werkgever stelt hepatitis B vaccinatie verplicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

werkgever stelt hepatitis B vaccinatie verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 19:04

Op het werk hoorde ik in de wandelgangen al dat a.s week van mij verwacht word dat ik een hepatitis B vaccinatie laat zetten.

Nu is het zo dat ik eigenlijk tegen injecties in een gezond lijf ben maar ik heb op het werk er nog geen oren naar gegeven.
Bij mijn weten kan een werkgever een werknemer namelijk niet verplichten tot vaccinatie.

Nu kreeg ik zojuist een brief waarin nadrukkelijk werd gesteld dat het verplicht is.

Ik heb het gevoel een beetje in een spagaat te zitten.
Geen van mijn collega's heeft een probleem tegen de vaccinatie.

Mijn grootste "probleem" is eigenlijk wat de functie van de vaccinatie is.
Het heeft betrekking tot de lever zover ben ik wel gekomen met Google maar hoe en wat?

Den tijden van de Mexicaanse griep heb ik mij wel laten inenten omwille van mijn cliënten des tijds.
Voor mezelf vond ik het niet van belang en stelde ik mijn cliënten dus voorop.
Dit zou ik nu ook weer willen doen maar nog steeds speelt dan de vraag hepatitis B wat is het, wat doet het en wat zijn de gevaren bij niet vaccineren.

eclair98

Re: werkgever stelt hepatitis B vaccinatie verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:07

Ik zou het probleem voorleggen aan je werkgever, kan hij je ook gelijk uitleggen waarom hij het verplicht stelt.

In de dierenbranche kunnen ze wel eisen stellen aan je vaccinaties, ook als je stage komt lopen :P Wel een iets andere situatie.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:07

Ik denken dat je eerst eens moet kijken wat doet de hepatitis met je lichaam, ik kan me je gevoel voorstellen niet zomaar in een gezond lichaam iets spuiten. Hoe groot is de kans om hepatitis te krijgen en informeren wat de gevolgen zijn van niet vaccineren?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:10

http://nvkp.nl/veelgestelde-vragen/mag- ... n-gesteld/

Het mag dus niet, wel moet ie dus de mogelijkheid geven om dit aan te bieden. Hepatitis B is een levenslange leverziekte, die wordt opgelopen door bloed-bloed contact tussen mensen. Dus voor mensen die met bloed werken, is een vaccinatie wel wenselijk, maar je werkgever mag je niet dwingen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:10

Antwoord op de vraag wat het is en wat het doet kun je natuurlijk gewoon via google heel makkelijk vinden. Wat is het gevaar als je niet gevaccineerd wordt? Tja dat je het krijgt natuurlijk. En daar wordt je niet vrolijk van.
Enten is gewoon zorgen dat je lichaam een natuurlijke bescherming opbouwt tegen een bepaalde ziekte, lijkt me alleen maar gezond om je lichaam die hulp even te geven om erger te voorkomen.

Wil je het echt niet zou ik met je werkgever om tafel gaan zitten en je probleem uitleggen. Dan kan hij jou uitleg geven, beter informeren en zijn standpunt uitleggen.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:12

Voor zover ik weet is de hepatitis B inenting gewenst in de zorg ter bescherming van de zwakkere patiënten. Dus vergelijkbaar met het enten tegen de griep. Ik ben zelf ook geënt voor zowel hepatitis a en b omdat ik veel reis.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:14

Ik heb me ook moeten laten vaccineren voor hepatitis b voor mijn opleiding, zodat ik het niet krijg, en zodat ik de patiënten waar ik later mee ga werken niet kan besmetten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:17

De verplichting om gevaccineerd te zijn tegen hepatitis B is in de zorg in ieder geval heel gebruikelijk.
Ik mocht niet eens coschappen lopen zonder dat ik een bewijs van vaccinatie kon overleggen en nog steeds wordt er in ieder ziekenhuis waar ik in dienst kom gecontroleerd of ik gevaccineerd ben.

