Maagpijn straalt uit naar kaak (?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Maagpijn straalt uit naar kaak (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:43

Ik heb de laatste weken vrij regelmatig last van een hele vervelende maagpijn. Het lijkt echt in mijn maag te zitten, maar straalt ook wat uit naar boven waardoor het soms voelt alsof het echt uit mijn middenrif komt, en misschien nog wel het vervelendste, het straalt uit naar mijn kaken? Ik heb elke keer het gevoel alsof mijn kiezen eruit geduwd worden, zo veel zeer doet het.

De pijn komt echt in vlagen, het lijkt elke keer even te verdwijnen en daarna komt het weer keihard terug. De 'aanvallen' duren elke keer ongeveer anderhalve minuut, daarna is het een halve minuut aanwezig op de achtergrond en dan knijpt de boel weer helemaal samen.

Iemand die deze klachten misschien herkent? Weet wat ik er nu even aan kan doen?

Minoes

Re: Maagpijn straalt uit naar kaak (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:03

Is het geen spastische slokdarm? Ik heb dit ook een tijdje gehad, het gebied vanaf mijn maag tot aan mijn mond werd om de minuut helemaal fijn geknepen..
Oorzaak hiervan was bij mij teveel maagzuur waardoor mijn slokdarm overprikkeld was.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:57

Ik denk ook aan slokdarmkramp. Heb het zelf ook zo nu en dan. Niet prettig iig...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:01

Ik denk ook aan slokdarm/brandend maagzuur. Maar ook hartklachten kunnen bij vrouwen deze symptomen geven, dus ik zou er wel even mee heengaan

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:11

Heb je dat op bepaalde momenten meer? Bijvoorbeeld bij inspanning?

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:15

klinkt als problemen met je galblaas, misschien wel galstenen. Ook die triggert het middenrif. Heb ook regelmatig een aanval gehad die uitstraalde naar mijn kaken, schouderbladen. Tijd terug kreeg ik ook last van benauwdheid, middenrif spande samen. Was toen heel bang dat het iets met mijn hart was, hartfilmpje wees gelukkig uit dat dat niet zo was. Heb die week daarop een reinigingskuur gedaan waarbij er veel galstenen vrij kwamen, heb er nu een stuk minder last van.

Houd er wel rekening mee dat klachten bij vrouwen heel anders kunnen zijn dan die van mannen. Beste is om even bij je huisarts langs te gaan. Ga ook eens na of het opkomt bij een bepaald soort voedsel/drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:25

Het komt bij mij vooral 's avonds op, niet per se na bepaalde voedselsoorten..

Heb lang een beetje zitten twijfelen of ik er wel mee naar de huisarts moet, het gebeurt nu ongeveer twee keer per week en dat is niet mega veel. Nadeel is wel dat het echt ontiegelijk veel zeer doet en dat mijn kaken er zo van overstuur raken dat ik erna twee dagen met hoofdpijn rondloop. Misschien maandag toch maar even bellen, vooral omdat ik er niet helemaal zeker van ben of het nou echt mijn maag is of dat het toch wat hoger zit en dus mijn hart is. Heb de laatste tijd een hele hoge hartslag door medicatie dus de stress slaat even toe.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:31

Wat voor medicatie slik je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:33

Concerta voor ADHD. M'n hartslag is op dit moment niet meer zorgwekkend hoog (was het met andere medicatie wel). Ik zit nu in rust ongeveer op 80 en na inspanning eigenlijk nooit boven de 100.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:37

Wat vervelend dat t een werking heeft op je pols. Bedenk wel dat pols en bloeddruk niet hetzelfde is. Ook galstenen of galkoliek kunnen voor een hoge bloeddruk en of pols zorgen. In avondeten zit over het algemeen meer vet waardoor je dan meer last zou kunnen hebben van je galblaas of maag. Maar ook veel andere ziekten en of stress kunnen werken op je bloeddruk en of pols. Ik zou maandag een afspraak maken bij je huisarts, je kan het beter even laten checken ;-)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:44

Straalt de pijn alleen uit naar je kaken? Of ook naar je schouders?
Op de momenten dat je daar last van hebt, wat voor eten heb je dat gegeten? En wat voor hoeveelheden?

Wat doe je met de pijn? Blijf je stilzitten, moet je juist lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:49

Dat pols en bloeddruk niet hetzelfde is wist ik inderdaad! Mijn bloeddruk is stabiel gebleven onder de medicatie, die is zelfs iets aan de lage kant.

