Diepe Veneuze Trombose in been

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mohica

Diepe Veneuze Trombose in been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:19

Beste bokkers :o

Ik ben op zoek naar bokkers die dezelfde ( slechte ) ervaring meemaken of mee gemaakt hebben...

DVT en in mijn geval in de liesstreek.

Eind januari 2015 ben ik als ( toen) 21 jarige naar de spoeddienst gegaan met een pijnlijk opgezwollen en bijna blauw been, waar niet meer op kon lopen.
De spoedarts die ik toen had dacht op het eerste zicht dat ik een liesbreuk had ( schreeuwende pijn in de lies), maar omdat er geen radioloog meer aanwezig was moest ik de ochtend erna terug komen.
God zij dank heeft ie mij toch een mooie pijnstiller gegeven om de pijn te verminderen.

De ochtend erna, echografie en er werd mij heel snel gezegd dat het geen liesbreuk was, maar een hele mooie en dikke bloedklonter.
En toen begon het!
Van de heel actieve jongedame naar 4dagen in een ziekenhuis bed en er niet uitmogen ( zelf niet voor een plaspauze of te wassen), die later vervolgd werden met 7 weken thuis zijn en krukke lopen.

Die eerste 4 dagen waren dus letterlijk een hel! Bijna alle onderzoekende afdelingen van het ZH gezien, overdag slapen en 's nachts wakker liggen.

Ik had veel vertrouwen in mijn behandelende arts, elke dag een spuitje en de blondklonter ging aanzienlijk weg en natuurlijk de magische steunkousen.

Na 4 dagen zei dat arts dat ik naar huis mocht en dat ik binnen 5 weken terug bij hem verwacht was.
5weken later, paraat bij de arts die heel enthousiast was en zei " ziet er prima uit, nu kun je bij de HA gaan bloedtrekken en kan hij je pilletjes voorschrijven ipv de spuitjes en kom binnen een jaar terug."
En toen ging er paniek door mijn lichaam... voor de " Kom binnen een jaar terug" daar had ik geen vertrouwen in!
Al wenend naar huis en naar een andere vasculaire arts gezocht die ik gevonden heb en nog redelijk snel naar toe kon gaan.

Op de afspraak had ik mijn volledig bloedverslag bij, behandelende spuitjes en het geschreven verslag van de andere arts...
En toen kwam de verrassing!! De helft van mijn klonter was blijkbaar nog niet weg en had de verkeerde behandeling!
Andere behandeling gekregen en 2maand later moest ik terug komen en toen ging het beter en beter! ging elke 3maand terug, ik probeerde mijn oudere leven terug op te bouwen maar zo simpel ging dit ook niet.
Lichaam kon niet recuperen, sporten ging moeilijk, slecht slapen, lang wakker liggen, moe zijn, ...

Bij mijn laatste bezoek ( bijna 3maand geleden) zei de arts, dat het er heel goed uitzag en dat hij de behandeling wou stoppen. Ik moest 1maand voor onze afspraak stoppen.
Wat ik gedaan heb en nu een week geleden begon ik weer last te krijgen, me ziek te voelen en het gezwollen been kwam ook terug.
Terug naar de spoeddienst, voorlopige behandeling gekregen die wel hoort en binnen 2 weken ga ik terug bij de 2e arts.

Persoonlijk was het heel zwaar om te horen dat ik " hervallen" ben.

Ik zou het gekregen hebben door de anticonceptiepil die ik nog maar 2/3maand nam toen.
Ik heb geen overgewicht, rook niet, het zit niet in de familie en verder vonden ze niets in de bloedanalyse...

Zware dobber, want ik was eindelijk terug deftig beginnen sporten en paardrijden, voelde me goed en nu... Helemaal van 0 herbeginnen.

Lang verhaal, maar als ik lotgenootjes kan vinden om verhalen en ervaringen te kunnen delen, zou wel fijn zijn.
In mijn omgeving kan ik mijn verhaal vertellen, maar frustratie die ik heb begrijpen ze niet.