Aangezien jij in je beginpost over clienten spreekt vermoed ik dat je ook in de zorgsector werkzaam bent?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:20

Ik wil toevallig weer een opleiding in de zorg gaan doen en bij die opleiding verplichten ze je ook om die vaccinatie te nemen -O-
Ik heb hier eigenlijk helemaal geen zin in

vroeg me ook af of ze dit nou persee konden verplichten

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:20

Ik heb mijn ook laten vaccineren voor hepatitis B omdat je zowiezo de kans bestaat dat jij het ook kan krijgen, maar ook omdat je met zwakkere clients in aanmerking komt dat geld het zelfde voot on lasting en bloed daar voor is die vaccinatie. Het beschermt je er tegen

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:22

als jouw werk behoort tot een risicogroep waarbij je intensief met bloed te maken hebt is conform arbobesluit je werkgever jou een vaccinatie aan te bieden. Doe jij hieraan niet mee zou dat kunnen betekenen dat jij bepaalde aspecten van je werk niet meer kunt doen.

Valt jouw werk niet onder de risicoberoepen ( veelal medische beroepen) dan kan er ook nog gekeken worden wat er gedaan kan worden ter bescherming van de medewerkers en moet er een plan zijn met daarin een procedure als je onverhoopt wel besmet zou kunnen raken.

Ik weet niet wat voor werk je doet? Hepatitis B kan leverbeschadigingen veroorzaken en daarmee ook risico op kanker verhogen. Hepatitis is ook echt nare ziekte met heftig ziekteverloop.
Voordeel na vaccinatie ben je voor het leven beschermd.
Is er op jouw werk een preventiemedewerker? Vraag waarom ze verplichten. Ga in gesprek met je werkgever.
Meer info op website RIVM en KIZA zoek op hepatitis B.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:23

Ik denk dat een werkgever je niet kan verplichten om een vaccinatie te doen. Kan me voorstellen dat hij je dan verbieden om bepaalde handelingen te verrichten wat er wel voor kan zorgen dat je je baan niet kunt uitvoeren.

In de zorg wordt meestal vaccinatie voor hepatitis b wel verplicht net als onderzoek op tuberculose.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:29

Wat betreft mogen verplichten ja of nee weet ik weinig van. Maar ik was juist blij toen mij een hep B vaccinatie werd aangeboden. Hier werd het vanuit de psychiatrie aangeboden vanwege de kans op bijt incidenten, maar ook vanuit de opleiding wordt het verplicht gesteld om bloedpractica te mogen volgen. Hepatitis B is geen ziekte waar je vrolijk van wordt, dus dat het verplicht gesteld wordt zal er waarschijnlijk wel mee te maken hebben dat het risico er ook naar is de enting wel te nemen.
Aangezien ik zelf geen enkele last ervan heb gehad, en eigenlijk niemand van mijn collega's er last van heeft gehad denk ik ook niet dat dat effect iets is om het ervoor te laten. :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 19:30

Ik ben werkzaam op een psychische kliniek.
Ik ben al langer werkzaam in de zorgsector maar op een heel ander gebied en daardoor nooit gevaccineerd.

Het is niet zo dat ik koste wat kost die vaccinatie niet wil laten zetten maar zoals eerder aangegeven ben ik geen voorstander van injecteren in een (nog) gezond lijf.

Ik denk dat ik het flauw vallen voor lief neem en met lichte tegenzin de vaccinatie laat zetten.
Beter mee safe than sorry.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:36

Ik werk op een klinisch laboratorium bij een onderzoeks instituut, en bij ons kun je je laten enten, en als je dat niet wil moet je een formulier ondertekenen dat je zelf van de enting af ziet en bekend bent met de risico's.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:40

De volledige vaccinatie bestaat uit 3 prikken en een titerbepaling dan ben je zo'n 6 maanden verder. Je kunt nog vragen wat er in jullie ARBO RI&E staat. Ik werk ook in GGZ en bij ons staat er in RI&E dat er geen verhoogd risico is. Wel moet de werkgever een preventieve en curatieve procedure hebben. Dat is wel verplicht namelijk maar kost werkgever weer meer moeite.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:46