Als ik zo'n kramperige aanval krijg moet ik echt liggen, het liefst mijn middenrif zo veel mogelijk verwijden als het ware, dus mijn rug hol trekken en mijn armen tot boven mijn hoofd strekken. De pijn straalt echt uit naar mijn kaken, maar daardoor schiet alles op slot en krijg ik dus ook last van mijn nek. Niet van mijn schouders.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:51

Emmaa_ schreef:
Dat pols en bloeddruk niet hetzelfde is wist ik inderdaad! Mijn bloeddruk is stabiel gebleven onder de medicatie, die is zelfs iets aan de lage kant.

Als ik zo'n kramperige aanval krijg moet ik echt liggen, het liefst mijn middenrif zo veel mogelijk verwijden als het ware, dus mijn rug hol trekken en mijn armen tot boven mijn hoofd strekken. De pijn straalt echt uit naar mijn kaken, maar daardoor schiet alles op slot en krijg ik dus ook last van mijn nek. Niet van mijn schouders.

Op basis hiervan valt Galstenen dan af voor mij. Wel vind ik spastische slokdarm door maagzuur een goede mogelijkheid.
Eventjes mee langs de huisarts gaan, er zijn genoeg goede medicijnen voor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:55

Bedankt voor alle tips! Dan bel ik maandagochtend even naar de huisarts om een afspraak te maken. In de tussentijd... Ik kan hier zeker geen pijnstillers tegen slikken?

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:02

Niet iedereen heeft bewegingsdrang bij galstenen, vooral bij vrouwen zijn de symptomen anders. Zal het dus niet zomaar van tafel vegen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:09

Mja, met mijn galstenen ging ik ook het liefste liggen en alles zo ver mogelijk opstrekken. Het klinkt voor mij wel bekend.
Verstandig besluit om maandag de huisarts te bellen.

Pijnstillers is vooral afhankelijk van wat het is.... bij galstenen kan je gerust pijnstillers slikken, als het je maag is, is het niet verstandig. Ik zou het dus echt af laten hangen van hoeveel pijn je hebt en of het wel of niet uit te houden is zonder.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:18

Mjelle_G schreef:
Niet iedereen heeft bewegingsdrang bij galstenen, vooral bij vrouwen zijn de symptomen anders. Zal het dus niet zomaar van tafel vegen.

Natuurlijk is het altijd mogelijk. Maar vanwege het uitstralingspatroon en de bewegingsdrang lijkt een maagprobleem me meer waarschijnlijk. Mogelijk in combinatie met een spastische slokdarm.

Maar een huisarts kan het altijd het beste beoordelen. Dus goed dat je een afspraak gaat maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:28

Ik heb overigens eerder een infectie gehad in mijn maagwand, maar die pijn was heel anders. Ik kon toen echt niet rechtop zitten, het kwam in hele andere golven dan nu, ik moest erbij overgeven en ik had niet die rare pijn in mijn kaak.

Het is niet dat mijn maag/middenrif ondragelijk veel zeer doet tijdens zo'n avond, het is vooral mijn kaak die me echt stoort.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:10

Ik wil je niet heel erg ongerust maken, maar met hartfalen krijg je ook vaak uitstraling naar de kaak :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:01

JoannevZ schreef:
Ik wil je niet heel erg ongerust maken, maar met hartfalen krijg je ook vaak uitstraling naar de kaak :x

Als ik het echt heel vaak had gehad had ik me daar wel zorgen om gemaakt, maar aangezien het niet zo heel vaak gebeurt en de aanvallen ook weer weg gaan sta ik niet op m'n kop. Het is wel iets wat ik moet bespreken met de huisarts, ook omdat mijn hartslag dus een tijdje wel erg hoog is geweest.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:04

Wellicht kun je eens testen of Rennie's verlichting geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:03

Heb ik geprobeerd inderdaad, omdat extreem agressief maagzuur het eerste was wat in mij opkwam, maar zelfs een aantal van die dingen achter elkaar leken niet echt verlichting te bieden..

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:10

Al bij de huisarts geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:56

Vandaag ging helaas niet lukken, zoals het er nu naar uit ziet kan ik morgen ook niet langs. Ik bel morgenochtend sowieso voor een afspraak woensdag en mocht ik in de tussentijd nog zo'n aanval krijgen dan zorg ik dat ik eerder langs kan :j Heb het nu al een aantal dagen niet gehad ook

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:16

Ik denk ook aan galstenen... ik wou dan ook liggen en oprekken.
Zou echo vragen