Zwanger en niet aankomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Zwanger en niet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 18:30

Ok, ik heb een probleem waar andere mensen jaloers op zouden kunnen zijn, maar toch, ik vind het wel vervelend worden nu :P

Ik was al nooit een van de dikste, ben 1.68 en had al jaren een stabiel gewicht van 56kg. Ik ben nu 22wkn zwanger. In de eerste 16wkn heb ik door HG niks binnen gehouden en ben daardoor 8kg afgevallen. Ik dacht; dat komt vast wel weer goed als ik straks normaal kan eten. Inmiddels eet ik normaal, en ben welgeteld al 3kg aangekomen -O-

Ik maak me hier enigszins zorgen over, want ik heb altijd gehoord dat je het beste wel tien kg aan moet komen. Als ik op dit tempo doorga met aankomen, zit ik met 40wkn weer op mn oude gewicht :\

De VK maakt zich geloof ik niet zo heel erg veel zorgen, die zegt alleen; het gaat zoals het gaat en goed blijven eten. De diëtist zegt vooral veel koolhydraten en verder alles eten wat je lekker vindt. (Ook omdat ik in het begin bijna niks meer lustte)

Ik eet echt veel voor mijn doen, zeker de helft extra als wat ik voorheen at. Ik gebruik volle producten en verrijk mn eten bv met room of crème fraiche. Ik snoep ook en zodra ik merk dat ik ergens zin in heb, pak ik het ook.

Iemand hier ervaring mee? Misschien moet ik me er wel niet zo druk om maken, maar doe het toch een beetje :')

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:34

Ik was tijdens mijn eerste zwangerschap in totaal maar 8 kg aangekomen. Wel 4 weken te vroeg bevallen, maar had daar niets mee te maken. Dochter was ook prima in orde en kon zo mee naar huis.
Zolang je regelmatig op controle gaat en zij niet aan de bel trekken zal het allemaal wel loslopen.
Blijf wel gezond eten en naar behoefte, niet perse iets extra's omdat je vindt dat je moet aankomen.

verootjoo

Re: Zwanger en niet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 19:01

8kg is altijd nog meer dan niks :P fijn dat het bij jou goed is gekomen met je dochtertje. :)

Wat ik eigenlijk nog vergeten ben te beschrijven; ik wil na mijn zwangerschap ook graag borstvoeding geven, maar daar schijn je ook makkelijk van af te vallen.
Als ik dan net op mijn oude gewicht ben, blijft er dan nog wel wat van me over? ik zie er nu al uit als een anorexia patiënt met een ingeslikte voetbal :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:11

Als het kind gezond is is er geen probleem toch?
Ik denk dat menig vrouw jaloers op je is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:16

Ik weet niet of het erg is. Ik kwam ook nauwelijks aan. Heb de gyn wel gevraagd ernaar maar werd ook afgedaan als: ondervoeding komt in Nederland niet voor. Domste antwoord ooit. Ik had ook nasleep van ziekte van Crohn maar was op dat moment wel gezond. Kind kwam met keizersnee, toen hebben ze te veel ruggenprikverdoving gegeven omdat ze van mijn normale gewicht uitgingen. Was alleen vervelend, niet gevaarlijk. Let daar dus op mocht je een ruggenprik krijgen. Dag erna op weegschaal bleek ik 39kg te wegen. Kind was niet zwaar maar prima in orde.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:21

Ikzelf ben de 1 ste keer maar 5 kilo aangekomen en bij de 2 de keer maar 3,5 kg terwijl mijn zoon bij de geboorte 3,6 kg woog.
De baby's waren gezond.
Ik vond het alleen jammer dat je het bijna niet zag dat ik zwanger was.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:22

