Hielspoor ... wie nog meer (tips en ervaringen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Hielspoor ... wie nog meer (tips en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 23:29

Mijn verhaal over het ontstaan en verloop van de hielspoor.
Vorig jaar juni op wandelvakantie in Frankrijk, met wat verkeerde schoenen een dagje Mont St-Michel gedaan en 's avonds veel last van mijn rechtervoet.
Nou ja, kan gebeuren.
Wandelvakantie afgemaakt, en iedere ochtend pijn in mijn rechter voet.
Na wat rust was het het ergste, maar eenmaal in beweging ging het wel.

Niet veel aandacht aan besteed eigenlijk.
In september weer wandelvakantie, nu in Zwitserland.
De wandeling ging goed, maar bergschoenen uit en even zitten en ik kon kruipend naar het toilet.
De pijn nam toch wel erg toe.
Laatste dag van deze vakantie voelde ik het ook met de bergschoenen aan.
Tijd voor nader onderzoek ... en toen begon de mallemolen :o

Echo laten maken ... niets op te zien.
Te korte achillespees met peesplaatontsteking of kapotte vetkussens.
6 Weken voetje omhoog (niet handig met 2 pony's aan huis) en pijnstillers.
Geen resultaat.
Acupunctuur ... dat hielp precies 1 dag.
2x per week behandeling werd me te duur.
Dus weer naar de huisarts; röntgenfoto's laten maken.
En ja hoor, duidelijk hielspoor te zien.

Weer rust, inlegzooltjes (van diverse merken) en oefeningen doen.

Na lang zoeken crocs gekocht.
Hoera, daar kan ik stukje mee lopen (kon zelfs in huis niet meer normaal lopen).
Ook slik ik peescompositum (paardenmiddel :+) en smeer ik met een zelfde soort creme mijn voet in.
Dat verlicht ook veel. Kan steeds meer lopen.
Maar ... als ik ook maar denk aan 'wandelen' speelt de hiel direct op.

Ben nu dus al zo'n 9 maanden zoet er mee, maar ben niet de enige.

Ben dus benieuwd naar jullie verhalen en tips, adviezen of oplossingen.

Ik weet dat er nog zoiets als shockwave bestaat, maar hoor daar te wisselende verhalen over om dat uit te gaan proberen (schijnt ook erg pijnlijk te zijn).

Yevrah

Re: Hielspoor ... wie nog meer (tips en ervaringen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:31

Ik heb een flinke tijd hielspoor gehad. Deed goed pijn, vooral sochtends. Niks aan gedaan, ging na half jaar vanzelf over.

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:33

Shockwave is een relatief pijnlijke behandeling, maar in de meeste gevallen erg effectief.
Aangezien jij hier al een hele tijd zoet mee bent, zou ik dit zeker eens overwegen.
Het voordeel bij shockwave: Binnen 4- 5 keer, moet je resultaat merken (de klachten moeten dan niet noodzakelijk helemaal weg zijn, maar wel een duidelijk verschil). Zo niet, werkt dit voor jou niet..

domosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:38

Bij mij heeft de shockwave therapie goed geholpen. De pijn viel wel mee.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:45

Ik heb het zelf ook, begonnen na veel rondlopen op bevroren, bobbelige ondergrond. Ik heb aangepaste zolen, aangemeten bij de podoloog. Dat help wel heel erg goed tegen de pijnklachten enz. Ik moest van de podoloog met mijn voet over een bal rollen, dat staat o.a. op deze site uitgelegd: http://www.basemans.nl/strekoefeningen. Ook raadde hij een strassburg sock aan, deze heb ik nooit besteld maar schijnt ook heel goed te kunnen helpen: https://strassburg-sock.nl/. Verder goede stevige schoenen dragen, dat ze goed je loop-afwikkeling ondersteunen. Hopelijk kun je hier wat mee en ben je snel van je klachten af, het is een heel vervelende aandoening.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:47

Ik verkoop er speciale lasers voor. Meestal ben je er na 2 weken vanaf maar je hebt gelijk bij de eerste keer verlichting. Het dichtste bij zou voor jou Gorinchem of Kaatsheuvel zijn denk ik. Daar staan er onder andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:08

Ik heb het door de jaren heen afwisselend aan beide voeten gehad. Bij mij hielp het op goed dikke zolen lopen, dus ook in de zomer met je veiligheidsschoenen rondklossen van ellende, maar het is wel na een tijd weer over gegaan.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:14

Ik heb een zooltje kunnen laten maken door een podoloog. Twee eigenlijk. Van kurk met een mooi blauw laagje erover. De ene was "gewoon", de ander had onder het blauwe laagje een uitsparing, zodat de pijnlijke plek niet belast werd.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 29-03-16 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:14

Ik zou zeker shockwave therapie overwegen! Ik heb het gehad vanwege een (er al lang zittende) dubbele slijmbeursontsteking in mijn heupen.
geen prettige behandeling, maar wat ik begrepen heb van mijn fysio binnen 3-5 behandelingen weg!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:15

Ik heb het ook gehad.
Doordat ik aan de ene voet veel pijn had ( later ook geopereerd) ging ik de ander over belasten en kreeg ik hiel spoor.

