Hoe "Paleo" is paleo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Hoe "Paleo" is paleo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:29

http://www.nu.nl/wetenschap/4230937/nea ... fruit.html

Citaat:
Neanderthalers aten bijzonder weinig groente en fruit, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Het dieet van de oermensen bestond voor 80 procent uit rood vlees van bijvoorbeeld mammoeten, bizons en beren.

Het aandeel van groente en fruit lag rond de 20 procent. Vis stond vrijwel nooit op het menu van de Neanderthalers.

Verder op in het stuk word ook nog aangehaald dat ze wolharige neushoorns aten, en dat er nog niet vastgesteld kan worden of het feit dat ze dit allemaal aten iets te maken heeft met t feit dat ze uitgestorven zijn.

Als ik dit lees, en ik vergelijk het met de site over het paleo dieet (www.paleodieet.nl)
website schreef:
Over het algemeen bestaan de maaltijden van het paleo dieet uit vlees / vis, groenten, fruit, noten en zaden.

dan heb ik het idee dat het paleo dieet toch niet zo 'Paleo' is. Het is als ik het zo lees meer een manier om een hoop voedingsmiddelen te schrappen.

Iemand hier gedachten over?

oomens

Re: Hoe "Paleo" is paleo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:36

Ik snap niet zo goed waarom ze met Neanderthalers vergelijken.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:47

Ik snap dat "vroeger aten ze zo, dus zo moeten we nu ook eten" gedoe nooit zo. Waarom is wat ze vroeger deden per se goed?

(als ik kinderachtig wilde zijn zou ik nu benoemen dat we tegenwoordig ook een stuk ouder worden dan vroeger)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:52

Paleo. Ik vind dat zo'n vreselijke hype.
Waarom zou ik willen eten zoals een Neanderthaler dat vroeger deed terwijl er pizza bestaat??

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:57

Logisch, er zit nauwelijks energie in groenten en fruit, dus waarom zou je?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:59

Goof schreef:
Waarom zou ik willen eten zoals een Neanderthaler dat vroeger deed terwijl er pizza bestaat??

Helemaal mee eens. :j
En chocolade, vergeet die fantastische chocolade niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:01

Hebben ze het over de neanderthaler of de homo sapiens. Is nog al een verschil namelijk. Hebben zijdekings wat met elkaar te maken maar zijn niet hetzelfde ras/soort.

De vrouwen waren verzamelaars kwa voedsel en waren de hele dag bezig om zaden, vruchten enz te verzamelen om te eten. De mannen gingen op jacht maar zullen vast niet iedere dag succes hebben. Denk dat het eerder of heel veel vlees en voor de rest niets is of veel zaden enz en af en toe heel,veel vlees. Lijkt me een veel logischer voedingspatroon.

En paleo is vooral vers niet gemuteerd, kunstmatig verandert of gezoet enz. Gewoon verse dingen die je zelf klaarmaakt zonder kant en klaar of magnetron oid,tenminste dat is het voor mij. :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:10

Homo sapiens is gedeeltelijk Neanderthaler. Vrij recentelijk ontdekt :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:13

Ik denk dat het nogal verschilt over welke tijd het gaat en waar die mensen leefden. Niet overal kon gevist worden natuurlijk, net zoals het mij waarschijnlijker lijkt dat de vrouwen vroeger zaden, bessen of andere vruchten vonden dan dat ze kroppen sla of planten vol komkommers en tomaten tegenkwamen.

Het paleo dieet draait inderdaad om zo weinig mogelijk kunstmatig gemanipuleerd eten, zoals witte granen, suikers etc.
Maar ik denk wel dat we ons voordeel mogen halen uit "jongere" voedingsstoffen zoals bijvoorbeeld volkoren granen.
Paleo lijkt hier vrij op tegen te zijn, met wel de kanttekening dat bijvoorbeeld tarwe in de VS veel meer genetisch gemanipuleerd wordt dan hier.
Belangrijkste voor mij is het zoveel mogelijk vermijden van gemanipuleerd of op andere wijze ongezond voedsel, vol E-nummers, antibiotica, pesticiden en zware metalen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:37

Ik moet vooral vaak een beetje lachen over discussies over e-nummers. Want zoveel e-nummers zijn heel gezond. Zo is een tomaat ook een e-nummer en de lucht die je ademt ook... Alleen omdat het toevallig zo heet is het 'ineens' slecht..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:38

Wij Europeanen hebben zo'n 5% neanderthaler DNA, Afrikanen (zo goed als) geen. Dus een neanderthalerdieet lijkt me sowieso niet zo'n goed idee, iig niet op basis van onze overeenkomsten! Ik begrijp sowieso de naam paleo niet, in dat tijdperk waren er geen wezens die ook maar een beetje op mensen leken toch?