Groetjes aan allen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:22

Een DTV is inderdaad 1 van de mogelijke complicaties bij het nemen van de pil, staat ook in de bijsluiter. Neem je die intussen nog of ben je daarmee gestopt? Als je ze nog neemt, stop er dan mee (meldt het wel bij je behandelend arts) en zoek een ander soort van anticonceptie, condooms bijvoorbeeld. Keert je probleem daarna niet meer terug, dan heb je gewoon pech dat de pil voor jou geen optie is.

mohica

Re: Diepe Veneuze Trombose in been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:33

Neen ik ben toen direct gestopt en neem ook niets anders ( buiten condoom dan ;) ).
Ik ben nu ruim 1jaar gestopt met de pil en de bloedklonter was weg en die is na nog geen maand nadat ik gestopt ben met mijn behandeling gewoon terug gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:38

Zijn er andere dingen van medicatie die je neemt verder? Behalve een goede cardioloog kan ik je niet verder helpen.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:44

Neen :( dat is juist het probleem :(
Daarom ben ik opzoek naar lotgenootjes die misschien iets weten.

Ik neem verder geen medicatie, niet genetisch, geen anticonceptie, niet roker, geen overgewicht, collesterol is goed en andere bloedanalyses ook.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:47

Ga op zoek naar een goede vaatchirurg en laat je daardoor behandelen.
Zij weten wat te doen bij dit soort DVT's.
Eenmaal een DVT gehad, kun je er op langer termijn gevoelig voor blijven.
Goed in de gaten houden en op tijd aan de bel trekken.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:52

Mijn volgende afspraak is binnen 2 weken bij een vaatchiruch waar ik wel vertrouwen in heb, maar als hij nu niets vind ga ik opzoek naar nog een 3e arts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:57

Idd een cardiovasculair arts en geen gewone cardio. De eerste is voor de vaten, de andere voor het hart.

Wat je eventueel kan laten doen qua onderzoek, is laten bekijken hoe het zit met de maat van je aders. Bij fijne aders verstopt een klonter makkelijker de hele zaak dan bij iemand die normale tot uitgezette aders heeft (en da's ook niet goed dat laatste). Hoe en wat moet je dan aan een vaatchirurg vragen, maar zo'n onderzoeken zijn mogelijk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:04

Ik heb meerdere dvt's gehad, longemboliën en trombose in de hersenen. Helaas dus expert in geworden onder tussen.

Bij mij was t spontane trombose zonder aanleiding op jonge leeftijd (25). Gebruikte al ruim 10 jaar de pil, maar daar toen ook mee gestopt op advies van artsen (ook al was de kans minimaal dat t daardoor kwam) en spiraaltje laten zetten. Uiteindelijk bleek dat ik ook een zeldzame bloedstollingsstoornis heb (factor 2 mutatie). Is daar bij jou ook op getest? Wordt namelijk niet standaard gedaan, factor V leiden en factor 8 vaak wel. Maar factor 2 en enkele andere niet.

Wat wil je verder precies weten?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:13

Ik ben met een dergelijk verhaal bij de spoedeisende dienst terechtgekomen toen ik 17 was. Ik liep vanaf de bushalte naar huis en had zo'n pijn in mijn linkerbeen dat ik alleen nog maar kon strompelen (en toen hadden wij geen mobieltjes :P...ik ben nu namelijk 43).
Thuis aangekomen klaagde ik ook over de pijn, wij dachten kramp of iets dergelijks. 'S nachts wist ik niet hoe ik moest liggen om mijn been te ontlasten. 's Ochtends toch maar eens naar de dokter.

Onze huisarts was gelukkig een kundige heer en vertrouwde het niets dat het bloed niet naar mijn tenen leek te gaan (ik had wel vaker last gehad van wintertenen dus zocht daar niet veel achter). Met spoed naar het ziekenhuis, echo, foto's, contrastvloeistof (nou je kent de riedel) alleen werd ik acuut klaargemaakt voor een spoedoperatie omdat er bloedklonters in mijn slagader zaten.

Ik kwam in handen van een hele goede vaatchirurg (toevallig de vader van een klasgenootje).

Er werd een zogenaamd bruggetje gemaakt. Ik moest een poos in het ziekenhuis blijven en mocht weer naar huis met spuiten en de welbekende kous (wat een drama omdat dat ding steeds aan de hechtingen (mijn hele knie was aan de achterzijde geopend geweest) bleef plakken). Vaak voor controle en elke week als (net) 18 jarige braaf tussen de oude heren en dames naar de trombosedienst bloedprikken.
Ik mocht op een gegeven moment over op carbasalaat calcium (ascal) in poedervorm. Moet dit eigenlijk nog steeds dagelijks nemen maar vrees dat ik niet zo ehm...gestructureerd ben :o

