? Ik moet al liggen (en vooral de andere kant op kijken) voor bloed afnemen en daarna heb je niks meer aan me, dan val ik dus de rest van de dag flauw als je aan me zit. Het is een beetje je eigen inschatting wat je aankunt, dingen als stress helpen bij voorbeeld ook niet mee. En niemand heeft er wat aan om over jouw grenzen heen te gaan. Als je je echt druk maakt is genoeg ook wel genoeg. Als je het niet trekt: zeg het gewoon en dan zorgen ze er maar voor dat ze een plekje op een andere dag vinden voor deel 2 van het onderzoek.

Een mammografie is niet leuk. Een eerste mammografie al helemaal niet. Als je er niet onderuit kunt komen is dat naar. Maar je hebt wel zelf de keuze of je alles in een keer doet. Toen ik 25 was (ben nu 36) was ik er nog niet zo heel goed in om dit soort grenzen aan te geven. Maar het is wel heel fijn als je dat soort dingen leert. Niemand heeft aan jouw lijf te komen als jij het daar niet mee eens bent. Hou dat alsjeblieft in je hoofd als je net zo'n ziekenhuisfoob bent als ik.

En wie weet valt 't hartstikke mee :) Er lopen van die assistentes rond die er zijn om je te helpen, en die als het goed is ook ervaring hebben met bange mensen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:19

Ik ben 30 en heb l een aantal mammo's achter de rug, het valt echt 100% mee. Prettig is het niet, maar pijnlijk vind ik het ook echt niet.

Rond en ingekapseld is vaak een fibroadenoom, die heb ik zelf ook in één borst en dit kan absoluut geen kwaad.
Maar uiteraard snap ik dat je je zorgen maakt en je het eng vindt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:21

Echo is geen screeningmethode voor eventuele borstkanker, echo is vooral bij jonge vrouwen echt niet duidelijk genoeg. Veel beter kan je dan een MRI krijgen met contrast, maar dat is een stuk invasiever dan een mammo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:24

Iedereen heeft een andere pijngrens, en die is ook nog eens afhankelijk van de situatie. Als ik met een hersenschudding en stukjes asfalt in m'n gezicht op de grond lig sta ik op en ga ik m'n paard zoeken. Als iemand in het ziekenhuis mij een prikje geeft word ik licht in m'n hoofd en kan ik niks meer.

En natuurlijk kun je met een echo geen tumoren vinden. Maar met een echo kun je bij voorbeeld al wel een cyste constateren. En in dat geval heeft TS misschien al helemaal geen mammo meer nodig. Als je 25 bent is een mammografie bovendien minder betrouwbaar dan op hogere leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:31

Ivy_ schreef:
Ik zou ook een mammografie krijgen maar ze hebben uiteindelijk een echografie gedaan omdat dan het weefsel beter te zien zou zijn. Je zou daar naar kunnen informeren?

Ik had inderdaad hetzelfde. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:32

Dat klopt koper, daarom geef ik ook aan dat een mri met contrast het beste is.
Ik krijg al 5 jaar lang elk jaar een mammo en mri. De allereerste keer kreeg ik een echo omdat mijn huisarts niet wist dat dit geen screening was. Ze zagen iets, maar konden niet zeggen wat het was omdat een echo gewoon niet duidelijk genoeg is.
Dan zakt de grond wel onder je voeten weg en zit je een week in de stress voor je een mammo of mri kan laten maken. Bleek dus een fibroadenoom en dat kunnen ze niet zeggen via een echo

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 18:57

Wow wat een reacties. Bedankt allemaal. :) :)

Ik ben ontzettend ziekenhuis panisch, als ik al een naald op tv zie word ik naar, en altijd als ik geprikt wordt val ik standaard flauw. T zit nou eenmaal tussen de oren...

@ Koper, ik zal dat zeker ook aangeven!

Ik zal het eens vragen van de echo maar de dokter vertelde mij ook dat het op deze manier het beste te zien is... ondanks dat het me vreselijk lijkt wil ik liever gelijk duidelijkheid..

Ik heb btw nu extra pijnlijke borsten... maar dat komt denk ik door de stress. -O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:07

Als het een tumor is kun je dat met zo'n mammografie het beste zien. Het punt is op dit moment dat je nog niet weet wat het is. Je kunt er wel van uit gaan dat het een tumor is maar waarom zou je. Daar is juist het onderzoek voor: je begint bij nul en dan ga je dingen bekijken en uitsluiten. Voor het zelfde geld is het een cyste (en daar kun je inderdaad meer last van krijgen als je stress hebt) en cystes kun je heel duidelijk zien op een echo.

