Eten waar je niet (veel) op hoeft te kauwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Eten waar je niet (veel) op hoeft te kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 18:19

Nee het is niet voor een oma zonder kunstgebit maar voor mezelf :')
Ik heb afgelopen week mijn verstandskiezen laten trekken(alle 4 tegelijk) en leef al zo'n beetje de hele week op pudding en purree. Hartsikke leuk en aardig als je de hele dag in bed ligt, maar mijn werkgever wordt erg lastig dus heb besloten morgen weer te gaan werken.

Ik kan inmiddels al een beetje kauwen, maar niet veel en lang want dit doet nog best pijn. Daarom zijn boterhammen niet zo geweldig voor me. Heeft er iemand een idee wat ik mee kan nemen dat voedzaam en lekker is, binnen 15/30 minuten op is en de avond er voor(ik begin deze week al om 7 dus koken van te voren wordt m niet) al gemaakt kan worden?

Liefst niet direct iets richting avond eten, want dat eet ik natuurlijk gewoon thuis..

Dus ideeen? :)

DeEenhoorn

Re: Eten waar je niet (veel) op hoeft te kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:24

Brinta?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:25

Appelmoes en smoothies?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:26

Yoghurt met banaan? Zacht genoeg en vult ook goed. Verder is een fruitsalade misschien ook een idee, dat kun je grotendeels gewoon pletten tegen je gehemelte.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:26

Cup a Soup? En misschien van dat ontbijt drink, dat vult ook een beetje, evenals yoghurtjes, danoontje, brinta etc. Misschien lukt kleine cornflakes achtig spul?
Kids hebben hier nu van kellogs verpakking met frozen van Disney erop, zijn piepkleine sterretjes en rondjes. Als die week zijn van de melk hoef je nauwelijks tot niet te kauwen :P

Als je op je werk magnetron hebt: babypotjes! :+ heb je in alle soorten en maten. Van fruit tot groente en zelfs pasta :+
Happen, slikken en weg. Hoef je niks te kauwen en kun je variëren;)

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:27

Is kwark met zachtfruit een idee?

Een (gepureerde) soep kan ook, dan heb je in ieder geval ook groente binnen. Ik maak werkelijk overal soep van, courgette, broccoli, spinazie, bloemkool, komkommer ga zo maar door.

Havermout misschien? Die maakte ik ook altijd de avond vantevoren al. Evt ook met fruit, kaneel of iets anders lekkers.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:29

Yoghurt met bijvoorbeeld cruesli? Vult ook goed (voor mij genoeg om de hele dag op te teren als vervanging voor brood, lus namelijk geen brood :+ )

Edit, dit kan je de avond van te voren klaar zetten in een bakje in de koelkast. Ik zou de cruesli wel in een apart bakje doen en er pas doorheen doen als je het gaat eten, anders word t snot!
Laatst bijgewerkt door lovecappie op 03-04-16 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:29

Pannekoeken? Die kan je klein snijden en dan glibbert het ook soort van naar binnen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:30

Pasta is overigens ook een goede! Iets langer koken als normaal, en dan lekker vullen met een rijke saus met bv champignons of een andere squishy zachte groente. Ook koud kan dat lekker zijn :)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:30

Havermout gemaakt met melk en wat fruit toegevoegd. Mega voedzaam en je hoeft er niet op te kauwen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:34

Soep? 'Volle' soepen zijn erg voedzaam en kun je opwarmen in de magnetron.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:35

Nachtlampje schreef:
Pasta is overigens ook een goede! Iets langer koken als normaal, en dan lekker vullen met een rijke saus met bv champignons of een andere squishy zachte groente. Ook koud kan dat lekker zijn :)

Dit!
Of,
Toen mijn verstandskiezen eruit waren at ik veel net iets te lang gekookte macaroni met tomatensalsa :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 18:36

Bedankt al voor de tips, ga er zeker wat van bekijken en zo al wat maken!

lovecappie, dat is nou juist de bedoeling :P Cruesli zo gaat 'm niet worden, dan jank ik van de pijn denk ik hihi.