Soort van ervaring hier. Vorige zs ook doodziek geweest en de hele periode gebleven. Ook 8 kg afgevallen, terwijl ik al slank was, en daarna die 8 kg aan baby en zooi etc aangekomen, dus met 9 maanden zat ik op +0 en maar een iniemienie buikje. Tot het laatst maakte de vk zich ook geen zorgen, maar in de laatste weken toch naar de gyn doorgestuurd omdat het niet meer ging.
Ik denk dat het goed is dat je probeert voller te eten (maar wel gezond), maar wat niet lukt lukt gewoon niet.
Ik kon van zwakte niet meer staan op het laatst, maar toch een voorspoedige bevalling gehad. Had nooit gedacht dat in mijn hoedanigheid nog te kunnen. Je lichaam neemt het gewoon over. Ook was mijn kindje weliswaar niet heel groot, maar ook niet zorgwekkend klein en verder helemaal gezond. Ik heb haar nog 8 maanden borstvoeding gegeven, ondanks dat ik zelf dus na de bevalling meteen weer vrij mager was.
Later werd bij mij wel een onderliggende reden gevonden, dus het lag niet helemaal aan de zwangerschap dat het zo moeizaam ging.
Ik ben nu weer zwanger en er is een wereld van verschil gelukkig. Vol me na de eerste misselijke weken alweer even best goed en al een paar kilo aangekomen (nu 17+3 en al +4,5 kilo en een buik die ik vorige keer pas met 8 maanden had haha). Ik moet zeggen dat als ik kon kiezen ik 100x liever deze zwangerschap dan de vorige nog eens meemaak, maar ook de ervaring dat ondanks de ellende je lichaam tijdens de zwangerschap en erna gewoon onwijs veel aankan en prima west waar de energie het eerst heen moet!
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 25-03-16 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:26

Ik was bij de eerste met 25 weken nog geen gram aangekomen
Helaas ging het daarna 2x zo hard. Kwam laatste weken echt veel aan terwijl ik super gezond at

Nu tweede zwangerschap zit ik op +10 en ben morgen 40 weken. Er is echt niet veel zinnigs over te zeggen

Als je gewoon aan je voedingsstoffen komt zou ik mij niet zo druk maken.

En niet elke vrouw valt af van borstvoeding

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:32

Ook ik had de hoop om een beetje in gewicht toe te nemen toen ik zwanger was. Echter had ik zoveel stress tijdens mn zwangerschap dat ik juist afviel ipv bijkwam. Zo rond de 30 weken ging ik mijn oude gewicht weer voorbij. Uiteindelijk was ik in totaal 4 kilo bijgekomen. Toen ik rond de 40 weken liep kon ik niks meer binnenhouden door maagzuur en verzwakte mijn lichaam. Het enige wat ik de laatste 3 dagen binnenhield was water, geen eten niks en sliep ook niet. Omdat mijn lichaam verzwakte afspraak gemaakt om in te leiden maar de nacht voor inleiding braken mijn vliezen en ging het alsnog natuurlijk.

Tijdens mijn zwangerschap kon ik gewoon mijn eigen heupbroeken nog aan, en 2 dagen na de bevalling liep ik alweer in mijn normale spijkerbroeken.
Kindje is overigens heel gezond geboren en was normaal qua gewicht en grootte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 19:37

Jullie stellen me wel gerust :') ik heb wel echt een buik, die groeit wel. Daarom ziet het er nu uit als een bolletje op twee stokjes van benen :+
Maar zo te horen kan het niet echt kwaad dus dat je niet veel kilo's aankomt. Dan de voordelen er maar van inzien :P en misschien komt het nog wel ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:39

Ik weet dat mijn zus de eerste tijd van de bevalling ook niks binnenhield en alleen maar afviel. Uiteindelijk tijdens de hele zwangerschap 1 kilo aangekomen. Kindje was hartstikke gezond!
Mijn zus was te zwaar en was na de bevalling 10 kilo kwijt dus die was wel blij.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:46

verootjoo schreef:
Ok, ik heb een probleem waar andere mensen jaloers op zouden kunnen zijn, maar toch, ik vind het wel vervelend worden nu :P