Dus je kunt er wel voor kiezen om eerst eea uit te zoeken met behulp van een mammografie maar als je nog geen idee hebt wat die knobbel die je voelt precies is tast je toch aardig in het duister. Dus waarom niet eerst kijken of je kunt vinden wat het is met een pijnloze methode (een echo doet geen pijn, is alleen koud) en als dat niks oplevert kun je altijd verder kijken. Dat geeft minder stress.

Cystes komen best veel voor. Heeft je arts een reden om te denken dat je een tumor zou kunnen hebben? Zijn er vrouwen in je familie die op jonge leeftijd borstkanker hebben gekregen, bij voorbeeld?

Als het een cyste is: laat je ook niet aanpraten dat ze 'm meteen leegzuigen. Zo lang je er geen last van hebt kunnen ze prima blijven zitten. Ik heb dus zelf zo'n cyste en die voel ik alleen bij veel stress en op de een of andere vage manier rond Kerstmis :+ Dan speelt hij weer een weekje op.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:09

Ik heb zowel echo als mammmografie gehad. Niks aan de hand, echo is sowieso helemaal niet pijnlijk, de mammografie is even wat minder prettig maar zeker niet onhoudbaar. Is wel heel vreemd om je borsten daar zo te zien uhh.. liggen :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:49

Liselot schreef:
Echo is geen screeningmethode voor eventuele borstkanker, echo is vooral bij jonge vrouwen echt niet duidelijk genoeg. Veel beter kan je dan een MRI krijgen met contrast, maar dat is een stuk invasiever dan een mammo.

Dat is niet waar. Mammo is voor jonge vrouwen juist niet betrouwbaar en echo wel (plaats vervangend zelfs en vaak eerste keus). MRI is ook niet invasief, wachttijd is alleen een stuk langer waardoor dat zelden als eerste keus gedaan wordt (zeker op eventuele verdenking op maligniteit, wat bij borsten altijd zo is tot tegendeel bewezen is). Als bij echo niet duidelijk naar voren komt wordt er een MRI gemaakt. Ook eventuele punctie wordt meestal via echo gedaan.

Mammografie is bij jonge vrouwen lastig weg te kijken doordat het klierweefsel nog heel dens is. Bij jouw leeftijd doen ze dan meestal ook een echografie in plaats van een mammo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:52

Als je 25 bent beginnen ze met echografie, dat werkt beter.

Mocht de pletterij noodzakelijk zijn, informeer dan of je bij het amc terecht kan.
(Daar hebben ze een modern "pletapparaat, waar een anno 2016 feedback in zit: "ziet het ding wat het moet zien, dan wordt er niet meer geplet" - ipv een mens die naar eer en geweten anno 1950 aan wat knoppen draait.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:53

Liselot schreef:

Ik ben op mijn 28ste gescreend op borstkanker dmv echo.
Juist vanwege mijn lage leeftijd.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 19:54

Nou ik ben benieuwd... voor zover ik weet krijg ik een mammo. Maar misschien ook nog wel een echo erbij.

Ik heb helaas geen keus kwa ziekenhuis want ik ben militair. Ik moet naar het UMC.

@ Koper, er is geen reden om te denken dat ik kanker heb. Volgens de dokter is dit uit voorzorg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:15

Quir schreef:
Mammografie is bij jonge vrouwen lastig weg te kijken doordat het klierweefsel nog heel dens is. Bij jouw leeftijd doen ze dan meestal ook een echografie in plaats van een mammo.

Klopt! Zo had ik het ook begrepen, er was een keer een onderzoeker die dit vertelde op televisie.

TS fijn dat je niet tot een risicogroep behoort. Ik zou als ik jou was donderdag je laten informeren over het hoe en wat en waarom.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:19

Zeer vrouwonvriendelijk apparaat :(
Absoluut ver van prettig,ook de manier waarop je eronder staat en er aan je borst wordt geplukt om hem goed eronder te krijgen.
Maar wel direct resultaat.is het toch nog onduidelijk,dan nog een echo..het gaat gelukkig vrij snel..
Veel succes :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:21

Laurapalmer schreef:
Zeer vrouwonvriendelijk apparaat :(

Ongetwijfeld bedacht door een man :j Ik zou wel eens willen weten hoe een man het zou ervaren om met z'n zaakje in zo'n ding geplet te worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:21

Ik heb 3x onderzoek gehad.
Eerste keer eerst mammografie, niet lekker maar ook niet pijnlijk, daarna echo, totaal niet pijnlijk, en daarna punctie. Hierbij voelde ik alleen het prikje door m'n huid heen n verder niks...

Tweede x alleen mammografie door een soort van Russische kogelstootster :') . Alles behalve prettig en drie dagen blauw geweest.

Derde x mammografie en echo en hier weer, niet lekker, maar ook niet pijnlijk.

Ik heb overigens een fybroadenoom.