Vriend ziek. Onterecht bezorgd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Vriend ziek. Onterecht bezorgd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 03:37

Ik hoop dat er bokkers zijn die mij even van mijn zorg af kunnen helpen.

Mijn vriend is al bijna een week goed ziek. Hij heeft echt de griep te pakken. Ik heb donderdag een thermometer gehaald om zijn temperatuur op te meten.

Nu was het eerst rond de 39 graden. Overdags zakte het wat naar 37.

Vandaag was hij overdags 37. En rond 8uur savonds 38,7 graden. Rond 10 uur 39,1 en rond 00:00uur zakte hij opeens naar 36,7 :brr: toen is hij even in slaap gevallen en een kwartiertje laten was zijn hele bed drijfnat van het zweet. Ik heb toen zn hele bed verschoond en toen is hij verder gaan slapen.
Net werd hij weer wakker en was zijn bed weer drijfnat :(
Dus nu ligt hij op een handdoek en is zn temperatuur weer gezakt naar 36,1. Ik vertrouw dit dus absoluut niet...

Morgen komt de arbo arts omdat hij al bijna een week niet op zn werk is geweest. Moet ik hierop wachten of moet ik nu eigenlijk gaan bellen naar het ziekenhuis ofzo?

Niet te vergeten trouwens. Hij krijgt om de paar uur een paracetamol van roter. Dit helpt hem wat tegen de hoofdpijn.
Hij heeft last van:
Hoofdpijn, erg pijn in zn gewrichten en spierpijn, keelpijn, misselijk zodra hij zich in moet spannen en draaierig als hij overeind komt. Hij viel tijdens het douchen bijna om en hij moet nu ook met mij mee douchen anders vertrouw ik het niet...

Kunnen jullie mij mijn bezorgdheid ontnemen?

just_kiki

Re: Vriend ziek. Onterecht bezorgd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 03:46

Bel gewoon even de huisartsenpost :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 03:53

Even de hap bellen als je het niet vertrouwd

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 04:46

Als jehet niet vertrouwt h.a.p. bellen.
Maar koorts hoort bij ziek zijn en de koortswisseling kan ook oa door de paracetamol komen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 05:10

Klinkt als de griep die heerst, wat bij mij hielp was weer wat gaan doen. Douchen, even op, even niet op bed liggen!

Beterschap voor je vriend!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 05:33

Koorts is een hele gezonde natuurlijke reactie van het lichaam om te vechten tegen de infectie. Je moet de koorts dus ook vooral niet proberen te onderdrukken!! Heeft je vriend het voor zijn gevoel koud geef m thee en een dekentje. Heeft hij het warm andersom. Kijk hierbij niet te veel naar het getal wat de thermometer aan geeft, het lichaam heeft het op dat moment gewoon even nodig om wat te stijgen of dalen in temperatuur.

Overigens kan de HAP bellen nooit kwaad natuurlijk! Veel beterschap

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 07:38

Het is waarschijnlijk een fantastische griep.
Hoofdpijn en draaierigheid kan komen van dehydratie. Zeker als hij meermaals kletsnat wakker wordt verlies je veel vocht en zouten.
Zorg dat hij voldoende drinkt. Dan zal de hoofdpijn in de meeste gevallen een stuk afzakken.

Zeker bij een goede griep heb je een slap gevoel in je benen, icm met draaierigheid in de douche kan dat zorgen voor val partijen.
Ga op een plastic krukje zitten dit verkleint de kans op vallen.
Vertrouw je het niet bel even de hap.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 07:52

Paracetamol onderdrukt de koorts. Als je paracetamol in neemt, dan echt consequent elke 6 tot 8 uur doen en ook in de nacht. Na zo'n 8 uur zijn ze uitgewerkt en dan krijg je die vliegers naar 39 graden weer.

Veeel laten drinken verder en de rest is boven al gegeven ;)

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 08:30

niet teveel zorgen maken Maureen,mannen zijn vaak erger ziek dan vrouwen is gebleken,een goede griep duurt 2 weken.
Denk ook aan jezelf.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 11:38

Dankjewel voor de reacties :)

Toch besloten om dan maar even te wachten met de hap bellen.
Hij probeerd veel te drinken alleen wordt hij snel misselijk. :P Dus veel pauzes haha

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:49

Paracetamol is koortsverlagend, maar eigenlijk heeft je lichaam die koorts ook nodig om te herstellen. Ik zou dus niet zoveel paracetamol nemen.

Verder lees ik geen schokkende dingen waar je je zorgen om moet maken. Zorg idd dat hij genoeg blijft drinken. De hoofdpijn kan wijzen oo beginnende uitdroging. Plast hij nog wel gewoon? Als hij niet meer moet plassen of maar heel weinig en het is sterk geconcentreerd kan hij uitgedroogd zijn en dan moet je de HA bellen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:52

De arbo arts gaat trouwens waarschijnlijk alleen maar controleren óf hij ziek is, niet wat hij heeft en gaat hem ook geen medicatie voorschrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:54

Dik inpakken in een goede trui, ook als hij het warm heeft :) Dan krijgt hij niet zulke pieken en dalen in zijn koorts. Paracetamol werkt idd koortsverlagend, dus overdag kan het prima zijn dat hij minder koorts heeft.