Zooltjes vam de podoloog en goede schoenen verlichte wel wat maar uiteindelijk niet voldoende.

Het is vanzelf over gegaan toen mijn andere voet pijn vrij werd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:17

shockwave zou ik doen, of APS therapie.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:21

Ik kreeg van mijn reumatoloog de tip om Nike airs te kopen vanwege de dikke schokdempende zool. Het was dat of aangepaste schoenen. Ik was pijnvrij na 3/4 jaar

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 12:52

Dank voor jullie reacties.
Komt relatief toch vaak voor merk ik wel.

Stevige schoenen hielp in het begin wel tot ik dus op wandelvakantie ging in Zwitserland (en best pittige bergtochten liep toch nog); daarna vielen de bergschoenen af.
Op blote voeten (doe ik het liefst) ging helemaal niet meer, maar de crocs gaven daarvoor verlichting.
Vandaar die dus ook gekocht voor bij de pony's.

Nike Airs had ik ook gehoord, geprobeerd, maar kon ik niet eens op de voet staan en kreeg met name op de achillespees veel pijnklachten (druk achter).

Op zich is het nu wel te doen, ontsteking is denk ik stuk minder, maar weg is het niet. Hoop dat het ooit nog zover komt.

Toch jullie tips eens overwegen (ook via Pb, ook daarvoor mijn dank).

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:56

Bij podotherapeut zooltjes aan laten meten en heel snel pijnvrij

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:57

Shockwave idd! Heeft bij mijn met verschillende blessures al heel veel effect gehad! Mijn moeder heeft het ook gedaan, komt wel soms weer terug en doet ze weer wat behandelingen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:57

Hier helaas ook bekend mee. Inderdaad ook een zooltje aan laten maken bij een podoloog.
Waar ik ook heel goed op kon lopen waren Fitflops!! Hiervan stond een folder bij de podoloog. Vond ze nogal prijzig (80,00 voor een paar slippers) en je moet maar zien of ze ook echt verlichting brengen. Dit was echt een aanrader!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:59

Hielspoor is toch een bult?

Ik heb dat ook komt door hardlopen met de verkeerde schoenen.
Heb er gelukkig geen last van

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:00

Voor mij was zooltjes van de podotherapeut ook de oplossing, zowel voor hielspoor als een geïrriteerde pees in mn hak.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:05

Ik heb het nu ook sinds een aantal weken. Jaren geleden ook al eens gehad, toen aan beide voeten. Met zooltjes van de podotherapeut redelijk opgelost.
Nu heb ik het alleen rechts, maar is naar mijn gevoel veel pijnlijker. Vooral in de ochtend of als ik lang gezeten heb. Echte opstart problemen. Meestal loop ik dan de eerste passen met recht op m'n tenen, om mijn hiel maar te ontlasten.
Afspraak bij de podotherapeut staat al, maar kan pas 18 april terecht (had ook veel eerder moeten bellen, maar ja, eigenwijs he).
Ik loop nu alleen op mijn sneakers die een redelijk voorgevormde zool hebben en wat demping. Inmiddels ook zooltjes besteld van Anky om in m'n jodhpurs te doen.

Waarschijnlijk heb ik het gekregen toen ik heel vaak met m'n nieuwe kekke laarsjes heb gelopen. Liepen best fijn, maar geen vorm in de zool te vinden.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:58

xRiiannex schreef:
Hielspoor is toch een bult?