Ik werk ook in de zorg en bij ons is het i.p. verplicht, maar je mag ook weigeren. Volgens mij kan het idd niet verplicht zijn. Ik heb hem ook niet genomen. Hepatitis B kan alleen worden over gebracht door bloed op bloed contact (prik incidenten, wondverzorging oid)) of slijmvlies contact (bijt incidenten of wondverzorging etc) aangezien ik fysiotherapeut ben verwacht ik niet dat ik bloed op bloed contact krijg met clienten en die van ons bijten ook niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:01

Ik lees in een stuk van het rivm dat vaccinatie niet verplicht (natuurlijk kan niemand je tot een vaccinatie dwingen), maar dat weigering wel in sommige gevallen arbeidsrechtelijke gevolgen kan hebben. Bepaalde taken binnen een functie niet mogen uitvoeren of dat er binnen de organisatie naar alternatieve taken wordt gezocht. Dus verplicht nee, maar weigeren kan welmgevolgen hebben voormje werk. Ik lees ook over opleidingen waar je alleen aan mag beginnen als je je hebr laten vaccineren.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:04

Ik ben blij dat ik het destijds op kosten van de werkgever heb mogen laten zetten.. ook in de zorg.. je kunt er maar beschermd tegen zijn toch? Zeker als je met een kwetsbare doelgroep werkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:35

Ze mogen het inderdaad niet verplicht stellen, wel mogen ze een verklaring eisen en een test voor dragerschap.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:38

Gracezellaa schreef:
Voor zover ik weet is de hepatitis B inenting gewenst in de zorg ter bescherming van de zwakkere patiënten. Dus vergelijkbaar met het enten tegen de griep. Ik ben zelf ook geënt voor zowel hepatitis a en b omdat ik veel reis.

niet te vergelijken met de griep, deze word namelijk niet verplicht gesteld. hep b vaak wel maar dit mogen ze niet proberen ze wel vaak.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:55

StalNollie schreef:
Gracezellaa schreef:

niet te vergelijken met de griep, deze word namelijk niet verplicht gesteld. hep b vaak wel maar dit mogen ze niet proberen ze wel vaak.

ik bedoelde eenzelfde motivatie om het juist wel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:16

Ik zou hem zeker laten zetten.
Wij hebben een cliënt met hepatitis B en aangezien ik een verhoogd risico heb om besmet te raken was ik extra blij dat de werkgever hem aanbood.
Hepatitis is echt niet iets wat je wil hebben. :n

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:24

Gracezellaa schreef:

Volgens mij is het juist om jezelf te beschermen tegen besmetting na contact met patiënten met hepatitis B. En heeft het ook niets met zwakkere patiënten te maken, ook gezonde mensen kunnen deze infectie oplopen. Als je het over de griepprik hebt klopt het wel.

Ik ben zelf operatie-assistent en me tijdens de opleiding destijds in laten enten. Geen idee of het ook verplicht was, maar die paar keer dat ik van ziekenhuis veranderd ben werd er wel steeds naar mijn titer gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:27

Ik heb 'm tijdens mijn opleiding tot verpleegkundige (bachelor) ook laten zetten. Waarom? Omdat een prikaccident sneller kan gebeuren dan je denkt. Omdat je in de psychiatrie werkt en dus met een risicogroep zit. Geen idee of je kinderen hebt of via familie met hen in aanraking komt, maar al een keer bedacht wat voor gevolgen het kan hebben als je zelf positief zou zijn?

Het zijn 3 prikjes en een titerbepaling en dan ben je levenslangs beschermd als het goed is. Soms werkt het vaccin echter niet, en dan krijg je daar een verklaring voor dat je de prikken wel gehad hebt. Ben geen 100% zeker, maar het kan dat deze vaccinatie toegepast wordt met inactieve bestanddelen en geen sterk verzwakte zoals bijvoorbeeld bij griep. Je lichaam herkent de vreemde cellen wel, gaat ze registreren en dan levenslang immuniteit geven maar denk niet dat je hier de ziekte echt van kan krijgen, wat bij griep wel kan.