Ik heb ook een terugval gekregen toen ik 24 was. Weer een spoedoperatie, 3 flinke ritssluitingen erbij in mijn been want ditmaal hadden ze een volledige bypass gemaakt.
Behalve dat ik het het eerste jaar (na rolstoel, krukken en revalidatie) gênant vond om een korte broek aan te doen (mijn lichaam maakt ook nog eens ontzettend veel littekenweefsel aan) omdat mijn been zooooooooooo lelijk was, heb ik eigenlijk weinig neveneffecten. Buiten het feit dat de zenuwen in mijn been van voet tot knie "dof tintelen" (ik zou werkelijk niet weten hoe ik het anders moest omschrijven :P) bij aanraking maar daar ben ik inmiddels aan gewend.
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 29-03-16 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 22:15

Quir schreef:
Ik heb meerdere dvt's gehad, longemboliën en trombose in de hersenen. Helaas dus expert in geworden onder tussen.

Bij mij was t spontane trombose zonder aanleiding op jonge leeftijd (25). Gebruikte al ruim 10 jaar de pil, maar daar toen ook mee gestopt op advies van artsen (ook al was de kans minimaal dat t daardoor kwam) en spiraaltje laten zetten. Uiteindelijk bleek dat ik ook een zeldzame bloedstollingsstoornis heb (factor 2 mutatie). Is daar bij jou ook op getest? Wordt namelijk niet standaard gedaan, factor V leiden en factor 8 vaak wel. Maar factor 2 en enkele andere niet.

Om eerlijk te zijn weet ik niet of ze dit bij me getest hebben :S

Hoe andere mensen met zo'n ervaring leven.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 22:19

nathalie2302 schreef:
Ik ben met een dergelijk verhaal bij de spoedeisende dienst terechtgekomen toen ik 17 was. Ik liep vanaf de bushalte naar huis en had zo'n pijn in mijn linkerbeen dat ik alleen nog maar kon strompelen (en toen hadden wij geen mobieltjes :P...ik ben nu namelijk 43).
Thuis aangekomen klaagde ik ook over de pijn, wij dachten kramp of iets dergelijks. 'S nachts wist ik niet hoe ik moest liggen om mijn been te ontlasten. 's Ochtends toch maar eens naar de dokter.

Onze huisarts was gelukkig een kundige heer en vertrouwde het niets dat het bloed niet naar mijn tenen leek te gaan (ik had wel vaker last gehad van wintertenen dus zocht daar niet veel achter). Met spoed naar het ziekenhuis, echo, foto's, contrastvloeistof (nou je kent de riedel) alleen werd ik acuut klaargemaakt voor een spoedoperatie omdat er bloedklonters in mijn slagader zaten.

Ik kwam in handen van een hele goede vaatchirurg (toevallig de vader van een klasgenootje).

Er werd een zogenaamd bruggetje gemaakt. Ik moest een poos in het ziekenhuis blijven en mocht weer naar huis met spuiten en de welbekende kous (wat een drama omdat dat ding steeds aan de hechtingen (mijn hele knie was aan de achterzijde geopend geweest) bleef plakken). Vaak voor controle en elke week als (net) 18 jarige braaf tussen de oude heren en dames naar de trombosedienst bloedprikken.
Ik mocht op een gegeven moment over op carbasalaat calcium (ascal) in poedervorm. Moet dit eigenlijk nog steeds dagelijks nemen maar vrees dat ik niet zo ehm...gestructureerd ben :o

Ik heb ook een terugval gekregen toen ik 24 was. Weer een spoedoperatie, 3 flinke ritssluitingen erbij in mijn been want ditmaal hadden ze een volledige bypass gemaakt.
Behalve dat ik het het eerste jaar (na rolstoel, krukken en revalidatie) gênant vond om een korte broek aan te doen (mijn lichaam maakt ook nog eens ontzettend veel littekenweefsel aan) omdat mijn been zooooooooooo lelijk was, heb ik eigenlijk weinig neveneffecten. Buiten het feit dat de zenuwen in mijn been van voet tot knie "dof tintelen" (ik zou werkelijk niet weten hoe ik het anders moest omschrijven :P) bij aanraking maar daar ben ik inmiddels aan gewend.

Ook wel een heftig verhaal!
De mijne ligt in de hoofdader, naast mijn slagader in de lies en mijn vaatchiruch ( arts 2) wou toen niet opperen omdat ie blijkbaar op een gevoelige plaats ligt.