Ik heb dat ook komt door hardlopen met de verkeerde schoenen.
Heb er gelukkig geen last van

Nee dat is geen bult

Bij hielspoor heb je kraakbeen vorming bij je hak, waardoor je bij lopen en druk onder je voet steeds bewerkstelligt dat die kraakbeen uiteinden in je vlees drukken en dat geeft pijnklachten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 14:02

Wat ik begreep van fysio en anderen, is dat heel veel mensen een hielspoor hebben zonder het te weten.
Het is een vergroeiing van het hielbot. Het gaat pas problemen opleveren als de boel rondom ontstoken raakt door overbelasting (bijv. hardlopen) of verkeerde schoenen. Ik had combinatie van die 2 :+

Maar goed, dan begint het gedoe, want de ene irritatie/ontsteking is weg, of hij zit weer ergens anders. Het zit soms niet eens onder mijn hiel, maar meer op de achillespees, of zelfs richting enkel. Dan weer eens onder de voet, dan weer binnenzijde, dan weer buitenzijde.
Met speciale inlegzooltjes kreeg ik er dus meer last van, hoewel die mijn voeten (overpronatie) juist goed zouden moeten ondersteunen.

En ja paar kilo kwijt zou in mijn geval ook wel mogen trouwens, maar dat gaat ook niet zomaar.

Op zich heb ik met die creme en de peescompositum icm crocs al heel veel minder last.
Maar weg is het zeker niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:12

hier nog iemand met hielspoor. Waar ik in het begin goed op kon lopen waren de namaak crocs van ikea, het proberen waard voor 3,95!

Daarna van die doorzichtige hieltjes gekocht met blauwe stip in het midden. Gaf wat verlichting maar loste het niet op.

Achteraf bleken mijn wandelschoenen van Hanwag absolute veroorzakers, de zool was vrij hard en daar was mijn voet nog niet aan toe. De stand van die schoenen is wat verder naar achteren zodat er ook makkelijk meer druk op de hiel komt.

Daarna ben ik overgegaan op een hele lichte Meindl wandelschoen, eerst kleine stukjes en op zachte ondergrond (erg belangrijk opbouwen op zachte ondergrond, liep voortdurend in de berm maar het helpt), maar inmiddels kan ik de 10 km weer aan. Dit voetbed staat meer naar voren gericht, resultaat meer druk op de bal van mijn voet en geen pijn meer.

Ow ja en hakken in het begin even in de kast laten staan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 14:21

Hahaha, nou hakken heb ik niet, ja 1 paar en daar kon ik juist in het begin nog wel mee lopen (liep toch al meer op de teen :) ).

Maar wel herkenbaar mystery1980 ... mijn Hanwag schoenen gebruikte ik bij de pony's en die kon ik al snel niet meer aan. Mijn Meindl bergschoenen heb ik dus nog hele dagtochten in de bergen mee gelopen toen ik al paar maanden last had van hielspoor (zo blijkt nu).
Maar die vallen nu helaas dus ook af, als ook mijn werkschoenen.

Wat nog wel lukt zijn de wandelschoenen van de ANWB, dus die dingen koester ik nu.
En in mijn jodhpurs heb ik ook van die doorzichtige hakjes zitten, die gebruik ik voor als ik boodschappen ga doen als nette schoenen :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:34

Ik was redelijk geholpen met zooltjes die door de podoloog aangemeten waren. Daarnaast een paar keer fysio gehad. Dat hielp wel maar voor mij lag de doorbraak in dry needling. Na twee behandelingen was de pijn in dagelijks leven zo goed als weg. Ik moest nog wel oppassen met extra belasten, dus geen langere wandelingen en ook geen korte stijgbeugels (je drukt je hak dan meer uit = meer spanning op pees). In de loop van de tijd is het tot nagenoeg nul afgenomen.

Soms voel ik nog wat, bv na een buitenrit van meerdere uren met iets te korte beugels. Of toen ik zonder voorbereiding 20km ging lopen. Maar dan is het met een paar dagen weer weg en doet het alleen wat zeer. Ik loop dan niet meer stokkreupel zoals in het begin.

Bij mij ontstaan door overbelasting overigen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 14:45

Hier helaas ook. Eigenlijk veel te lang mee doorgelopen, maar ik dacht dat de klachten door mijn artritis kwamen. Ik heb denk ik ruim een half jaar doorgelopen met pijn na het lopen. Inmiddels links enorm last en rechts iets minder. In augustus zooltjes aan laten meten door de podoloog. Die zijn nog een paar keer aangepast. Helaas ben ik in januari door mijn linkerenkel gegaan. Het voordeel was dat ik daardoor links minder belastte, het nadeel is dat ik daardoor nu rechts meer last heb :')
De herstellende enkel én de herstellende hielspoor helpen elkaar bepaald niet. Dat maakt dat ik nu nog steeds klachten heb aan mijn linkerhiel. Ik loop nu alleen nog maar op stevige wandelschoenen, iets anders trek ik niet.
Morgen weer een afspraak bij de podoloog, kijken wat die zegt. :(