Ik was al nooit een van de dikste, ben 1.68 en had al jaren een stabiel gewicht van 56kg. Ik ben nu 22wkn zwanger. In de eerste 16wkn heb ik door HG niks binnen gehouden en ben daardoor 8kg afgevallen. Ik dacht; dat komt vast wel weer goed als ik straks normaal kan eten. Inmiddels eet ik normaal, en ben welgeteld al 3kg aangekomen -O-

Ik maak me hier enigszins zorgen over, want ik heb altijd gehoord dat je het beste wel tien kg aan moet komen. Als ik op dit tempo doorga met aankomen, zit ik met 40wkn weer op mn oude gewicht :\

De VK maakt zich geloof ik niet zo heel erg veel zorgen, die zegt alleen; het gaat zoals het gaat en goed blijven eten. De diëtist zegt vooral veel koolhydraten en verder alles eten wat je lekker vindt. (Ook omdat ik in het begin bijna niks meer lustte)

Ik eet echt veel voor mijn doen, zeker de helft extra als wat ik voorheen at. Ik gebruik volle producten en verrijk mn eten bv met room of crème fraiche. Ik snoep ook en zodra ik merk dat ik ergens zin in heb, pak ik het ook.

Iemand hier ervaring mee? Misschien moet ik me er wel niet zo druk om maken, maar doe het toch een beetje :')

Ik heb mijn hele zwangerschap HG gehad tot en met mijn spoed keizersnede toe. Ik was 41 weken en 6 dagen toen ze mijn kruimel haalde en ik was alleen de laatste weken 10 kilo aangekomen puur vanwege vocht vast houden. Daarvoor geen gram. Als die kleine maar gezond is hoef je je geen zorgen te maken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:51

Ik had dat ook hoor bij de eerste, bij 20 weken zag je nog niks en ook ve afgevallen de eerste 3 maanden. In totaal 10 kg uiteindelijk nog aangekomen, die ik meteen na de geboorte alweer kwijt was. Als je kindje goed groeit is er niks mis mee hoor. Ik had een flinke jongen in mijn buik. Nu zwanger van de 2E en ondanks dat ik bij 14 weken al een klein buikje heb, weeg ik weer zo weinig. Ik ben 1.69 en weeg 50 kg. Maar ik werk met paarden dus relatief zwaar werk. Ik eet als een paard maar kom gewoon niet aan.
Ik vind het prima, aan mijn lijf kun je niet zien dat ik een kind heb gehad. Mijn buik was na 6 weken weer net zo strak als ervoor. Liever zo dan 30 kg aankomen toch?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:53

ik ben in 39 weken precies 1 kilo aangekomen
kindje lag vast achter mojn buikspieren, had ook bijna geen buik.. hele zwangerschap gewonen kleren gedragen..
steeds werd gedacht heel klein kindje maar toch 3300 gram

Jinah&Summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:03

Dit komt mij heel bekend voor. Ik ben in het begin ook 7 kg afgevallen.rond de 25 weken begon ik ook pas een buikje te zien. En geloof me vanaf de 30 weken ben je ineens dik hahaha.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:40

Gewicht zegt niks geloof ik. Ik ben in totaal 8 kg aangekomen, maar was zwanger van een tweeling. En gewicht kwam pas laatste weken. Met borstvoeding geven viel ik erg af, terwijl ik alles at wat los en vast zat. Na stoppen met borstvoeding zat ik ook zo weer op mijn oude gewicht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:31

Staar je niet blind op 'gewicht'. Wat telt is dat jij voldoende brandstof hebt voor jezelf en dat je je kindje voldoende eiwitten kunt geven (kind moet groeien). Plus uiteraard vitamines, mineralen etc.