Hoe ging jij er toen mee om?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:29

Ik dacht er niet over na. Het gebeurde mij nu eenmaal en dit was wat gedaan moest worden om het te repareren. Maakte me drukker over het feit dat ik de Romereis van school miste de eerste keer dat ik in het ziekenhuis lag (de berg kaarten van klasgenootjes maakte dat weer iets goed :D).
Vergeet ook niet dat je toen niet thuis kon googlen op vanalles (allemachtig ik lijk wel eeuwenoud nu :') ) dus je ging volledig af op wat de vaatchirurg en de huisarts zeiden.

Ben nu natuurlijk ook op een leeftijd dat de littekens mij niets meer boeien maar dat puntje lag wel een poosje gevoelig op die leeftijd :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:30

mohica schreef:
Quir schreef:

Om eerlijk te zijn weet ik niet of ze dit bij me getest hebben :S

Hoe andere mensen met zo'n ervaring leven.

Er is weinig veranderd eerlijk gezegd haha. Moet eigenlijk levenslang aan de bloedverdunners en naar de trombose dienst, maar vanwege de vele operaties en ingrepen waarbij bloedverdunners niet gebruikt mogen worden doen we t nu met spuitjes. Die zijn namelijk binnen 24uur uitgewerkt om ingreep of operatie uit te voeren (of in ieder geval voldoende) en bij tabletten (acenocoumarol) is dat niet zo.

Trombose in de aderen wordt vrijwel nooit geopereerd, in de slagaderen eerder (tegenwoordig ook steeds later) maar dat is een heel ander verhaal dan een dvt en veel ernstiger.

De bloedverdunners zorgen er ook niet voor dat een stolsel afgebroken worden. Alleen dat er geen nieuwe bij komen en t lichaam zelf de stolsels opruimt. Bij ernstige trombose (en dan vooral in longen of hersenen) wordt soms een middel gegeven die wel stolsels op lost om schade t voorkomen. Schade die in benen niet kunnen ontstaan en daarom niet gegeven wordt.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 00:37

Ik heb dvt gehad in oktober 2014. Daarna nog een aantal oppervlakkige in beide benen.
Na een laserbehandeling in beide bovenbenen om daar een grote ader dicht te laseren leek het beter te gaan. Helaas heb ik in december een te laat onderkende longembolie gehad.
Ben nu onder behandeling bij een hematoloog.
Gebruik geen spuitjes meer, maar ook daar heb je verschillende soorten in. Want van sommige werd ik halverwege de middag al beroerd.
En ben van de acenocoumarol, die kort werkt over gezet naar de fenprocomon, die langdurig werkt.
Wel heb ik de waarschuwing gekregen om geen risicovolle sporten te beoefenen.
Waarbij paardrijden valt onder een risicovolle sport. Bij een val is de kans namelijk groter dat je inwendig een bloeding oploopt, en de kans is dat deze niet op tijd wordt opgemerkt.
Met alle gevolgen van dien.
Daarom heb ik met pijn in mijn hart besloten om niet meer op mijn paard te gaan zitten.
Ik heb daarbij ook een gezin met 2 jonge kinderen en een eigen bedrijf.
Vond alles bij elkaar het niet leuk om te besluiten, maar het risico vind ik te groot.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:35

Dat is dus mijn grootste " angst" om de paardensport te moeten laten staan.
Ik heb deze 4jaar terug opzij gelegd voor mijn studies op een moment waar ik hogerop kon. Maar het helemaal niet meer mogen haalt een stukje persoonlijkheid van me weg ;(
Dat ik waakzaam moet zijn en wss mijn hele leven lang, dit begint toch door te dringen.
Ik heb nu terug spuitjes ( clexane 60mg), maar zal erna wss terug op pilletjes moeten overstappen ( vorige was Xarelto 20, redelijk nieuw) en deed wel zijn job

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:46

Tegen mij is nooit gezegd dat ik niet meer mag rijden, terwijl ik toch in de hogere range van inr zit. Wel voorzichtig zijn, maar dat moet altijd en niet alleen met paard rijden of door bloedverdunners.

Nu kan/mag ik om een hele andere reden (voorlopig) niet rijden (vraag is of t ooit wel weer kan), maar niet door bloedverdunners of zo.

Wel is t verstandig altijd pasje bij je te hebben waarop staat dat je bloedverdunners gebruikt en welke. Zo had ik ook altijd mijn kaart bij van de trombose dienst.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 13:42

Dat van het pasje ga ik onthouden! Kan inderdaad altijd van pas komen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:14

ikkeniet schreef:
Wel heb ik de waarschuwing gekregen om geen risicovolle sporten te beoefenen.
Waarbij paardrijden valt onder een risicovolle sport. Bij een val is de kans namelijk groter dat je inwendig een bloeding oploopt, en de kans is dat deze niet op tijd wordt opgemerkt.
Met alle gevolgen van dien.
Daarom heb ik met pijn in mijn hart besloten om niet meer op mijn paard te gaan zitten.