Verder bouillon drinken, daar gaat hij vocht van vasthouden :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:56

Wanneer koorts na daling weer stijgt raad ik als drogist altijd aan om de huisarts te contacteren. :j

Je vriend zal echt even goed moeten gaan uitzieken. Een fikse griep kan soms wel twee weken duren.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 20-03-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:01

Ik had eind januari exact hetzelfde, hoogste temperatuur die ik toen gemeten heb was 39,8 graden. Na een ibu daalde het vaak wel weer en was de hoofdpijn wel te verdragen. Mijn hele lijf deed ook zeer, niet alleen van binnen maar ook de huid voelde branderig aan. Ook een paar keer het bed zeiknat gehad, zeer naar als je dat dan zelf ook nog met je zieke lijf moet verschonen. :( Zelf denk ik dat ik gewoon een nare griep heb gehad, ben er in ieder geval niet mee naar de huisarts gegaan.

Als het een beetje lukt moet hij veel drinken blijven, en als het even kan een opkikker of cup 'a soup voor het nodige zout.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 12:02

Rawr schreef:
Ik had eind januari exact hetzelfde, hoogste temperatuur die ik toen gemeten heb was 39,8 graden. Na een ibu daalde het vaak wel weer en was de hoofdpijn wel te verdragen. Mijn hele lijf deed ook zeer, niet alleen van binnen maar ook de huid voelde branderig aan. Ook een paar keer het bed zeiknat gehad, zeer naar als je dat dan zelf ook nog met je zieke lijf moet verschonen. :( Zelf denk ik dat ik gewoon een nare griep heb gehad, ben er in ieder geval niet mee naar de huisarts gegaan.

Als het een beetje lukt moet hij veel drinken blijven, en als het even kan een opkikker of cup 'a soup voor het nodige zout.

Bedankt allemaal!

Hoeveel dagen ben jij toen ziek geweest Rawr?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:08

Bijna een week? 5/6 dagen dan? Dan zou ik toch even langs de dokter gaan. Vind dat eigenlijk wel vrij lang.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:30

Dit lijkt mij gewoon een griepje.
Waar mensen tegenwoordig met keelpijn en een snotneus al roepen; "ik heb griep", hebben die helemaal geen griep maar een virusje.

Echte influenza griep duurt een week of 2, met koorts, heel je lijf doet zeer, spierpijn, nekpijn. Misselijk overgeven. Dat is griep.

http://www.gezondheidsnet.nl/griep-en-v ... echt-griep

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:35

Vjestagirl schreef:
De arbo arts gaat trouwens waarschijnlijk alleen maar controleren óf hij ziek is, niet wat hij heeft en gaat hem ook geen medicatie voorschrijven

Klopt, maar je kunt hem wel advies vragen, het is tenslotte een arts.

Heb een keer een trap van een paard gehad, mijn hele arm was blauw. Moest toen voor wat anders bij de arboarts zijn, maar ze wilde wel even naar mijn arm kijken...

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:37

Ik had vorige week ook flinke griep te pakken met ook flinke koortspieken zoals je vriend ook heeft. Ik heb na 5 dagen toch de huisarts gebeld (ik hoestte ook al meer dan een week enorm en had ookoorontsteking) omdat ik al die dagen niet koortsvrij was geweest moest ik toch even langskomen voor de zekerheid, bleek er een longontsteking naast te hebben. Nu met antibioticakuurtje alweer een heel stuk opgeknapt.
Mijn vriend maakte zich ook erg zorgen en heeft er op aangedrongen dat ik even langs de HA zou gaan.

Dus als je je echt zorgen maakt kun je altijd even bellen voor overleg.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:40

Maureen95 schreef:
Hoeveel dagen ben jij toen ziek geweest Rawr?

Ik ben 8 dagen echt ziek geweest. De 9de dag was ik koortsvrij en kon ik weer vast voedsel eten (voornamelijk ontbijtkoek en sultana's). De 10de dag weer aan het werk gegaan maar was toen was ik nog lang niet fit en voelde ik me nog erg verzwakt.

Het enige positieve dat ik kan zeggen is dat ik ondanks de misselijkheid niet 1 keer heb hoeven overgeven. :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:22

Ik vind dat HAP echt voor ziektegevallen moet zijn die absoluut niet tot maandag kunnen wachten. Je vriend heeft het echt goed te pakken. Dat is zeker. Dus mijn advies is om morgen contact op te nemen met zijn HA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:24

slimmerik schreef:
Ik vind dat HAP echt voor ziektegevallen moet zijn die absoluut niet tot maandag kunnen wachten. Je vriend heeft het echt goed te pakken. Dat is zeker. Dus mijn advies is om morgen contact op te nemen met zijn HA.

Mwah, daar is de Eerste Hulp imo meer voor. De HAP is een tegemoetkoming naar huisartsen toe om te zorgen dat mensen niet in het weekend bellen, en het is gewoon een eerstelijnshulpcentrum, dus als je een vraag hebt kan je prima even bellen, daar zitten ze er immers voor.
Niet dat ik het in dit geval nodig vind, maar als je mensen/jezelf aanpraat dat je de HAP nooit mag bellen als je ergens mee zit dan gaat het het hele idee van een eerstelijnshulpcentrum een beetje voorbij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:30

slimmerik schreef:

Ben het hier wel mee eens.
Je vriend heeft gewoon een flinke griep te pakken, kan gebeuren. vervelend.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:32

36,7 is echt helemaal niet erg, dat is gewoon een normale temp hoor.Zelfs 36 is niet gek, extra dekbed en de temp gaat ws weer omhoog
En 39 graden is helemaal niet gek hoog, pas boven de 40 moet je echt alert worden
Zoek
Koorts is ook zinvol he
Dit is gewoon een flinke griep, net als half nederland, niks om je zorgen over te maken. Anders maandag eens even de huisarts bellen maar een weekend arts zou ik hier zeker niet voor bellen.