Havermout en brinta ben ik geen fan van, maar ik kan het altijd proberen natuurlijk! Ga sowieso voor de lunch iets van pasta maken denk ik zometeen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:42

Brinta met vanilleyoghurt en aardbeitjes een uurtje in de koelkast zetten. Heerlijk en het vult erg goed!
Met melk vind ik Brinta ook ranzig, maar met yoghurt <3
Ik heb dit ook gegeten toen ik meerdere weken lang vloeibaar moest eten en ik werd het absoluut niet zat :+

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:43

Ik heb laatst een dubbele kaakoperatie ondergaan en mocht 4 weken niet kauwen. Voor avond eten kan je alles mixen met de staafmixer. Ovenschotels zijn geen succes, maar de rest smaakt prima. Ook spaghetti. Lasagne smaakt fijngemalen ook heel goed. Bloemkool en aardappels zacht koken met een sausje. Als vlees bijvoorbeeld gehakt of kip, klein gesneden.
Brood zonder korstjes met smeersel er op zoals leverpastei, smeerkaas etc. Kan je prima prakken tegen je gehemelte. Of brood dopen in bouillon.
Banaan kan je ook prakken en naar binnen lepelen. Eventueel heel even in de magnetron zodat hij iets zachter wordt.

Probeer niet alleen maar pap, yoghurt en vla te eten. Daar ga je aan onderdoor en bevordert het herstel ook niet.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 03-04-16 18:47, in het totaal 3 keer bewerkt

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:44

Groente smoothie.
Ik vond zelf toen de tijd melkproducten (maar ook yoghurt of kwark) verschrikkelijk ivm speekselaanmaak.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:48

Heb jij ze allevier onder plaatselijke verdoving laten trekken of met een roesje?

Bij mijn zusje hebben we bijna al haar maaltijden in de blender gedaan, zodat ze toch voldoende binnenkreeg bij haar kaakoperatie. Beetje extra kethup erdoor en t is met wat makkelijker drinkbaar

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 18:52

Goede tips hierboven! Ik ga nu kijken wat ik in huis heb en dan wat in elkaar flansen :)

Mliiesje, onder plaatselijke verdoving. Wilde eerst liever een roesje maar daar was het ZKH niet zo blij mee en uiteindelijk toch ingebonden voor plaatselijk. Achteraf viel het allemaal reuze mee. De ingreep zelf was niet "eng" of pijnlijk, alleen de druk op je hoofd vond ik vervelend maar dat was snel voorbij!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:02

Soep.

Broccoli soep is heel makkelijk en snel klaar.

Maar tomaten soep heb je ook zo op tafel.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:05

Hero fruitontbijt erg lekker en vult ook best goed (al moet ik zelf altijd wel de hele fles leegdrinken) ik neem het zelf ook wel eens als ik een x heel vroeg op moet en ik dan een gewoon ontbijt niet op krijg

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:06

Eventueel kun je cracottes crackers ook in de soep dopen. Die worden lekker zompig en dan kun je ze zo naar binnen slurpen :j

Edit op hierboven: In Hero Fruitontbijt zitten gigantisch veel suikers :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:07

Of een maaltijd shake. Daar kun je dan ook fruit door heen shaken.
Er zijn ook puddingen.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:08

Haha ik heb hele fijne cruesli, hoef ik ook niet op te kauwen :)
Maar het snotterig laten worden kan natuurlijk ook, vind ik persoonlijk nooit zo lekker :D

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:29

Cayenne schreef:
Eventueel kun je cracottes crackers ook in de soep dopen. Die worden lekker zompig en dan kun je ze zo naar binnen slurpen :j

Edit op hierboven: In Hero Fruitontbijt zitten gigantisch veel suikers :o

Ja maar is maar voor even natuurlijk en het zijn ook geen geraffineerde suikers. Je moet het niet vast gaan doen

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:33

lekker avocado, beetje peper zout..heerlijk