Ik heb verder geen verstand van het betreffende dieet maar als dit het enige is wat je mag eten dan snap ik dat je er strak van wordt :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:59

Fish_n_Chips schreef:
Ik snap dat "vroeger aten ze zo, dus zo moeten we nu ook eten" gedoe nooit zo. Waarom is wat ze vroeger deden per se goed?

(als ik kinderachtig wilde zijn zou ik nu benoemen dat we tegenwoordig ook een stuk ouder worden dan vroeger)

Omdat diersoorten, inclusief de mens, zich niet altijd razendsnel kunnen aanpassen.
Als "diersoort mens" komen we uit Afrika, stammen af van apen - en landbouw is een tamelijk recente ontwikkeling. Miljoenen jaren hebben onze voorouders geleefd als jagers en verzamelaars.

Een ontwikkeling die ("zo gaan de dingen wel vaker") voordelen heeft, maar ook nadelen. Graan en zuivel gaven een bepaalde stabiliteit, maar zeker anno 2016 is het geen ideaal dieet.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:13

Paleo-dieet is een dieet waarbij je natuurzuivere producten eet. Dus zoals het gevonden zou kunnen worden in de natuur.
Dat is een houvast om een bewuste keuze te kunnen maken tussen producten.
Maar, als lunch vind ik boterhammen wel erg praktisch.
Ik merk dat wanneer ik grotendeels paleo eet ik een stuk fitter ben dan wanneer ik veel suikers en koolhydraten eet. Ook dwingt het me om meer te eten voordat ik voldoende heb gehad. En geen gedoe met afmeten. Ik mag zo veel komkommers als ik wil. En als ik echt trek heb eet ik wat noten.
Met name wanneer je minder vetmassa en meer spiermassa wilt dan kan een paleo dieet een goede oplossing zijn om je lichaam meer in balans te krijgen.
Over zuivel gaat dan nog wel een discussie, is dit nu wel of niet goed voor je? Dit zul je zelf aan je lichaam merken. Er zijn veel mensen erg gevoelig voor lactose. Dus wanneer je dit een tijd niet binnen krijgt zou je lichaam hier goed op kunnen reageren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:06

Yessy schreef:
Ik begrijp sowieso de naam paleo niet, in dat tijdperk waren er geen wezens die ook maar een beetje op mensen leken toch?

Paleolithicum is het tijdperk waarin mensen stenen werktuigen gebruikten. (Ijzer, brons enzo zijn dan nog niet in beeld.)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:12

Mensen werden in die tijd toch ook helemaal niet oud?Dus of het zo gezond is?Mij lijkt de aziatische keuken dan gezonder ?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:49

Dammie schreef:
Goof schreef:

Helemaal mee eens. :j
En chocolade, vergeet die fantastische chocolade niet.

Precies, waarom zouden we gezonder en langer willen leven als het ook ongezond kan *\o/* :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:53

Hallo hart en vaatziekten :evaw:

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:55

Goof schreef:

:') :') _/-\o_ :') :')

ik geloof ook nooit dat ze veel ouder of gezonder oud werden dan de moderne mens.
de oude mens was opportunist.. fruit en noten waren maar voor een deel van het jaar beschikbaar, vlees was er altijd.. dus absoluut dat het grootste deel van het dieet uit vlees bestond.

overigens, waarom noemt men het paleo?
want anders dan gewoon bewust eten is het niet?

behalve dan misschien de elite die echt alleen nog maar noten, zaden groente en fruit staat te knagen :')

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:18

het Paleo diet is ook niet voor iedereen weggelegd.... hallo noten allergie!!!! :+

ik ben het ermee eens dat je moet eten totdat je het gevoel hebt dat je "vol" zit. en dan moet je ook echt stoppen. het eten van verwerkte producten is inderdaad niet ideal. zo vele mogleijk onbewerkt voedsel lijtk mij het best. eenvoduige suikers horen Eigenlijk niet in een menselijk diet en daar kunnen we dan ook prima zonder. ookal is een stukje chocolade of iets dergelijke wel erg lekker. met mate kan het prima. in fruit zit vaak veel suiker wat dus niet per definitie goed voor je is.