Als je trek hebt in room vooral doen - maar een echte verrijking lijkt het me niet. Kaas levert veel meer eiwitten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:47

Ik was met mijn eerste zwangerschap 25 kg aangekomen waarvan er door omstandigheden ( ziekte, medicatie en niet voldoende kunnen bewegen) nog steeds 10 kg teveel aanzit. nu ben ik weer zwanger en ben eerst wat afgevallen terwijl dat me dus 2 jaar lang niet meer lukte en ben nu dus nog niets aangekomen.
Ik eet gewoon zoals ik deed en tja zorgen maak ik me niet maar ik vind het wel opmerkelijk dat het per zwangerschap zo verschillend kan zijn.
Volgens de verloskundige, diëtiste en de huisarts is het niet perse slecht of goed het gaat er om dat jullie beiden voldoende voedingstoffen hebben en je lichaam maakt daar zijn eigen balans uit op.
Dus niet teveel zorgen maken :#

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:59

Tot 5 maanden kom je gemiddeld sowieso bijna niet aan. Dat komt pas echt na een maand of 7.
Als je normaal gezond eet op dit moment en je niet extreem slap voelt dan moet je je daar gewoon absoluut niet druk over maken.
De baby neemt heus wel wat het nodig heeft.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:04

Geen zorgen maken, ik ben nu bijna 31 weken en nog maar 4 kg bij. Geschat gewicht van de baby daarentegen is boven het gemiddelde :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 22:08

Janneke2 schreef:
Staar je niet blind op 'gewicht'. Wat telt is dat jij voldoende brandstof hebt voor jezelf en dat je je kindje voldoende eiwitten kunt geven (kind moet groeien). Plus uiteraard vitamines, mineralen etc.

Als je trek hebt in room vooral doen - maar een echte verrijking lijkt het me niet. Kaas levert veel meer eiwitten.

Die room doe ik op advies van de diëtiste. Kaas eet ik ook regelmatig op brood :j

Mijn kindje is trouwens wel kleiner dan gemiddeld. Daarvoor heb ik wel extra controles, maar ikzelf was ook een hele kleine baby dus dat zit waarschijnlijk in de familie.

Maar fijn om te lezen dat ik me geen zorgen hoef te maken :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:10

Ik ben de eerste 3 maanden niet ziek geweest maar toch was ik 4 kg afgevallen. Nu met 22 weken ben ik 2kg aangekomen.
Ik zou me er niet blind op staren en gewoon zorgen dat je goed eet.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:11

Zolang jij je goed voelt, zou ik me er ook niet al te druk om maken. Ga jij je nou als een dweil voelen, dan zou ik bloed laten prikken om te kijken of je ergens tekorten hebt. Maar dat geldt ook als je wel flink aankomt (ik ben 20 kg aangekomen deze zwangerschap - lijf is volledig in spaarstand gegaan - en kwam er in maand 6 achter dat ik een flink magnesiumtekort had).

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:16

Hihi nou volgens mij hoef je je geen zorgen te maken als ik de reacties lees. Ben zelf ook eerst 4 kg afgevallen omdat ik geen chocolade meer hoefde...haha. Duurde ook lang voor er wat bij kwam maar kwam allemaal goed. Geniet er maar lekker van allemaal!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:21

Gewicht baby is ook moeilijk te voorspellen. Ik was zelf best een flinke baby (3700) en mijn vriend helemaal (4200). Tijdens mijn zwangerschap grote consternatie dat mijn buik niet groeide en het kind te klein zou zijn. Ze was uiteindelijk 2940 gram. Niet groot, maar ook niet dramatisch klein. Of het aan de zorgwekkende zwangerschap gelegen heeft betwijfel ik trouwens hoor. Ze is nog steeds gewoon een slank wijffie (2 jaar en iets over de 10 kilo). Dat past helemaal bij haar. En pittig voor 10! Nee ik denk dat het vrijwel puur van mijn eigen reserves af is gegaan toen. En zelfs toen regelde mijn lijf het dus zo dat alles gewoon werkte (bevalling, borstvoeding).