Wat ontzettend jammer en rigoreus dat je met paardrijden hebt moeten stoppen! Wat zijn je INR-streefwaarden?

Ik probeer tussen de 2,5-3,5 te zitten, ik heb een verhoogde kans op klonteren omdat ik een slecht hart heb. Ik rijd echter nog wel paard en heb er nooit over na gedacht om om deze reden te stoppen (maar ik rijd ook met een ICD, wil niet weten wat er gebeurd als die te paard afgaat ;) )
Het leven moet ook leuk blijven hoor!

Vorig jaar viel ik met een ladder naar beneden met ramen wassen. Ik was nogal hard op mijn gezicht terecht gekomen en bloedde flink. Toen ben ik wel meteen door de ambulance opgehaald en binnenstebuiten gekeerd, scan van hoofd gehad ivm eventuele bloedingen. Dat wel vanwege de bloedverdunners.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 15:23

Hoe komen jullie de zomer door?
Ik hou van blote bennen en zonnen en eens naar het zwembad gaan enzo...
In draag constant mijn steunkousen, maar als de zomer er gaat komen weet ik niet wat te doen :-(

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:33

Ik heb twee keer een tombrosebeen gehad, gelukkig niet in mijn lies maar in mijn onderbenen. Ik kon het dus doen met kniekousen. Het eerste been is niet goed behandeld en daardoor heb ik nu een been met een beschadigde aderklep die elke dag opzwelt. Het andere been heb ik een half jaar bloedverdunners voor geslikt (en eerst gespoten) en twee jaar lang een steunkous voor gedragen. Die is gelukkig wel goed hersteld. Het wel of niet goed genezen valt of staat bij het gebruik van de steunkous. Charmant is anders en ik heb ook jaren alleen maar lange broeken gedragen, niet naar het zwembad en ook niet naar het strand....Maar puur omdat ik me voor die stomme kous schaamde. Daarnaast is het ook nog eens vreselijk heet zo'n ding in de zomer. Maar het moest. Ik ben nog niet gek op het dragen van korte broeken of rokken zonder hoge laarzen vanwege dat rechterbeen dat er in mijn ogen echt niet uitziet. Paardrijden werd me tijdens het gebruik van de bloedverdunners afgeraden maar dat heb ik wel gewoon gedaan.

Oorzaak bij mij trouwens ook pilgebruik...

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:33

Het is zeker belangrijk de kous de eerste twee jaar heel braaf te dragen, maar het biedt helaas geen garantie dat alles netjes herstelt, maar vergroot wel de kans

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:55

Ik bedoel meer qua er af stuiteren omdat ik dan waarschijnlijk buiten westen ben (geweest).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:58

Ik heb drie keer trombose gehad in mijn linker been. De eerste keer veroorzaakt door een gebroken gipsspalk. Ivm allergie mocht ik de tabletten niet maar ben een half jaar blijven spuiten. Twee dagen na stoppen zat de ader al weer dicht, dus weer een half jaar spuiten. Toen zat binnen een dag de boel weer dicht. Weer een half jaar gespoten. In dat half jaar ben ik door de internist helemaal binnenstebuiten gekeerd om de oorzaak te vinden. Pil was ik al mee gestopt.

Twee mogelijke factoren b12 te kort en een te hoog homocysteine gehalte zouden de oorzaak kunnen zijn. B12 bij gaan spuiten. Andere is niets aan te doen, sinds die tijd geen dichte ader meer. Wel blijvende klachten (post trombotische klachten en post traumatische klachten lijken op elkaar maar snel een dik onderbeen en sneller pijn).

Kort geleden met een andere internist blijken zowel b12 als de homocysteine gehalte niet een oorzaak te kunnen zijn. Naast dus de gipsbreuk geen oorzaken gevonden. Domme pech en nog niet voldoende bloedverdunners gehad.

Als je pillen slikt moet je steeds getest worden of de bloedverdunning genoeg is. Bij prikken is het blijven prikken en is controle niet nodig. steunkous is wel aan te raden trouwens zodat je bloed goed afgevoerd wordt.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:28

Oeps, ik zie nu pas dat mijn PB ook in topic staat? :o? Helemaal off-topic, sorry!