een goed gebalanceerd diet gefocust op vetten en eiwit doet iedermens het prima op. uit onderzoek blijken vrouwen bête rom te kunnen gana met vetten als brandstof dan mannen. koolhydraten eten die je nodig denkt te hebben zo een 4 gram per kg lichaams gewicht. een vol gevoel krijg je van vet en eiwit en niet zo van koolhydraten. daarom kan je daar ook zo vele van eten zonder echt ene vol gevoel te krijgen. -:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:31

Oh en af ten toe flink honger lijden (en alleen water drinken) is ook erg paleo lijkt mij. Hongersnoden waren vroegah vrij normaal in de winter. En ook alleen kruiden/planten als geneesmiddel (als iets je lijf overhoop haalt zijn wel moderne geneesmiddelen natuurlijk :P ) Als je het wilt doen moet je het ook goed doen natuurlijk!

edit: Alhoewel we weten uit de data over de gezondheid in de hongerwinter (hoe paleo wil je het hebben! Bloembollen en water verder niks in de winter, heel authentiek die lui waren hun tijd ver vooruit! ) dat het toch niet helemaal gezond is, primitief eten.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:34

jilleroo schreef:
Ik moet vooral vaak een beetje lachen over discussies over e-nummers. Want zoveel e-nummers zijn heel gezond. Zo is een tomaat ook een e-nummer en de lucht die je ademt ook... Alleen omdat het toevallig zo heet is het 'ineens' slecht..

Ik vind het altijd wel grappig als mensen zeggen "Alle E-nummers zijn ongezond!" De E-nummers zijn júist de goedgekeurde hulpstoffen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:45

Ah, hier heb ik echt nét een college over gehad :')

Zoals op dit plaatje simpel wordt weergegeven zijn wij wel verwant aan de neandertaler, maar niet afkomstig van.
Afbeelding

De eerste mensen die planten, granen gingen verbouwen leefden veel minder langer dan de groep ''jagers en verzamelaars'' Een belangrijke factor in de levensverwachting toen was het gebit. Vleeseters belastten hun tanden veel meer door het scheuren van vlees etc, maar bij de ''boeren'' tastte het voedsel het glazuur van het gebit veel meer aan. Desondanks ging de levensverwachting wel omhoog vanwege andere redenen (zachter voedsel door koken, leven in groepen etc)

Maar de overgang van jager-verzamelaar naar gewassen verbouwen bracht ook veel sterfte met zich mee --> door vitamine deficiëntie

Ik vind het wel een interessante discussie, maar persoonlijk denk ik dat wij zo ver af staan van beide groepen, dat ons lichaam gemaakt is voor een evenwichtig dieet. Bij ons is het gebit ook (nauwelijks) geen beperkende levensfactor meer.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:46

Fish_n_Chips schreef:
jilleroo schreef:

Ik vind het altijd wel grappig als mensen zeggen "Alle E-nummers zijn ongezond!" De E-nummers zijn júist de goedgekeurde hulpstoffen.

Goedgekeurd betekent natuurlijk niet gezond. Maar alle E-nummers zijn ongezond is inderdaad te kort door de bocht, echter is het merendeel wel ongezond dus wil je ze niet allemaal uit je hoofd moeten leren is alles E-nummers schrappen niet verkeerd :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:55

anne_bento schreef:
Maar alle E-nummers zijn ongezond is inderdaad te kort door de bocht, echter is het merendeel wel ongezond dus wil je ze niet allemaal uit je hoofd moeten leren is alles E-nummers schrappen niet verkeerd :j

Je weet dat gezonde dingen vaak ook als E nummers worden aangeduid?
E621 (volgens "kenners" de slechtste van allemaal) zit in:
Melk, vlees, vis, moedermelk!, tomaat, aardappelen, paddenstoelen, bijna alle groenten....

Voor elke (ook natuurlijke) stof bestaat een E nummer, als je alle E nummer moet vermijden, dan kun je dus niks eten.
In Azië wordt E621 echt werkelijk overal in gepompt, en toch worden zij als 1 van de gezondste mensen gezien.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:59

En vergeet niet dat mensen E621 schrappen, maar het wel gewoon eten zodra er mononatriumglutamaat op de verpakking staat.